Gebruikersavatar
hans
Berichten: 15
Lid geworden op: 13 sep 2013 20:38

ervaringen met vergoede 2e of 3e lijnszorgen belgie?

Hallo,

Ik ben op zoek naar mensen in belgie die ervaringen hebben met hulpverlening vanuit de 2e of 3 lijns. dus meer intensievere hulp, anders dan 1 keer in de zo veel tijd een psycholoog. En/of naar mensen die weten hoe het geregeld is in belgie.

bestaat er een vergoede psychologische hulp? 2elijns ? is dit DE weg? via de huisarts en deze instelling? zie link./ http://www.geestelijkgezondvlaanderen.be/ of kan je op andere manier verwijzing krijgen en vergoeding? hoe zit dat?

alle reacties en hulp zijn welkom! p.s. het is niet voor mijzelf, maar voor iemand anders.

groetjes en [AAI] [AAI]
Gebruikersavatar
Dromen1983
Berichten: 1137
Lid geworden op: 22 mar 2014 00:58

Re: ervaringen met vergoede 2e of 3e lijnszorgen belgie?

Op dit moment is er volgens mij enkel vergoeding wanneer je therapie volgt bij een psychiater, daar dit een arts is.
Een opname krijg je volgens mij ook een deeltje terug betaald, kan je navragen bij je mutualiteit.
Gesprekstherapie bij een psycholoog wordt jammer genoeg nog niet terug betaald in België.
Sometimes you've gotta fall before you can fly
Gebruikersavatar
hans
Berichten: 15
Lid geworden op: 13 sep 2013 20:38

Re: ervaringen met vergoede 2e of 3e lijnszorgen belgie?

bedankt voor je reactie Dromen. [045]
Gebruikersavatar
hans
Berichten: 15
Lid geworden op: 13 sep 2013 20:38

Re: ervaringen met vergoede 2e of 3e lijnszorgen belgie?

pffffff belgie is nog 1000keer erger dan nederland. onduidelijk doolhof.

ik word er gek van
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24449
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: ervaringen met vergoede 2e of 3e lijnszorgen belgie?

hans schreef:pffffff belgie is nog 1000keer erger dan nederland. onduidelijk doolhof.

ik word er gek van
Waarom wordt jij er gek van? Gaat het zo slecht met die ene persoon dat je daarom zo gek ervan word?
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
hans
Berichten: 15
Lid geworden op: 13 sep 2013 20:38

Re: ervaringen met vergoede 2e of 3e lijnszorgen belgie?

ja, met haar gaat het niet zo helaas.. :confused: 006 erg zwaar voor haar en voor mij. maar om snel geschikte hulp te krijgen valt niet mee. sorry, dat ik me frustraties en verdriet hier zo uit

025 [zucht] confused5 006
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24449
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: ervaringen met vergoede 2e of 3e lijnszorgen belgie?

hans schreef:ja, met haar gaat het niet zo helaas.. :confused: 006 erg zwaar voor haar en voor mij. maar om snel geschikte hulp te krijgen valt niet mee. sorry, dat ik me frustraties en verdriet hier zo uit

025 [zucht] confused5 006
Dat mag toch? :knuffel:
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
katleen
Berichten: 2662
Lid geworden op: 01 apr 2012 22:43

Re: ervaringen met vergoede 2e of 3e lijnszorgen belgie?

is de makkelijkste en snelste weg niet via de huisarts?
hij (of zij) kan toch de 'eerste hulp' bieden en eventueel doorverwijzen naar andere hulpinstanties?
Gebruikersavatar
Dromen1983
Berichten: 1137
Lid geworden op: 22 mar 2014 00:58

Re: ervaringen met vergoede 2e of 3e lijnszorgen belgie?

Als het niet via de huisarts kan, kan je altijd bij een EPSI van een ziekenhuis terecht.
Is tijdelijke crisisopvang. Je moet maar eens zoeken op het www. Oa ZNA heeft er een maar er zijn er wel meer: http://www.zna.be/nl-BE/overZNA/Medisch ... pname.aspx
Sometimes you've gotta fall before you can fly
Gebruikersavatar
hans
Berichten: 15
Lid geworden op: 13 sep 2013 20:38

Re: ervaringen met vergoede 2e of 3e lijnszorgen belgie?

dank voor jullie reacties! :)

ja, het zal eerst weer via de huisarts moeten. Ze was bij iets maar dan mocht op 1 of andere manier toch niet uiteindelijk. Dus nu zal ze weer naar huisarts moeten en dan hopelijk bij een andere wel een intensieverer therapie. crisisopname houden we in het achterhoofd. Nu is ze gelukkig nog niet slecht genoeg. hopelijk komt het daar niet van. maar ik heb wel angst daaarvoor :oops: 006 . Bedankt voor de info dromen! ik heb ze opgeslagen in websitesfavorieten. nu valt ze wat tussen wal en schip nog. en t zal ook grotendeels vergoed moeten worden.. aii, ik ben behoorlijk verward door alles soms. concentratie is bagger en lezen gaat heel moeilijk. grote lappen tekst van anderen kan ik niet tot me nemen. sorry.

de zon schijnt buiten... maar mijn bed lonkt meer.. slecht teken
Gebruikersavatar
Didier28
Berichten: 3
Lid geworden op: 03 dec 2015 14:06

Re: ervaringen met vergoede 2e of 3e lijnszorgen belgie?

Ik ben ook belg.

Ik ben eens naar het centrum voor geestelijke gezondheid geweest. Goede hulp, maar beperkt tot eenmalig gesprek: blijkbaar moet je al serieus diep zitten eer ze je verder willen helpen en bovendien mag je een bepaalde inkomensgrens niet overschrijden. Dus verdien je genoeg en ben je niet suïcidaa => aangewezen op reguliere/private zorg.

Psycholoog: niet terugbetaald en persoonlijk heb ik hier weinig aan gehad: 40-50euro om een uurtje te praten en zaken te horen die ik zelf ook wel op internet kan lezen. 023

Psychiater: terugbetaald door mutualiteit: 95 euro betalen en 56 terugkrijgen. Valt dus nog mee.

In België is er goede zorg, maar je moet al redelijk diep zitten om er gebruik van te kunnen maken. Een kleine depressie is niet echt een reden om naar een psychiater te gaan natuurlijk.

Terug naar “Depressiviteit, somber zijn”