Lorian

eigen moraal gebroken

Een kleine twee weken terug was ik op reis in kroatie, waar ik bewust/onbewust iets gedaan heb, dat zwaar tegen mijn eigen waarden en moraal was. Iets waarvan ik zei dat ik nooit van mijn leven zou doen, want zoiets doe je niet... En sindsdien weet ik niet meer wat ik voor waar en onwaar moet aannemen. Ik geraak steeds dieper in een enge cyclus van gedachten. Bang dat ik nog iets ga doen dat zwaar tegen mijn eigen normen zal zijn. Bvb: Stelen doe je niet, dat is zwaar fout, daar ben ik mij van bewust, net zoals ik mij bewust was van datgene ik toch gedaan heb, Wie weet overkomt mij dat toch op een dag, want wat zijn waarden als je je er toch niet aan kan houden....? Dit houd mij al bijna twee weken bezig, en weet echt niet meer waarheen.
Leeuwtjuh

Re: eigen moraal gebroken

Wát heb je dan precies gedaan? Probeer eens inhoudelijk in te gaan op die situatie?
Lorian

Re: eigen moraal gebroken

Leeuwtjuh schreef:Wát heb je dan precies gedaan? Probeer eens inhoudelijk in te gaan op die situatie?
Een fantasie gehad over iemand anders dan mijn vriendin, die niet mee was op die reis....
Leeuwtjuh

Re: eigen moraal gebroken

Lorian schreef: Een fantasie gehad over iemand anders dan mijn vriendin, die niet mee was op die reis....
En hoe is dit moraal verwerpelijk? Een fantasie is toch geen daad? Een fantasie is een fantasie...
Zolang je die niet uitvoert, is er toch niets aan de hand?
Lorian

Re: eigen moraal gebroken

Leeuwtjuh schreef:
Lorian schreef: Een fantasie gehad over iemand anders dan mijn vriendin, die niet mee was op die reis....
En hoe is dit moraal verwerpelijk? Een fantasie is toch geen daad? Een fantasie is een fantasie...
Zolang je die niet uitvoert, is er toch niets aan de hand?
Dat is het hem nu net, ik heb op men eentje ook gehandeld onder de douche bij die fantasie, en dat heb ik me altijd verteld dat ik nooit zou doen, op die manier handelen op een fantasie van een ander iemand
Als ik onbewust zonder direct het echte kwaad te beseffen heb gehandeld, dan maakt mij dat nog banger, dan heb ik onbewust iets zomaar gebroken wat ik heeeeeel belangrijk achtte, heb ik het bewust gedaan, dan zijn mijn normen waardeloos :(
Leeuwtjuh

Re: eigen moraal gebroken

Heb ik het volgende goed:

Je hebt een seksuele fantasie gehad over iemand anders en hebt daarbij lichamelijk gereageerd, zonder verder iemand daarbij te schaden?
Lorian

Re: eigen moraal gebroken

Leeuwtjuh schreef:Heb ik het volgende goed:

Je hebt een seksuele fantasie gehad over iemand anders en hebt daarbij lichamelijk gereageerd, zonder verder iemand daarbij te schaden?
Dat is het inderdaad zo een beetje.
Gebruikersavatar
Lost Soul
Berichten: 1970
Lid geworden op: 29 mei 2010 18:31

Re: eigen moraal gebroken

Das geen reden voor paniek. Er is niks in de werkelijkheid gebeurd, dus je hoeft je nergens zorgen over te maken.
If we don't get lost, we'll never find a new route.
Leeuwtjuh

Re: eigen moraal gebroken

Het is normaal om seksuele fantasieën te hebben. Ze kunnen zelfs van nut zijn bij de ontwikkeling van je seksuele identiteit, omdat ze je toestaan seksuele situaties te verkennen waarvan het ongepast zou zijn als je ze in werkelijkheid zou uitleven.
Esterre

Re: eigen moraal gebroken

Ik krijg het idee dat dit verder gaat dan die seksuele fantasie?
Klinkt naar mijn idee meer als grote controle willen houden over die normen en waarden? Waarom is het voor jou een groot issue als je wel onbewust of bewust een scheve schaats rijdt wbt je normen en waarden?
Lorian

Re: eigen moraal gebroken

Esterre23 schreef:Ik krijg het idee dat dit verder gaat dan die seksuele fantasie?
Klinkt naar mijn idee meer als grote controle willen houden over die normen en waarden? Waarom is het voor jou een groot issue als je wel onbewust of bewust een scheve schaats rijdt wbt je normen en waarden?
neej, helemaal niet, maar het gaat hier niet enkel over die fantasie, maar dat ik bewust, of onbewust die norm, van je meisje altijd te respecteren, heb gebroken. En het is dat dat mij bang maakt, voor andere situaties. waar je eerst niet helemaal beseft dat je fout aan het doen bent, maar dan pas achteraf tot die realisatie komt, Zo kan je bvb iets aan het doen zijn, waar je andere andere fysiek pijn mee doet, of erger, zonder het eerst helemaal goed en wel te beseffen. Ook al is je norm, nooit iemand te willen kwetsen,
Lorian

Re: eigen moraal gebroken

Leeuwtjuh schreef:Hoe oud ben je?

27 jaar
Leeuwtjuh

Re: eigen moraal gebroken

En je hebt in die 27 jaar nog nooit een moraal-brekende fantasie gehad?
Lorian

Re: eigen moraal gebroken

Leeuwtjuh schreef:En je hebt in die 27 jaar nog nooit een moraal-brekende fantasie gehad?
niet in een relatie, of althans niet dan datk er in men eentje op gehandeld heb, op die fantasie
Leeuwtjuh

Re: eigen moraal gebroken

Even tussendoor; kun je me dat leren? Hoe doe je dat?

Ik bedoel; je fantaseert bijvoorbeeld over het kassameisje in de supermarkt, en vervolgens krijg je een relatie en dan zijn al die wilde fantasieen ineens spontaan verdwenen en over?
Gebruikersavatar
Matrix
Berichten: 1065
Lid geworden op: 22 aug 2009 22:25
Locatie: Friesland.

Re: eigen moraal gebroken

Zó, als dat moraal verwerpelijk is dan heb ik in mijn leven al honderden keren gezondigd. (lol)

Denk je serieus dat ieder mens enkel en alleen over zijn/haar partner fantaseert? Dat is (inderdaad) moralistische onzin. Vrijwel niemand heeft nooit over een ander gefantaseerd, en wanneer ze dit ontkennen dan liegen ze over het algemeen puur en alleen om de moraal hoog te houden.

Ik zou me er niet al te veel zorgen over maken, fantaseren (over wat/wie dan ook) is zeer menselijk. (Zelfs de lichamelijke reactie daarop.)
Lorian

Re: eigen moraal gebroken

Leeuwtjuh schreef:Even tussendoor; kun je me dat leren? Hoe doe je dat?

Ik bedoel; je fantaseert bijvoorbeeld over het kassameisje in de supermarkt, en vervolgens krijg je een relatie en dan zijn al die wilde fantasieen ineens spontaan verdwenen en over?
Tis het feit dat, ik had mezelf voorgenomen dat nooit te doen in een relatie, en nu is dat toch gebeurt, schrik dat ik mijn eigen norm niet kan houden, en dat maakt mij een beetje bang van mezelf
Leeuwtjuh

Re: eigen moraal gebroken

Ben je gereformeerd?

(ik probeer me even in te leven in jouw wereld, en dat vind ik best wel moeilijk)
Esterre

Re: eigen moraal gebroken

Is het dan niet een idee om daarover iets milder te gaan leren denken? zodat het ook niet een grote teleurstelling is en dat je niet meteen bang wordt?
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15132
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: eigen moraal gebroken

Lorian schreef:Tis het feit dat, ik had mezelf voorgenomen dat nooit te doen in een relatie, en nu is dat toch gebeurt, schrik dat ik mijn eigen norm niet kan houden, en dat maakt mij een beetje bang van mezelf
Ik denk dat het grootste probleem is dat jij jezelf heel erg veroordeelt om iets wat door anderen heel normaal
gevonden wordt. Wat schiet je er mee op jezelf hiermee te kwellen? Accepteer het, je bent er niet minder mens om.
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
Lost Soul
Berichten: 1970
Lid geworden op: 29 mei 2010 18:31

Re: eigen moraal gebroken

Matrix schreef:Denk je serieus dat ieder mens enkel en alleen over zijn/haar partner fantaseert? Dat is (inderdaad) moralistische onzin. Vrijwel niemand heeft nooit over een ander gefantaseerd, en wanneer ze dit ontkennen dan liegen ze over het algemeen puur en alleen om de moraal hoog te houden.
Mee eens :nod:
If we don't get lost, we'll never find a new route.
Lorian

Re: eigen moraal gebroken

Tgaat hem meer over de terugkerende gedachte, opnieuw en opnieuw, als ik zo gemakkelijk en zo vlug mijn eigen principe gebroken heb, ben ik dan niet ook in staat om ergere dingen te doen, zonder het eerst goed en wel te beseffen? Diefstal, pijn, moord? :s Terwijl ik nog nooit een vlieg kwaad gedaan heb, maar ja, wat is een waarde als je ze zo rap bewust of onbewust kan doorbreken?
Thundersheep*

Re: eigen moraal gebroken

Ga je niet veel te ver in je eigen gedachten?
Het was máár een seksuele gedachte, je hebt er niet naar gehandeld.
Dat betekent niet perse datje tot moord of diefstal in staat bent.

Lorian

Re: eigen moraal gebroken

Thundersheep* schreef:Ga je niet veel te ver in je eigen gedachten?
Het was máár een seksuele gedachte, je hebt er niet naar gehandeld.
Dat betekent niet perse datje tot moord of diefstal in staat bent.

hmm, met gehandeld bedoel ik zelfstimulatie onder de douche...

Terug naar “Eenzaamheid, relaties en seksualiteit”