Gebruikersavatar
alissia1988
Berichten: 97
Lid geworden op: 09 jul 2012 19:00

afvallen zonder erger eetprobleem te krijgen

ik moet 10 to 15 kilo kwijd ziet te raken.
en het liefst zo snel mogenlijk.
dit omdat dat ten goede is van mijn spieren( heb spierziekte dus mag niet te zwaar zijn)
nu is het zo dat ik niet meer kan bewegen als ik nu al doe.

heb al zitte kijk voor van die afval pille.
maar weet niet of dat dit de oplossing is.

bijna niet meer eten heb ik toch al houdje van.
en ik moet eten van mijn vriend(hij wil dat ik gewoon blijf eten)

maar het is ondertusse echt een opsessie om die kilo's kwijd te raken
Laatst gewijzigd door momo op 14 jul 2012 00:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: titel verbeterd
Superwoman

Re: afvalle zonder erger eetprobleem te krijgen

Hoi Alissia,

Afvallen is helaas niet altijd makkelijk, en ik kan me voorstellen dat het lastig is als je al een aantal dingen heel goed doet (sporten zoveel als je lichaam toestaat bijv.).
In jouw geval lijkt het me dan ook goed om niet op eigen houtje te gaan afvallen. Zoek een dietist(e) bij wie je je op je gemakt voelt en bekijk samen met diegene wat voor jou de beste manier is om op gezonde wijze af te vallen.

Succes
Gebruikersavatar
alissia1988
Berichten: 97
Lid geworden op: 09 jul 2012 19:00

Re: afvalle zonder erger eetprobleem te krijgen

en val je dan snel af?
en hoe kom je bij een dietste? :oops:
Superwoman

Re: afvalle zonder erger eetprobleem te krijgen

Snel afvallen is over het algemeen niet verstandig. Afvallen kan het beste door het blijvend aanpassen van je eetpatroon. Het gaat dan langzamer maar het is dan wel blijvend. Val je snel af, is de kans groot dat je daarna weer aankomt en zelfs nog meer aankomt.

Een dietiste kun je vinden door op internet te zoeken of door het aan je huisarts te vragen. Volgens mij is een verwijzing niet meer nodig dus je kunt gerust op internet zoeken en een dietist bellen.
elgebak

Re: afvalle zonder erger eetprobleem te krijgen

Wie heeft gezegd dat je 10 tot 15 kilo moet afvallen? Ik neem aan dat een arts dat heeft gezegd? En die heeft er dan niet bij gezegd hoe je daar de juiste hulp bij kunt krijgen, gezien beperkte bewegingsmogelijkheden? Of vind jij zelf dat het beter is om 10 tot 15 kilo af te vallen?

Een diëtiste zou een goede optie zijn. Zelf ben ik bij een diëtiste gekomen via de huisarts. Die was gewoon 1 middag in de week in de huisartsenpraktijk, dus een bekende plek dichtbij huis. Volgens mij hebben de meeste praktijken wel zo'n diëtiste. Maar zoals Back zegt is het niet per se nodig om dat via de huisarts te regelen. Gewoon even op internet kijken kan dus ook. succes ;)
tommy9119

Re: afvalle zonder erger eetprobleem te krijgen

Een dieetiste is natuurlijk het beste uiteindelijk, maar er zijn ook zeker kleine dingetjes die je zelf al kunt doen. Bijvoorbeeld:

- Water drinken i.p.v andere drankjes, bij mij werkt het erg goed doordat ik ook minder honger heb (en meer naar de wc moet lopen/rennen :lol:.)
- In plaats van een koekje, eens een banaan te pakken. Of een ander stuk fruit.
- Regelmatig kleine(re) porties eten, 6-8 keer per dag. Zo blijft je lichaam aan het werk en daar heb je al redelijk snel (merkbaar) baat bij.
- Uiteraard een gezond aantal fruit en groente eten, maar dat spreekt voor zich.

Wat het sporten betreft, ik weet natuurlijk niet wat je nu precies doet/kan doen, maar zolang er maar vooruitgang in zit is dat meer dan genoeg, dat soort dingen moet je nooit forceren natuurlijk.

Afslankpillen of weinig gaan eten is niet aan te raden, daardoor krijg je alleen maar minder energie om te sporten. En hoewel voeding een grotere invloed heeft dan het sporten (het blijft natuurlijk een combinatie van, maar voeding is meer dan 50%), is sporten toch essentieel. Ook komt dat gewicht er alleen maar weer bij zodra je er mee stopt, een volledige aanpassing van je levenstijl is veel handiger en werkt ook veel beter en sneller. Ook op de lange termijn.

Misschien kun je Jaap Amesz eens contacteren hierover, deze 'beruchte' gouden kooi ster is erg veel bezig met afslanken en zelf heeft hij net een ongeluk gehad en zit hij dus in een vergelijkbare situatie als jij. Laat je niet afschrikken door zijn verleden, hij is nu inmiddels een iets minder grote walvis en hij is een stuk wijzer geworden. En hij helpt je vast graag met wat voor vraag je dan ook mag hebben :).

Als je z'n contactgegevens wilt kun je me een PB sturen, ik weet niet of hij het prettig vind als ik ze hier op het forum plaats :).
Gebruikersavatar
alissia1988
Berichten: 97
Lid geworden op: 09 jul 2012 19:00

Re: afvalle zonder erger eetprobleem te krijgen

@elgebak
ik zelf heb gezecht zoveel.
toen ik 15 kilo lichter was had ik veel veel minder last van me spieren en alles.
dus die kilo's moette er weer af.

en eten moet ik iets bijven doen maar ik eet nu voor een gewoon iemand en moet eigenlijk eten voor iemand die amper meer beweegt dus 900 kalorien maar dat is nog flink lastig
( heb ik zelf uitzitte rekenen dat dat het miniemaale moet zijn wil je nog beetje kunnen door komen zegge ze)
Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 6335
Lid geworden op: 26 aug 2008 14:00

Re: afvalle zonder erger eetprobleem te krijgen

900???
Kom zeg - je hebt energie nodig om op 37 graden te blijven en voor je immuunsysteem, dan zit je al zo aan de 1800 hoor!

En die kalorieen zijn eigenlijk iet zo belagrijk: het is belangrijker, dan je vitamines binnenkrijgt, "goede vetten" (noten enzo) en vooral eiwit.
tommy9119

Re: afvalle zonder erger eetprobleem te krijgen

Dit ellelange verhaal is voor een ieder die geinteresseerd is, voor mij persoonlijk is het handig om het op te schrijven zodat ik het zelf langer onthoud en hopelijk kunnen sommige mensen hier er iets mee, hoewel de meeste dingen natuurlijk basiskennis zijn.

Eiwitten, vetten en koolhydraten zijn 'delen' van de calorieen. In principe zijn het gewoon al die dingen bij elkaar en ieder ding heeft dan een bepaalde waarde in calorieen.

Een koolhydraat is 4 calorieen. Als richtlijn is het dat ongeveer 45-55% van het totaal aantal ingenomen calorieen koolhydraten moet zijn. Natuurlijk zijn er ook weer twee soorten koolhydraten:

- Enkelvoudige koolhydraten, suiker is hier een voorbeeld van. Deze stof wordt razendsnel opgenomen in je bloed en is dus handig voor snelle energie, maar het is net zo snel ook weer uitgewerkt. Bij overconsumptie van deze stof maakt je lichaam teveel insuline aan en het overschot daaraan wordt weer opgeslagen als vet, niet echt bevoordelijk voor het afvallen dus.

- Samengestelde koolhydraten, bij deze stof is het risico voor een overschot aan insuline erg klein. Ook wordt deze stof geleidelijk aan in je bloed opgenomen en ben je zo de hele dag voorzien van energie, in tegenstelling tot de enkelvoudige koolhydraten die enkel een korte 'boost' geven. Deze samengestelde koolhydraten zitten in granen, fruit ed.

Een eiwit is net als een koolhydraat 4 calorieen, de eiwitten moeten ongeveer 10-15% van je totaal ingenomen calorieen zijn. Gewichtheffers, bodybuilders en andere krachtsporters nemen meestal meer omdat gezegd wordt dat het je spiergroei en de kracht in de spiervezels bevordert. Of dit waar is weet ik niet, sporters zeggen van wel, de Navy Seals en Amerikaanse voedselgedoe zeggen van niet. Echter zorgt het natuurlijk wel voor een groot deel voor de groei van je spieren en spieren nemen nou eenmaal gewicht in. Daarom neem ik meestal als richtlijn hoe ik eruit zie en hoe ik me voel, in plaats van hoeveel ik weeg, echter lijkt het op die manier dan wel dat je minder resultaat krijgt. Natuurlijk zul je met het gewone aantal eiwitten dat je op een dag 'hoort' te nemen ook gewoon goed en gezond kunnen afvallen.

En dan de vetten.. Een vet is gelijk aan 9 calorieen, vetten horen ongeveer 30% van je totale inname aan calorieen op een dag te zijn. En er zijn drie soorten vetten, echter is er ook een vierde soort die in sommige landen volledig verboden is, hier echter mag er maar een beperkt aantal gram van die stof in onze producten.

- De verzadigde vetten, die zijn o.a te vinden in vlees, melkproducten en ook tropische olien. Deze stof hoort ongeveer 10% te zijn van je dagelijkse totale inname aan calorieen. Net als bij de andere 3 soorten vetten. De 4e soort moet je zo min mogelijk zien te nemen.

- Enkelvoudig onverzadigde vetten zijn te vinden in o.a olijfolie, eieren, noten(olie), pinda's, avocado's en koolzaad(olie). Ook van deze stof wordt weer aangeraden dat het 10% van je dagelijkse totale inname aan calorieen is.

- Meervoudig onverzadigde vetten zijn dan weer te vinden in vis, mais, groentes, zaden en ook in sommige soorten noten. Hiervan word ook weer aangeraden dat het 10% is van je dagelijkse inname aan calorieen.

- En de vierde soort, transvetten. Deze zijn te vinden in de meeste koekjes, gebak, zoutjes en frituursnacks. Dat je ze helemaal niet moet nemen is natuurlijk overdreven, maar het wordt wel aangeraden dat je het zo beperkt mogelijk houdt.

(De omega 3 en 6 vet(zuren) zijn beide onderdeel van de meervoudig onverzadigde vetten, vandaar dat ik ze hierboven niet apart noem.)

Vitamines en mineralen zijn er eigenlijk teveel om op te noemen, de meest essentiele zal ik echter proberen neer te zetten;

- Vitamines A, D en K. De benodigde hoeveelheden van deze stoffen zijn erg klein, met voldoende zonlicht, fruit, groentes en vis kan je er wel vanuit gaan dat je er voldoende van binnen krijgt.

- Vitamine E heb je iets meer van nodig, die kan je echter wel vinden in noten, garnalen en groene groentes. De benodigde hoeveelheid is ongeveer 10 mg.

- Vitamine B1 is o.a te vinden in varkensvlees, orgaanvlees, noten en peulvruchten. Hiervan heb je ongeveer 1.0 mg tot 1.5 mg per dag nodig.

- Vitamine B2 is o.a te vinden in melk, yoghurt, gebladerde groene groentes en ook weer noten en granen. Hiervan heb je ongeveer 1-2 mg per dag nodig.

- Vitamine B3 is o.a te vinden in mager vlees, zeevruchten, melk en ook weer granen. Hiervan heb je er echter 13-20 mg per dag nodig.

- Vitamine B5 is o.a ook weer te vinden in peulvruchten, vlees, vis en granen. Hiervan heb je er ongeveer 4-8 mg per dag nodig.

- Vitamine B6 is o.a te vinden in cornflakes, bananen en levers. Hiervan heb je ongeveer 2-4 mg per dag nodig.

- Vitamine C is te vinden in de meeste groentes, citrus fruit, aardbeien en tomaten. Hiervan heb je ongeveer 60-80 mg per dag nodig.

Als je alles hierboven redelijk volgt kom je wel aan het aantal mineralen, die lijst wil ik best nog eens geven maar voor nu wordt dat me iets te veel werk. Bovendien weet ik die ook allang niet allemaal meer.. Magnesium is in ieder geval erg belangrijk en daarvan heb je er ongeveer 100-300 mg per dag nodig, dit is te vinden in o.a vis, granen, bonen en groengebladerde groentes.

Verder is veel water natuurlijk gewoon belangrijk.

Dit zijn ongeveer de richtlijnen, hoe het precies voor jou in zijn werk gaat kan de dieetist beter zeggen. Het oeroude principe van het verbranden van meer calorieen dan dat je binnenkrijgt en dat je dan afvalt geldt natuurlijk nog altijd. Succes :).
elgebak

Re: afvalle zonder erger eetprobleem te krijgen

900 kcal is echt veel te weinig! Na een tijdje zul je daar niet meer op afvallen. Je ondervoedt jezelf daarmee en de reactie van je lichaam daarop is het overschakelen naar de spaarstand, om te overleven op die kleine hoeveelheden voedsel. Je metabolisme gaat dus omlaag.

Eten gaat niet zozeer om de calorieën, maar om de voedingsstoffen. Je lichaam tekortdoen is nooit een goede manier om af te vallen. Zoals Janneke zegt heb je ook energie nodig om op temperatuur te blijven en om je organen werkende te houden. Daar hoef je verder niet voor in beweging te zijn, maar je gebruikt die energie wel. Obsessief rekenen en tellen om op een bepaalde hoeveelheid calorieën te komen is ook niet gezond. Als je leert om naar je gevoel te luisteren zal je lichaam niet elke dag hetzelfde vragen, maar zul je wel een gezond gewicht kunnen krijgen/houden.

Je wilt zelf 10 tot 15 kilo afvallen omdat je op dat gewicht minder last had van je spieren. Heb je met die gewichtsvermindering nog wel een gezond gewicht?
elgebak

Re: afvalle zonder erger eetprobleem te krijgen

Wat ik me trouwens nog afvraag: Hoe weet je zo zeker dat de toegenomen pijn veroorzaakt is door je gewichtstoename? Zijn er geen andere factoren die mee zouden kunnen spelen?
Gebruikersavatar
alissia1988
Berichten: 97
Lid geworden op: 09 jul 2012 19:00

Re: afvalle zonder erger eetprobleem te krijgen

@elgebak

ja weet zeker dat die pijn door het gewicht komen.
en heb dan nog een bmi 19,5 dus is goed.
zit nu op 25 dus is licht over gewicht
Nika83

Re: afvalle zonder erger eetprobleem te krijgen

Hoi Allisia,

Je wilt afvallen zonder een groter eetprobleem te krijgen.....hoe ziet jouw eetprobleem er dan nu uit?

Want als jij zegt dat je snel af wilt vallen, maar 900 calorien wilt eten en obsessief aan het rekenen slaat....dan vraag ik me af of dit wel gezond is. Alleen dit is al een probleem op zich...
tommy9119

Re: afvalle zonder erger eetprobleem te krijgen

Met een BMI van 19 heb je gewoon ondergewicht, tussen de 20-25 is het gezondste volgens die richtlijn. Maar uiteindelijk gaat het om je eigen gevoel en niet om de nummers.

1988.. Dan ben je +/-'s 24? De richtlijn voor het aantal calorieen op een dag is dan 6.68 x je lichaamsgewicht in lbs, (in de Google zoekbalk "'je gewicht' kg to lbs) + 496.

Dat is echter alleen nog maar wat je nodig hebt om op temperatuur te blijven en je ademhaling en hartritme gezond te houden. Wandel je veel? Of stretch je? Als je dat soort handelingen (bijna) iedere dag doet moet je het getal dat je net had x 1.4 doen en dan weet je ongeveer je benodigde calorieen op een dag. Als je nog minder sport, wat natuurlijk ook kan, doe je het x 1.2. Bij sporten als joggen x 1.6, bij o.a rennen x 1.9 en bij echte sprintwedstrijden en roeiwedstrijden e.d x 2.3. Maar natuurlijk zijn dit nog maar richtlijnen en gaat het er zoals altijd om hoe je je voelt.

De reden dat ik dit post is alsnog dezelfde reden als daarnet, zodat je een idee hebt wat ongeveer nodig is om gezond te blijven. Bij mezelf merk ik dat ik meestal minder nodig heb, maar sommige andere mensen hebben dan bijvoorbeeld weer meer nodig.. Dat is iets wat je voor jezelf (of samen met de dieetist) uit moet zoeken.

(Dit had ik er overigens beter gister al bij kunnen zetten, maar toen werd ik wat moe van het getyp..)
elgebak

Re: afvalle zonder erger eetprobleem te krijgen

tommy9119 schreef:Met een BMI van 19 heb je gewoon ondergewicht, tussen de 20-25 is het gezondste volgens die richtlijn. Maar uiteindelijk gaat het om je eigen gevoel en niet om de nummers.
18,5 is nog voldoende hoor...
tommy9119

Re: afvalle zonder erger eetprobleem te krijgen

elgebak schreef:
tommy9119 schreef:Met een BMI van 19 heb je gewoon ondergewicht, tussen de 20-25 is het gezondste volgens die richtlijn. Maar uiteindelijk gaat het om je eigen gevoel en niet om de nummers.
18,5 is nog voldoende hoor...
Volgens het voedingscentrum inderdaad.. Persoonlijk heb ik daar niet zo'n vertrouwen in moet ik zeggen, gedurende de tijd dat ik heb gelezen over en van de mensen die echt gewicht kwijtgeraakt zijn en echt proffesionele sporters (of minder proffesioneel, for that matter) zijn heb ik al gemerkt dat het voedingscentrum er meer dan eens naast zit. Echter, als je merkt dat je het met een BMI van 20 of lager nog goed kunt redden, by all means. Dat kan niemand voor je bepalen, echter vind ik het persoonlijk wat gevaarlijk worden in dat gebied, maaroch. ;)
Gebruikersavatar
alissia1988
Berichten: 97
Lid geworden op: 09 jul 2012 19:00

Re: afvalle zonder erger eetprobleem te krijgen

@Nika83

heb nu al dat ik niet te zwaar wilde woren, en steeds bezig was met afvallen en telle hoeveelheid kalorieen ik tot me nam.

en heb soms ook al momenten dat ik niets ad of freetbuien had
elgebak

Re: afvalle zonder erger eetprobleem te krijgen

Nou ik zit zelf rond de 19,5 en daar blijf ik rond hangen door gewoon op een gezonde manier naar mijn lichaam te luisteren. Dan is dat niet te laag. Het ziet er ook zeker niet ongezond uit. Maar nou is het natuurlijk niet zo dat er een vaste grens is die precies voor iedereen geldt. Er is geen punt waarop iedereen precies een gezond gewicht heeft, en dat iedereen met een tiende daaronder een ongezond gewicht heeft.

Wat betreft het voedingscentrum vertrouw ik ook niet alles. Zij vinden zoetstoffen gezonde keuze's. Daar denk ik anders over. Maar zij zijn niet de enige die een BMI van 18,5 hanteren. Veel bronnen kunnen het niet helemaal met elkaar eens worden over het minimaal gezonde BMI. Maar mijn ervaring is in elk geval dat 18,5 niet slecht hoeft te zijn. Ik kon me zelfs met een veel lager BMI nog lange tijd gezond voelen, al moet ik wel zeggen dat het me op de lange termijn wel heeft opgebroken.
tommy9119

Re: afvalle zonder erger eetprobleem te krijgen

elgebak schreef:Nou ik zit zelf rond de 19,5 en daar blijf ik rond hangen door gewoon op een gezonde manier naar mijn lichaam te luisteren. Dan is dat niet te laag. Het ziet er ook zeker niet ongezond uit. Maar nou is het natuurlijk niet zo dat er een vaste grens is die precies voor iedereen geldt. Er is geen punt waarop iedereen precies een gezond gewicht heeft, en dat iedereen met een tiende daaronder een ongezond gewicht heeft.

Wat betreft het voedingscentrum vertrouw ik ook niet alles. Zij vinden zoetstoffen gezonde keuze's. Daar denk ik anders over. Maar zij zijn niet de enige die een BMI van 18,5 hanteren. Veel bronnen kunnen het niet helemaal met elkaar eens worden over het minimaal gezonde BMI. Maar mijn ervaring is in elk geval dat 18,5 niet slecht hoeft te zijn. Ik kon me zelfs met een veel lager BMI nog lange tijd gezond voelen, al moet ik wel zeggen dat het me op de lange termijn wel heeft opgebroken.
Er is inderdaad niet echt een punt waarop je opeens ongezond wordt, dat zou ook maar vreemd zijn. Zelf vind ik rond het 'dieptepunt' hangen maar een risicovol iets - nu zit jij er nog een stuk boven natuurlijk, net als te dichtbij het overgewicht zitten overigens. Maar dat is enkel mijn persoonlijke mening en als jij zegt dat je tot de conclusie bent gekomen dat je zo gewoon gezond bent (en goed in je vel zit) dan kan ik dat natuurlijk niet ontkennen :).

Oh, overigens, ik zie dat ik in mijn eerste lange post steeds calorieen zei, terwijl het kcal's moeten zijn eigenlijk. Om de een of andere reden maak ik diezelfde fout vrijwel altijd. :oops:
Gebruikersavatar
alissia1988
Berichten: 97
Lid geworden op: 09 jul 2012 19:00

Re: afvalle zonder erger eetprobleem te krijgen

om genoeg vitamine en minarale binne te krijgen slik ik medicijne, en dan is een 900 kcal. voldoende, teminste dat dieet is voorgeschreven door dietiste(wel niet voor mij voor iemand anders)
Superwoman

Re: afvalle zonder erger eetprobleem te krijgen

Het lijkt mij nog steeds het meest verstandig om contact op te nemen met een dietist(e).

Een dieet wat voor iemand is voorgeschreven, is voor diegene en niet voor jou. Pak het goed aan en laat je begeleiden door iemand die er echt verstand van heeft.
Gebruikersavatar
alissia1988
Berichten: 97
Lid geworden op: 09 jul 2012 19:00

Re: afvallen zonder erger eetprobleem te krijgen

vandaag begonne met pille om het eerste eersgste vetjes er af te kijken.
ik hoop echt dat ik snel wat kwijd raak :oops:
tommy9119

Re: afvallen zonder erger eetprobleem te krijgen

Pillen? Ben je nou al naar de dietiste geweest?
Gebruikersavatar
alissia1988
Berichten: 97
Lid geworden op: 09 jul 2012 19:00

Re: afvallen zonder erger eetprobleem te krijgen

nee wel even overleg gehad welke medicijne met de dokter.
en mag maar 2 pille per dag inplaats van de 4 die ze adviesere
Superwoman

Re: afvallen zonder erger eetprobleem te krijgen

Wat heb je dan eigenlijk aan dit topic gehad?
Volgens mij geven de meeste mensen aan dat je het beste begeleiding kunt vragen van een dietist(e).
Maar jij doet dus compleet iets anders.
Hoe zit dat?

Terug naar “Eetproblemen”