ilona6269

Waarom eten autisten toch zo slecht?

Om hier een goed antwoordt op te vinden is het nodig eerst enige theorie te vertellen: Een autist kan gevoelig zijn voor prikkels in de mond. Hierdoor proeven ze veel beter dan andere mensen Het gevolg is dat alles dus overdreven smaakt. Op de tweede plaats moet een autist alles wat hij/zij in het leven meemaakt tot een geheel puzzelen. Dat geldt voor voelen, horen, zien en ook proeven. Als je weet dat een autist alles in stukjes binnen krijgt en dat deze stukje tot één geheel gelijmd moet worden begrijp je misschien dat eten bij een autist altijd moeite kost. Als wij eten dan leggen we alles bij elkaar, lekker nog was jus over de aardappels, en appelmoes erbij om het nog lekkerder te maken. Voor een autist is dit een grote chaos. Aardappels en jus tegelijk in de mond, o jee waar smaakt dit heen, alle twee de soorten moeten appart gepuzzeld worden dat kost tijd, en moeite. En dan zitten wij als moeders ernaast en zeggen, eet nu eens door, door die opmerkinge word de puzzel weer onderbroken en moeten ze weer opnieuw beginnen. Wat is nu de oplossing: geef een vakken bord, leg aardappels, vlees en groenten duidelijk gescheiden. Wanneer de autist behoefte heeft om het eten in ketchup of appelmoes te dompelen laat dit dan toe. De reden dat hij/zij dit doet is dat dan alles hetzelfde smaakt en dat er niet zoveel gepuzzeld hoeft te worden. Bij stampot, pasta met saus en ovenschotels helpt appelmoest heel goed omdat dit gerechten zijn die door elkaar zitten en waarbij het uitsplitsen veel werk zo niet ondoenlijk is.Voor meer informatie verwijs ik jullie graag naar mijn website: www.deregelmaat.nl
Magneet

Re: Waarom eten autisten toch zo slecht?

Mijn ene zoon is absoluut alleseter en heeft ASS met dyslexie en ADD.
Ik heb je post niet gelezen, reageer allen op je titel (sorry, beetje impulsief).
Magneet

Re: Waarom eten autisten toch zo slecht?

Oei, ik heb je post gelezen en ga totaal niet akkoord met wat je schrijft maar tot zover mijn persoonlijke mening (en ervaring).
ilona6269

Re: Waarom eten autisten toch zo slecht?

Hallo Magneet,
Ik snap dat je uit ervaring zo reageert omdat je ene kind wel eet en het andere niet. Dit heeft te maken met het feit dat je niet alle autiste op 1 hoop kunt schuiven. Waar de ene autist moeite mee heeft, heeft de ander totaal geen last van of maar een beetje. Autisten hebben allemaal hun eigen beperkingen. Collette de Bruijn noemt dit streepjes code, de 1 kijkt je wel aan terwijl de ander dat absoluut niet doet, en zo is het ook met eten. Maar als jij door je ervaringen anders beleefd en voelt is dit je goed recht.
Sander1986

Re: Waarom eten autisten toch zo slecht?

ilona6269 schreef:Een autist kan gevoelig zijn voor prikkels in de mond. Hierdoor proeven ze veel beter dan andere mensen
Je haalt twee dingen door elkaar. Gevoelig zijn voor zintuiglijke prikkels betekent niet per se dat die zintuigen ook beter werken. Gevoeligheid heeft met slecht geïsoleerde zenuwenbanen te maken. Denk bijvoorbeeld aan mensen met autisme die gevoelige oren (komt veel voor) hebben, maar geen betere oren hebben. Soms hebben die mensen hele goede oren, maar vaak ook gewoon niet.

Verder vind ik je tweede punt over de zwakke centrale coherentie (die puzzelstukjes) wat ver gezocht.
Thundersheep*

Re: Waarom eten autisten toch zo slecht?

Ik sluit me bij Magneetje aan.
Ik mag dan zelf maar een lichte vorm van Autisme hebben, maar ik vind het complete onzin wat je schrijft.
Ik lust praktisch alles en ik heb helemaal geen moeite met eten.
Ja, okay, ik eet slecht, maar dat staat los van mijn Autisme (Ik vind het de moeite niet om er hier verder op in te gaan..)
Ik vind het overigens een wat vreemde beredenatie.
ilona6269

Re: Waarom eten autisten toch zo slecht?

Ik heb jullie meningen gelezen. En wat betreft de oren dat klopt er zijn autisten die niet tegen harde geluiden kunnen maar niet alle autisten hebben dit. Er zijn autisten die niet tegen fel licht kunnen maar niet alle autisten hebben dat. Er zijn autisten die je niet aankijken als ze met je praten maar niet alle autisten hebben daar last van. Ik zou het zeer op prijs stellen als mensen voordat ze zeggen dat ik ergens geen verstand van heb zich eerst eens inlezen of zich informeren voordat er dergelijke harde uitspraken gedaan worden. Verder verwijs ik graag naar andere site's op internet en ook naar de site van Balans waar dit onderwerp op precies dezelfde manier deze maand behandeld word. Dus zeg niet ik heb er geen verstand van, voordat IK mijn mening zeg staaf ik deze eerst op bewijzen. sorry voor de harde toon.
Sander1986

Re: Waarom eten autisten toch zo slecht?

Je gaat voorbij aan het punt dat ik probeerde te maken. Het gaat mij er niet om dat niet alle mensen met autisme even gevoelig zijn voor zintuiglijke prikkels en niet allemaal in dezelfde mate last hebben van hun problemen. Waar het mij om gaat, is dat je er per definitie vanuit gaat dat mensen met autisme die gevoeliger zijn voor prikkels in de mond daardoor ook beter kunnen proeven. Vervolgens geef ik een voorbeeld: gevoelige oren betekent niet per se dat je oren ook beter zijn.

En wie zegt dat je er geen verstand van hebt?
ilona6269

Re: Waarom eten autisten toch zo slecht?

Ik heb gisteren een beetje inpulsief gereageerd op het forum, ik had die mail eigenlijk moeten sturen naar de persoon die me een niet zo'n prettige persoonlijke mail gestuurd had.
Maar het is gewoon een feit dat autisten te veel moeten puzzelen en zeker onder het eten kan dit een probleem zijn. Ik heb dit verder uitgewerkt en toegelicht op mijn website. www.deregelmaat.nl
En dat het gehoor van autisten scherper is klopt inderdaad en dat dit niks met horen zelf te maken heeft klopt ook precies. Het probleem is gewoon dat wij hoofd en bij geluiden kunnen scheiden en zij jammer genoeg niet. Wat mij wel opvalt is dat autisten veel beter luisteren dan en dan bedoel ik dat ze de woorden zo letterlijk nemen en ik voor mij vindt dat erg prettig bij de opvoeding al betekend dit wel dat je steeds moet na denken en op moeten letten met grapjes. etc.

Nogmaals het was niet mijn bedoeling om zo hard over te komen want zo ben ik helemaal niet. 006
Sander1986

Re: Waarom eten autisten toch zo slecht?

ilona6269 schreef:Nogmaals het was niet mijn bedoeling om zo hard over te komen want zo ben ik helemaal niet. 006
Ik vond je niet hard overkomen hoor. En ik heb ook waardering voor het feit dat je als moeder zo oprecht geïnteresseerd bent in autisme. Daar zouden sommige ouders nog wat van kunnen leren.

Wat betreft zintuiglijke gevoeligheid ben ik het nog steeds niet met je eens. Dat van hoofd- en bijzaken scheiden is wel waar, maar dat verklaart voor mij niet (volledig) de gevoeligheid voor zintuiglijke prikkels. Ik heb het idee dat je problemen die met autisme te maken hebben wat snel onder 'moeite met puzzelen' wilt laten vallen.
ilona6269

Re: Waarom eten autisten toch zo slecht?

Sander1986 schreef:Wat betreft zintuiglijke gevoeligheid ben ik het nog steeds niet met je eens. Dat van hoofd- en bijzaken scheiden is wel waar, maar dat verklaart voor mij niet (volledig) de gevoeligheid voor zintuiglijke prikkels. Ik heb het idee dat je problemen die met autisme te maken hebben wat snel onder 'moeite met puzzelen' wilt laten vallen.
Bij hersen onderzoek is gebleken dat de stimulatie van bepaalde delen van de hersenen met namen de zintuigelijke gevoeligheid bij autisten bijzonder ontwikkeld is. Ook het feit dat autisten over het algemeen meer na moeten denken voordat ze iets wat doen, voelen, horen en zien een plaats kunnen geven maakt dat het met eten net zo is. Alles smaakt net even anders en ik denk dat het voor hen logisch is als ze al bij alles na moeten denken dat dit voor eten ook geldt. Wat natuurlijk ook mee speelt is het feit dat autisten vaak al van jongs af aan een bepaalde voor of afkeur van bepaald voedsel hebben zonder dat daar een reden voor is aan te wijzen werkt natuurlijk ook mee. En dit zit dan wel tussen de oren en heeft niks te maken met de smaak van bepaald voedsel. Onze zoon drinkt geen melk maar wel yogh!? Onze zoon heeft nog nooit een ei gegeten maar wel wentelteefjes!? Hij heeft een afkeur van kaas maar eet wel pizza en tosti. Al moet ik wel zeggen dat hij nu hij wat ouder word meer in de gaten heeft wat hij voor geschoteld krijgt en dus afkeer van bovengenoemde heeft. Het blijft lastig maar wel geweldig zo'n kind met ASS in huis, je staat iedere dag voor verrassingen.
Thundersheep*

Re: Waarom eten autisten toch zo slecht?

Bepaalde berichten die ik van je las, hebben een behoorlijke indruk op mij gemaakt,
omdat ik het persoonlijk vind overkomen als misplaatste vooroordelen.
Je zegt tegen ons dat wij niet weten waar we het over hebben, ik denk het niet; ik ben ervaringsdeskundige.
Je zal ergens ongetwijfeld gelijk hebben, maar in je eerste berichten vind ik dat je alle autisten over één kam scheert en dat kwetst me.

Nu ik lees dat je zelf een zoon hebt met ASS, begrijp ik er alleen maar minder van.
Sorry als ik misschien een beetje raar uit de hoek kom, maar dit moest even van mijn hart.
ilona6269

Re: Waarom eten autisten toch zo slecht?

IK lees de berichten en ik lees ook de berichten op andere forums en de woorden van de mensen die dag dagelijks werken met autisten, hadden me al gewaarschuwd voor het geen nu gebeurt. In de wereld van autsime zijn er heel veel "ervaringsdeskundige" en allemaal hebben ze een eigen mening. Ik pretendeer geen ervaringsdeskundige te zijn wat ik wel weet is dat ik mij heel grondig verdiept heb in de problematiek van het austisme, dat ik probeer een autist niet te zien als DE autist. En dat lukt aardig. Ik weet dat iedere autist zijn eigen streepjes code heeft, dat ieder autist anders reageert en dat autisten niet op één hoop te vegen zijn. Wat ik ook weet is dat er veel basis kenmerken zijn die VEEL ( niet allemaal ) maar veel autisten hebben en dat het afhankelijk is van de streepjescode of de persoon er last van heeft of niet.
Dat mensen zich niet kunnen vinden in mijn opvattingen, methode of opvoedt structuur snap ik best want het vraagt soms nogal wat van ouders om oude principes los te laten en over te gaan op de nieuwere opvattingen. Om te leren kijken door een auti bril vraagt veel studie, informatie en ervaring en dat is jammer genoeg niet voor iedereen weggelegd.

Ik veroordeel of beoordeel niemand over zijn of haar opvoed kwaliteiten, zeg tegen niemand dat ze iets toch niet goed zien of dat ze iets niet snappen. Als iemand het niet met me eens is prima, dat is ieder zijn goed recht. Ik heb me voor mijn gevoel en in overleg met de mensen die er dag dagelijks mee werken genoeg laten voorlichten om te weten dat wat ik weet waar is. En wie ben ik om iemand te overtuigen van mijn mening? Wie ben ik om te zeggen dat andere ouders het niet goed doen? Ik ben daar niet voor op de wereld gezet, het enige waar ik zeker weet dat ik goed in ben is het opvoeden en het begeleiden van kinderen met ASS.
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24425
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Waarom eten autisten toch zo slecht?

ilona6269 schreef:IK lees de berichten en ik lees ook de berichten op andere forums en de woorden van de mensen die dag dagelijks werken met autisten, hadden me al gewaarschuwd voor het geen nu gebeurt. In de wereld van autsime zijn er heel veel "ervaringsdeskundige" en allemaal hebben ze een eigen mening. Ik pretendeer geen ervaringsdeskundige te zijn wat ik wel weet is dat ik mij heel grondig verdiept heb in de problematiek van het austisme, dat ik probeer een autist niet te zien als DE autist. En dat lukt aardig. Ik weet dat iedere autist zijn eigen streepjes code heeft, dat ieder autist anders reageert en dat autisten niet op één hoop te vegen zijn. Wat ik ook weet is dat er veel basis kenmerken zijn die VEEL ( niet allemaal ) maar veel autisten hebben en dat het afhankelijk is van de streepjescode of de persoon er last van heeft of niet.
Dat mensen zich niet kunnen vinden in mijn opvattingen, methode of opvoedt structuur snap ik best want het vraagt soms nogal wat van ouders om oude principes los te laten en over te gaan op de nieuwere opvattingen. Om te leren kijken door een auti bril vraagt veel studie, informatie en ervaring en dat is jammer genoeg niet voor iedereen weggelegd.

Ik veroordeel of beoordeel niemand over zijn of haar opvoed kwaliteiten, zeg tegen niemand dat ze iets toch niet goed zien of dat ze iets niet snappen. Als iemand het niet met me eens is prima, dat is ieder zijn goed recht. Ik heb me voor mijn gevoel en in overleg met de mensen die er dag dagelijks mee werken genoeg laten voorlichten om te weten dat wat ik weet waar is. En wie ben ik om iemand te overtuigen van mijn mening? Wie ben ik om te zeggen dat andere ouders het niet goed doen? Ik ben daar niet voor op de wereld gezet, het enige waar ik zeker weet dat ik goed in ben is het opvoeden en het begeleiden van kinderen met ASS.
Het enige wat ik hierover kan zeggen is: Dat ik het vreemd en raar vind en ook dat ik jou raar vind op deze manier. Ik ken genoeg mensen die ermee werken die er absoluut geen last van hebben en er heel anders over praten.
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Sander1986

Re: Waarom eten autisten toch zo slecht?

ilona6269 schreef:Bij hersen onderzoek is gebleken dat de stimulatie van bepaalde delen van de hersenen met namen de zintuigelijke gevoeligheid bij autisten bijzonder ontwikkeld is. Ook het feit dat autisten over het algemeen meer na moeten denken voordat ze iets wat doen, voelen, horen en zien een plaats kunnen geven maakt dat het met eten net zo is. Alles smaakt net even anders en ik denk dat het voor hen logisch is als ze al bij alles na moeten denken dat dit voor eten ook geldt.
Het is waar dat zintuigen bij mensen met autisme vaak gevoeliger zijn. Het is ook waar dat zintuiglijke indrukken bij mensen met autisme langzamer worden verwerkt. Dat heb ik allebei niet ontkent. We lijken het dus voor een groot deel met elkaar eens te zijn. Het enige dat ik heb gezegd, is dat je zintuiglijke gevoeligheid niet gelijk kunt stellen aan goede zintuigen.
ilona6269 schreef:IK lees de berichten en ik lees ook de berichten op andere forums en de woorden van de mensen die dag dagelijks werken met autisten, hadden me al gewaarschuwd voor het geen nu gebeurt.
Wat bedoel je precies?
Lou

Re: Waarom eten autisten toch zo slecht?

Vooroordelen zijn wat anders dan oordelen ?

En autisten kunnen beter proeven en dingen horen? Kweenie waar je dat vandaan hebt gehaald eerlijk gezegd.
Gebruikersavatar
Raven
Berichten: 2144
Lid geworden op: 13 sep 2005 22:47

Re: Waarom eten autisten toch zo slecht?

Ik werk dagelijks met autisten (PDD-NOS en klassiek autisme) geen van allen hebben problemen met eten of het puzzelen ervan. Ze geven zelf aan of ze de jus op de aardappelen wel of niet willen en wel of niet lekker vinden. Ook zij hebben een standaard bord, waar alles op gelegd wordt, en hebben geen problemen om het vlees van de groente en/of de aardappelen te sorteren.
Zij weten precies wat zij lekker vinden en kunnen ook keuzes hierin maken (wel beperkt maar toch).
Ook als ze genoeg hebben, laten zij het staan.
Ik werk trouwens met volwassen autisten met een verstandelijke beperking. ;)
Ik heb duizend levens geleefd. Duizend lessen geleerd. Het leven leidt me de spirituele weg. De weg van Druidry. -Sean, de oudste ziel-
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15115
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Waarom eten autisten toch zo slecht?

Ik werk met mensen die een verstandelijke beperking hebben. Vaak treedt het hebben van een verstandelijke beperking op in combinatie op met verschillende soorten autisme. Onder de jongens en meisjes waar ik mee werk bevinden zich ook veel problematische eters. Omdat het om mensen met een verstandelijke beperking gaat valt het misschien een beetje buiten de strekking van het topic, maar ik herken wel veel van wat er hier besproken wordt.

Bij sommige jongens en meisjes waar ik mee werk gaat er vaak een heel ritueel aan vooraf voordat ze willen eten. Ik ken bijvoorbeeld een jongen die elke week naar de pannenkoeken avond van het activiteitencentrum komt. Maar het eten van pannenkoeken moet voor hem wel met een strak ritueel omkleedt worden en in een bepaalde volgorde plaatsvinden, anders gaat het mis. Eerst een neutrale pannenkoek, daarna eentje met stroop. Het flesje met stroop mag pas op tafel komen als de tweede pannenkoek op zijn bord ligt en het stroopflesje mag alleen rechts van zijn bord staan.

We organiseren op het activiteitencentrum ook een maandelijks eetcafé. Het eten levert de jongen een reeks problemen op. Toch dapper dat hij iedere keer blijft komen. Maar op sommige dingen kun je anticiperen. Het voordeel is dat de jongen zich heel erg op mij richt, wat uiteraard ook met zijn autisme te maken heeft. Daardoor kan ik vaak wat vragen stellen en voorzichtig proberen wat sturing in zijn eetgedrag te brengen.

Het viel me op dat de jongen bij alle pasta gerechten een fles Ketjap Manis op tafel wilde hebben. Pasta Carbonara of Pasta Bolognese met een flinke scheut ketjap er over ... Het idee alleen al, maar goed. [blink]
Moet je als begeleider iets aan het eetpatroon van een cliënt willen veranderen? In principe niet, maar het was wel een leuke uitdaging om het voorzichtig te proberen. Ik laat me niet zo makkelijk uit het veld slaan.

Als ik voorzichtig vroeg waarom hij altijd ketjap over de pasta deed kreeg ik het antwoord dat hij dat thuis ook altijd deed. De simpele wedervraag "maar je bent nu toch niet thuis?" maakte weinig indruk. [027] Ik heb een keer met de ouders van de jongen gesproken en ik concludeerde dat de 'pasta met ketjap' gewoonte tijdens een vakantie in Italië begonnen is. Toen begon er bij mij een lichtje te branden.
Het voordeel is dat je iemand met een verstandelijke beperking ook iets kunt wijsmaken wat bezijden de waarheid is. Kennelijk had hij ooit Balsamico azijn bij een pasta gerecht gegeten. Hij is dit later gaan associëren met ketjap, niet vanwege de smaak, maar vanwege de kleur. De jongen is heel erg gevoelig voor kleuren en kleurcombinaties. Ik had het vermoeden dat daar een link lag.

Ik heb het gewoon uit geprobeerd door een Conimex flesje uit te spoelen en met Balsamico azijn te vullen. Mijn vermoeden klopte. Het ging niet om de smaak, maar de kleur. De keer daarop zette ik het flesje Balsamico op tafel en vertelde hem dat het 'Italiaanse ketjap' was.
Ik vind het nog steeds tenenkrommend om iemand pasta met een flinke scheut Balsamico te zien eten, maar het is me wel gelukt om me te verplaatsen in zijn gedachten wereld en dat inzicht effectief toe te passen.
* Liebe Macht Frei *
passiebloem

Re: Waarom eten autisten toch zo slecht?

Conclusie je titel klopt van geen meter. Want daar haal je wel alle autisten door een kam.
Ik met er nu echt om lachen...
Ik vind het triest dat er zo over autisme gesproken wordt.
Elke keer alles in een hoop gooien.
Spreek per persoon aub. en werk waar jij moeite mee hebt en zoek geen bevestiging om maar niets voor hoeven te doen.
Want zo komt het over.
En dan heb ik niet alleen over dit topic maar ook over anderen topics wat ik over autisme hier gelezen heb.
Als het zo is, dan heeft mijn partner het niet. En toch heeft hij die diagnose gekregen.
Hij probeer een stapje verder te komen dan zijn grens en geloof me hij gaat sprongen vooruit en nu merk je haast niets meer van zijn stoornis.
Dit noem ik moedig vechten en leren om een zo normaal leven te lijden, zonder stempel ik heb dit dus dat kan ik niet.

Misschien reageer ik nu weer zwart wit, maar ik kan er boos om worden al die stempels en hokjes. Zeg werk lekker aan jezelf. Want door zulke uitspraken krijg je een verteken beeld erover. En dat vind ik jammer.
Geld trouwens voor alle stoornissen.
Ieder mens is uniek, dus reageert er anders op.

Zo is het!

Groetjes, Passiebloem.
Komt ook omdat ze mij te vaak in hokjes hebben geplaatst
Poeha

Re: Waarom eten autisten toch zo slecht?

Ik herken me hier ook niet in.

Wel ben ik een moeilijke eter. Ik heb eigenlijk nooit honger. Ik heb afleiding nodig in de vorm van krant/tv/pratend persoon tijdens het eten, anders eet ik niet. Verder lust ik eigenlijk alles. Extremen vind ik erg lekker. Erg zuur, erg pittig, etc. Aan de hand van de openingstopic zou je denken dat autisten dat dan niet aankunnen met hun gevoelige smaakpapillen ;)

P.s: Mmmmm macaroni met ketjap manis. Dat hoort gewoon. :P Ik dacht altijd dat ik en mijn moeder en opa de enigste waren die dat deden :')
TheEmperor85

Re: Waarom eten autisten toch zo slecht?

He?? Wow..dit topic was voor 'mijn tijd'. Grappig zeg dat het weer naar boven wordt gehaald :D

Maar goed ook dat ik hier toen nog niet was..
Hawk L.

Re: Waarom eten autisten toch zo slecht?

Dit komt mij heel bekend voor. Ik heb een vriend met het Syndroom van Asperger en hij eet ook nooit meer dan hij opkrijgt... Maar het is ook zo dat hij een open maag breuk heeft.
Toch vind ik het vreemd. Op zijn 12de had hij ook een eetstoornis. Hij is hier wel vanaf geraakt, maar toch vind ik het soms nog lastig. Mager is hij niet, maar ik vind het soms wat lastig. Het lijkt alsof hij niet zo goed kan genieten van zijn eten...
Sander1986

Re: Waarom eten autisten toch zo slecht?

Eetproblemen kunnen we voorkomen bij mensen met autisme, maar de TS had er wel een wat vreemde en starre kijk op.

Terug naar “Autisme spectrum stoornissen”