Gebruikersavatar
Wind
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 jun 2015 13:49

Down en drang ergens tegenaan te willen slaan

Het gaat even niet zo lekker. En al loop ik bij een psycholoog, heb ik toch even dit als extra's nodig. Niet zo zeer met een vraag, maar gewoon even om gedachten te spuien en mogelijk jullie gedachten te horen hierover.

Sinds zo'n 2 maanden gaat het steeds slechter. Het begon met momenten waarop ik echt dacht dat ik depressief werd, tot nu geregeld zo'n agressie in me dat ik tegen de muur ga slaan. Nu heb ik dagelijks dat ik deze agressie voel, en dat ik met opeens heel somber kan voelen of ga huilen of schokken (als een soort spanningsontlading van dit alles). Ik kan echt wel iets hebben, maar dit gevoel dagelijks is gewoon slopend.

Een van de oorzaken voelt als mijn afstudeerscriptie. Door mijn perfectionisme etc, brengt dit best veel spanning met zich mee. Ik heb het vermoeden dat ik daardoor te lang onder te veel stress heb gezeten, wat mogelijk invloed heeft op het bovenstaande. Vandaar dat ik nu even 2 weken rust neem, even vakantie.

Echter, sinds de vakantie voel ik me nog geregeld down en vooral ook leeg. Misschien heeft het ook gewoon even tijd nodig.. Maar het is zo moeilijk met die gevoelens dagelijks om te moeten blijven gaan, vooral die agressie.

Daarnaast heb ik nog een mogelijk andere oorzaak. Sinds zo'n 1,5 maand slik ik de pil. Je leest altijd overal dat dit best veel invloed kan hebben. Ik vraag me af of dit nu ook speelt, of daarin de oorzaak ook ligt..

Met andere woorden, ik weet het gewoon even allemaal niet nu. En het is slopend me steeds zo te voelen. En ik vind het ook heel vervelend tegenover mijn partner. Ik weet gewoon even niet meer wat ik ermee aan moet..
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15118
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Down en drang ergens tegenaan te willen slaan

Welkom op 't forum, Wind.
Van je afschrijven kan altijd op dit forum.
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
Wind
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 jun 2015 13:49

Re: Down en drang ergens tegenaan te willen slaan

Bedankt volhoudertje. Ik ben voorheen al actief geweest op dit forum :) Maar die is verwijderd omdat ik te lang inactief ben geweest ;)
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24428
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Down en drang ergens tegenaan te willen slaan

Warm welkom terug Wind, op dit forum! :knuffel:

Zelf ben ik niet iemand die de pil slikt, maar de pil kan inderdaad een oorzaak zijn van hoe jij je nu voelt. Mensen kunnen zich heel moe, somber en depressief voelen.
Het is mogelijk dat in combinatie met wat je nu allemaal doormaakt, je daar last van hebt. Maar dat kan ik je niet met zekerheid zeggen. Misschien kan de huisarts je daar beter mee helpen.
Misschien kan je dit aangeven en eens in overleg gaan, maar je "moet" in dit geval denk ik in je achterhoofd houden dat er meer speelt dan alleen het slikken van een pil.

Zou je andere (gezonde!!) manieren vinden om met de stress en de spanning om te gaan?
Bijvoorbeeld stukjes lopen, creatief bezig zijn, in de tuin werken, baantjes zwemmen endergelijke? Wat vind jij passend voor jezelf?

Van je afschrijven is een goed idee. Hopelijk helpt dit je om stapje voor stapje er weer uit te komen en verder te kunnen.
Jij bent eerder lid geweest op dit forum dus je weet dat er veel mogelijkheden zijn hier en hopelijk voel jij je hier (weer) snel thuis.
Neem niet teveel hooi op je vork! Vaak betaal je het later terug.
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
tantejan
Berichten: 819
Lid geworden op: 28 nov 2014 17:28

Re: Down en drang ergens tegenaan te willen slaan

Hallo Wind, In mijn jonge jaren heb ik ook de pil geslikt. Ik kreeg een depressie, die kwam niet door de pil maar toch raadde mijn huisarts mij indertijd aan er weer mee te stoppen.
Let wel: We spreken hier over het jaar 1980! :nod:

Later raadde ook een verloskundige mij de pil af. Dat was in 1988! :D

Tot zover mijn eigen ervaringen. Ik raad je aan om dit met je arts te bespreken.

En natuurlijk speelt ook het afstuderen een rol want zo'n scriptie schrijven is niet niks.
Daar heb ik genoeg verhalen over gehoord.
Je staat op de drempel van de volwassenheid en ook dat is iets waar veel mensen (waaronder ikzelf indertijd) veel moeite mee hebben.
Memories schreef:Zou je andere (gezonde!!) manieren vinden om met de stress en de spanning om te gaan?
Bijvoorbeeld stukjes lopen, creatief bezig zijn, in de tuin werken, baantjes zwemmen endergelijke? Wat vind jij passend voor jezelf?
[027] [027] [027]

Ik heb begrepen dat je al bij een psycholoog bent en dat is goed, dan kun je ook daar terecht om dingen te bespreken.
Het is je nu allemaal even te veel kennelijk.
Toch wens ik je veel succes met afstuderen en heel veel sterkte. :knuffel:
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24428
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Down en drang ergens tegenaan te willen slaan

Persoonlijk weet ik niet zo goed wat er grappig is aan mijn stukje om (naast een psycholoog) ook nog andere dingen te ondernemen. :tongue: Dat lijkt mij namelijk altijd goed om te overwegen.
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
tantejan
Berichten: 819
Lid geworden op: 28 nov 2014 17:28

Re: Down en drang ergens tegenaan te willen slaan

O sorry Memories, dft001 dit is verkeerd overgekomen! Ik bedoel juist dat ik het helemaal met je eens ben!

Met dit: [027] bedoel ik JA!

Dus Wind, Ik ben het eens met de raad die Memories geeft. :)
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24428
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Down en drang ergens tegenaan te willen slaan

tantejan schreef:O sorry Memories, dft001 dit is verkeerd overgekomen! Ik bedoel juist dat ik het helemaal met je eens ben!

Met dit: [027] bedoel ik JA!

Dus Wind, Ik ben het eens met de raad die Memories geeft. :)
Maakt niet uit, daarom vroeg ik het na.
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
Wind
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 jun 2015 13:49

Re: Down en drang ergens tegenaan te willen slaan

Bedankt voor jullie reactie. Ik ben in overleg met de huisarts gestopt met de pil, en heb zelf besloten even rust te nemen. En binnen twee dagen was de drang weg en is hij niet meer terug gekomen. Of het nou de pil of de rust is geweest.. Maar vind het erg opvallend!
Gebruikersavatar
katje
Berichten: 52
Lid geworden op: 24 jun 2015 20:20

Re: Down en drang ergens tegenaan te willen slaan

Blij te lezen dat het beter gaat! [applaus]
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24428
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Down en drang ergens tegenaan te willen slaan

Voldoende rust is altijd van belang. Misschien is het een combinatie van beide. Het allerbelangrijkste is dat jij je op het moment beter voelt. :)
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~

Terug naar “Depressiviteit, somber zijn”