Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 6335
Lid geworden op: 26 aug 2008 14:00

Re: Sertraline en werking

Eh, tja - de farmaceuten vinden dat normaal: wie depressief of angstig is, krijgt een middel dat een soort homeopathische werking heeft: je wordt gepakt op je zwakke plek - en dan gaat je lichaam zelf aan de slag om extra serotonine aan te maken. Ondertussen worden je symptomen begrijpelijkerwijs erger. I am sorry.

(Vaak krijgen mensen dus behalve een SSRI ook een benzo, om die periode door te komen. Ik vind het dus een 2e keuze middel. ALS 'serotonine gebrek' het probleem is, zou je dat ook anders kunnen oplossen.)
delta12222

Re: Sertraline en werking

Het enige wat ik kan doen is nu doorgaan, en afwachten en doorzetten met dit alles.
Wel kan ik zeggen dat het niet leuk is, deze gevoelens, en sympthomen.
Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 6335
Lid geworden op: 26 aug 2008 14:00

Re: Sertraline en werking

delta12222 schreef:Het enige wat ik kan doen is nu doorgaan, en afwachten en doorzetten met dit alles.
Wel kan ik zeggen dat het niet leuk is, deze gevoelens, en sympthomen.
Ja, dat is zo, i am sorry.
Maar: weten 'dat het er bij hoort, dat de sympomen (ofwel de rotgevoelens) erger worden' kan zin hebben.

Over een paar weken heeft je lichaam "de hindernis omzeild" en gaat het beter...!

(Of niet, en dan bouw je het middel af, dan ben je een hindernis lichter en zijn er nog andere manieren om meer serotonine te krijgen.)

Dus over een paar weken heb je weer echte keuze.
delta12222

Re: Ervaringen met Sertraline /Zoloft / Serlain

Vandaag therapie gehad en dit was zeer zinvol ook wel confronterend. Ibnderdaad dat de klachten eerste erger worden ( afwezig, depresiever, angstiger, gespannen, minder concentratie is herkenbaar ) ook mijn therapeute zei dit. OOk dat je soms een beetje de draad kwijt bent schijnt te kunnen.

Kortom een k periode die ik door moet!!!!!!!
Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 6335
Lid geworden op: 26 aug 2008 14:00

Re: Ervaringen met Sertraline /Zoloft / Serlain

Idd.
Want het homeopathische effect kan ook bij "praat therapie alleen" optreden.
Je moeilijkheden worden
"op het toneel gezet, de schijnwerper er op" -
dat is hopelijk een opluchting: "Ik mag spuien, het wordt serieus genomen' - maar idd: het is ook confronterend en die confrontatie doet ook het een en ander met je!
Sjoepie77

Re: Ervaringen met Sertraline /Zoloft / Serlain

het is nu 4 weken geleden dat ik ben gestart met de zoloft, en twee weken geleden dat ik ben opgehoogd naar 100mg Zoloft. Mijn therapuet wil dat ik dat ik daar op blijf zitten.
Ik merk nog niet zoveel van de verbetring.
Gevoelens als onrust, gespanneheid, angst, en somber zijn er nog wel.
het leven gaat een beetje voorbij, elke dag lijkt hetzefde. Plezier beleff ik niet meer zo. ( het voelt gewoon k**** aan)
Ik heb dit terug gekoppeld naar mijn psy en zij zegt nog even geduld, de werking van de medicijnen kan nog goed beginnen.
Ik denk dan zijn er meer mensen die pas na 4 5 weken wat gingen merken, of ben ik de enige? reacties zijn welkom.
remco1978

Re: Ervaringen met Sertraline /Zoloft / Serlain

Ik slik nu een paar dagen SERTRALINE. Ik slikte hiervoor CLOMIPRAMINE maar mijn hart reageerde hier niet goed op. Ik zweette als een otter en ik had een versnelde pols. Mijn bloeddruk was hoog. Omdat ik naast mijn pillen ook elektroshockbehandeling krijg, werd er gekozen voor een een "nieuwer" anti-depressivum. Voor Sertraline is ook gekozen omdat ik aan een gegeneraliseerde angststoornis lijdt. Iets waarvoor in de regel SERTRALINE uitstekend helpt. Ik krijg, wanneer mijn depressie redelijk onder controle is door shocks en sertraline, óók nog groepstherapie. We wachten af! 001_rolleyes
Gebruikersavatar
Selfje
Berichten: 1586
Lid geworden op: 25 jan 2012 13:27

Re: Ervaringen met Sertraline /Zoloft / Serlain

ikzelf heb geen ervaring met sertraline, maar mijn dochter (asperger, hechtingsproblematiek en een depressie heeft Sertraline voorgeschreven gekregen toen ze erge last had van haar depressie. de psychiater heeft er uitdrukkelijk bij vermeld dat het 11/12 weken duurde voordat er resultaat kwam.
ze was toen een kilo of 40 en kreeg 1 maal daags 60 mg. De eerste paar weken leek de depressie alleen maar erger te worden en na 12 weken kwam de omslag. Ze speelde weer, huppelde naar school en kwam zingend thuis. :D Na een maand of 6 is het gebruik gestopt, ze heeft er nog een aantal keren naar gevraagd (afhankelijkheid? structuur?) daarna niet meer. Ze is inmiddels bijna 5 jaar medicatie vrij
Laat je glimlach de wereld veranderen,
maar laat de wereld niet je glimlach veranderen.
♛ Wei ✖u

Re: Ervaringen met Sertraline /Zoloft / Serlain

Ik neem al een week Serlain. Een pilletje nemen om mij weer gelukkig te gaan voelen. Ik voel mij echt gek.

Terug naar “Medicatie”