butterflyy

schijn op houden met depressie

Hallo,

En alvast bedankt voor diegene die dit lezen. Ik ben eigenlijk mijn hele leven al depressief. Veel therapieën gehad sommige hielpen even en sommige helemaal niet. Ik ben van mezelf erg onzeker en voel me vaak ergens niet bij horen. Terwijl ik vaak zo leuk mogelijk probeer te doen om er toch bij te horen.

Mensen vinden mij juist erg spontaan en gezellig en als ik niet aanwezig ben vinden ze het saai zeggen ze dan achteraf. Ik zelf voel dat helemaal niet zo. Ik voel me anders dan de rest. Minder waard. Ik heb niet echt kwaliteiten of iets waar ik in uitblink. Ik haal mezelf ook best vaak naar beneden. En in mijn hoofd is het helemaal een oorlog. Maar eigenlijk weet niemand dat ik er op dit moment weer even helemaal doorheen zit. En dat eigenlijk alweer een lange tijd. Ik werk gewoon fulltime en als ik thuis kom ben ik aardig moe. En heb ik nergens meer zin in en voel me dan enorm leeg.

Ik voel me nu ook best verdrietig en zou het liefst alles bij elkaar willen schreeuwen en huilen, maar ik ben bang dat ik dan niet meer kan stoppen. Ik slaap ook het liefst de hele dag als ik vrij ben, zodat ik niet geconfronteerd wordt met mezelf. Het is zo zwaar om elke keer een masker op te zetten en doen alsof het super met me gaat. Ik voel me zo eenzaam alsof niemand me ziet. En niemand om me geeft, terwijl ik weet dat het niet zo is. Ik heb ook het gevoel dat het altijd wel zo zou blijven, terwijl ik ook wel is gelukkig wil zijn.

Ook vind ik het moeilijk dat veel mensen getrouwd zijn en kinderen krijgen en ik niet. Ik ben nog steeds single wel relaties gehad, maar uiteindelijk toch niks geworden.

Ik zou gewoon willen dat iemand het zag en me een knuffel zou geven, alleen dat zou me al zo goed doen.

Bedankt voor het luisteren.
Groetjes

volhoudertje
Moderator

Re: schijn op houden met depressie

butterflyy schreef:Ik zou gewoon willen dat iemand het zag en me een knuffel zou geven, alleen dat zou me al zo goed doen.
De ironie is dat niemand werkelijk zal weten hoe verdrietig en ongelukkig jij je voelt als je alsmaar de schijn ophoudt dat het goed met je gaat.
* Liebe Macht Frei *

Max

Veel therapieën gehad sommige hielpen even en sommige helemaal niet. Ik ben van mezelf erg onzeker en voel me vaak ergens niet bij horen.
Is dat laatste een thema geweest in die therapieen Butterfly? Dat zullen jullie neem ik aan best wel een beetje uitgespit hebben, waar die somberte en negatieve gedachten en gevoelens over jezelf vandaan komen, of zit ik verkeerd? En is toen, omdat je al zo lang die depressieve gevoelens, lusteloosheid, vermoeidheid enz kent ook wel eens geopperd om misschien eens een antidepressivum uit te proberen?

Janneke

butterflyy schreef:Hallo,

En alvast bedankt voor diegene die dit lezen. Ik ben eigenlijk mijn hele leven al depressief. Veel therapieën gehad sommige hielpen even en sommige helemaal niet. Ik ben van mezelf erg onzeker en voel me vaak ergens niet bij horen. Terwijl ik vaak zo leuk mogelijk probeer te doen om er toch bij te horen.

Mensen vinden mij juist erg spontaan en gezellig en als ik niet aanwezig ben vinden ze het saai zeggen ze dan achteraf. Ik zelf voel dat helemaal niet zo. Ik voel me anders dan de rest. Minder waard. Ik heb niet echt kwaliteiten of iets waar ik in uitblink.
Hoi Butterfly y,
welkom op het forum!
En ik ben geneigd om te zeggen dat je zo te horen in ten minste 1 ding uitblinkt: goed aanvoelen wat "men" wil horen. Voor alle duidelijkheid: dat is ok beslist een nuttige vaardigheid! (Ga er jezelf geen verwijten over maken en ga niet in therapie "om het af te leren".)
Maar deze eigenschap overheerst teveel.
Mogelijk heb je je dit ooit moeten aanleren. ("Als ik nu maar zeg wat ze aillen horen, krijg ik tenminste aandacht, zeg ik wat ik voel krijg ik klappen"- zo'n soort iets. )

En kennelijk is dit zo'n gewoonte geworden, dat wat Volhoudertje ook schreef, nu niemand meer weet wat jij nu voelt of wilt of belangrijk vind.

Nu ja, niemand....?

Je hebt hier gezegd, dat je graag een knuffel zou willen hebben!

:knuffel: :knuffel: :knuffel:

YutaYuneYunesson

Wat mij heeft geholpen is door in te zien dat ik veel hogere eisen aan mijzelf stel dan aan andere.
Je moet eigenlijk het gevoel uitschakelen dat je beter moet zijn dan andere, dat is denk ik wat veel mensen onbewust doen.
Je vind bijvoorbeeld dat je geen talent hebt, maar hebben andere wel talent? en zou jij iemand minder waarderen als iemand geen talent heeft?

Einzelganger

voel me net hetzelfde, schijn ophouden, werken, uitstralen dat alles dik oké en héél somber denken.........

butterflyy

Bedankt voor jullie reacties! Weet verder ook niet iets te zeggen..

Terug naar “Depressiviteit, somber zijn”