Gebruikersavatar
anoniem2909
Berichten: 91
Lid geworden op: 08 okt 2014 09:54

Ik zou graag wat advies willen

Hoi Allemaal,

Ik zou graag een verhaal met jullie willen delen.
En ik hoop dat er mensen zijn die zich herkennen in deze situatie en zou graag wat wijze advies willen.

Ik ben een gescheiden mama van 2 kinderen.
Ik heb een ex die me keihard heeft bedrogen in onze huwelijk,
En alleen als alleenstaande mama had ik alles alleen moeten doen net na de bevalling kreeg ik gelijk een postnatale depressie waardoor er een afstand was tussen mij en me kind.
Wat ik echt verschrikkelijk vond,omdat ik nog zoveel moest verwerken ook de pijn die me ex toen der tijd had aangedaan.

Aan het begin nam ik mijn depressie niet zo sirieus,en ben toen ook nooit naar een psycholoog geweest,en er waren dagen dat ik me echt goed voelde en dagen dat ik enorm down was. Dacht altijd dat ik alles zelf wel in de hand had.

Maar de maanden gingen voorbij,en het werd alleen maar erger ik reageerde al me frustatie af op mijn kinderen,en dat wou ik niet,ik piekerde heel veel,sliep weinig,at bijna niks had nergens zin in.
Ik ben hulp gaan zoeken,omdat ik wist dat het niet goed was,dat mijn kinderen er onder lijden hierdoor.

Ik ben naar de psycholoog geweest heb een goed gesprek gehad en ben door verwezen naar de psychiater.
Omdat het niet alle probemen waren die ik had meegemaakt in een korte periode,het was ook dat me epilepsie aanvallen erg toenamen,en heb nooit me chronische ziekte geaccepteerd.

En daarnaast leerde ik me lieve vriend kennen,die ook hetzelfde had meegemaakt hij kwam ook uit een huwelijk waarin we hetzelfde hadden meegemaakt. en het is fijn om op dat moment iemand te kennen die hetzelfde had meegemaakt als wat ik had en we begrepen elkaar volkomen.

Hij heeft me enorm geholpen hierin en gesteund hierin.
Alleen het werd meer,we kregen een relatie en dat gaat goed,hij steunt me nog steeds en is er voor me en ik ben inmiddels ook wat verder.
Het gaat ook beter met mij,slik nog wel citalopram Sandoz 20 mg. Ik merk wel dat ik er rustiger van word en dat vind ik wel fijn en daarnaast ga ik elke week naar de psychiater :).

Alleen wat mij opvalt,is dat mijn vriend sinds kort sinds 2 weken ook heel veel te verwerken heeft omdat hij een hoop heeft meegemaakt de afgelopen 4 weken en alles word hem teveel.
En alles wat ik zeg en ik wil hem zo graag helpen hierin,ik vind het zo moeilijk ik weet niet hoe ik hierin met hem moet omgaan.
Hij ziet alles veelste negatief,en als hij een woede aanval heeft dan kan hij het niet meer aan dan vertrekt hij of hij wil dat ik me spullen inpak en vertrek,en een paar uur later als hij is afgekoeld dan zit hij in tranen omdat hij me niet kwijt wilt en geeft aan dat hij helemaal niet wil dat ik weg ga,en alles met wat hij heeft gezegd dat hij dat niet meent.

Ik wil hem graag helpen alleen ik zelf weet niet zo goed hoe ik dit moet aanpakken.
Me vriend is iemand,die graag andere met alle liefde wil hebben zelfs als het ten kosten gaat van zichzelf,alleen op dat moment denkt hij dat hij het aankan maar nadat hij iemand heeft geholpen dan reageert ie alles op mij en andere af.en hij beseft ook dat dat het niet goed is.

Wat zouden jullie doen als jullie in mijn situatie zouden zitten?
Hoe kan ik het beste met hem omgaan hierin?

We willen elkaar beiden echt niet kwijt,we houden teveel van elkaar hierin.
Maar ik kan het niet zo laten zoals het er nu aan toe gaat

Sorry voor me spelfouten/verkeerde zinsopbouw.

Groetjes,

Saloua
Wie bang is om bergen te beklimmen,zal altijd tussen de gaten leven.
Gebruikersavatar
Dromen1983
Berichten: 1137
Lid geworden op: 22 mar 2014 00:58

Re: Ik zou graag wat advies willen

Wat een heftig verhaal...

Ik heb niet echt concrete tips voor jou/jullie maar misschien is het geen slecht idee om samen in therapie te gaan?

sterkte
Sometimes you've gotta fall before you can fly
Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 6335
Lid geworden op: 26 aug 2008 14:00

Re: Ik zou graag wat advies willen

Hoi Saloua, waar mijn oog op viel, dat was de opmerking dat je vriend heel veel mensen wil helpen - dat hem dat te veel wordt en dat het dan mis dreigt te gaan.

Nuttig zinnetje: "Er zijn grenzen, ook aan jouw energie! "

En er is een schema, wat mogelijk kan helpen. Het heet de reddingsdriehoek. (Nu ja, officieel de carpman dramadriehoek uit transactionele analyse. )


Zo te lezen is hij een lief iemand. Dat is beslist niet hetzelfde als een redder in de reddingsdriehoek, maar ik vermoed dat het toch gebeurd is. (Dat is de naam van een hoek: de redder.)
Denkbaar is hij (meer dan eens? ) tegen mensen aangelopen, die zielepiet speelden. In een aantal schema's staat dan "slachtoffer", maar dat is de clou, ze zijn geen slachtoffer, ze doen alsof.
....en een vriendelijk mens kan daar invliegen en wordt vanaf dat moment geleefd, als het tegen zit.
Want een fatsoenlijk mens die hulp nodig heeft, begrijpt het heus, "dat er grenzen zijn", dat een enkele man niet alles kan doen.
Maar wie dolis op manipulatie en op deze driehoek, stapt over naar positie drie: de vervolger. En dan kan je als lief mens te horen krijgen dat je geen goed mens bent, als je nu een grens stelt - nee, je stelt pas iets voor (en ook niet meer dan dat!!!) als je nu nog drie extra uren er tegenaan gooit (...of anders! Sommige vervolgers zijn dol op dreigen.)
Waarmee jouw vriend het echte slachtoffer is geworden - aan de orde is echter: die driehoek uit!
Mensen vertellen dat je heus wel iets kunt en wilt doen, maar dat hij ook nog andere plichten heeft. En dreigementen (.....die kunnen zo subtiel zijn, dat je het nauwelijks herkent! ) laten voor wat ze zijn. Zeg eventueel dat je snapt dat een ander baalt van jouw grens, maar je hebt het gezegd, en gedaan wat je redelijkerwijs kon.

Ik hoop dat jullie hier iets aan hebben!
En uiteraard kan het geen kwaad om een en ander samen met een therapeut te bespreken.
Gebruikersavatar
anoniem2909
Berichten: 91
Lid geworden op: 08 okt 2014 09:54

Re: Ik zou graag wat advies willen

Dank je wel Janneke.
Ik was even aan het kijken wat een reddingsdriehoek nou precies is.
Het komt me inderdaad bekend voor,als ik dat ga vergelijken met ze gedrag.

Afbeelding
Wie bang is om bergen te beklimmen,zal altijd tussen de gaten leven.
Gebruikersavatar
anoniem2909
Berichten: 91
Lid geworden op: 08 okt 2014 09:54

Re: Ik zou graag wat advies willen

Dromen1983 schreef:Wat een heftig verhaal...

Ik heb niet echt concrete tips voor jou/jullie maar misschien is het geen slecht idee om samen in therapie te gaan?

sterkte
Dank je dromen1983
Wie bang is om bergen te beklimmen,zal altijd tussen de gaten leven.
Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 6335
Lid geworden op: 26 aug 2008 14:00

Re: Ik zou graag wat advies willen

Ja, wat grappig om dat schema weer eens terug te zien!

Voor alle duidelijkheid: er is een boek, dat heet in het Engels 'games people play' - (door een creatieve geest in het Nederlands vertaald als: "mens erger je niet"!) - en dat boek is een opsomming van allerlei "spelen", die aangeduid worden met de cursieve zinnetjes.
"Nu heb ik je, ellendeling!" is een favoriet "spel" voor hen die van vervolgen houden,
wie vaak redt speelt (om wat voor reden dan ook) vaak het 'script' van het spel "bij de psycholoog", of "als je mij niet had...!" - etc.
En net als kinderen die tikkertje gaan spelen, alleen iets minder openlijk, je kunt als mens in een spel terecht komen omdat je zelf begint (....dat soms betekent dat je het ook echt wilt, maar soms ook niet...!) maar ook omdat iemand anders de 'openingszetten' doet en jij er net ietsje te achteloos op reageert. (Als je leeg wordt gevraagd door een zielepiet die het zegt heeeeeeel moeilijk te hebben: als je al hulp aanbiedt: altijd direct met een grens er aan! !)
Of meerdere grenzen, dat ;) kan en mag ook. Bijv qua tijd, zodat je bent ingedekt tegen verwijten - en met de grens, dat je zegt dat je best deze ene keer etc wilt helpen, maar dat er een andere lange termijn oplossing moet komen - "graag op eigen benen en niet op mij hangen"!

Terug naar “Depressiviteit, somber zijn”