Hega

Ervaringen met Orap/Pimozidum

Wie heeft eigenlijk zoal ervaringen met Orap?
Zelf gebruik ik momenteel een redelijk lage dosis, maar ik merk toch wel flink wat bijwerkingen (afvlakking gevoelsleven etc) en ik merk dat ik veel meer moet slapen.
Ben sowieso wel benieuwd wie er zoal ervaringen heeft met anti-psychotica.
Faker

Re: Orap

Nee, ik gebruik geen Orap maar ik zou willen dat ik 'slechts' de bijwerkingen had die jij daar noemt..
Ik krijg Haldol en dat krijg ik wel in hoge dosis, ik krijg het 2x per maand per injectie(depot)
Ik heb behoorlijk last van ongewenste bewegingen, ik tril zo van die rotzooi dat ik niet kan staan zonder te 'trappelen' , van de Haldol kwijl ik vaak, ik kan niet fatsoenlijk iets in m n mond stoppen, die lepel wil nog weleens in m n haar verdwijnen.. dan heb ik vaak last van wazig zien..
Ik denk dat ook al zijn de bijwerkingen van die Orap niet zo leuk dat je je toch gelukkig mag prijzen met wat jij opnoemde aan bijwerkingen..
Opa Black

Re: Orap

Orap,

Pimozide behoort tot de groep klassieke antipsychotica.
Het vermindert in de hersenen het effect van de natuurlijk voorkomende stof dopamine.
Hierdoor kunnen psychosen, hevige onrust en bepaalde spiertrekkingen afnemen.

Artsen schrijven Orap meestal voor bij pshychose, manie, onrust (angst), schizofrenie, depressie, dementie en tics.

Orap kan nogal verschillende bijwerkingen hebben.
Doch per persoon kan dit erg verschillen.
Kijk hier eens.

http://forum.viva.nl/forum/list_messages/28386
miek

Ervarngen met Orap/Pimozidum

Hallo,

Heb vandaag orap 1mg gekregen van mijn psych. Heb hier nog nooit eerder van gehoord.
Iemand ervaring?

Groetjes
Miek
Faker

Re: Iemand ervaring met Orap (pimozidum)?

Orap is een antipsychoticum, ik heb deze ook gebruikt, ik werd er suf van een ik kreeg er honger van en een ontzettende dorst en voor mij was het niet het juiste medicijn, ik heb het niet zo heel lang gebruikt, een aantal maanden maar..
Het is dus tegen psychosen, stemmen enzo..

Ik heb een bijsluiter vor je opgezocht dan kun je lezen waar het voor is en zo..
Heeft de arts die het je voorschreef dan niks gezegd over die medicijnen, waarom je deze pillen kreeg, heb je er niks over gevraagd?

http://archief.ypsilon.org/schizofrenie ... t/orap.htm
miek

Re: Iemand ervaring met Orap (pimozidum)?

Dank je Franje.

IK kreeg orap omdat ik mijn gedachten niet de baas kan. Mijn hoofd kan soms zo tollen.
Dan kan ik niet vatten wat ik denk.
Soms lijkt het alsof ik helemaal geen gedachten heb ondanks dat mijn hoofd op dat moment heel hard aan het tollen is.
Soms zijn het halve of stukken van zinnen. Soms woorden.
Ik kan ook niets nieuw bijleren omdat mijn hoofd té vol zit (zegt mijn psychiater).
Ik kan zelfs geen gesprekken volgen. Ik zie en hoor de mensen spreken maar ik begrijp vaak niet wat ze zeggen.
Dan knik ik ja en nee afhankelijk van de uitdrukkingen op hun gezicht.
Maar als ze een ander antwoord verwachten dan kan ik er geen geven.
Ik sluit me dan volledig af en verlaat de groep. Soms houdt het me ook tegen om groepsactiviteiten te doen.

Groetjes
Miek
Hega

Re: Iemand ervaring met Orap (pimozidum)?

hoi Miek,

Ik ben inmiddels wel benieuwd geworden hoe Orap bij jou werkt.
En hoe is het met je manier van denken gesteld?
En hoe gaat het in communicatie met anderen?
Merk je ook veel bijverschijnselen?
miek

Re: Iemand ervaring met Orap (pimozidum)?

Hallo Hega,

Ik ben nu veel rustiger in mijn hoofd. Dat voelt veel aangenamer.

Bijleren of concentreren valt me nog heel moeilijk. Dus ook gesprekken voeren of in groep vertoeven.

In het begin had ik een raar gevoel in mijn hoofd (eerste 2 dagen), daarna kreeg ik hardkloppingen en was ik heel zenuwachtig.

Gelukkig zijn de bijwerkingen nu verdwenen.

Groetjes
Miek
deniesje

iemand bekend met ( afbouwen ) orap ?

hallo, in 2002 ben ik orap gaan gebruiken. een behoorlijk lange tijd dus. nu wil ik graag van de orap af omdat ik vaak te horen krijg dat je er ontzettend van kan aankomen, en dat is bij mij dus ook het geval, 2001/2002 maat 36 in de loop der jaren gegroeit naar maat 42. nu heb ik 1mg. ik ben al bijna twee weken aan het afbouwen met een halve dus nu heb ik nog 0,5 mg en ik voel me er niet lekker bij. vooral lichamelijk voel ik me een wrak ! ontzettend moe en misselijk en psychisch heb ik op het moment een kort lontje en spanningen. iemand bekend met orap e.d en het afbouwen ervan ? en niet onbelangrijk : de akickverschijnselen en hoelang het duurt voor je je weer enigzins goed voelt ?

groetjes denise

Terug naar “Medicatie”