Gebruikersavatar
Mickey~
Berichten: 319
Lid geworden op: 16 mar 2016 17:57

na acht jaar beter!

Na enig aarzelen dan toch maar mijn positieve verhaal...

Ik heb lang geworsteld met psychische problemen, zo'n acht jaar, voordat behandeling begon te helpen. Maar ook ik ben eruit gekomen! Ik ben zwaar suïcidaal geweest en heb vijf jaar geleden een zelfmoordpoging gedaan, maar ik zou daar nu nooit meer aan denken en sta hoofdzakelijk positief in het leven.

Ik had/heb borderline en een daaruit resulterende angststoornis. Van alles had ik geprobeerd, mbt, cgt, maar het hielp niet voldoende, of even, en dan gleed het weer af.

Sinds oktober vorig jaar doe ik tfp, nu gaat het echt met harde sprongen vooruit. In het begin had ik er geen vertrouwen in en deed ik vaak boos en opstandig. Maar nu merk ik dat het me echt helpt, en juist door een wat 'strengere' aanpak. Ik heb bijna geen angst meer en mijn zelfbeeld verbeterd steeds verder.

Maar wat ik vooral wil zeggen, hoe donker het ook lijkt en hoe diep het gat ook lijkt, je kunt er toch weer uitkomen, al duurt het een tijdje. Voor vragen of dingen mag je me altijd een pb sturen.
soms moet je doorgaan, tot je denkt dat je niet meer kunt, voordat het leven je weer een lichtpuntje gunt.
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15115
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: na acht jaar beter!

Altijd leuk en fijn om te lezen als mensen ook iets positiefs te melden hebben en dat het beduidend beter met ze gaat dan vroeger. Dat is mooi en je verdient het ook!

De term TFP moest ik even opzoeken, maar de afkorting bleek voor 'Transference-Focused Psychotherapy' te staan.
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24425
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: na acht jaar beter!

Wat fijn voor je Mickey! Dat gun ik je heel oprecht! :knuffel: :knuffel:
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
Minerva
Berichten: 17643
Lid geworden op: 28 aug 2006 21:04
Locatie: Breda
Contacteer: Website Twitter

Re: na acht jaar beter!

Goed om te lezen Mickey. Wat houdt TFP precies in? Waardoor is het anders dan wat je tot nog toe gehad hebt? Hoe komt het dat dit nu wel werkt?
Inzicht als Uitweg..
Gebruikersavatar
Mickey~
Berichten: 319
Lid geworden op: 16 mar 2016 17:57

Re: na acht jaar beter!

TFP is transference focused therapy, en het onderzoekt meer waarom je bepaalde gevoelens hebt, bepaald gedrag vertoont, en daardoor hoe je het kunt veranderen. Het is er ook op gericht het zwart-wit denken wat bij borderline hoort te verschuiven naar grijs denken, dat de goed en fout kant bij elkaar komen en meer een worden. Dat je dus een mens bent met goede en slechte kanten, een stabieler zelfbeeld. Bij mij blijkt heel erg dat ik angst heb om de negatieve gevoelens over mezelf weg te maken. En door daar wel bij stil te staan verdwijnt de angst en kan ik werken aan waar het écht om gaat.
soms moet je doorgaan, tot je denkt dat je niet meer kunt, voordat het leven je weer een lichtpuntje gunt.
Gebruikersavatar
Mickey~
Berichten: 319
Lid geworden op: 16 mar 2016 17:57

Re: na acht jaar beter!

Andere behandelingen waren meestal vooral op de angst gericht, ook wel op verbeteren van negatief zelfbeeld, maar niet op deze, meer onderzoekende, manier.
soms moet je doorgaan, tot je denkt dat je niet meer kunt, voordat het leven je weer een lichtpuntje gunt.
Gebruikersavatar
Minerva
Berichten: 17643
Lid geworden op: 28 aug 2006 21:04
Locatie: Breda
Contacteer: Website Twitter

Re: na acht jaar beter!

Okee dank je wel voor je uitleg. Klinkt goed :)
Inzicht als Uitweg..

Terug naar “Positieve verhalen en tips”