Gebruikersavatar
Cats73
Berichten: 10
Lid geworden op: 19 okt 2016 00:00

Uitbehandeld

Ik heb al meerdere keren te horen gekregen dat ik met mijn zwartgalligheid, mijn depressies, moet leren leven. Vorig jaar werd ik door ggz zelfs uitbehandeld verklaard voor dit. Maar wat zij niet snappen is Hoe doe je dat? Hoe ga je om met 'n leven dat 99% uit zwart bestaat. Is dat menselijk? Zijn er hier mensen misschien die ook in zo'n situatie zitten? Ik wil wel maar kan t niet alleen....
Gebruikersavatar
Flowerpower
Berichten: 39
Lid geworden op: 10 okt 2016 17:47

Re: Uitbehandeld

Hoi,

Voor ik een echte reactie post, mag ik eerst vragen wat ggz betekend?

Groetjes
Flowerpower
Don't regret anything you do, cause in the end it makes you who you are
Gebruikersavatar
Cats73
Berichten: 10
Lid geworden op: 19 okt 2016 00:00

Re: Uitbehandeld

Hoi. Ja hoor dat is gewoon de gemeentelijke geestelijke gezondheidszorg..
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15118
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Uitbehandeld

Cats73 schreef:Maar wat zij niet snappen is : “Hoe doe je dat?” Hoe ga je om met 'n leven dat 99% uit zwart bestaat. Is dat menselijk?
Ergens houdt de hulp die professionele hulpverleners je kunnen bieden op, er is een maximum aan wat ze voor je kunnen betekenen. Dat is niet meer dan logisch. Je moet hulpverleners ook niet onderschatten, ze snappen heus wel wat het is om met een leven om te gaan dat voor 99% uit zwart bestaat.

Ik zou de vraag of het menselijk is om iemand uitbehandeld te verklaren willen omdraaien: is het menselijk om te verlangen een behandeling voort te zetten als er geen resultaten worden bereikt? Is het menselijk om er aan mee te werken dat iemand zich zorgafhankelijk opstelt? Wie is daarmee gediend?

Als je leven er zwart uit ziet en je het niet alleen kunt, zal je creatief moeten worden in het opbouwen van een netwerk van mensen waar je op kunt steunen, bezigheden zoeken om je zwartgalligheid van je af te zetten.
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
Cats73
Berichten: 10
Lid geworden op: 19 okt 2016 00:00

Re: Uitbehandeld

@volhoudertje
Ik heb wel 'n paar mensen die me steunen en zoek veel afleiding maar kan niks vinden waardoor ik me echt even beter voel. Er moet toch IETS zijn?
Gebruikersavatar
Lost Soul
Berichten: 1970
Lid geworden op: 29 mei 2010 18:31

Re: Uitbehandeld

Wat zou je willen bereiken in je leven? Wat doe je graag? Wat wil je veranderen in je leven?
If we don't get lost, we'll never find a new route.
Gebruikersavatar
Cats73
Berichten: 10
Lid geworden op: 19 okt 2016 00:00

Re: Uitbehandeld

@lost soul: wat ik wil bereiken heeft met mijn kids te maken, ik wil dat zij goed terecht komen en gelukkig zijn. Verder zou ik zelf iets lichter en blijer door t leven gaan. Tis nu al lange tijd qua geluk een 2 en 'k zou heel graag naar een 6 gaan. Probeer van alles maar ik kom er niet. Ik hou van films kijken of leuke series, ik heb drie katten die enorm belangrijk voor me zijn, ik hou van muziek,lekker eten, shoppen, en kleuren.
Gebruikersavatar
Lost Soul
Berichten: 1970
Lid geworden op: 29 mei 2010 18:31

Re: Uitbehandeld

Das toch al best veel waar je je op kunt richten om je beter bij te voelen! Onderneem zoveel mogelijk leuke dingen met je kinderen, werk lichamelijk aan jezelf, beloon jezelf met het kijken naar leuke films en tv series, ontwikkel je muzikale talent verder, leer nieuwe gerechten te bereiden, ga eens verder van huis shoppen naar plaatsen waar je nog niet eerder bent geweest, en teken meer of nieuwe dingen (als je dat tenminste bedoelt met kleuren).

En richt je vooral op de hele kleine eenvoudige dingen in het leven. Die maken je vaak gelukkiger dan alle grote dingen bij elkaar.
If we don't get lost, we'll never find a new route.
Gebruikersavatar
Cats73
Berichten: 10
Lid geworden op: 19 okt 2016 00:00

Re: Uitbehandeld

@lost soul Ik probeer me ook beter te voelen maar wat ik ook doe het werkt niet. Ik loop al vele jaren met depressies en heb al zó veel geprobeerd! Ver van huis gaan doe ik niet graag ik voel me buiten huis vaak helemaal niet goed. Soort paniek aanvallen krijg ik dan.. Ik weet t echt niet meer. Waardeer wel de reacties maar Tis gewoon niet zo makkelijk.
Gebruikersavatar
Lost Soul
Berichten: 1970
Lid geworden op: 29 mei 2010 18:31

Re: Uitbehandeld

Wat is er bijvoorbeeld niet makkelijk dan?
If we don't get lost, we'll never find a new route.
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24428
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Uitbehandeld

Ik heb nog niet zoveel over je omstandigheden gehoord. Waar zit je mee? Spelen er dingen van nu mee, of dingen van het verleden, of beide?
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
Cats73
Berichten: 10
Lid geworden op: 19 okt 2016 00:00

Re: Uitbehandeld

Lost Soul schreef:Wat is er bijvoorbeeld niet makkelijk dan?
Het uit deze put komen niet. Ik probeer van alles..
Gebruikersavatar
Cats73
Berichten: 10
Lid geworden op: 19 okt 2016 00:00

Re: Uitbehandeld

Memories schreef:Ik heb nog niet zoveel over je omstandigheden gehoord. Waar zit je mee? Spelen er dingen van nu mee, of dingen van het verleden, of beide?
Ik heb best veel meegemaakt en dat heeft zich opgestapeld en me gevormd tot wie 'k nu ben. Oa een behoorlijk pestverleden, slechte relaties, ziek geweest vd heimwee,miskraam,weinig warmte in t gezin, postnatale depressies,straatvrees , belazerd door mensen. Ik werk nu al zo'n acht jaar niet meer omdat ik elke keer ook daar in de problemen kwam. Ik kan niet tegen onder druk staan maar zet mezelf enorm onder druk ben heel perfectionistisch, altijd bang dat mensen me stom vinden. Door slechte ervaringen met mensen leef 'k nu behoorlijk geïsoleerd. Heb twee kids waarvan er eentje bij z'n vader woont zo'n 70 km hier vandaan. Hij heeft behoorlijk ADHD en dat met mijn problemen zorgde voor nóg meer problemen. Heb 'n latrelatie maar nu ik zo somber ben vind 'k het steeds moeilijker worden want wie zit er nou op zo'n zwartkijker te wachten?! Nou dit is t voor nu even. En vragen staat vrij..
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24428
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Uitbehandeld

Ik kan niet tegen onder druk staan maar zet mezelf enorm onder druk ben heel perfectionistisch,
Als je niet tegen onder druk staan kan, waarom zet je jezelf dan telkens eigenlijk bewust onder druk?
Juist door je perfectionisme, het te goed willen doen, raak je de controle over jezelf en de omgeving kwijt. Perfectionisme is een goeie eigenschap totdat het gigantisch tegen je gaat werken en je stuk maakt. Want immers... niemand is 100% perfect en wie dat zal beweren bewijst met dat beweren al dat diegene ongelijk heeft. Als je te perfectionistisch bent gaat het je tegenstaan. Het kan geluk belemmeren. Het kan zelfliefde belemmeren. Het kan groei belemmeren want perfectionisme in een te grote vorm laat niet vrij maar remt gigantisch af.

Je bent ontzettend perfectionistisch, misschien ook wel juist door wat je allemaal hebt meegemaakt, maar die perfectionisme maakt je alles behalve gelukkig. Je kan de keuze ook weerleggen en gaan voor minder perfectie. Waardoor blijheid wat kan groeien en je ook eens meer kan genieten.
Je zal altijd meningen van anderen krijgen. Die meningen zullen ook in de toekomst niet altijd positief zijn. Ze kunnen zelfs hard zijn. Maar uiteindelijk gaat het niet om meningen en het gaat niet om de anderen. Het gaat om jezelf. Om jezelf en de juiste mensen om je heen.

Probeer eens uit situaties te stappen en voor jezelf vast te leggen wat je graag als weg zou willen en wat je daarvoor nodig hebt.
Een ander, kan absoluut bijdragen aan iemands geluk, een ander kan eraan meewerken, samen met je gelukkig zijn en je steunen. Een ander kan een deel zijn van je geluk. Je kan ook geluk voelen doordat anderen geluk ervaren. Dat is allemaal waar en dat heeft ieder mens nodig. Dat is allemaal waar en het delen is prachtig en het kan zelfs heel voedzaam en krachtig zijn en maken. Maar uiteindelijk ben JIJ de belangrijkste in JOUW leven. JIJ bent uiteindelijk, naast het gezelschap en de steun en de arm en de hand van een ander, wat iedereen nodig heeft en wat kan bijdragen aan jou, het belangrijkste in je eigen leven.
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
Cats73
Berichten: 10
Lid geworden op: 19 okt 2016 00:00

Re: Uitbehandeld

Ik ben t met je eens memories maar zoals ik al eerder zei het is allemaal niet zo makkelijk.. Hoe laat ik dat perfectionisme wat meer los zonder dat t me helemaal gek maakt? Ik probeer t wel eens, maar daar word ik dan helemaal niet blij van. Als t dan beter is, word 'k er wel even iets rustiger van iig..
Gebruikersavatar
FlowerPower2020
Berichten: 6775
Lid geworden op: 30 jun 2013 21:54
Locatie: Mentha Aquatica

Re: Uitbehandeld

Perfectionisme.. herkenbaar. Wat doe je eraan: beseffen dat je niet perfect bent en dat het niet erg is om fouten te maken. Iedereen maakt fouten.

Vraag jezelf eens af of je blij bent met het resultaat. Heb je een voldaan gevoel dan is het goed. Kijk niet naar de ander, maar kijk naar jezelf. Eerst jij dan de ander.

En verder zou ik afleren om te denken dat jij te stom bent in ogen van anderen. Dat doet echt niet toe. Jij bent jij en jij bent goed in wat je doet. Als een ander opmerking geeft vraag jezelf af of je er iets mee kan, zoniet vergeet het. En als je denkt dat de ander het beter weet of kritiek heeft, vraag het. Dan weet je het.

Klinkt gemakkelijk is het niet. Heeft mij ook een tijd gekost. Je moet jezelf het zo gemakkelijk mogelijk maken in het leven. Iets waar jij je goed bij voelt.
Understand: you been understood
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15118
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Uitbehandeld

Cats73 schreef:Hoe laat ik dat perfectionisme wat meer los zonder dat t me helemaal gek maakt?
Het belangrijkste om te beseffen, is dat perfectie een illusie is. Wat goed is, is goed.
Perfectionisme is een ander woord voor onzekerheid en het levert alleen maar ontevredenheid en frustratie op.
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24428
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Uitbehandeld

Cats73 schreef:Ik ben t met je eens memories maar zoals ik al eerder zei het is allemaal niet zo makkelijk.. Hoe laat ik dat perfectionisme wat meer los zonder dat t me helemaal gek maakt? Ik probeer t wel eens, maar daar word ik dan helemaal niet blij van. Als t dan beter is, word 'k er wel even iets rustiger van iig..
Perfectionisme kan je maken en breken. Laten we dan maar beter voor het maken gaan en dus voor een gezonde manier van perfectionisme. Ook al is dat af en toe niet gemakkelijk, maak het voor jezelf geen kwelling.

Ik heb persoonlijk ook zoveel voorbeelden van situaties waarin je graag alles perfect zou willen hebben, waarbij ik bij één situatie te horen kreeg dat ik mij niet zo druk moet maken en dat het goed is zoals het is en anders we het wel zouden zien. Dat is een spiegel geweest.
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
Lost Soul
Berichten: 1970
Lid geworden op: 29 mei 2010 18:31

Re: Uitbehandeld

Cats73 schreef:Hoe laat ik dat perfectionisme wat meer los zonder dat t me helemaal gek maakt?
Door simpelweg te accepteren dat minder ook perfect kan zijn.
If we don't get lost, we'll never find a new route.
Gebruikersavatar
Flowerpower
Berichten: 39
Lid geworden op: 10 okt 2016 17:47

Re: Uitbehandeld

Hoi,

Ik ben ook vrij perfectionistisch en idd, gelukkig word je daar niet van. Zeker niet als er dan anderen zijn die nog eens commentaar hebben terwijl jij zo hard je best gedaan hebt om alles tot in de puntjes voor te bereiden!
Ooit heeft iemand mij verteld dat als je een werkje voor 100% wil afwerken, dat die laatste 10% evenveel energie kost dan die vorige 90%. Dus waarom nog voor de volle 100% gaan als 90% eigenlijk ook al goed is! Dat is ook de reden van mijn burn-out nu, veel te veel willen en veel te veel eisen van mezelf, en hier zit ik nu. Bij mij komt dit ook door pestgedrag van vroeger, slechte relaties met partners, belogen en bedrogen worden door (goede) vrienden, mijn ouders hebben mij ook altijd de grond in geduwd (ik was het seutje, mijn broer kon alles beter,...),...
Daarbij kwam nog eens dat ik mezelf wegcijferde voor anderen. Ik wilde voor iedereen goed doen zodat iedereen mij leuk en tof en sympathiek zou vinden. Maar wat heb je er zelf aan als je er zelf niet gelukkig van word? Het is zo als je al je vrije tijd in andere mensen steekt da je uiteindelijk niet weet wat je zelf graag doet, waar je zelf gelukkig van word. Ik ga heel veel sporten en ga af en toe een sport uitdaging aan. Ik doe bv aan spinning en begin dit jaar heb ik een spinningmarathon van 6uur uitgereden voor het goede doel. Ik was doodop nadien maar het gaf me tegelijk energie omdat ik fier was op mezelf dat ik dit heb kunnen volhouden en dat dit niet voor niks geweest was (goede doel). Nu met die burn-out kan ik tijdelijk niet zoveel intensief sporten maar ga ik geregeld eens een wandeling maken buiten, van ongeveer 10km in een natuurgebied. Die rust en stilte doet me ongelofelijk veel deugd. Ook doe ik aan geocaching, dat is een soort van schattenzoektocht. Doosjes die ergens verstopt liggen die jij moet gaan zieken adhv tips en raadsels. Dan stippel ik die wandelingen zo uit dat er caches op mijn pad liggen.
Je moet vooral een aantal dingen proberen om te weten wat je gelukkig maakt en wat niet. Niet iedereen is hetzelfde. Maar stop aub met denken wat dat anderen van je denken. Leer zelf gelukkig zijn, en zo leer je ook je echte vrienden kennen. Diegene die je laten vallen zijn diegene die alleen maar geprofiteerd hebben van de situatie. Die mensen ben je liever kwijt dan rijk!

Hopelijk heb je hier wat aan.

Groetjes
Flowerpower
Don't regret anything you do, cause in the end it makes you who you are
Gebruikersavatar
Cats73
Berichten: 10
Lid geworden op: 19 okt 2016 00:00

Re: Uitbehandeld

@Flowerpower. Ik lees nu je reactie en wat veel herkenbare dingen zie ik daarin. Behalve t sporten dan haha. Ik probeer Zovaak mogelijk Nederland in beweging te doen en das voor mij echt heel wat aangezien ik 'n bloedhekel heb aan sporten. Misschien kunnen we s chatten om v gedachten te wisselen?
Gebruikersavatar
Flowerpower
Berichten: 39
Lid geworden op: 10 okt 2016 17:47

Re: Uitbehandeld

Cats73 schreef:@Flowerpower. Ik lees nu je reactie en wat veel herkenbare dingen zie ik daarin. Behalve t sporten dan haha. Ik probeer Zovaak mogelijk Nederland in beweging te doen en das voor mij echt heel wat aangezien ik 'n bloedhekel heb aan sporten. Misschien kunnen we s chatten om v gedachten te wisselen?
Chatten kan, als ik vind hoe dat moet hier :lol:
Don't regret anything you do, cause in the end it makes you who you are
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15118
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Uitbehandeld

Flowerpower schreef:Chatten kan, als ik vind hoe dat moet hier :lol:
Je gaat naar het Forumoverzicht door links boven op deze pagina op Psycholoog.net/forum te klikken.
Dan zie je als tweede woord het woord Chatten staan. Klik daarop, en je bent in de Chatbox.

Veel plezier. ;-)
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
Flowerpower
Berichten: 39
Lid geworden op: 10 okt 2016 17:47

Re: Uitbehandeld

volhoudertje schreef:
Flowerpower schreef:Chatten kan, als ik vind hoe dat moet hier :lol:
Je gaat naar het Forumoverzicht door links boven op deze pagina op Psycholoog.net/forum te klikken.
Dan zie je als tweede woord het woord Chatten staan. Klik daarop, en je bent in de Chatbox.

Veel plezier. ;-)
Bedankt! :D
Don't regret anything you do, cause in the end it makes you who you are

Terug naar “Depressiviteit, somber zijn”