Elke

Mijn partner is depressief...

Hallo iedereen,

Mijn partner is depressief en ik weet niet goed hoe ik hier moet mee omgaan.

Een "korte" schets van de situatie:
Wij zijn zo'n 2,5 jaar samen. Op deze korte tijd is er heel veel gebeurd en veranderd in ons leven. We hebben samen een huis gekocht, zijn dit volop aan het verbouwen (doen dit zelf), hebben ondertussen ook een dochtertje die net 1 jaar is geworden. Mijn partner heeft ook nog een dochter (6 jaar) uit een vorige relatie.
Na de geboorte van onze dochter heb ik heel veel last gehad van mijn hormoonspiegel waardoor ik ook niet echt de persoon was van voor de zwangerschap. Toen onze dochter 3 maand oud was, besloot mijn partner om een affaire te hebben. Deze heeft 5 maanden geduurd en is ondertussen volledig gedaan. Hij vroeg een 2de kans en ik wil hem die geven. We zijn bij een relatietherapeut gegaan, maar sinds dan gaat het eigenlijk alsmaar slechter. Volgens mij zijn er heel veel dingen naarboven gekomen waar hij nu geen blijf meer mee weet.

Ik hou zoveel van hem dat ik hem zijn misstap vergeef. Het probleem is dat hij zichzelf niet kan vergeven en gebukt gaat onder de schuldgevoelens van zijn misstap ten opzichte van mij. Sinds zaterdag zit hij het helemaal niet meer zitten, maar hij ziet mij wel nog graag. Hij slaapt sindsdien terug bij zijn moeder thuis. Ik heb hem kunnen overhalen om gisteren mee te gaan naar de huisarts en deze vermoed dat hij wel degelijk met een depressie te kampen heeft en evt ook een "gedragsstoornis". Volgende week gaan we naar een psychiater om eens te praten.

Mijn vraag eigenlijk naar jullie toe is: Hoe moet ik het het beste aanpakken? Ik heb momenteel heel veel nood aan emotionele bevestiging (gezien die affaire, nu zo'n 4 maand geleden). Deze kan hij mij niet geven momenteel. Ik kan dat wel verstaan, maar ik zit nu met een immense schrik dat hij onze relatie geen kans meer zal kunnen/willen geven.
Ik wil ook weten of ik er goed aan doe om hem knuffels te geven en te vragen om terug naar huis te komen wonen... Of ik hem lieve smsjes mag sturen, .....

Alvast bedankt om te "luisteren"

Groetjes,
Elke
Gebruikersavatar
Minerva
Berichten: 17643
Lid geworden op: 28 aug 2006 21:04
Locatie: Breda
Contacteer: Website Twitter

Re: Mijn partner is depressief...

Hoe je hem aan moet pakken, weet ik niet precies. Ik weet niet wat wel of niet werkt voor hem en hoe hij zich voelt. Wat doorgaans wel helpt is luisteren, iemand de vrije keuze laten, zeggen dat je om hem geeft en vragen wat hij wilt of nodig heeft. Of iemand graag smsjes, kusjes, knuffels etc wilt is persoonlijk. De een kan dat geweldig vinden en de ander kan het af stoten. Hij heeft last van schuldgevoelens en een mogelijke depressie. Heel veel persoonlijke aandacht kan vermoeiend zijn, hij kan het als belastend ervaren maar hij kan het ook als steunend en liefdevol beschouwen.. het hangt echt van de persoon af.

Vraag hem wat hij wilt, geef aan wat jij graag wilt.. kijk naar elkaars behoeften en intenties en kijk dan of je elkaar hier doorheen kan helpen.
Inzicht als Uitweg..
Elke

Re: Mijn partner is depressief...

Dat is net het probleem. Hij weet niet wat hij juist wil.
Hij weet niet of wij na zijn misstap kunnen slagen in onze relatie. Ik heb hem gezegd dat ik het hem vergeef en dat ik ondanks zijn misstap toch voor hem kies. Dat wij (ik en zijn 2 dochtertjes) hem nodig hebben thuis.
Hij kan mij precies niet meer onder ogen komen. Kijkt constant naar de grond...
Vandaag heb ik nog eens met hem gesproken. Probeer hem ook niet teveel te spreken, maar dat is voor mij ontzettend moeilijk. Ik voel mij zo onzeker en het feit dat hij niet thuis wil komen momenteel maakt het er niet gemakkelijker op. Vandaag heeft hij mij wel eens vastgepakt. Ik heb hem gezegd dat dat deugd deed. Toen ik een paar uur later ons dochtertje ging ophalen was hij weer heel afstandelijk.
Pffff het is zo moeilijk momenteel. Ik kan niet meer eten en slapen gaat ook steeds moeilijker. Ik ben gewoon kapot, maar ik wil er voor hem zijn....
Gebruikersavatar
Minerva
Berichten: 17643
Lid geworden op: 28 aug 2006 21:04
Locatie: Breda
Contacteer: Website Twitter

Re: Mijn partner is depressief...

Hij weet niet of wij na zijn misstap kunnen slagen in onze relatie. Ik heb hem gezegd dat ik het hem vergeef en dat ik ondanks zijn misstap toch voor hem kies
Ondanks dat jij hem hebt gezegd dat je hem vergeeft en voor hem kiest, blijft hij twijfels houden over het slagen van jullie relatie na zijn misstap. Waar komen die twijfels bij hem vandaan? Waar ligt het aan?
Vandaag heb ik nog eens met hem gesproken. Probeer hem ook niet teveel te spreken, maar dat is voor mij ontzettend moeilijk. Ik voel mij zo onzeker en het feit dat hij niet thuis wil komen momenteel maakt het er niet gemakkelijker op. Vandaag heeft hij mij wel eens vastgepakt. Ik heb hem gezegd dat dat deugd deed. Toen ik een paar uur later ons dochtertje ging ophalen was hij weer heel afstandelijk.
Pffff het is zo moeilijk momenteel. Ik kan niet meer eten en slapen gaat ook steeds moeilijker. Ik ben gewoon kapot, maar ik wil er voor hem zijn....

Je schreef dat hij bij zijn moeder nu verbleef. Hoe lang is hij dat van plan te gaan doen? Jij zit nu alleen met je dochtertje en mist hem heel erg. Wat maakt dat hij nog steeds bij zijn moeder zit en niet bij jou? Zijn gedrag lijkt wat op aantrekken (vastpakken) en dan weer afstoten (afstandelijk doen). Waar komt dat door?

Het lijkt er op dat je telkens heel veel met hem bezig bent maar jezelf erg op de achtergrond plaatst, jouw behoeften opzij lijkt te zetten. Je vergeeft hem. Je probeert hem niet teveel te spreken en je vindt dat moeilijk. Je hebt het er moeilijk mee en je wordt er onzeker van. Wat maakt dat je hem dan toch niet teveel wilt spreken? Wat heb jij nodig in de relatie? Wat wil jij?
Inzicht als Uitweg..
Elke

Re: Mijn partner is depressief...

Vandaag zou hij terug naar ons komen.... hij is hier denk ik een goed half uur geweest en dan ging hij terug bij zijn ma. Hij weet het allemaal niet meer en vraagt zich constant af hoe dit nog kan goedkomen. Ik heb hem al kweetniet hoeveel keer gezegd dat het in orde zal komen. Dat hij momenteel in een depressie zit en dat hij hulp moet hebben. Ons dochtertje lag te slapen. Ik zei hem dat als ze wakker was hij nog met haar kon spelen en voor de rest van de avond gingen we dan wel zien. Toen ik haar ging halen is hij doorgegaan. Nu neemt hij zijn telefoon niet meer op.....

Ik ben gewoon ten einde raad. Ik red dit niet veel langer meer. Maar ik wil hem niet verliezen omdat ik weet dat hij mij ook nog steeds graag ziet. Ik weet niet hoe dit verder moet....
Gebruikersavatar
Minerva
Berichten: 17643
Lid geworden op: 28 aug 2006 21:04
Locatie: Breda
Contacteer: Website Twitter

Re: Mijn partner is depressief...

Wat een moeilijke situatie Elke. Je kan je partner nog zo vaak zeggen dat iets goed komt maar als hij het niet voelt, als het bij hem niet binnen komt of hij voelt het anders, dan zal het hem niet overtuigen. Die overtuiging moet bij hem van binnenuit komen want 100 mensen kunnen iets tegen je zeggen, als jij het zo niet voelt, dan is dat zo en gaat dat er toch niet door veranderen.

Je hebt het er over dat hij in een depressie zit en hulp nodig heeft. Dit ligt buiten jouw controle. Je kan hier niets aan doen. Hij dient hier zelf iets mee te doen. Je kan het er hoogstens met hem over hebben maar jij kan hem niet veranderen. Hij dient dat zelf te willen veranderen en de juiste hulp hiervoor te zoeken en te aanvaarden. Ik weet niet of dat nog in de relatietherapie besproken kan worden?

Het lijkt me verstandig dat jij met jouw huisarts gaat praten over deze situatie en wat het met jou doet. Zo te lezen kan je wel wat hulp gebruiken en misschien kan hij/zij hierin nog iets betekenen?
Inzicht als Uitweg..

Terug naar “Depressiviteit, somber zijn”