stien

Niet kunnen eten uit angst om te stikken

Ik kan nog amper eten omdat ik slikproblemen heb doordat ik heel erg gestrest ben. Ik heb dan last van mijn keel.
Ik schraap de hele dag alsof er iets in mijn strot vast zit. Ik durf niet te eten omdat ik bang ben te zullen stikken en zelfs drinken wordt bemoeilijkt door de angst dat het in mijn verkeerde keelgat komt.
Ik heb hier vaak last van wanneer ik erg gestrest ben. En val dan natuurlijk ook kilo's af.
Hoe kan ik toch van deze fobie afkomen en hebben jullie hier ook wel last van? en zo ja hoe overwin je je angst of welk middel gebruik je om weer rustig te worden.
vast bedankt voor je antwoord.
groetjes

stien
Jive1

Re: Angst om te eten

Hey! Stien,

Misschien ben ik niet de eerste die je dit zegt, maar...

Heb jij met je kwaaltje al eens bij de huisarts geweest? Heb je dat aan hem/haar al eens verteld?
Dat keelschrapen en zo, op zich is dat niet zo erg, vermoedelijk is het helemaal niets bijzonders, maar een ingelicht mens is meer waard dan iemand die niet weet.
Als ik jou was zou ik er toch even mee naar de arts gaan, en vragen wat het kan zijn...
Als je dan "weet" dat het niets bijzonders zou voorstellen, dan ben je misschien ook verlost van die angsten, die jou zo parten spelen...

Vlug naar de huisarts dus maar...

Greetz
Jive1
Franje

Re: Niet kunnen eten uit angst om te stikken

Dat ook ik hebt...
Dat echt is kl*te wel honger hebt..
Slik door niet kan dan stikt in...
Drinkt op probleem ook alleen dat gek beetje drinkt op 'dikkere' drinken beter wel gaat..
Water drinkt op moeilijker als drinkt op dubbeldrank...
Eet nou fruit alleen..
Kiwi... sinaasappel... velletjes niet eet op...alleen sap...
Yoghurt soms lukt wel mij...
Niet weet helpt van dat... medicijn word rustig al heleboel van die...niet dat helpte..
Probleem dat lang al ik die hebt... maanden paar al...
Jive1

Re: Niet kunnen eten uit angst om te stikken

Hey! Stien,

Misschien ben ik niet de eerste die dit zegt...

Maar heb je met je kwaaltje al eens naar de huisarts geweest? Heb je hem/haar al eens uitleg gevraagd, wat de oorzaak van je moeilijkheden zou kunnen zijn?
Ikzelf denk, dat er niets ergs aan de hand is, maar de huisarts kan jou uitleg geven. Een ingelicht mens is er beter aan toe dan iemand die niet weet...

Als je eenmaal weet dat er niets bijzonders aan de hand is, dan ben je misschien ineens ook van je angsten verlost...

Dus, ga maar eens tot bij je huisarts!

Greetz
Jive1
amy lee

Re: Niet kunnen eten uit angst om te stikken

stien schreef:Ik kan nog amper eten omdat ik slikproblemen heb doordat ik heel erg gestrest ben. Ik heb dan last van mijn keel.
Ik schraap de hele dag alsof er iets in mijn strot vast zit. Ik durf niet te eten omdat ik bang ben te zullen stikken en zelfs drinken wordt bemoeilijkt door de angst dat het in mijn verkeerde keelgat komt.
Ik heb hier vaak last van wanneer ik erg gestrest ben. En val dan natuurlijk ook kilo's af.
Hoe kan ik toch van deze fobie afkomen en hebben jullie hier ook wel last van? en zo ja hoe overwin je je angst of welk middel gebruik je om weer rustig te worden.
vast bedankt voor je antwoord.
groetjes

stien
Hoi Stien,

Ik denk dat het belangrijk is om de oorzaak te achterhalen waarom je die angst hebt... Kan het met iets uit je verleden te maken hebben?
Franje

Re: Angst om te eten

Schraapte keel ook hebt ik..
Komt voelte iets is keel...
Niet weg die ga
Dan slikt door iets hangt blijft dan je stikt van slikt door..
Schraapt helpt kleine beetje...
stien

Re: Angst om te eten.

dokter. Daar ben ik al vanaf mijn 12e geweest. Conclussie stres. Ja das mooi gezegd maar ik zit er maar mee. Het zijn angstige dagen en weken die ik moet doorstaan om te kunnen eten. En de rest van de dag is het ook ellende. Mijn stres uit zich op dezelfde manier als iemand die door stres bv migraine krijgt. Ik zou het zo graag onder controle willen hebben want helaas is dit niet met een pilletje weg te halen en ik wil bovendien niet aan zware medicijnen.
groetjes
stien
stien

Re: Niet kunnen eten uit angst om te stikken

De oorzaak is bekend. afgelopen week heeft mijn katje een naald ingeslikt. Na twee heftige operaties en nu met een sonde is hij er na 7 aardig bovenop gekomen. Maar het was kantje boord. Ik heb hem thuis verzorgd en op zijn ademhaling moeten letten om te zien of hij het benauwd zou krijgen. Het waren angstige en emotionele dagen. Ik hou veel van hem en ik ben 4 maanden geleden ook al een kat kwijt geraakt aan kanker. Dit is te heftig voor mij geweest en dat uit zich door stres op mijn keel. Maar wanneer die stres verdwijnt is altijd onbekend. Dat kan een week duren maar ook maanden. Ik wordt er gek van. Wat doen jullie om te ontspannen. Hoe zet je zo iets vreselijks uit je hoofd. Hoe kun je het nuchter gaan bekijken en blij zijn dat het goed gaat. Ik ben een te persimist mens en weet mezelf niet op te krikken. Das het vervelende.
groetjes

stien
Jive1

Re: Angst om te eten

Hey! Stien,

Ik vind het heel moedig van je dat je wil proberen om zonder medicijnen je ongemak onder kontrole te krijgen. Het zal misscshien niet kunnen, mar men weet nooit...

Heb jij voldoende rust, slaap jij voldoende, heb je tijd om eens rustig ergens te zitten om te nietsen, of om muziek te luisteren, een boek te lezen, of zo...

Ik weet niet hoe oud je bent, misschien gaat het op school of op je werk niet helemaal kits met je, heb je hier of daar problemen, want stress komt nogal eens gemakkelijk voort uit ongemakken, problemen in de verhoudingen met mensen, heb je dat allemaal wel goed onder kontrole, kan je jezelf goed op de eerste plaats zetten, je lichaam en je geest geven wat zij nodig hebben om evenwichtig met elkaar samen met jou de dag telkens door te gaan....

Er is veel wat stress, en dus jouw ongemakken, jouw moeilijkheid met eten en je angsten, kan veroorzaken. Misschien kan meditatie of yoga of een van die zachte technieken om evenwicht in de lichamelijke huishouding te bevorderen, wel iets zijn wat je eens kan proberen.

Als je eenmaal weet wat de oorzaak is, kan je daaraan werken, tot zolang is het nog dit of dat eens uittesten en zien of het jou beterschap kan brengen...

Ik hoop dat één van de genoeme dingen jou op gedachten kan brengen...

Veel moed, Stien!

Greetz
Jive1
Gebruikersavatar
Minerva
Berichten: 17643
Lid geworden op: 28 aug 2006 21:04
Locatie: Breda
Contacteer: Website Twitter

Re: Angst om te eten

Hee Stien, er zijn wel therapeutische programma's om hier van af te komen. Ik heb hier een paar links voor je van verschillende programma's:

http://www.mindnet.nl/slikangst/2

http://www.realisatietrainingen.nl/pb/v ... angst.html
Inzicht als Uitweg..
Franje

Re: Niet kunnen eten uit angst om te stikken

Mij niks helpte van slikt door kan wel...
Voelte knijpt dicht keel..
Pillen heel berg... helpte niks..
Allemaal bijna is pammetjes...
Troep helpte niks...
stien

Re: Niet kunnen eten uit angst om te stikken

Mystica, Bedankt voor je tip. Ben al druk aan het zoeken. Ik ben zo weer zo opgelucht te horen dat mijn stresproblem en slik en stikfobie is. Ik dacht dat ik de enige op de hele wereld was. Het is raar maar waar. Je voelt je opgelucht als je leest dat je niet de enigste bent met dat probleem. Raad dat mijn huisarts hier nooit wat over heeft gezegd dat zoiets bestaat. En dat je dit kunt leren sneller de kop in te drukken. Zal het als ik ooit weer eens bij haar kom het er met haar overleggen want ik vind dit toch wel een minpuntje van zo'n arts. Je komt helemaal in de stres bij zo'n persoon en dan is het niet goed dat ze mij nooit er op heeft gewezen dat dit stresprobleem best vaker bij mensen voorkomt.
Maar goed. Ik ben al een stuk verder met mijn onderzoek hierover. Lang leven internet. Zo leerzaam.
En lang leven mensen zoals jij mystica die mensen zoals ik de weg wijzen waar ze moeten zijn.
Bedankt :sunny:
groetjes
stien
Gebruikersavatar
Minerva
Berichten: 17643
Lid geworden op: 28 aug 2006 21:04
Locatie: Breda
Contacteer: Website Twitter

Re: Niet kunnen eten uit angst om te stikken

Graag gedaan Stien :hug:
Inzicht als Uitweg..

Terug naar “Eetproblemen”