Gebruikersavatar
aldas
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 feb 2015 12:17

Nieuwe anti-depressiva?

Het is alweer heel wat jaren geleden dat ik antidepressiva gebruikte. Vanwege de onaangename bijwerkingen bij de opeenvolgende middelen die de huisarts mij afwisselend voorschreef ben ik er uiteindelijk mee gestopt (en ik ben echt een doorzetter!)
In feite ben ik nog steeds niet 'beter' en nu vroeg ik me af of er onder de modernere middelen misschien enkele zijn die minder bijwerkingen hebben.

Aldas
Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 6335
Lid geworden op: 26 aug 2008 14:00

Re: Nieuwe anti-depressiva?

Hoi Aldas,
Welkom op het forum!
Welke AD heb je precies gehad? (Er wordt wel gesproken van drie generaties: de nieuwste groep, derde generatie is de ssri groep. Sinds plm. 1990 oid vrij gebruikelijk.)

Maar ook voor de ssri groep geldt: het enige wat ze in het gunstigste geval kunnen is de depressie verzachten. Als dat lukt is het een zegen - ik ben dus niet tegen pillen.

Wat mij wel vaak tegen de borst stuit is de slordigheid van de artsen.
Depressies zijn er in soorten en maten.
Zo zijn er die depressies, die volgen op uitputting en trauma.
Pillen halen die oorzaak niet weg en van verzachten komt dan weinig terecht.
Verder werken vrijwel alle pillen in op serotonine, een mens kan ook met een prima serotonine gehalte depressief worden (het ligt dan aan dopamine of noradrenaline, een gebrek aan bcaa en ga nog maar even verder).

Mijn tip zou zijn: stap naar een goede orthomoleculaire arts (gooogle op de letters 'mbog') en overleg met de arts wat je het beste kunt doen (qua pillen, supplementen, voeding, leefstijl).
Vwb voeding: soms reageren mensen op bijvoorbeeld histamine, het heeft dan zin om bepaalde dingen niet te eten.
Leefstijl: zaken als: bewegen in de buitenlucht, zeker als de zon schijnt, kunnen zoden aan de dijk zetten.
En als het om bijvoorbeeld een trauma gaat: via een techniek als emdr kun je ook veel opruimen.

Succes!

Terug naar “Depressiviteit, somber zijn”