Gebruikersavatar
eithnec
Berichten: 1867
Lid geworden op: 03 aug 2012 21:38
Locatie: alosta
Contacteer: Website

Re: eerste keer op forum met mijn verhaal

ach meiske toch

ik kan niet meer doen dan er voor jou zijn als je me nodig hebt :nod:
en een knuffel geven om de pijn wat te verzachtten 3some

zorg goed voor jezelf

[AAI]
caro
puur op het gevoel
Gebruikersavatar
katleen
Berichten: 2662
Lid geworden op: 01 apr 2012 22:43

Re: eerste keer op forum met mijn verhaal

waar trek je de grens tussen iemand `beschermen` waardoor je je eigen zorgen minimaliseert en de dingen zeggen zoals jij ze ziet en ervaart???
en hoe bepaal je die grens??
vragen die momenteel door mijn hoofd spoken.
in een hoofd dat al overloopt van vele gedachten. maar!!! en dat besef ik maar al te goed : dat overlopend hoofd komt doordat ik het nemen van beslissingen blijf uitstellen. dus daarover moet ik eigenlijk ook niet zeuren , want ik weet wat de `oplossing` is. knopen doorhakken!!
simpel he!!!
(oh ja , heb ik al gezegd dat ik er een beetje cynisch van word??)
tja....
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24428
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: eerste keer op forum met mijn verhaal

wat de `oplossing` is. knopen doorhakken!!
simpel he!!!
(oh ja , heb ik al gezegd dat ik er een beetje cynisch van word??)
tja....
Ja, je hebt al regelmatig aangegeven dat je er cynisch van word. Nu die cynisme doorbreken, he. ;)
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
katleen
Berichten: 2662
Lid geworden op: 01 apr 2012 22:43

Re: eerste keer op forum met mijn verhaal

knopen doorhakken .....
op een dag raap je genoeg lef bijeen en hak je knopen door.
niet door wild om je heen te slaan , maar door veel nadenken en zoeken naar de `beste` manier om die knopen door te hakken.
en dan is het kwestie van diep inademen en doen wat je moet doen.
nee , niet simpel , niet makkelijk en heel emotioneel.
maar uiteindelijk is het wel goed. goed want het geeft duidelijkheid en helderheid en vooral opluchting. en het geeft ook de mogelijkheid om verder te gaan.
en ja , dat is fijn.
vandaag ; vrijdag 6 december ; gaf sinterklaas mij die portie moed .... dank je wel sinterklaas!
Gebruikersavatar
eithnec
Berichten: 1867
Lid geworden op: 03 aug 2012 21:38
Locatie: alosta
Contacteer: Website

Re: eerste keer op forum met mijn verhaal

emoties nu gewoon toelaten
fijn voor jou weer wat meer rust in je hoofdje cheerqd5

dat verdient een bloemetje :nod:

Afbeelding

:knuffel:
caro
puur op het gevoel
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24428
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: eerste keer op forum met mijn verhaal

Welke knopen het nu ook zijn: Knap gedaan!
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
katleen
Berichten: 2662
Lid geworden op: 01 apr 2012 22:43

Re: eerste keer op forum met mijn verhaal

beetje sober gevoel. weet niet goed waarom of waardoor.
knopen doorhakken ... dat heb ik dus gedaan he. en dat was goed. goed voor mezelf en goed voor diegenen die ermee te maken hebben.
maar ik dacht dat als ik die knoop had doorgehakt dat dan `alles` in orde zou zijn. en dat is dus niet zo.
er is wel een stukje duidelijkheid ontstaan en een openheid die fijn is ; maar dat neemt het kluwen aan gevoelens niet weg. niet alles is nu mede `glad gestreken` en tja , dat is een beetje een tegenvaller eigenlijk.
dat had ik niet verwacht. ik dacht : ik zet een hele grote stap , ik neem een belangrijke beslissing , ik `doe` eindelijk iets , .... maar het is geen tovermiddel dat alles weer super maakt. nee , de gevoelens blijven voor verwarring zorgen.
en ach , het feit dat ik `moe` ben , maakt het niet makkelijker he.
komt vast wel weer goed , maar blijkbaar heeft alles zijn tijd nodig?
wel weer leuk weekend voor de boeg : weekendje weg. altijd fijn!
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24428
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: eerste keer op forum met mijn verhaal

Lieve Katleen,

Het is ook meestal niet zo dat als je een belangrijke beslissing hebt genomen, gevoelens over zijn of dat alles gelijk goed is. Het werkt zo niet. Het is misschien een stap in de richting die jij graag op wilt. Het biedt misschien meer ruimte en geeft misschien inzicht. Dat je de stappen (laat ik het algemeen houden, want welke stappen het zijn gaan mij niet aan als ze hier niet staan) hebt gezet is natuurlijk heel goed, als het goed voelt. Maar blijkbaar geeft de geest, het lichaam, aan dat jij echt meer nodig hebt dan deze stappen. Ja, misschien heeft het tijd nodig. Het kan ook zijn dat je toch iemand nodig hebt waar je onder vier ogen, mee in gesprek kan gaan. Het kan zijn dat je nog meer moet doen om het op de rit te krijgen. Beslissingen die je moet maken als het moment er is dat het goed voor je voelt. (Maar blikkbaar laat dit zien dat je er nog niet bent en dat er nog veel onderzit. Misschien stop je dat weg? Wuif je het weg? Lach je het weg?) Het komt wel goed is natuurlijk iets wat we allemaal vaak hopen. Wat ik je ook gun. "Wals alleen niet over dat wat je binnenste schreeuwt heen" en "luister naar wat het te melden heeft, wat het echt nodig heeft of nog nodig heeft".

Fijne avond. :knuffel: En geniet van het weekendje weg.
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
joohan

Re: eerste keer op forum met mijn verhaal

Ik ben sinds 2 maand erg depresief geworden omdat ik dik ben geworden. Heeft iemand hier tips voor? Alles is welkom.
Gebruikersavatar
eithnec
Berichten: 1867
Lid geworden op: 03 aug 2012 21:38
Locatie: alosta
Contacteer: Website

Re: eerste keer op forum met mijn verhaal

dag johan

eerst en vooral welkom hier,
je zit nu in het persoonlijk topic van een van onze leden
misschien kan je je eigen topic openen en je bericht daar plaatsen.

groetjes

eith
puur op het gevoel
Gebruikersavatar
katleen
Berichten: 2662
Lid geworden op: 01 apr 2012 22:43

Re: eerste keer op forum met mijn verhaal

@ eith : dank je wel voor mijn topic `proper` te houden. vind ik een lief gebaar van je.
@ memo : je stelt me vele vragen , hebt vele bedenkingen. en dat is goed want die stel ik mezelf ook en die bedenkingen maak ik ook.
ik neem ze mee op mijn weg naar `later`. en als ik antwoorden heb , zal ik ze je vertellen. :)

ik heb een heel fijn weekend gehad. fijn in de zin dat ik er met een warm hart en een glimlach aan terugdenk.
maar ook fijn in de zin dat die `doorgehakte knoop` positief doorwerkt hierbij.
en ja , dat maakt het zoveel fijner , `makkelijker` ook.
het bevestigt dat het een goede stap was die ik zette.
en komen er nog stappen? geen idee
moeten er nog stappen gezet worden? geen idee
het enige wat ik zeker weet , is dat ik momenteel me gelukkig mag prijzen met mensen om me heen die me heel graag zien , die van me houden met al mijn mooie en minder mooie kanten , ... en dat lijkt me voorlopig wel even genoeg. toch?
Gebruikersavatar
eithnec
Berichten: 1867
Lid geworden op: 03 aug 2012 21:38
Locatie: alosta
Contacteer: Website

Re: eerste keer op forum met mijn verhaal

hihi tuurlijk heb ik je graag/geef ik om je, zelfs het hardnekkige koppige deel neem ik er graag bij want ja ik moet toch nog wat uitdaging hebben hihi :lol:

ach mensen die van je houden en om je geven dat lijkt me een oprecht mooi begin van de feestdagen en in je hoofd gewoon even tot rust komen en genieten van het nu :nod:

:knuffel:
caro
puur op het gevoel
Gebruikersavatar
katleen
Berichten: 2662
Lid geworden op: 01 apr 2012 22:43

Re: eerste keer op forum met mijn verhaal

eithnec schreef:hihi tuurlijk heb ik je graag/geef ik om je, zelfs het hardnekkige koppige deel neem ik er graag bij want ja ik moet toch nog wat uitdaging hebben hihi :lol:
ikke?????? koppig?????? 022
echt , geen idee wat je bedoelt. :lol:
ach , die ene keer met oogontsteking (oke , toen had je gelijk)
ach , die ene keer met verkoudheid (die trouwens bijna over is ; vanzelf!!!!!)
:D :D
Gebruikersavatar
katleen
Berichten: 2662
Lid geworden op: 01 apr 2012 22:43

Re: eerste keer op forum met mijn verhaal

nog eens een berichtje van mij.
enkele weken geleden vertelden mijn ouders dat mijn schoonbroer weer contact wilde met onze familie. het gaat over de man van mijn overleden zus (zelfmoord). door allerlei omstandigheden vlak na haar sterven , is het contact met mijn schoonbroer verwatert en na nog enkele bezoekjes volledig verbroken.
maar nu wil hij dus weer contact omdat hij ons mist.
hij is ondertussen al bij mijn ouders geweest en zij vonden het op zich niet verkeerd.
en nu zou hij ook wel bij mij willen komen.
maar .....
sinds ik dat weet , denk ik weer veel meer terug aan mijn zus , met alle verdriet en pijn van toen. alles komt weer naar boven en ik ben bang dat als ik de ontmoeting toesta dat ik weer terug val naar toen : niet slapen , niet eten , veel huilen en piekeren.
iemand zei me : je moet hem niet uitnodigen omdat HIJ dat fijn vindt , je moet het enkel doen als JIJ er deugd van hebt.
en dat vrees ik dus. ik voel me nu al `ziek` worden als ik eraan denk.
is het egoïstisch van te zeggen als hij belt : ik wil je liever niet zien omdat ik dat te moeilijk vind.
ppffff , ik vind het moeilijk.
Gebruikersavatar
eithnec
Berichten: 1867
Lid geworden op: 03 aug 2012 21:38
Locatie: alosta
Contacteer: Website

Re: eerste keer op forum met mijn verhaal

ach meiske toch dit is erg moeilijk
maar ergens ook niet, want je mag nee moet gewoon je gevoel volgen
en als je gevoel zegt dat jij er niet klaar voor bent dan is dat zo, hij weet best dat het niet aan hem ligt maar de situatie gewoon zo zwaar beladen is dat het jou gewoon niet lukt om hem te zien
kiezen voor jezelf mag [AAI]

:knuffel:
caro
puur op het gevoel
Gebruikersavatar
GeenPijn
Berichten: 5314
Lid geworden op: 18 feb 2011 00:51

Re: eerste keer op forum met mijn verhaal

Hoi Katleen wat wil de schoonbroer echt van jou / jullie?
Ik denk dat je dat eerst scherp moet krijgen. Wil hij iemand om vaker herinneringen aan zijn overleden vrouw mee op te halen? Heeft hij vragen waarvan hij hoopt dat jullie die kunnen beantwoorden om zo rust te vinden. En je hebt het over jou terwijl hij de schoonfamilie bedoelde. Is er niemand anders in je familie die die contacten met hem kan aangaan zodat jij er geen last van hebt als je zo raakt?
Alhoewel je er nooit helemaal los van komt want die bezoekjes zullen vast wel een keer besproken worden en dan kunnen ze alsnog wat triggeren zij het minder dan bij een directe confrontatie.

De vraag is wat zijn de belangen is hij jaren depressief en hoopt hij door contact met jullie eea alsnog te verwerken.
Is hij enkel eenzaam en op zoek naar contact(en) en waren jullie het makkelijkst benaderbaar?
Allemaal dingen die meespelen en kunnen bepalen laat ik iemand (tijdelijk) toe ook al doet het me veel pijn en verdriet of kies ik voor mezelf.
Alles zou heel anders zijn als je een perfect leventje had zonder probleempjes maar ik geloof dat jij ook nog wel eens kampt met slapeloze nachtjes en problemen hier en daar. Dan mag je m.i. best zeggen tot hier kan ik het hebben en daarna niet meer dan stort ik zelf in dus dat doe ik niet.
Ben je dan egoïstisch.
Nee want wie vangt jou op als je instort? Uit ervaring weet ik dat flashbacks behoorlijk pijn kunnen doen en wonden langdurig kunnen openhalen.
Zodat je er weken last van hebt en als je er eindelijk vanaf komt volgt het volgende belletje/ontmoeting.

Maw als je het aankan en je vind het leuk doen. Denk je het niet aan te kunnen eerlijk aangeven waar je grens zit en het niet doen cq overdragen aan een zus broer pa ma etc.
Als je verwacht dat de wereld eerlijk tegen jou is, omdat jij eerlijk bent tegenover de wereld.

Dan hou je jezelf voor gek.

Dat is verwachten dat de leeuw jou niet opeet omdat jij hem niet opeet.
Gebruikersavatar
katleen
Berichten: 2662
Lid geworden op: 01 apr 2012 22:43

Re: eerste keer op forum met mijn verhaal

@ gp :
volgens mijn ouders wil hij weer contact omdat hij onze familie erg mist. volgens zijn verhaal heeft hij jaren verdriet gehad om mijn zus en kon hij bij weinig mensen terecht.
en daarom heeft hij na heel lang aarzelen die stap gezet om het contact te herstellen.
mijn moeder gaat hiermee goed om. beter dan ik.
tuurlijk heeft hij verdriet en pijn (gehad) toen zijn vrouw zelfmoord pleegde.
maar wij ook!!! mijn ouders waren hun dochter kwijt , en ik was mijn zus kwijt.
en we konden geen afscheid van haar nemen en we konden niet met hem daarover praatten omdat hij ons toen niet wilde zien.
en nu wil hij praten .... maar voor mij is dat te laat.
ik heb er jaren over gedaan om het een plekje te geven en zelfs nu is die verwerking nog steeds heel fragiel en kwetsbaar.
vanmorgen heb ik dan ook tegen mijn ouders gezegd dat ik waarschijnlijk niet zal instemmen met een bezoek. zelfs toen ik er over praatte , voelde ik dat ik dat gewoon niet aankan.
en ergens vind ik het wel rot voor hem , want het zal hem veel moed hebben gekost om te bellen naar mijn ouders en zo.
maar ik kan het niet aan. ik wil het ook niet , daarvoor is er toen teveel mis gelopen , wat nooit meer `overgedaan` kan worden.
dus moet ik voor mezelf kiezen. moeilijk voor iemand die graag `goed` wil doen voor iedereen. ppfffff....
Gebruikersavatar
katleen
Berichten: 2662
Lid geworden op: 01 apr 2012 22:43

Re: eerste keer op forum met mijn verhaal

ook nog even :
schoonbroer vertelde bij mijn ouders dat hij er veel van heeft afgezien en nog steeds verdriet heeft.
en dat maakt me boos!!
toen mijn ma dat vertelde had ik zin om te roepen : nou en???? en wij??? hebben jullie niet afgezien? (ik zag mijn ouders de dag van haar dood in 1 klap 10 jaar ouder worden)
en ik??? die klotedepressie kwam er niet zomaar!! die slaappillen waren niet voor niets nodig!
sorry , dit moest ik even kwijt. [crying]
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24428
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: eerste keer op forum met mijn verhaal

Jij bent vaak diegene die schrijft dat sorry niet nodig is, dus dat geldt dan ook voor jou.
Niet nodig. :knuffel:
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
eithnec
Berichten: 1867
Lid geworden op: 03 aug 2012 21:38
Locatie: alosta
Contacteer: Website

Re: eerste keer op forum met mijn verhaal

je mag echt voor jezelf kiezen nu echt waar :nod:
en als je erover wil praten je hart eens wil luchtten of je hoofd even wil verlichtten dan kom ik nog wel eens naar je toe of jij naar mij en dan zal ik met veel zorg en aandacht luisteren

[AAI]
caro
puur op het gevoel
Gebruikersavatar
Black Rose
Berichten: 1711
Lid geworden op: 27 mei 2011 23:53

Re: eerste keer op forum met mijn verhaal

Misschien bedoelde hij het niet als : "ik ben de enige die nog verdriet heeft" ;)
Maar het is wel spijtig dat toen jij/of je familie er behoefte aan hadden hij er niet kon/wilde over praten en het contact verbrak.

Dat hoeft niet in te houden dat je nu hetzelfde moet doen en om die reden contact sowieso best vermijdt.
Wel heb je evenveel recht om je grenzen aan te geven en contact te weigeren.
Hopelijk kan je het schuldgevoel loslaten door het feit dat hij vroeger -mogelijks- ook om die reden het contact verbrak.

Het brengt blijkbaar al zoveel boven enkel bij de gedachte aan...
Misschien verandert dat nog, enkel jij kan dat voelen en jezelf een terugval besparen lijkt me helemaal niet egoïstisch maar essentieel voor jezelf en je naaste omgeving.

Sterkte [AAI]
Gebruikersavatar
GeenPijn
Berichten: 5314
Lid geworden op: 18 feb 2011 00:51

Re: eerste keer op forum met mijn verhaal

katleen schreef:@ gp :
volgens mijn ouders wil hij weer contact omdat hij onze familie erg mist. volgens zijn verhaal heeft hij jaren verdriet gehad om mijn zus en kon hij bij weinig mensen terecht. ppfffff....
pas op je loopt leeg geloof ik aan je laatste zin te zien :lol:

Twee dingen vallen me meteen op. Als ik je reactie lees je ben je verre van er aan toe zijn. Elke vezel in je lichaam lijkt te schreeuwen niet doen.

En volgens mij heb je dat (on)bewust ook al gezien.
Jullie lijken wel zijn tweede keus hij kon bij weinig mensen terecht. Hij probeerde het overal behalve bij jullie. Dat werd geen succes nou dan moet het maar bij jullie. Lijkt me niet dat je daarvoor schuldig hoeft te voelen omdat je niet meteen klaar staat om aan zijn verzoek te voldoen.
Het staat hem vrij dat aan jullie te vragen. Het staat jullie dus ook vrij dit te weigeren. ;-)
Als je verwacht dat de wereld eerlijk tegen jou is, omdat jij eerlijk bent tegenover de wereld.

Dan hou je jezelf voor gek.

Dat is verwachten dat de leeuw jou niet opeet omdat jij hem niet opeet.
Gebruikersavatar
eithnec
Berichten: 1867
Lid geworden op: 03 aug 2012 21:38
Locatie: alosta
Contacteer: Website

Re: eerste keer op forum met mijn verhaal

@ gp jij bent een slimme kerel!!!

zo denk ik er ook over :nod:
puur op het gevoel
Gebruikersavatar
GeenPijn
Berichten: 5314
Lid geworden op: 18 feb 2011 00:51

Re: eerste keer op forum met mijn verhaal

Ik ben zlim cheerqd5 ik ben zlim cheerqd5
Als je verwacht dat de wereld eerlijk tegen jou is, omdat jij eerlijk bent tegenover de wereld.

Dan hou je jezelf voor gek.

Dat is verwachten dat de leeuw jou niet opeet omdat jij hem niet opeet.
Gebruikersavatar
katleen
Berichten: 2662
Lid geworden op: 01 apr 2012 22:43

Re: eerste keer op forum met mijn verhaal

@ memo en caro : dank je wel!!
@ black rose : ja , misschien voelde hij zich toen zoals ik me nu voel. dat maakt de beslissing eigenlijk nog moeilijker , want ik weet nog hoezeer ik dat contact toen nodig had en niet kreeg. en nu doe ik hetzelfde.
GeenPijn schreef:Als ik je reactie lees je ben je verre van er aan toe zijn. Elke vezel in je lichaam lijkt te schreeuwen niet doen.
ja klopt. zo voelt het dus ook echt he.
maar toch blijft het moeilijk.
en ja hoor : jij bent een hele zlimme kerel. hihi

is misschien niet echt nodig , maar ik doe het toch : jullie bedanken voor jullie reacties over deze toestand. want geloof me : het doet deugd te horen dat ik mijn gevoel mag (moet) volgen en dat het niet egoïstisch om aan jezelf te denken.
maar tja , die raad die ik al velen gaf .... zelf opvolgen is een pak moeilijker blijkbaar.
maar nogmaals : bedankt voor jullie reacties.

Terug naar “Depressiviteit, somber zijn”