Rikske

Depressie raar gevoel

Begin dit jaar geconfronteerd met een depressie .
Ik raakte mijn bed nimmer uit , werd steeds met een rot emotioneel gevoel wakker en ik was net een robot net of ik in een droom zat en mijn eigen ik nimmer was .
Volgens psychiater had ik een uitputtingsdepressie wat ik wel kan geloven aangezien ik voorheen super gestreste momenten had gehad en zware discussie met mijn ouders die zich maar lieten manipuleren door andere van de familie .
Ik had wel even geprobeerd er zelf uit te raken zonder hulp en medicatie , maar ben dan toch naar de psychiater gegaan en met medicatie gestart .
Ik heb dit medicijn een drietal maanden ingenomen en voelde me genezen en dan gestart met afbouwen , wat goed lukte omdat ik met zeer kleine hoeveelheden afbouwde over een periode van toch wel 1,5 maand.
Tijdens mijn verlof van 10 dagen voelde ik me echt goed en de psychiater zegde dat ik goed bezig was .
Maar sinds verleden week vrijdag werd ik terug wakker met een heel emotioneel gevoel ,slaap slecht en heb soms wel weer wat rare gedachten .
Ook door de dag komen soms die emotionele en rare gevoelens eens opzetten , maar dat is niet constant.
Ik heb ook wel weer een licht gevoel dat ik mijn eigen ik nimmer ben , wat dromerig .
Kunnen dit tekenen zijn dat ik terug in een depressie aan het raken ben ?
Omdat ik alles zoweer wat raar begin te vinden vraag ik mij ook af of ik eventueel geen lichte psychose heb .
Psychiater is spijtig genoeg overleden sinds twee weken en bij deze kan ik dus nimmer terecht.
Andere psychiaters hebben heel lange wachttijden .
Ik zou eventueel terug kunnen starten met sertraline , maar daar wil ik nog even van afzien .

Graag wat raad en bevindingen
Gebruikersavatar
Radius
Berichten: 827
Lid geworden op: 05 aug 2011 21:53

Re: Depressie raar gevoel

Het kan vanalles zijn. Wellicht zou je psychiater het herkend hebben, maar dat helpt je nu weinig. Maak eens een praatje met je huisarts, die kan er in elk geval meer over zeggen en je aan een nieuwe hulpverlener helpen. Veel sterkte en succes!
Neem weg, de sluier van illusie
Neem waar, de vreugde in het absolute
Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 6335
Lid geworden op: 26 aug 2008 14:00

Re: Depressie raar gevoel

Hoi Rinske,

Tjonge - zo heb je een goede hulpverlener - en die sterft dan opeens! Lijkt me heel erg naar! !

En dat kan idd leiden tot een terugval in je uitputting. Met alle symptomen van dien. Heb je tips gehad, wat te doen bij stress? (Ik had een therapeute die 'dramde' ;) dat ik een serie zelf uit te kiezen technieken onder de knie moest zien te krijgen. Er hebben wel therapeuten dommer dingen gezegd! )

En neem je tijd om te rouwen! Dat is rauw - maar wel belangrijk. Geef jezelf die tijd, en merk op of je opkalefatert - of niet.

Sterkte!
Rikske

Re: Depressie raar gevoel

Ja ben er zeker van dat die man dit had herkent.
Ik denk ook dat ik zonder het zelf echt goed te beseffen hier toch een klap van gehad heb van zijn overlijden .
Weet je je hebt een band met die psychiater , hij heeft je in zeer zwarte momenten geholpen en uit dit zwarte gat geholpen je ziet hem dan als een vertrouwenspersoon en iemand die er is voor je als je het zwaar hebt of hervalt .
Het is een houvast die nu weggevallen is en dat is soms wel wat een raar gevoel.

Heb voor de zekerheid al anderen gecontacteerd , maar de wachtlijsten zijn zo enorm lang ( min.3 maanden ) voor hier in de buurt.
Als je plots terug in zo'n zwart gat valt dan is 3 maanden wachten enorm lang .
Je kan wel naar je huisarts gaan , maar die schrijft dan misschien totaal verkeerde medicijnen voor en die man of vrouw zijn diagnose zal toch volgens mij minder correct zijn .
Een psychiater heeft hier meer ervaring in .
Momenteel gat het toch een ietsje beter .
Ik neem extra vitaminen in .
Maar heb enkel dagen geleden bloed laten trekken en daar is uit gekomen dat ik waarschijnlijk een ( zware ) infectie heb doorgemaakt .
En inderdaad ik ben in het begin zeer vermoeid geweest ( nu al minder ) en misschien legde ik direct de verkeerde link dat ik terug in een depressie aan het raken was en begin je onbewust door dit denken alle symptonen terug zelf naar boven te halen .
Met dit denken moet ik dus opletten .
Binnen twee weken terug naar dokter om bloedwaarden terug te controleren en eventueel dan ( als die hetzelfde zijn) de infectie proberen te achterhalen .

Groetjes
Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 6335
Lid geworden op: 26 aug 2008 14:00

Re: Depressie raar gevoel

Hoi Rikske,
Goede acties hoor! Nuttig om bloedonderzoek te laten doen en zinnig om te weten dat je een zware infectie hebt doorgemaakt. Dat verklaart ten minste een deel van de uitputting. Extra vitamine C en D kunnen zoden aan de dijk zetten.
En voor sommigen geldt, dat ze schrikken van dingen als uitputting (op zich niet fout, uitgeput zijn is niet goed) - omdat het associaties geeft met depressie, en dat voelt als "dat nooit weer, alsjeblieft! !"
(De kunst is om te ontspannen, zodra je die associaties opmerkt, en jezelf psychisch gerust te stellen en fysiek en feitelijk heel erg goed voor jezelf te zorgen. )

En ik herken wat je schrijft over dat je een band met iemand krijgt doordat je samen door jouw moeilijkheden heen bent gegaan.
Rikske

Re: Depressie raar gevoel

Het probleem is dat er soms ook wat angst en rare gevoelens opduiken , maar die zijn al wat minder.
Waarschijnlijk komen angstsymptomen voort uit het feit dat ik denk terug in een depressie te komen.
Het rare vind ik wan wel dat een uitputtingsdepressie of burnout blijkbaar niet steeds als oorzaak kan hebben teveel te werken .
Maar dus ook geralateerd kan worden aan familiale situaties en frustraties .

Zijn er hier nog mensen die een burn out hebben waarvan de oorzaak niet het werk was of werkgerelateerd was.
De moeheid bij mij is al wat minder , maar het emotioneel wakker worden blijft wel , maar als ik een uurtje of twee wakker ben is het al stukken minder .

Wel niet leuk hoor zo emotioneel wakker worden of uw dag beginnen .
Gebruikersavatar
Bol
Berichten: 5
Lid geworden op: 11 dec 2014 20:01

Re: Depressie raar gevoel

Hoe gaat t nu met je?

Terug naar “Depressiviteit, somber zijn”