Gebruikersavatar
Sneeuwklokje25
Berichten: 1
Lid geworden op: 28 feb 2016 18:17

Ik lig volledig in de knoop met mezelf

Hallo iedereen,

Ik ben nieuw hier op het forum en zou graag mijn verhaal kwijt kunnen.
Vorige week ben ik 25 jaar geworden, in juni studeer ik af en wordt van mij verwacht dat ik uiteraard begin te solliciteren.
Nu twijfel ik de laatste maanden heel erg veel over mijn studiekeuze. Ik ben afgestudeerd van het middelbaar in 2009 en ik koos er toen voor om rechten te gaan studeren. Helaas heb ik die studie na 4 jaar moeten stopzetten omwille van enkele vakken waar ik niet door geraakte. Ik ben dan maar begonnen met de studie rechtspraktijk, dit is een gelijkaardige studie maar het is een professionele bachelor. Die opleiding heb ik nu na bijna 3 jaar met succes afgerond maar toch is het al een hele tijd onrustig in mijn hoofd...

Morgen begin ik met mijn stage bij een deurwaarderskantoor en ik denk er de laatste weken heel fel over na of het dat wel is wat ik de rest van mijn leven wil doen. Ik vraag mij heel vaak af of ik in 2009 niet te snel heb beslist om iets met recht te gaan studeren en of ik na die eerste mislukking niet beter voor een andere studie had gekozen. Begrijp me niet verkeerd, recht interesseert me heel erg maar toch ben ik bang dat het dat niet is wat ik de rest van mijn leven wil doen.. En nu is het natuurlijk te laat om nog met iets anders te beginnen, ik ben 25 jaar geworden..

Als ik kijk naar mijn omgeving, mijn broers en zus die over alles zo zeker zijn en die heel ambitieus zijn en als ik dan naar mezelf kijk dan word ik daar alleen maar heel somber van. Ik ben een eeuwige twijfelaar en zit de laatste jaren niet goed meer in mijn vel. Die 4 jaren rechten zie ik steeds meer als verloren jaren, het voelt voor mij steeds meer aan als een mislukking dat ik na 4 jaar ben moeten stoppen. Ik durf dit alles aan niemand kwijt omdat het lijkt alsof ik met alles heel gelukkig ben en ik zou er mijn ouders ook niet blij mee maken. Zij zijn altijd in mij blijven geloven, ze hebben mij een tweede kans op studievlak gegeven en daar ben ik hen heel dankbaar voor.

Naast dit alles speelt ook het feit dat ik me ontzettend eenzaam voel de laatste tijd. Ik heb geen relatie, nog nooit een serieuze relatie gehad zelfs en dat is iets dat ik heel erg mis. Ik mis een vertrouwenspersoon aan wie ik alles kwijt kan maar het lijkt alsof geen enkele jongen interesse heeft in mij. Waarschijnlijk heeft mijn onzekerheid daar iets mee te maken, straal ik dat op één of andere manier uit ofzo en werkt dat afschrikkend. Als ik kijk naar mijn 3 beste vriendinnen dan maakt mij dat ook somber. Zij hebben allemaal een relatie, wonen samen, hebben werk, denken aan trouwen en ik ben daar nog lang niet terwijl ik daar ook heel erg naar verlang. Ik wil ook een relatie en kinderen maar het lijkt alsof dat niet voor mij is weggelegd, of toch nu nog niet.

Ik wou dit gewoon even kwijt, van me af schrijven want ik durf het nog altijd niet luidop tegen iemand te zeggen.
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15118
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Ik lig volledig in de knoop met mezelf

Sneeuwklokje25 schreef: En nu is het natuurlijk te laat om nog met iets anders te beginnen, ik ben 25 jaar geworden..
Ik betwijfel ten zeerste dat 25 jaar een leeftijd is waarop je het roer niet meer kunt omgooien.
Jezelf negatief vergelijken met je familie is duidelijk een valkuil. Probeer je wat minder aan hen
te spiegelen en je eigen leven uit te stippelen. Een baan vinden die bij je past en waar je tevreden
over bent, een relatie en een gezin beginnen, het heeft allemaal de tijd. Leer gewoon wat meer
in jezelf en je mogelijkheden te geloven.
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
Minerva
Berichten: 17643
Lid geworden op: 28 aug 2006 21:04
Locatie: Breda
Contacteer: Website Twitter

Re: Ik lig volledig in de knoop met mezelf

Hoi Sneeuwklokje, zoals mijn voorganger hierboven al zei, is 25 jaar nog de lente van je leven. Je kan altijd iets anders doen. Geen enkele keuze is definitief maar voordat je iets anders kiest is het wel aan te raden om eerst eens je stage te doen en een diploma te halen. Een stage is juist bedoeld om te kijken of het vak ook echt iets voor je is en de rechtspraktijk is breed en gevarieerd. Zelfs al zou het deurwaarderskantoor niets voor je zijn dan zou je nog bij de overheid, justitie, politie, rijkswaterstaat of bij ander dienstverlenende beroep zoals notarissen, advocaten, juridisch loket, verzekeringsmaatschappijen, makelaars etc. kunnen kijken of je daar wel iets vindt wat je leuk lijkt. Het feit dat je in 2009 deze vakrichting gekozen hebt geeft aan dat je er toch iets in gezien hebt. Geef het een kans...

Wat me opvalt aan je stukje is dat je vooral focust op wat je allemaal niet hebt. Wat je ontbreekt en waar je niet goed in zou zijn. Dat is jammer en doet je zelfbeeld en zelfvertrouwen geen goed. Wat je aandacht geeft, groeit.. zeggen ze wel eens en jouw aandacht lijkt enkel gericht te zijn op je tekortkomingen in jezelf en in je leven. Dat is pijnlijk en dat vergroot jouw lijden. Hier zou je middels coaching of counseling wel iets aan kunnen doen. Leren anders te denken en te kijken naar jezelf zodat je op een andere manier in het leven komt te staan. Daarbij heb je dan iemand wie je als vertrouwenspersoon kan gebruiken en die je helpt in het proces van keuzes maken en het twijfelen te verminderen.

Je hebt de eerste stap nu gezet door er hierover te schrijven [applaus] probeer nu voor jezelf ook de volgende stapjes te zetten en hier uit te komen!
Inzicht als Uitweg..

Terug naar “Depressiviteit, somber zijn”