Zunny

Negatieve gedachtes over vriendinnen

Hallo ik ben nieuw hier en ik wil jullie graag mijn verhaal voorleggen:

Ik heb 2 goede vriendinnen, we zaten bij elkaar in de klas en zijn na school ook nog goede vriendinnen gebeleven met zn 3en. Dit ging 4 jaar goed al is het meestal "3 is teveel". Dit was nooit aan de oorde.
Sinds een aantal maanden vonden wij het steeds slechter gaan met B. we merkten steeds vreemde dingen op die ze normaal nooit zei of deed. Als we haar ernaar vroegen zei ze dat er niets was. Zo is dit lang doorgegaan. Er kwamen steeds mee vreemde dingen bij, ikan het niet allemaal gaan opnoemen maar het was iigeval niets voor haar en ik begon me er ook steeds meer aan te ergeren. We hebben toen een gesprek gehad waarin ze aangaf geen zin meer te hebben in dingen. Ze voelde zich leeg. Ook zei ze toen dat ze bang was dat wij elkaar leukere vriendinnen zouden vinden dan haar. We hebben gezegd dat dit niet het geval is en toen is er verder niet meer over gepraat. Nu een aantal maanden later werd het steeds erger. Ze gaf ook steeds aan nergens zin in het hebben, maakte sarcastische opmerkingen dat ze buitengesloten werd etc alleen dan net iets te vaak zodat wij doorhadden dat ze het echt bedoelde. We hebben haar toen weer gevraagd wat er nou aan de hand is. Ze vertelde dat er wel iets was maar dat ze het ons niet kon vertellen. Wij hebben de ergste dingen gedacht maar nu blijkt:
Ze heeft gedachtes in haar hoofd die haar steeds doen denken dat wij elkaar leuker vinden dan haar. Dit kan al komen door hoe we naar elkaar kijken, iets zeggen of elkaar wel een sms sturen en haar niet terwijl dit helemaal niet buitensluitend bedoelt is. Ze zegt ook zelf dat wij er niets aan kunnen doen en dat ze ook wel weet dat we met zn 3en even goede vriendinnen zijn maar dat die gedactes er gewoon altijd zijn en daarom ook geen zin heeft om dingen met ons te ondernemen. ik vind dit heel erg moeilijk omdat ik graag wil weten hoe dit komt. Ze weet dit zelf niet zegt ze. Ik heb gezegd dat ze misschien met de dokter kan praten maar die wil ze absoluut niet! Ze wil dat we gewoon "gewoon" doen en gewoon doorgaan hoe we deden. maar dit kan ik niet omdat ik er steeds aan moet denken wat zij denkt en dan ga ik heel geforceerd doen. Herkent iemand hier iets in of heeft iemnd tips!"?
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24449
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Negatieve gedachtes over vriendinnen

Hoi,

Het is inderdaad erg vervelend als je van een vriendin hoort, waar je ongetwijfeld veel van houd, dat ze zich helemaal niet goed voelt, en het gevoel heeft dat ze word buitengesloten.

Merk je ook aan haar dat ze onzeker is?
Bang is dingen fout te doen?
Zich geen raad weet met de situatie?

Wat heel belangrijk is bij dit soort dingen, blijf proberen. Je geeft immers om haar, toch? Je wilt het beste voor haar. Al wijst ze jullie of jou af, geef niet op en steun haar, al kan je niet veel doen. Ze zegt het misschien niet, ze heeft jullie waarschijnlijk nodig. Als er meer is, zal ze dat vast wel zeggen als ze er aantoe is.

Maar tot die tijd: laat haar niet vallen, en laat merken dat ze niet alleen staat. Vaak fleurt een persoon daar al erg van op.

Liefs

:knuffel:
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Zoeza

Re: Negatieve gedachtes over vriendinnen

Inderdaad, aandacht, geef haar het gevoel dat ze echt belangrijk is voor jullie! Laat haar dat merken, niet in woorden maar in kleine dingetjes, even bellen om te vragen hoe het gaat, of je iets kan doen, een klein lief kaartje, de kleine dingen doen die zo waardevol zijn. Iemand het gevoel geven dat ie echt belangrijk voor je is! Liefde geven is genoeg, meer hoef je niet te doen. Makkelijk hè!
Zunny

Re: Negatieve gedachtes over vriendinnen

Bedankt voor jullie reactie's ;)
Het moeilijke is dat we naar ons gevoel altijd genoeg liefde en aandacht gegeven hebben en dit ontkent ze ook niet. Maar ze wil vooral ook niet dat we nu anders gaan doen, dus ineens kaartjes sturen etc lijkt me in dit geval geen goed idee.
Er zijn wel wat rare dingen buiten dit die kunnen duiden op onzekerheid:
- Afschuuw voor vriendjes, die wil ze niet. Ze wil eigenlijk ook niet dat wij een vriend krijgen omdat ze dan bang is dat we geen tijd meer voor haar hebben (dit heeft ze met een andere vriendin meegemaakt) Ze zegt zelfs letterlijk dat het de beste oplossing zou zijn als wij (ik en de andere vriendin) een relatie zouden krijgen! Hier kan helemaal geen spraken van zijn want wij zijn 100% hetro. We hebben er ook aan getwijfeld of ze zelf misscen lesbisch zou zijn en dat niet durft te zeggen. Maar dit ontkent ze steeds.
- Ze is vol over haar werk, het is daar geweldig en ze kunnen niet zonder haar. Terwijl wij bijna alleen maar negatieve verhalen horen. (Ze geeft aan dat ze op haar werk geen last van de gedachtes heeft omdat ze er dan geen tijd voor heeft om aan te denken)
- Ze slaapt met een Koekiemonster knuffel (ze is 20). Eerst dachten we nog dat het een geintje was dat dat beest overal naar mee gaat. Maar toen iemand hem een keer verstopt had werd ze kei boos en zag er zeker de lol er niet van in. Ik snap ook niet waarom ze zich er zo aanvast klampt, Het lijkt wel of ze zich achter die knuffel wil/kan verschuilen.
- Ze woont bij haar ouders en haar moeder is echt OVER zorgzaam! Ze hoeft zelf thuis niets te doen en mag misschien ook wel niets doen. Als ik 10 min op de koffie ben wordt ik er al helemaal gek van.. Ik woon op meznelf met 2 huisgenoten maar zij wil zoiets niet, veel te min voor haar. Als ze het huis uitgaat wil ze meteen een koophuis in een goede buurt etc.
En zo zijn er nog veeeeeel dingen.. Als je alles bij elkaar ziet vind ik het allemaal erg vreemd.

Ik laat haar zoiezo niet vallen hoor maar ik heb een enorme drang om een oplossing te bedenken, maar ze wijst alle ideeen af.
rood

Re: Negatieve gedachtes over vriendinnen

mss heeft ze een heel erg afhankelijke persoonlijkheid en denkt ze dus dat iedereen haar zal laten vallen die ze lief heeft, zoals jullie. en als ze dit wil vermijden sluit ze zich mss af.
mss eens een goed gesprek proberen te voeren, want er is duidelijk iets aan de hand. en hierin duidelijk laten blijken dat je wel echt om haar geeft! dit is namelijk zeer belangrijk als houvast. zeker als ze thuis zo overbezorg werd opgevoed.
maar id blijf ervoor haar zijn, maar wel niet tenkoste van jezelf! je kunt je best doen en dat doe je!
Positive

Re: Negatieve gedachtes over vriendinnen

Als eerste heel lief dat je op een forum gaat zoeken hoe je het beste kunt zijn voor je vriendin. Dit betekent voor mij dat je moord vriendin bent. Zoals ik lees lijkt het of ze verlatings of bindingsangst heeft. Bang dat het gaat veranderen en dan is de houding ik stoot zelf af of sluit me zelf af voor de andere niet zo vreemd. Zo is ze denkt ze dan beschermd tegen het verdriet als ze "verlaten" wordt. Dit is echter niet de oplossing want dat werkt dus niet. Verder lijkt haar eigenwaarde ook niet aan de hoge kant. Er voor haar zijn en laten merken/zeggen dat je haar aardig vind als ze lief is maar ook in een dip is belangrijk. Je kunt heel moeilijk voor haar iets oplossen want het zit inderdaad in haar eigen hoofd. Misschien kun je haar wel eens wijzen naar dit forum, want ze is echt niet de enige met deze gedachte/gevoelens ken ze zelf verdonders goed. Het is misschien ook voor haar een opheldering dat ze niet de enige is en ze dus niet "raar" is. Veel succes met jullie vriendschap
Zunny

Re: Negatieve gedachtes over vriendinnen

Fijn dat jullie zulke aardige/goede reacties geven!
We hebben met zn 3en een gesprek gehad, al meerdere malen eigenlijk. Gister heb ik gewoon alles gevraagd wat er in me op kwam. Ze heeft hier ook op geantwoord. Nog begrijp ik het niet helemaal. Ik ben zelf heeeel erg positief ingesteld dus kan me absoluut niet voorstellen hoe dit voor haar kan zijn en daarmee kan ik me ook niet voorstellen dat ze er niet actief iets aan wil doen! Ze blijft maar zeggen dat het vanzelf over gaat en dat niemand haar kan helpen. Toen ik vroeg hoelang ze daar dan voor over heeft, ook als het nog een jaar gaat duren. Zei ze dat dat dan maar moest. Het is vanzelf gekomen en dan zal het vanzelf wel weer weg gaan. Nou zo werkt het dus niet ;) heb ik ook gezegd.
Ik ben nog eens teruggekomen op het onderwerp "huisarts" en daarbij uitgelegd dat ik daarmee niet bedoel dat ze gek is (wat zij denkt als je naar de huisarts moet) maar dat je alle opties open moet houden en de huisarts misschien wel wat goede ideeen heeft. En dat als ze maar star blijft roepen dat het wel over gaat er waarschijnlijk geen versnelling in komt.
Hebben jullie misschien nog opties (buiten een huisarts) die ik zou kunnen opnoemen?
Misschien dat ik het woord "forum" wel eens laat vallen, zonder dat ze er druk achter voelt.
Vandaag hebben we overigens heel "gezellig" gedaan. We hebben bedacht om een boek te maken met foto's van ons 3e en dan allemaal leuke plak en knipsels erbij.. Is eigenlijk wel suf om dat op zaterdagavond te gaan zitten doen omdat we eigenlijk altijd uitgaan maar ik zie het maar als iets terapheutisch. Ook vind ik het dan moeilijk als we met zn 3e zijn, ik zit steeds te denken wat zij zal denken.. erg vermoeiend! Ook ben ik geremt in het spontaan doen tegen de andere vriendin omdat B zei dat zelfs al hoe we naar elkaar keken of wat we zeiden haar kon laten twijfelen.. Ik weet ook wel dat ik dat niet moet doen maar zoals jullie vast wel weten: Gedachtes heb je niet in de hand ;)
Positive

Re: Negatieve gedachtes over vriendinnen

Succes jullie met zijn 3tjes en je vriendin is natuurlijk hier ook van harte welkom. hier hoef je niet veel uit te leggen is wel eens zo makkelijk. En ja vanzelf overgaan weet niet of het kan maar bij vele niet echt wat voor over hebben maar is echt de moeite waard.

Terug naar “Depressiviteit, somber zijn”