dekseltje03

help, ik weet niet om te gaan met mijn vriend

Hallo,
Ik heb sinds 5 jaar een relatie. In deze relatie hebben wij vaak ruzie omdat wij elkaar niet begrijpen. Ik ben stapel gek op hem en wil er echt alles aan doen en zo zijn wij bij mijn psycholoog terecht gekomen om te kijken of relatie therapie misschien een optie is. Na een tijdje een gesprek samen gehad te hebben gaf de psycholoog aan dat ze het vermoeden heeft dat hij autisme spectrum heeft en dat hier waarschijnlijk onze problemen veroorzaken. Communicatie, hij is echt zwart, wit en neemt alles letterlijk wat je zegt. Maar goed... hij wil hier niks van weten en geloofd hier ook niet in. Hij geeft aan mij mankeert niets. Ok, zijn er misschien mensen die mij tips kunnen of willen geven hoe ik met hem om moet gaan. Ik heb er echt alles voor over.
Hawk L.

Re: help, ik weet niet om te gaan met mijn vriend

Hallo dekseltje (leuke naam :lol:),

over een partner met een autisme spectrum stoornis weet ik al alles, alleen is het in mijn geval Asperger; de mildere vorm.
Bij mij is hij net heel sarcastisch, zwartgallig en plagerig. Hij heeft makkelijk veel stress en jaagt zich op in de dingen als ze niet gaan hoe hij het in zijn hoofd had. Heeft jouw partner dat laatste ook?

Ik vind het verder nogal cru van die psycholoog om te zeggen dat al jullie problemen zouden komen door deze (eventuele) diagnose. Dan is het normaal dat je vriend (als hij werkelijk autist is) er niks van wil weten.

Praat met hem, zeg hem dat hij er zich niet voor moet schamen, dat het niets uitmaakt en dat je hem altijd graag zult zien, wat hij ook heeft. Jullie komen er wel uit! Dat "probleem" hoeft jullie niet in de weg te staan.
exstudent

Re: help, ik weet niet om te gaan met mijn vriend

Helemaal met Hawk L. eens. Alleen ik wil nog wel een stapje verder gaan. Mijn advies --> wissel van relatietherapeut. Het lijkt me een hele goede relatietherapeut, 100% zekerheid dat je van je relatieprobleem af komt, ook 100% zekerheid dat je van je relatie af komt. Wat is het volgende wat je te horen krijgt? Dat jouw borderline de oorzaak voor jullie relatieprobleem? Die therapeut is dus schadelijk bezig. Hij/zij zou moeten weten, dat je bij systeemgesprekken altijd het onderlinge patroon uitzoekt en hier bruggetjes maakt en inzicht verschaft. Deze therapeut is kandidaat voor een eventuele black-list.
Gebruikersavatar
Selfje
Berichten: 1586
Lid geworden op: 25 jan 2012 13:27

Re: help, ik weet niet om te gaan met mijn vriend

Hoi Dekseltje :)

Ik zeg het niet vaak, maar ik ben het met exstudent eens :lol:

Er zijn veel autisme spectrum stoornissen, waaronder Asperger en PDD-NOS.
Dit betekent echter iet dat jullie relatie gedoemd is om te mislukken, maar er zullen zeer zeker hindernissen zijn, die je al ondervonden hebt, anders kwam er geen relatie therapeut in beeld ;)

Zoek een andere, er zijn er genoeg! :)

En zoek eens wat informatie op over Asperger en PDD-NOS, al is het maar om te kijken of je dingetjes herkent. Veel mensen met Asperger krijgen pas op latere leeftijd een diagnose (als ze die al krijgen) omdat ze intellectueel zaken compenseren.

kijk eens op deze site :) hier staat niet alleen informatie over Asperger, maar ook over de minder bekende vormen van autisme. http://www.syndroomvanasperger.com/
Laat je glimlach de wereld veranderen,
maar laat de wereld niet je glimlach veranderen.
Katje8

Re: help, ik weet niet om te gaan met mijn vriend

Hoi Dekseltje,

Ik weet precies hoe je je voelt. De problemen met mijn man worden ook steeds groter. Sinds hij een diagnose van ASS heeft gekregen (ca. 3 jaar geleden) en het advies van hulpverleners om het aan bekenden te vertellen is het alleen maar bergafwaarts gegaan met onze relatie. Ik weet eigenlijk ook niet meer hoe ik ermee om moet gaan. Ook mijn man vat alles wat gezegd wordt letterlijk en persoonlijk op. Hij onthoudt echt alles wat gezegd is en ik niet. Daardoor krijg ik ook weer de nodige verwijten. Zoals hij situaties ervaart, is heel anders dan ik dat doe.
Helaas is hij altijd van zijn gelijk overtuigd, wat ik ook zeg. Ik zie het altijd verkeerd en hij is in mijn ogen niet meer voor rede vatbaar. Professionele hulp wil hij niet meer, dus ik ben bang dat het alleen maar erger wordt. Kan je dus niet echt advies geven, maar succes en sterkte.
exstudent

Re: help, ik weet niet om te gaan met mijn vriend

Even reageren op de reactie hierboven. Allemaal vervelende dingen, als mensen niet meer voor rede vatbaar zijn. Toch kan een AAS geen reden zijn om een relatieprobleem te hebben. Dat je niet meer met elkaar in gesprek gaat en elkaar niet meer accepteerd als persoon kan wel leiden tot relatieproblemen. Ik vind het persoonlijk een slechte zaak als je elkaar verwijten gaat maken op de persoon. Jij doet zo en zo, want je hebt dit (AAS, of noem maar wat), of je bent zo. Op het speciaal onderwijs wordt er continu op gewezen dat je altijd het gedrag benoemd, en nooit de persoon zelf kwaliteiten/kenmerken opspeld door het gedrag. Als jij het vervelend vindt dat je vriend altijd overtuigd is van zijn gelijk, dan is naar mijn idee een verkeerde reactie; "jij bent niet meer voor rede vatbaar". Een goeie reactie; Jij draaft maar door over je eigen standpunten (het gedrag benoemen), ik zou het fijn vinden als je het van mijn kant zou bekijken. Wel grappig trouwens dat je zegt, dat hij altijd overtuigd is van zijn gelijk en jij hem niet meer voor rede vatbaar vindt. Blijkbaar ben je zelf ook overtuigd van je eigen gelijk. Grappig dat partners zo ongelovelijk overeen kunnen komen in hun persoonlijke trekken. Ach ja, en mannen zijn zowiezo wat autistisch is het niet? (oeps, nou doe ik het zelf ook fout, --> 3x fout op rij). Blijkt wel weer hoe ongelovelijk moeilijk het is, om niet direct iemand persoonlijke kwaliteiten of kenmerken toe te dichten. Wat ben ik toch een warrig persoon, (en weer fout).
Katje8

Re: help, ik weet niet om te gaan met mijn vriend

@exstudent
Ik vind dan dat hij niet voor rede vatbaar is, maar dat zeg ik hem niet!
Wat volgens jou de 'goede' reactie is, zeg ik hem ook, maar hij vindt niet dat hij doordraaft, want het is gewoon zo volgens hem. En om het van mijn kant te zien, lukt hem niet. Dus dan ben ik uitgepraat. Overigens heb ik geen probleem met de relatie, hij heeft er problemen mee omdat ik hem (volgens hem) niet begrijp. Ik til niet zo zwaar aan zijn verwijten, omdat ik weet waar het vandaan komt. Dat neemt niet weg dat het soms ook kwetsend kan zijn. En wat ik bedoel met zijn gelijk : als er vijf personen het niet met hem eens zijn, maar wel met elkaar, dan zien zij het alle vijf fout en zijn ze 'expres' tegen hem. Want het is nu eenmaal zoals hij denkt dat het is.
En hij heeft heel veel positieve kanten, het is alleen jammer dat de (in zijn ogen)'negatieve' kanten bij mijn man meestal de boventoon voeren en het feit dat hij volgens 'de geleerden' anders is dan anderen heeft een negatieve invloed op zijn geluk.
Hawk L.

Re: help, ik weet niet om te gaan met mijn vriend

Katje8 schreef:@exstudent
Ik vind dan dat hij niet voor rede vatbaar is, maar dat zeg ik hem niet!
Wat volgens jou de 'goede' reactie is, zeg ik hem ook, maar hij vindt niet dat hij doordraaft, want het is gewoon zo volgens hem. En om het van mijn kant te zien, lukt hem niet. Dus dan ben ik uitgepraat. Overigens heb ik geen probleem met de relatie, hij heeft er problemen mee omdat ik hem (volgens hem) niet begrijp. Ik til niet zo zwaar aan zijn verwijten, omdat ik weet waar het vandaan komt. Dat neemt niet weg dat het soms ook kwetsend kan zijn. En wat ik bedoel met zijn gelijk : als er vijf personen het niet met hem eens zijn, maar wel met elkaar, dan zien zij het alle vijf fout en zijn ze 'expres' tegen hem. Want het is nu eenmaal zoals hij denkt dat het is.
En hij heeft heel veel positieve kanten, het is alleen jammer dat de (in zijn ogen)'negatieve' kanten bij mijn man meestal de boventoon voeren en het feit dat hij volgens 'de geleerden' anders is dan anderen heeft een negatieve invloed op zijn geluk.
Komt me bekend voor. Ik zal moeten toegeven aan hem, anders is het gedaan en dat wil ik niet. Wel best vervelend. Maar ik ben nu ook niet de gemakkelijkste persoon, weet dat er veel aan mij ligt en ik het hem soms knap lastig kan maken.

Terug naar “Autisme spectrum stoornissen”