nieks

ass bij (hoog)begaafden ?

onlangs is er een diagnose bij mij gesteld van ASS en ADD
dit n.a.v. een reeks uitvoerige gesprekken, vragenlijsten en een IQ-test

Uit de IQ test bleek ik ook (hoog)begaafd te zijn.

Zelf ervaar ik dit eigenlijk helemaal niet zo.... :oops:

ook vind ik de diagnose lastig; het is zo'n complex geheel van menselijke gedragingen, wat is oorzaak van gedrag en wanneer is het nu echt te herleiden tot een evt. ontwikkelingsstoornis (....)

nu heb ik gelezen dat het stellen van een diagnose bij mensen met een hoog IQ lastiger schijnt te zijn
Zijn er mensen die hier ervaring me hebben ?
Is er sprake van compensationeel gedrag en zo ja hoe uit zich dat dan ?

Waar lopen deze mensen tegen aan ?

Ik weet niet totin hoeverre me ik herken in de diagnoses.... ik herken me in veel, maar ook in veel niet, ik zie ook voldoende andere mogelijke oorzaken voor min gedrag wat positief scoort op ass/add

Ik weet ook niet hoe anderen de wereld beleven, geldende voor mensen met en zonder diagnose....

Je zou kunnen zeggen dat ik zoekende ben naar uitsluitsel of bevestiging van, het is niet zo dat ik een diagnose niet wil accepteren, maar dat ik mijn vraagtekens zet bij de juistheid ervan en de efficiëntie van de manier van diagnosticeren

Zijn er mensen die hier ook zoekende naar geweest zijn, of nog zijn ? en wat zijn jullie bevindingen ?

Ik begreep dat Peter Vermeulen ook een aantal boeken heeft geschreven over dit onderwerp....
is er iemand die deze gelezen heeft ? --- ben zelf niet zo'n lezer :lol: ad(h)d-trekje... ?
Trout Mask Replica

Re: ass bij (hoog)begaafden ?

Ik heb de diagnose Asperger en ADD. Het Aspergerdeel wordt hoog-functionerend asperger genoemd omdat ik door mijn hogere iq een aantal tekortkomingen in mijn gedrag in de loop van de tijd heb leren compenseren. Ik heb geleerd dat bepaald gedrag bij anderen reacties teweegbrengt die ik niet prettig vind. Dat gedrag ben ik (cognitief) gaan aanpassen. Dat is als het ware een tweede natuur geworden met als gevolg dat tijdens mijn psychologisch onderzoek de onderzoekster dieper moest graven. In eerste instantie dacht ze dat ik geen asperger had. Pas na mijn iq-test kwam hoogfunctionerend asperger in beeld.
nieks

Re: ass bij (hoog)begaafden ?

voel jij je dan ook anders ?

Ik heb wel moeite met sociale situaties en social talk, ook met veel mensen tegelijk enzo...

ik ben mss wat apart, maar voel me denk ik niet anders (mooie paradox; ik denk me niet anders te voelen) als niet gediagnosticeerden....

maar daarbij weet ik ook weet niet hoe zij beleven....

ik ben wel een echte denker en dromer itt mensen die maar gewoon "lijken" te doen en te leven...

ik heb neit het gevoel dat ik in een soort waas leef, ik ben introvert, maar een eigen wereldje ofzo.... ik denk dat ik eerder vrij reeël ben aangelegd...

hoe beleef jij/jullie dit dan ?
Trout Mask Replica

Re: ass bij (hoog)begaafden ?

Ik heb me altijd anders gevoeld. Ik had altijd het idee dat ik in een andere wereld leefde dan de mensen om me heen. In eerste instantie snapte ik niet dat andere mensen niet in mijn wereld leefden. In de loop van de tijd draaide dat om en snapte ik niet waarom ik niet in de wereld van andere mensen kon leven. Nu ik de diagnose heb snap ik dat beter en kan ik het beter accepteren.
nieks

Re: ass bij (hoog)begaafden ?

mag ik vragen hoe jouw wereld/ beleving er dan uit ziet en hoe verschilt hij van de wereld van anderen ?

Ik heb dit gevoel helemaal niet zo; ja ik ben wel een dromer en eigenwijs, ik kan mezelf verliezen in het denken over. Ik snap niet alles (gelukkig maar), ik voel me wel vaak onbegrepen of dat ik een andere logica heb.
Ik heb, net als iedereen, een eigen belevingswereld, maar volgens mij verschil ik daar niet zo veel in als niet gediagnosticeerden.

Ik herken me wel in Ass in het cognitieve conflict, veel meer mogelijkheden zien en mezelf daar in verliezen, behoefte aan overzicht en controle.

Ik ben wel benieuwd naar de belevingswereld van o.a. andere ASS'ers, om te kijken of ik op dit punt draagvlak heb met ASS of juist niet.
Trout Mask Replica

Re: ass bij (hoog)begaafden ?

nieks schreef:mag ik vragen hoe jouw wereld/ beleving er dan uit ziet en hoe verschilt hij van de wereld van anderen ?
Dat is een vraag waarop het antwoord waarschijnlijk meerdere boeken zou vullen. Ik zou nu met voorbeelden kunnen gaan komen, maar dat zou nooit de lading dekken en daardoor een volkomen verkeerd beeld geven.

Het zou interessant zijn om dat in kaart te brengen en die boeken te schrijven, helaas heb ik daar niet de tijd voor.
nieks

Re: ass bij (hoog)begaafden ?

kent iemand dan wellicht een (leesbaar) boek over ass bij (hoger) begaafden wat gaat over de belevingswereld ?

de boeken die ik ken gaan echt over "klassiekere" vormen van autisme
Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 6335
Lid geworden op: 26 aug 2008 14:00

Re: ass bij (hoog)begaafden ?

Hoi Nieks,
Houd in mind: zowel de de diagnose add als ass komen uit de DSM: een 'turfhandboek': de diagnose wordt gesteld op gedrag.
En op hoe je je voelt, wat en hoe je denkt - maar de dsm en dus de "etiketjes" add en ass doen geen enkele uitspraak over het "waarom", over wat er nu precies gebeurt.
Dus in feite, als je weet "Ik heb add en ass" weet je nog vrij weinig.

In feite gaat het om "ontwikkelingsstoornissen" ook al een vage term. Welke ontwikkeling is dan op welke manier gestoord...?
Kijk bijv. eens hier:
http://www.novreflextherapie.nl/REAC/RL2011001.html

..en een stukje tekst, elders op zdiezelfde site:
"Aanwezig gebleven primitieve reflexen zullen de zintuiglijke percepties van het kind ook aantasten, waardoor hij/zij overgevoelig wordt in sommige gebieden en ondergevoelig in andere. Wanneer zowel de zintuiglijke als de motorische reacties verzwakt zijn, wordt het onmogelijk zich een beeld te vormen van bepaalde bewegingen.
Dit heeft niet alleen effect op de armen en benen, maar ook op het functioneren van het oog, de visuele perceptie, het evenwicht en het verwerken van auditieve informatie.
Het is daardoor ook eigenlijk niet verwonderlijk dat deze kinderen problemen op school ondervinden, of dat sommige volwassenen de stress niet aankunnen en vaak te heftig reageren."

Dit gaat over een serie "vroege ontwikkelingstaken", die vaak niet mee worden genomen in de gangbare diagnostiek. (Zintuigelijke perceptie, gezichten kunnen lezen, lichaamstaal spreken en verstaan, ruimtelijk inzicht wordt hier gezien als een gevolg van motoriek en heel precies afgestemd evenwicht.) En dat is jammer, want het is relatief eenvoudig te verhelpen - en daarna scoor je wellicht heel anders op de "turflijsten" van de DSM.
autismevrouw

Re: ass bij (hoog)begaafden ?

hallo mensen ;)
Na 32jr zijn ze er achter bij mij,ik heb Asperger .
en een hoog IQ maar wat is IQ confused5 de een is daar goed in de ander weer iets anders .
Als je in alles hoog IQ heb ben je genie en zijn in nl maar 3% van .
dat wijst de wetenschap uit .
een tijd je terug een filosofie lezing gevolgd.
maar baal wel vroeger kwam een keer iemand van school ze is anders ,mn ouders negeerde dit totaal ,resultaat huishoud school .
Vond er niks aan veel klieren in de klas enz.
Jammer wan vorig jaar mn biologie af gemaakt vwo 9,6 .
Studenten tijd enz had ik wel gewild maar ga nu me richten in de dier kunde .
doe eerst basis opleiding.Maar herkend iemand ook dat je sneller denkt en een ander nog niet zo ver zit als jij . dan word ik moe dus het is zeker niet altijd een voordeel .
laats zei iemand ik wou dat ik jouw hersens had .
je onthoud zo veel enz
nou wil wel ruilen zei ik.
want 5 boeken filosofie in de maand enz
te snel denken en te moeilijk denken voor de mens,dan heb je ook gouw geen vrienden .
nou dit was mijn verhaal over de visie van dit onderwerp.gr autismevrouw Forum58
Trout Mask Replica

Re: ass bij (hoog)begaafden ?

autismevrouw schreef:hallo mensen ;)
Na 32jr zijn ze er achter bij mij,ik heb Asperger .
Dan mag ik u wel feliciteren autismevrouw, bij mij duurde het 42 jaar cheerqd5 cheerqd5 cheerqd5

Ik wens je een geweldige ontdekkingstocht in de wereld die Asperger heet!

3some
autismevrouw

Re: ass bij (hoog)begaafden ?

Trout Mask Replica schreef:
autismevrouw schreef:hallo mensen ;)
Na 32jr zijn ze er achter bij mij,ik heb Asperger .
Dan mag ik u wel feliciteren autismevrouw, bij mij duurde het 42 jaar cheerqd5 cheerqd5 cheerqd5

Ik wens je een geweldige ontdekkingstocht in de wereld die Asperger heet!

3some
Dankje dus u heeft ook een zware rug zak achter de rug confused5 , duhhhhh niet letterlijk :lol: :lol: :lol: :lol: alvast
of niet confused5 .
Trout Mask Replica

Re: ass bij (hoog)begaafden ?

autismevrouw schreef:
Trout Mask Replica schreef:
autismevrouw schreef:hallo mensen ;)
Na 32jr zijn ze er achter bij mij,ik heb Asperger .
Dan mag ik u wel feliciteren autismevrouw, bij mij duurde het 42 jaar cheerqd5 cheerqd5 cheerqd5

Ik wens je een geweldige ontdekkingstocht in de wereld die Asperger heet!

3some
Dankje dus u heeft ook een zware rug zak achter de rug confused5 , duhhhhh niet letterlijk :lol: :lol: :lol: :lol: alvast
of niet confused5 .
Ik heb Asperger in combinatie met ADD.... dat zou ik in principe niemand willen toewensen... (Asperger: wil orde en regelmaat.... ADD: trekt een lange neus en zegt f**k orde en regelmaat, ergo een constante bron van frustratie)
Nihlaeth

Re: ass bij (hoog)begaafden ?

Als ik dat zo hoor was de diagnose bij mij nog vroeg dan, met 20 jaartjes.

Ik wist eerder dat ik hoogbegaafd ben dan dat ik wist dat ik een ASS stoornis heb, had altijd veel problemen op school ermee. Het ging allemaal veel te langzaam voor me, ik verveelde me kapot. Ik heb me wel altijd de vreemde eend in de bijt gevoeld, paste er nooit helemaal bij. Autisme komt erg veel voor in mijn familie, maar ik dacht altijd dat ik het niet had omdat ik sociaal redelijk 'normaal' ben. Uit een aantal tests bleek dat ik wel degelijk moeite heb met sociale regels herkennen, oogcontact en gezichtsuitdrukkingen herkennen. Ik heb dat weten te compenseren waardoor het niet opvalt maar ik steek wel degelijk een beetje vreemd in elkaar dus. Waar 'normale' mensen dingen intuïtief doen, doe ik het rationeel. Ik heb vanuit observatie sociale regels bedacht waar ik me aan hou.

Ik snap mezelf een stuk beter sinds ik de diagnose heb, de wereld is een stuk logischer geworden.

Terug naar “Autisme spectrum stoornissen”