jaap88

Zin van leven

Hallo allemaal,

Ik ben de laatste tijd erg aan het nadenken over wat de zin van het leven is.
Ik geloof gewoon dat er na de dood niks meer is.
Geen van de geloven spreken mij aan of klinken enigszins realistisch, en het komt op mij over dat die geloven er alleen maar zijn om mensen gerust te stellen.

Ik hoop eigenlijk dat dit niet het geval was, want nu zit ik bijna iedere avond in een dip omdat ik hierover nadenk.
Het idee dat ik er straks niet meer ben en het allemaal niks uitmaakt, maakt mij soms erg bang.

Ik probeer iedere keer dat ik realiseer dat ik weer over deze dingen aan het nadenken ben mezelf te vertellen dat ik gewoon m'n kop moet houden, omdat het hierdoor alleen maar erger wordt en ik waarschijnlijk weer in een dip zal belanden.

Ik schrijf dit hier omdat het al enige tijd zo speelt en ik niet precies weet hoe ik hier uit moet komen.

Zou het bijv. helpen om naar een psycholoog te gaan?

Bedankt voor het lezen en evt. een reactie :)
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15132
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Zin van leven

jaap88 schreef:Zou het helpen om naar een psycholoog te gaan?
Misschien, ik sluit niet uit dat je daar baat bij kunt hebben.
Het lijkt me in ieder geval niet prettig als je bijna iedere avond in een dip raakt door het stellen van kwellende levensvragen.

Het is lang niet altijd een fijn idee om te beseffen dat het leven een begin en een eind heeft.
Maar ook al geloof je niet na een leven na de dood hoeft dat toch niet te
betekenen dat het niets meer uitmaakt als je er straks niet meer bent?
Ieder leven heeft namelijk zin.
* Liebe Macht Frei *
TheEmperor85

Re: Zin van leven

Hoi Jaap, welkom op het forum
jaap88 schreef: Het idee dat ik er straks niet meer ben en het allemaal niks uitmaakt, maakt mij soms erg bang.
Ten eerste weet je dat niet zeker natuurlijk. Wie weet wat voor twisted plot het leven na het leven blijkt te hebben.
Maar dat maakt denk ik ook niet zoveel uit. Iedereen die het maximale uit zijn/haar leven heeft gehaald, wellicht voor anderen heeft klaargestaan, heeft ab-so-luut niet voor niets geleefd.
Bill Clinton zei ooit "Ieder mens wordt op den duur vergeten. Het enige wat overblijft, is wat hij of zij gebouwd heeft."
En dat kan zo verschillend zijn. De eén is 8 jaar lang president van Amerika, de ander vind het koffiefilter uit, en een volgende werkt 20 jaar lang bij de voedselbank. Wat je ook doet: het is nooit voor niets geweest.
Gebruikersavatar
Psycholoog Dea
Berichten: 191
Lid geworden op: 27 nov 2013 16:59

Re: Zin van leven

Deze vragen zijn inderdaad zwaar en iedereen moet hier op de één of andere manier mee om leren te gaan.

Je zou eens wat boeken kunnen opzoeken waarin mensen met een bijna dood ervaring hun verhalen vertellen. Een confrontatie met de dood kan voor veel mensen het tegenovergestelde effect hebben in dat ze alles uit hun leven willen halen dat mogelijk is. Zoals je al in de reacties ook al ziet, een leven is nooit voor niets geweest, wat er daarna ook maar mag gebeuren.

Een psycholoog zal je wellicht kunnen helpen. Ik zou er wel op letten dat het iemand is die kan en wil praten over de dood en niet meteen met allemaal oplossingen komt. Psychologen zijn ook mensen en niet iedereen wil het onderwerp van leven en dood aansnijden in verband met hun eigen onzekerheden en angsten hiervoor.
Psycholoog Dea van de online Psychologenpraktijk Boom.
jaap88

Re: Zin van leven

Bedankt voor de reacties.

Ik zal is een boek uitzoeken over deze bijna dood ervaringen. Heeft iemand misschien een tip?

Een bezoekje aan de psycholoog zal ik dan nog maar even uitstellen, ik hoop toch echt dat ik er binnekort zelf uit kan komen.
Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 6335
Lid geworden op: 26 aug 2008 14:00

Re: Zin van leven

Hoi Jaap,
Wat is voor jou eigenlijk de relatie tussen "wat is de zin van het leven" en "ik geloof, dat er na de dood niets meer is"?
Ik bedoel maar - sommigen krijgen met de paplepel ingegoten dat de zin van dit leven is, dat je de hemel moet verdienen. Is er dan opeens geen hemel (....ik zeg het wat stom...) dan valt er een gat. Zij het, dat je ook dan nog alle ruimte hebt om zin te geven aan je leven tot de dood. (Iets, wat de ene mens makkelijker afgaat dan de ander. )

Ook vroeg ik me af, wat je bedoelt met "geloven zijn er denk ik vooral om mensen gerust te stellen". Deze zienswijze heeft oude papieren, maar ik vind het vaak onvolledig. (Veel mensen worden hetzij heftig geïnspireerd, hetzij fiks bang gemaakt. Toch wel iets anders. Maar ik weet niet of jij bijv ervaring hebt met "zalfsmeerders".... ;) )

Het idee dat je leven eindig is, kan idd hard aankomen. Ieder mens moet daarmee zien te dealen. Voor de een is dat om allerlei redenen makkelijker dan voor de ander.
Je zou kunnen praten met een psycholoog over hoe te handelen met de angst.
En je zou kunnen praten met een humanistisch raadsman/vrouw - over hoe je dit soort vragen als mens zou kunnen beantwoorden, zonder de hulp of hoe je het noemen wil van allerlei godsdiensten die jij dus niet echt ziet zitten. Want je bent niet de enige die met deze vragen worstelt en praten met iemand die kennis en ervaring heeft over hoe dat kan zonder sprookjes en ongeloofwaardigheden kan goed werken.
Gebruikersnaam12

Re: Zin van leven

jaap88 schreef:Geen van de geloven spreken mij aan of klinken enigszins realistisch, en het komt op mij over dat die geloven er alleen maar zijn om mensen gerust te stellen.
Ik snap dat je dit denkt, maar er is zoveel meer dan dat. Je put enorm veel vreugde uit, maar wordt ook vaak geconfronteerd. Dit alles maakt de mens sterker, ik zeg niet dat je hier perse het geloof voor nodig hebt, maar je leert wel anders naar bepaalde dingen kijken.

Ik geloof zelf ook en ben blij dat ik met de gedachte leef dat ik straks naar de hemel ga, of het zo is weet ik niet honderd procent zeker, maar daarom heet het geloven. Het stelt je inderdaad gerust voor later en daar haal ik enorm veel vreugde uit. Ik ben daarom niet bang om dood te gaan (alleen nu nog niet), maar het is niet iets waar ik enorm tegen opzie. Jammer dat één van de geloven je niet aanspreekt, het kan je enorm helpen, maar ik begrijp je wel. Het is niet aan makkelijk iets.
TheEmperor85

Re: Zin van leven

Gebruikersnaam12 schreef:
jaap88 schreef:Geen van de geloven spreken mij aan of klinken enigszins realistisch, en het komt op mij over dat die geloven er alleen maar zijn om mensen gerust te stellen.
Ik snap dat je dit denkt, maar er is zoveel meer dan dat.
023..... Ik snap (misschien) dat je dat denkt, maar TS gaf volgens mij heel duidelijk aan dat hij daar anders in staat. Dat zal ongetwijfeld ook betekenen dat hij daar reeds onderzoek naar gedaan heeft, en tot de conclusie kwam dat hij daar niets in zag. Weet dat dat voor sommige gelovigen moeilijk te verkroppen is, maar geloven in iets, is nou eenmaal niet voor iedereen.

Of zoals Janneke het zei:
zonder de hulp of hoe je het noemen wil van allerlei godsdiensten die jij dus niet echt ziet zitten. Want je bent niet de enige die met deze vragen worstelt en praten met iemand die kennis en ervaring heeft over hoe dat kan zonder sprookjes en ongeloofwaardigheden, kan goed werken.
Gebruikersnaam12

Re: Zin van leven

TheEmperor85 schreef:
Gebruikersnaam12 schreef:
jaap88 schreef:Geen van de geloven spreken mij aan of klinken enigszins realistisch, en het komt op mij over dat die geloven er alleen maar zijn om mensen gerust te stellen.
Ik snap dat je dit denkt, maar er is zoveel meer dan dat.
023..... Ik snap (misschien) dat je dat denkt, maar TS gaf volgens mij heel duidelijk aan dat hij daar anders in staat. Dat zal ongetwijfeld ook betekenen dat hij daar reeds onderzoek naar gedaan heeft, en tot de conclusie kwam dat hij daar niets in zag. Weet dat dat voor sommige gelovigen moeilijk te verkroppen is, maar geloven in iets, is nou eenmaal niet voor iedereen.
Ik heb het dan over mijn eigen ervaringen. Maar ik snap dat hij er moeite mee heeft om het te geloven.
jaap88

Re: Zin van leven

quote: Wat is voor jou eigenlijk de relatie tussen "wat is de zin van het leven" en "ik geloof, dat er na de dood niets meer is"?

Het komt op mij over dat er een mogelijkheid is dat het leven gewoon niks betekend. Wat zou dan de zin van het leven zijn?

Maargoed, van die gedachte ben ik ondertussen grotendeels afgestapt. Ik probeer mezelf te overtuigen dat er wel IETS moet zijn, want dat ALLES niks zou zijn, lijkt mij eigenlijk nog onrealistischer.

---
@Gebruikersnaam12
Ik zou dolgraag in een geloof willen geloven, maar het komt allemaal op mij over dat het door de mens zelf verzonnen is.

---

Het drong recentelijk tot mij door dat deze vragen ook negatieve gevolgen voor een ander zou kunnen hebben ... Sorry! :confused:
Gebruikersavatar
Einzelganger
Berichten: 27
Lid geworden op: 07 aug 2014 20:00

Re: Zin van leven

Heb in een lang verleden boeken "verslonden" over het leven na de dood, de beste waren altijd van Raymond Moody, te vinden in de bib.

Best daar mee beginnen en dan overschakelen naar andere schrijvers, een verschillende kijk (die in wezen toch wel overeen komt) op die dingen, geeft veel stof tot nadenken.
Gebruikersavatar
Einzelganger
Berichten: 27
Lid geworden op: 07 aug 2014 20:00

Re: Zin van leven

Heb er ook lang mee geworsteld, maar ik geloof dat het leven als bedoeling heeft hier op Aarde om er het beste van te maken, de juiste mix tussen werk en familie en vrienden te vinden en leuke dingen mee te maken.

Familie kies je niet, maar vrienden wel, je kiest bij wie je het beste voelt. Relaties idem, niet licht overgaan maar iemand kiezen die bij je past (als je al een partner wil.)

Verder, werken om dat leuke fijne plaatsje samen te hebben, leuke dingen samen te doen, eens de natuur intrekken, een reis maken, vul maar in, alles wat je dat goede diepe gelukzalige gevoel geeft.

Als je in Karma gelooft, is dit een leerschool, eentje die ze ziel nodig heeft en zo evolueert, bij zelfmoord valt de les stil en begin je in een ander leven opnieuw (met alle shit die je al overwon.) Leef je dit leven uit, ga je naar een volgend niveau en keer je weer terug met een nieuwe les.

(een karma-horoscoop die ik voor mezelf liet maken, wees op de problemen die ik dit leven zou hebben met relaties, familie en vrienden, iets van kreeft in 12de huis.......het klopt wel volledig hoor)
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24449
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Zin van leven

Ik geloof echt in de goede beweegredenen van je, Einzelganger. :) Er zijn genoeg mensen die wellicht iets met het bericht kunnen dat er meer is en hoe jij erin staat.
Maar ik geloof dat de topicstarter heeft aangegeven daar niets mee te kunnen en ook niet te willen kunnen, als ik het goed heb.
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24449
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Zin van leven

Memories schreef:Ik geloof echt in de goede beweegredenen van je, Einzelganger. :) Er zijn genoeg mensen die wellicht iets met het bericht kunnen dat er meer is en hoe jij erin staat.
Maar ik geloof dat de topicstarter heeft aangegeven daar niets mee te kunnen en ook niet te willen kunnen, als ik het goed heb.
Dan heb ik over het Karma en horoscopen gedeelte.
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
Einzelganger
Berichten: 27
Lid geworden op: 07 aug 2014 20:00

Re: Zin van leven

Daarom begon dat deeltje ook met "als........."
jaap88

Re: Zin van leven

Einzelganger schreef: Als je in Karma gelooft, is dit een leerschool, eentje die ze ziel nodig heeft en zo evolueert, bij zelfmoord valt de les stil en begin je in een ander leven opnieuw (met alle shit die je al overwon.) Leef je dit leven uit, ga je naar een volgend niveau en keer je weer terug met een nieuwe les.
Memories schreef:Ik geloof echt in de goede beweegredenen van je, Einzelganger. :) Er zijn genoeg mensen die wellicht iets met het bericht kunnen dat er meer is en hoe jij erin staat.
Maar ik geloof dat de topicstarter heeft aangegeven daar niets mee te kunnen en ook niet te willen kunnen, als ik het goed heb.
Over karma had ik eigenlijk nog niet nagedacht. :)
Daarnaast ben ik blij met alle reacties, ook al sluiten ze misschien niet goed aan. ;)
jaap88

Re: Zin van leven

jaap88 schreef: Over karma had ik eigenlijk nog niet nagedacht. :)
Daarnaast ben ik blij met alle reacties, ook al sluiten ze misschien niet goed aan. ;)
(Hmm... kan geen berichten editen lijkt?)

Maar ik denk niet dat karma iets voor mij is ;)
Wat mij betreft hebben alle geloven een kans om waar te zijn, het probleem voor mij is dat er geen bewijs of iets dergelijks is waardoor die kans zo klein wordt dat ik er niet in kan geloven.
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15132
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Zin van leven

jaap88 schreef:Wat mij betreft hebben alle geloven een kans om waar te zijn, het probleem voor mij is dat er geen bewijs of iets dergelijks is waardoor die kans zo klein wordt dat ik er niet in kan geloven.
Dat is toch prima? Niemand verlangt van je om een geloof te omarmen.
Uiteindelijk is het enige geloof wat werkelijk telt het geloof in jezelf. ;-)
* Liebe Macht Frei *
jaap88

Re: Zin van leven

volhoudertje schreef:
jaap88 schreef:Wat mij betreft hebben alle geloven een kans om waar te zijn, het probleem voor mij is dat er geen bewijs of iets dergelijks is waardoor die kans zo klein wordt dat ik er niet in kan geloven.
Dat is toch prima? Niemand verlangt van je om een geloof te omarmen.
Uiteindelijk is het enige geloof wat werkelijk telt het geloof in jezelf. ;-)
Opzich prima natuurlijk, maar ik zou willen dat het niet zo zou zijn :P
Zou dit hele gebeuren een stuk gemakkelijker maken :)
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24449
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Zin van leven

jaap88 schreef:
volhoudertje schreef:
jaap88 schreef:Wat mij betreft hebben alle geloven een kans om waar te zijn, het probleem voor mij is dat er geen bewijs of iets dergelijks is waardoor die kans zo klein wordt dat ik er niet in kan geloven.
Dat is toch prima? Niemand verlangt van je om een geloof te omarmen.
Uiteindelijk is het enige geloof wat werkelijk telt het geloof in jezelf. ;-)
Opzich prima natuurlijk, maar ik zou willen dat het niet zo zou zijn :P
Zou dit hele gebeuren een stuk gemakkelijker maken :)
Een beter geloof in jezelf, is de eerste stap. :) Wat doe jij aan "goed voor jezelf zorgen?" Welke dingen gun jij jezelf?
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
jaap88

Re: Zin van leven

Memories schreef: Een beter geloof in jezelf, is de eerste stap. :) Wat doe jij aan "goed voor jezelf zorgen?" Welke dingen gun jij jezelf?
Vind het moeilijk om hier antwoord op te geven. :(

Heb is even gezocht op internet... Ik denk dat ik mezelf best wel wat gun, maar wat... geen idee :P
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24449
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Zin van leven

jaap88 schreef:
Memories schreef: Een beter geloof in jezelf, is de eerste stap. :) Wat doe jij aan "goed voor jezelf zorgen?" Welke dingen gun jij jezelf?
Vind het moeilijk om hier antwoord op te geven. :(

Heb is even gezocht op internet... Ik denk dat ik mezelf best wel wat gun, maar wat... geen idee :P
Zou je over bovenstaande vragen na willen denken? :)
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 6335
Lid geworden op: 26 aug 2008 14:00

Re: Zin van leven

jaap88 schreef: Wat mij betreft hebben alle geloven een kans om waar te zijn, het probleem voor mij is dat er geen bewijs of iets dergelijks is waardoor die kans zo klein wordt dat ik er niet in kan geloven.
Dat is een 19, 20ste eeuwse misvatting. Okee, hier in het westen heeft men God eeuwenlang gebruikt als 'gaatjesvuller': als we het niet snappen, dan is het de wil van God.

Maar geloof gaat niet over feiten "hoe is de wereld ontstaan" - kijk maar eens nuchter in de bijbel. Eerste bladzij: het lied van de 7 dagen: op de eerste dag wordt licht geschapen, op de 4e dag de zon, maan en sterren. Dat IS toch geen natuurkunde...??? (Het schijnt een protestlied te zijn, geschreven toen de schrijver baalde van zijn verplichte ballingschap, in een land waar de zonnegod "alles" was. Het protestlied stelt dus, dat die zonnegod han hullie pas op de 4e dag gemaakt wordt - nogal een vernedering.)
Daarna komt het verhaal van de tuin - ook EEN ontstaansverhaal over de wereld en de mensheid. (Als je die twee verhalen zo plompverloren pal naast elkaar zet, erken je dus dat je niet natuurkundig gesproken weet, hoe het zit. Nou - die veelkleurigheid vind ik prachtig. Ook verwarrend, soms, daar niet van - but that's life.)

Eerstgister in het nieuws: een kleine, verdrukte religieuze minderheid in Irak. Die hebben zo ongeveer hetzelfde scheppingsverhaal als de christenene, alleen komt de "gevallen aartsengel, die Adam verleidt om van de vrucht te eten" er expliciet in voor.
EN: de rabbijnen begrijpen dat heel goed: God is eigenlijk wel blij met de rebellie van deze aartsengel. (De rabbijnen vertellen allereli veralen, over dat God de mens nu eenmaal een vrije wil heeft gegeven - en wat Gd in dde hemel zit af te zuchten o ver wat zijn evenbeelden elkaar NOU weer aan menen te moeten doen....)
Ik bedoel maar: de verwrongen god van de roomse kerk heeft mensen enkel en alleen een vrije wil gegeven om ze op e proef t estellen, owee als je die vrije wil echt voor iets eigens zou gebruiken!

Kortom: eiten en bewijzen zijn niet aan de orde: die dingen gaan over "okee, we leven als mens met elkaar op deze aarde - hoe kan dat? Hoe moet dat? Wat gebeurt er allemaal? Wat zou belangrijk zijn? Hoe zit het boeltje in elkaar? Hoe blijven we mens met elkaar, met alle leed dat ons wordt aangedaan?"
Daar heb je dus geen god of geloof voor nodig - zie de humanisten - maar het is wel waar religies over gaan (tenzij je bange fanatici, fundamentalisten etc tegenkomt. "De bijbel is van kaft tot kaft waar!" - Van origine zat die kaft er niet om, hoor. En die waarheidslaim, daar valt hee erg veel op af te dingen.
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15132
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Zin van leven

Janneke, fijn dat je zo'n uitgebreid exposé geeft over de essentie van het geloof.
Maar ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat Jaap's worsteling met deze materie
zich niet zo zeer op het theologische- of filosofische vlak afspeelt, maar een wat meer aardser karakter heeft.

Volgens mij ging het namelijk om concrete levensvragen, waar Jaap een antwoord op hoopt te vinden, zoals bijvoorbeeld de 'zin van het leven' en het besef van sterfelijkheid, en niet zo zeer het waarheidsgehalte cq de ontstaansgeschiedenis van de Heilige Schrift.
* Liebe Macht Frei *
jaap88

Re: Zin van leven

Memories schreef:
jaap88 schreef:
Memories schreef: Een beter geloof in jezelf, is de eerste stap. :) Wat doe jij aan "goed voor jezelf zorgen?" Welke dingen gun jij jezelf?
Vind het moeilijk om hier antwoord op te geven. :(

Heb is even gezocht op internet... Ik denk dat ik mezelf best wel wat gun, maar wat... geen idee :P
Zou je over bovenstaande vragen na willen denken? :)
Tuurlijk! :D

Vind het nog steeds lastig om dit soort vragen te beantwoorden.

Ik denk dat jij op de een of andere manier hebt opgemerkt dat ik niet helemaal tevreden over mezelf ben. En daar heb je best gelijk in!
Waar ik mij vooral aan erger is het stotteren dat ik af en toe heb. In het Nederlands heb ik er bijna geen last van, maar in andere talen juist wat meer, waar ik me het meest aan erger. En dat terwijl ik dagelijks Engels praat.

Voor de rest zou ik niet weten wat ik niet kan accepteren van mezelf.
Ik ben op dit moment nog aan het studeren, wat afgelopen jaar erg goed ging in vergelijking met voorgaande jaren.
Ik heb een vaste groep goede vrienden waar ik erg blij mee ben en vind dat ik de laatste tijd wat socialer geworden ben.
Zo kan ik nog wel wat andere dingen opnoemen waar ik eigenlijk erg tevreden over ben de laatste tijd.

Over dat zelf gunnen, vind ik nog het lastigst. :P
Ik denk dat ik mezelf veel gun.
Soms moet ik van mezelf studeren voor een tentamen, naar de sportschool om de conditie op pijl te houden, etc.
Maar als het een dag niet lukt om wat voor reden dan ook, gun ik mezelf ook wel de rust om het even niet te doen.

Ik hoop dat dit meer in de richting is wat je bedoelt, anders zou ik toch graag horen wat dan wel :D

Terug naar “Depressiviteit, somber zijn”