Gebruikersavatar
mereltje333
Berichten: 175
Lid geworden op: 21 aug 2010 14:45

Ervaringen met Propanolol (tegen angst)

Hallo,

Ik gebruikte eerst 10 mg Propranolol maar daar werd ik echt heel erg moe van. Soms zo moe dat ik al moeite had om mijn arm op te tillen. Nu ben ik 5 mg aan het uitproberen, maar ben nog steeds moe. Ik hoop dat die bijwerking uiteindelijk weggaat. Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen hiermee.

Groet Merel
Wolf

Re: Ervaringen met Propanolol (tegen angst)

Hey Merel,

Propanolol is een middel tegen hoge bloeddruk. Het blokkeert de adrenaline-receptoren van spieren. Dit heeft het voordeel dat je niet of minder gaat trillen als je erg nerveus of angstig bent. Daarom kan het ook bijvoorbeeld goed gebruikt worden bij een violiste met podiumvrees.
Tevens heeft een onderzoek aangetoond dat propanolol effectief is tegen de ontwikkeling van PTSD (post-traumatic stress syndrome). De theorie is dat propanolol ervoor zorgt -- mits kort voor de gebeurtenis ingenomen -- dat de heftige gebeurtenis minder helder in het geheugen wordt opgenomen.
Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 6335
Lid geworden op: 26 aug 2008 14:00

Re: Ervaringen met Propanolol (tegen angst)

...en propanolol pal na een ingrijpende gebeurtenis helpt ook.

Er zit dan minder adrenaline in je bloed, dus wordt er niet "opgeslagen" hoe erg het wel niet was.
Gebruikersavatar
mereltje333
Berichten: 175
Lid geworden op: 21 aug 2010 14:45

Re: Ervaringen met Propanolol (tegen angst)

Bedankt!

Ik denk dat ik gewoon moest wennen. Ik ben nu al minder moe. En idd mijn bloeddruk en hartslag zijn lager dan normaal.

Groet Merel
Hawk L.

Re: Ervaringen met Propanolol (tegen angst)

Ik gebruik Inderal (een andere naam voor Propanolol dus) tegen migraine/spanningshoofdpijn en moet zeggen dat het best wel helpt. Mijn hoofdpijn is al een stuk minder dan enkele maanden geleden, behalve in de stopweek van de pil dan...
Misschien is het ook omdat ik niet meer naar school moet, want dat bezorgde me ook veel stress.
Gebruikersavatar
GeenPijn
Berichten: 5314
Lid geworden op: 18 feb 2011 00:51

Re: Ervaringen met Propanolol (tegen angst)

Ik gebruikte 40mg om me rustig te krijgen zodat ik kon gaan slapen.
Hielp wel iets, heb eigenlijk 0% bijwerkingen gevoeld.
Als je verwacht dat de wereld eerlijk tegen jou is, omdat jij eerlijk bent tegenover de wereld.

Dan hou je jezelf voor gek.

Dat is verwachten dat de leeuw jou niet opeet omdat jij hem niet opeet.
Gebruikersavatar
Minerva
Berichten: 17643
Lid geworden op: 28 aug 2006 21:04
Locatie: Breda
Contacteer: Website Twitter

Re: Ervaringen met Propanolol (tegen angst)

Ik heb het middel ooit voorgeschreven gekregen ivm een hartritme stoornis (extra systolen). Helaas werkte het iets te goed bij mij. De stoornis (versnelde/overslaande hartslag) ging er wel mee omlaag maar ik kon bijna niets meer. Was heel snel buiten adem omdat mijn hartslag zo vertraagde en kon enkel dingen nog heel langzaam. Ik leek wel een bejaarde. Ik ben er vrij snel mee gestopt want het werkte niet goed bij mij. Maar ik had het dan ook niet vanwege angsten alhoewel een zekere mate van stress wellicht wel mee gespeeld heeft.
Inzicht als Uitweg..
Jessy

Re: Ervaringen met Propanolol (tegen angst)

Ik gebruik al jaren Inderal (propanol) 40mg en ik ben er goed mee. Het gaat de lichamelijke stress tegen en de bewegingsonrust die ik van sommige antidepressiva krijg. Gelijk werkt het migraine aanvallen tegen. Het is het enige medicament dat mij geen bijwerkingen bezorgd en tegen zoveel dingen helpt.

Terug naar “Medicatie”