Truitje
Berichten: 6
Lid geworden op: 30 mar 2015 12:41

lotgenotengroep

Hoi,

Ik ben net als gespreksbegeleider begonnen in een lotgenotengroep van de Depressie Vereniging. Dit vind ik een fijne manier om met anderen ervaringen uit te wisselen. Dan kan je mensen ook zien en krijg je een band. Afgelopen keer was de eerste keer, maar de band was er direct. En hoewel ik al tien jaar worstel met mijn depressies en dacht dat ik het nu wel zo ongeveer weet, heb ik er toch weer tips uitgehaald.

Zijn er andere mensen met ervaring in zo'n groep?
Waar moet ik als gespreksbegeleider op gaan letten?

Groetjes!
Gebruikersavatar
tantejan
Berichten: 819
Lid geworden op: 28 nov 2014 17:28

Re: lotgenotengroep

Goed van jou!
Ik heb geen ervaring met zo'n groep (wel heel veel ervaring met depressie) dus ik kan je wat dat betreft niet helpen.
Ik heb wel ooit een stage gedaan in de psychiatrie en toen kreeg ik een compliment voor de manier waarop ik met de mensen omging. Toen mijn docent vroeg hoe ik deed kon ik alleen maar antwoorden: "Tja...nou, ik doe gewoon".
Misschien heb je hier wat aan?

In ieder geval: Veel succes! cheerqd5
Truitje
Berichten: 6
Lid geworden op: 30 mar 2015 12:41

Re: lotgenotengroep

Hoi,
dat had ik ook met mijn stage! Is al wel lang geleden. Tijdens één stage kreeg ik een onvoldoende, omdat ik niet uit kon leggen hoe ik contact maakte met mensen. Gewoon op gevoel was niet goed genoeg. Tijdens de volgende stage dacht ik dat ik er wel op afgerekend zou worden, maar toen vonden ze het juist een pluspunt. Omdat ik gevoelsmatig steeds goed zit. Daar moet ik maar op vertrouwen dan. Dankje.
Gebruikersavatar
Protector88
Berichten: 101
Lid geworden op: 05 dec 2014 16:00

Re: lotgenotengroep

Heb er geen ervaring mee maar heb wel een tip voor je, luisteren en probeer te onthouden wat er allemaal vertelt wordt. Het is verschrikkelijk als iemand niet echt luistert of dat je dingen moet herhalen. Daarom is het goed punten op te schrijven zodat je overzicht houdt.

Hoe werkt dat precies, zo'n groep? Is dat bij je thuis? Ben daar wel erg benieuwd na als je dat wilt delen? Lijkt me persoonlijk fantastisch om zo'n groep te hebben. Heb alleen geen opleiding gevolgd ervoor helaas. Lijkt me geweldig zo mensen in de buurt met dezelfde ervaringen te leren kennen. Zal eens kijken of zoiets bij mij in de buurt mogelijk is.
Sta altijd open voor een goed gesprek. Ik discrimineer niet.
Truitje
Berichten: 6
Lid geworden op: 30 mar 2015 12:41

Re: lotgenotengroep

Hoi,
In zo'n groep gaat het er echt om dat je onderling praat. Je hoeft er dus helemaal geen opleiding voor te hebben. Juist niet eigenlijk. Als je zo'n groep wilt dan kan je contact zoeken met de depressie vereniging. Die zijn er nu door het hele land aan het opzetten. Misschien kan je aansluiten. En anders kom je op een lijst en wordt je uitgenodigd als er voldoende mensen zijn die in jouw buurt in zo'n groep willen.
Gebruikersavatar
Protector88
Berichten: 101
Lid geworden op: 05 dec 2014 16:00

Re: lotgenotengroep

Bedankt voor je reactie en de informatie. Zal er eens naar kijken. Deelnemen aan zo'n groep lijkt me best leuk.
Sta altijd open voor een goed gesprek. Ik discrimineer niet.

Terug naar “Depressiviteit, somber zijn”