Gebruikersavatar
Maliva
Berichten: 6
Lid geworden op: 11 apr 2017 11:13

Dom

Hoi iedereen,

Ik wist niet goed in welke categorie mijn probleem thuis hoort dus plaats ik het even hier. Ik vind het vrij moeilijk om uit te leggen wat mijn probleem juist is. Ik ben altijd een vrij onzeker persoon geweest in verschillende situaties en omtrent verschillende aspecten van mezelf. Ondertussen heb ik onderhalf jaar een relatie. Nu, ik heb mezelf nooit echt gigantisch slim gevonden maar ergens weet ik wel dat ik niet 'dom' ben. Ik studeer aan de unief en vind zelf dom een heel verschrikkelijk woord aangezien ik van mening ben dat iedereen slim is op zijn eigen manier. Maar toch heb ik de indruk dat ik soms echt een dom persoon ben. Ik vermeld dat ik een relatie ben omdat het daar vooral naar boven komt. Niet noodzakelijk tegenover mijn vriend maar wel tegenover zijn gezin. Tijdens familiefeesten spelen ze steeds gezelschapsspelletjes. Hier ben ik dus echt als de dood voor en tot nu toe heb ik zoiets steeds kunnen ontwijken. Nu de link in mijn verhaal is dat ik dergelijke zaken niet mee wil doen omdat ik bang heb dat ik dom ga overkomen (trivial pursuit bijvoorbeeld). Het klinkt echt vrij belachelijk vind ik zelf maar het is voor mij echt een probleem. Zondag is er terug een familiefeest en ik loop al een week slecht gehumeurd rond. Ook tegenover mijn vriend. Het gaat zo ver dat ik al excuusjes aan het verzinnen ben zodat ik niet zou moeten gaan. Misschien klinkt dit niet zo erg maar ik heb echt het gevoel dat ik hierdoor ook geen goede vriendin ben. Hier bovenop is mijn gevoel vanbinnen echt verschrikkelijk. Eénmaal ben ik niet kunnen ontkomen aan een feest en waren mijn handen letterlijk aan het bibberen van de stress. Wat uiteraard dan nog eens opgemerkt is waardoor mijn stress net nog erger wordt. Zijn er mensen die dit herkennen en eventueel wat je ertegen kunt doen? Ik heb al gedacht om mezelf ziek te maken, te liegen tegen mijn vriend, het eventueel gewoon op te biechten maar ik heb geen idee wat het beste is. Het neemt ondertussen ook vrij veel tijd in beslag aangezien ik nu continu aan het lezen ben om mijn kennis toch maar te verbreden.

Heel erg bedankt voor eventuele reacties!
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15118
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Dom

Allereerst wil ik je welkom op dit forum heten, Maliva.

Laat ik ook maar meteen zeggen dat je bepaald niet over komt als een 'dom' persoon. Ik durf gerust te stellen dat je dat ook zeker niet bent. Het is jammer dat jij je op bepaalde vlakken onzeker voelt en bang bent voor een spelletje 'Trivial Pursuit'.
Trivial Pursuit is niets anders dan een spelletje met kennisvragen. Is het zo erg dat je bepaalde vragen niet kunt beantwoorden? Dat is helemaal niet erg. ;-)

Wees gewoon jezelf, geloof in je eigen kunnen en in wie je bent. Laat niemand je wijsmaken dat je dom bent, dat moet je nooit toestaan.
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24428
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Dom

Warm welkom op het forum, Maliva. :knuffel:

Het uitgangspunt van spelletjes is plezier maken in goed gezelschap. Kennisvragen zijn in die zin een eventuele basis, maar het zegt helemaal niets over intelligentie van personen, omdat het vragen kunnen zijn waar jij je niet in verdiept of omdat je toevallig net ergens anders veel meer over weet. Het is duidelijk dat de gevoelens het leven voor jou moeilijk maken, dat is heel zonde, want volgens mij ben je een fijne, intelligente meid. De basis hierin ligt waarschijnlijk in het ontzettend bang zijn om fouten te maken en vaak gaat dat veel verder dan spelletjes. Uiteindelijk is het een belemmering waarbij je situaties uit de weggaat, liever geen confrontaties aangaat en daarbij af en toe ook gezelligheid en plezier mist. En naast dat dit een probleem is, kan onzekerheid en faalangst ook een probleem zijn en anders worden in de omgang met anderen of jezelf of met moeilijke situaties zoals bijvoorbeeld discussies, debatten of ruzies, waarin de kans bestaat dat het dan erger word en je het onderspit delft.
Wat ik ermee wil aangeven is dat het vaak dieper ligt dan gezelschap spelletjes. De drang om alles goed te willen doen, leuk gevonden te worden en bang te zijn om afgewezen te worden zit er waarschijnlijk ook.

Laat ik je zeggen dat fouten maken heel menselijk is. Dat niemand perfect is. Dat iedereen fouten maakt en dat je van fouten leert. De kunst is om er een weg in te vinden. Om fijne momenten te blijven hebben of juist te hebben ondanks dat je het er zo moeilijk mee hebt en ondanks de strijd. Want als de strijd de boventoon gaat voeren raak je meer kwijt dan dat je wint.

Nogmaals intelligentie is en staat niet verbonden met iets als een spel met kennisvragen.

Ik hoop dat jij hier iets aan hebt en dat jij je op het forum thuis zal gaan voelen. Dat het een plek kan en mag zijn waar jij van je af kan schrijven maar waar je ook het over leuke en positieve dingen kan hebben en waar we je misschien ook buiten je eigen topic gaan tegenkomen bij andere forumgedeeltes. Vergeet het niet hoor, je bent goed zoals je bent.
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
Maliva
Berichten: 6
Lid geworden op: 11 apr 2017 11:13

Re: Dom

Om te beginnen bedankt voor jullie reactie. Fijn om zo een dingen te horen. Ben het er ook wel mee eens dat de bedoeling van een spel voornamelijk plezier zou moeten zijn. Ik heb echter de indruk dat zijn familie dit zelf niet zo bekijkt. Waarmee ik bedoel dat ze wel een oordeel zouden vellen over bepaalde dingen. Zou me dit eigenlijk zelfs niet moeten aantrekken maar het blijft in mijn hoofd spoken en ik blijf twijfelen over hoe ik de situatie ga aanpakken. Nope ik wil nog steeds echt niet gaan :p Heb zelfs een vermoeden dat ik ziek geworden ben door de stress die het veroorzaakt. Ik ga althans zeker terug naar hier komen om jullie reacties te lezen zodat ik misschien wat zelfzekerder van start ga :) herken me trouwens inderdaad ook wel bij de andere aspecten, dat dit verder gaat dan dit onderwerp.

Heel erg bedankt in ieder geval!!
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24428
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Dom

Maliva schreef:
herken me trouwens inderdaad ook wel bij de andere aspecten, dat dit verder gaat dan dit onderwerp.
Kan je vertellen waar dat allemaal nog meer vandaan komt? Bij welke onderwerpen bijvoorbeeld?

Ik/we weten natuurlijk (nog) niet precies hoe zijn familie een spelletje ingaat, maar er zijn natuurlijk altijd fanatiekelingen. Blijkbaar heb je er zo een enorme stress van dat jij je ziek voelt en nog steeds niet wilt gaan, maar waar leggen hun dan de druk voor je? Waar zit het hem zoal in? Waardoor voel jij je blijkbaar ongemakkelijk, zelfs bijna onveilig lijkt het wel een beetje, welke factoren komen daar dan bij kijken?
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
Maliva
Berichten: 6
Lid geworden op: 11 apr 2017 11:13

Re: Dom

Ik heb altijd wel moeilijkheden gehad met sociale situaties en om dan beoordeeld te worden. Maar ik weet niet goed in welke mate dit overeenstemt met hoe de gemiddelde mens dit ervaart. In het middelbaar zenuwen hebben voor een spreekbeurt en dit willen ontwijken is iets wat meerdere mensen wel hebben. Maar langs de andere kant ga ik bijvoorbeeld op kot nooit alleen naar de keuken als ik hoor dat er mensen zitten om maar een voorbeeld te geven. Met de leeftijd is het ook wel geminderd. Vroeger durfde ik bv de rekening op café niet te vragen. Ik denk dat het nu voornamelijk boven komt in situaties met een groep mensen of bij de mogelijkheid om beoordeeld te worden. Ik ga bijvoorbeeld ook nooit naar een practicum op school als er niemand bekend mee gaat. Mijn vriend weet dit in bepaalde mate wel en zegt dat ik gewoon veel te onzeker ben. Zelf weet ik niet goed of ik dit als iets problematisch moet bestempelen. Er zijn genoeg mensen die hier meer last van hebben. Denk ook dat ik met de alledaagse dingen een beetje heb leren leven en dit gewoon toeschrijf aan mijn persoonlijkheid. Maar ik besef wel dat een situatie zoals sterven van de zenuwen en ziek worden bij het vooruitzicht een gezelschapsspel te spelen niet gezond is. In de context van de familie van mijn vriend weet ik ook wel dat het een beetje aan de personen die aanwezig zijn ligt. Begrijp me niet verkeerd, ze zijn altijd heel vriendelijk geweest tegenover mij maar ik weet van mijn vriend en van zelf contact te hebben met hen dat ze zeer snel andere mensen beoordelen. Iets wat ik zelf niet heb en daardoor kan ik hier niet steeds even goed tegen. Het zijn ook allemaal slimme koppen en dit laten ze ook wel erg graag zien. Ik denk dan ook dat dingen waarbij andere mensen misschien van denken dat het normaal is of niet zo erg dat je dat niet weet dat zij dus inderdaad gaan denken dat ik dom ben. Ben daar eigenlijk vrij zeker van zelfs. Het voornaamste is gewoon dat ik me dit niet zou mogen aantrekken in de plaats van hier een drama van te maken :)
Gebruikersavatar
FlowerPower2020
Berichten: 6775
Lid geworden op: 30 jun 2013 21:54
Locatie: Mentha Aquatica

Re: Dom

Hoi Maliva,

Jezelf dom vinden, dat herken ik wel van vroeger. Niet eens zo zeer dom vinden maar negatief over jezelf denken omdat je onzeker bent. Dat had ik vroeger ook wel heel vaak en soms heb ik dat ook nog wel eens. Het is iets wat eruit moet slijten. Door nieuwe dingen te proberen, aardig te zijn voor jezelf en werken aan een manier om het leven zo prettig mogelijk te ervaren en te genieten. Inderdaad wat Volhoudertje zegt dat je nooit moet toelaten dat de ander zegt dat je dom bent. Je moet zo maar denken dat iedereen slim is op zijn eigen manier, net wat je aangeeft. Iedereen is gelijk en die ander is nooit je meerdere. Iemand die zegt dat jij dom bent, is zelf zo dom om die uitspraak te doen, het zegt ook wel wat over de ander, jij weet immers wel beter.

Wat betreft het spelletje. Je zou eens kunnen kijken, je hoeft niet perse mee te doen maar meekijken is toch ook voldoende? Ik kan mij voorstellen dat je in je hoofd er ook een voorstelling van maakt, wellicht zit je ernaast en wellicht ook niet. Vertel van te voren hoe jij je erbij voelt maar dat je toch wel eens wil kijken of het wat is. Als je het helemaal niet leuk vind kan je altijd nog zeggen: ik hou niet van bordspelletjes of wat je ervan vind.
Begrijp me niet verkeerd, ze zijn altijd heel vriendelijk geweest tegenover mij maar ik weet van mijn vriend en van zelf contact te hebben met hen dat ze zeer snel andere mensen beoordelen. Iets wat ik zelf niet heb en daardoor kan ik hier niet steeds even goed tegen. Het zijn ook allemaal slimme koppen en dit laten ze ook wel erg graag zien.
Ik zou zeggen: ga uit van de vriendelijkheid. Ze laten je graag geloven dat ze slimme koppen zijn, dat is dus ook maar een spelletje :) Jij kan toch ook interessant doen?
Understand: you been understood
Gebruikersavatar
Maliva
Berichten: 6
Lid geworden op: 11 apr 2017 11:13

Re: Dom

Wil even meedelen dat ik het uiteindelijk tegen mijn vriend verteld heb. Hij reageerde echt extreem begripvol en voel me al stukken beter nu. Hij wilt me ook niet verplichten om mee te gaan maar vindt het wel jammer dat ik het nu pas tegen hem vertel en hij merkt zelf op dat het wel stukken verder gaat dan enkel dit. Wil iedereen zeker en vast bedanken voor de reacties. Als jullie niet zo begripvol gereageerd hadden had ik het waarschijnlijk niet durven zeggen omdat ik het zelf vrij beschamend vond dat zoiets banaal me zo obsessief bezig houdt. Heel erg bedankt!
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24428
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Dom

Maliva schreef: 12 apr 2017 13:46 Wil even meedelen dat ik het uiteindelijk tegen mijn vriend verteld heb. Hij reageerde echt extreem begripvol en voel me al stukken beter nu. Hij wilt me ook niet verplichten om mee te gaan maar vindt het wel jammer dat ik het nu pas tegen hem vertel en hij merkt zelf op dat het wel stukken verder gaat dan enkel dit. Wil iedereen zeker en vast bedanken voor de reacties. Als jullie niet zo begripvol gereageerd hadden had ik het waarschijnlijk niet durven zeggen omdat ik het zelf vrij beschamend vond dat zoiets banaal me zo obsessief bezig houdt. Heel erg bedankt!
Uiteindelijk heb je zelf de beslissing genomen je hier aan te melden en je verhaal te delen, voor zover je dat nu hebt gedaan.
Daar kan en mag je alleen maar trots op zijn.
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
FlowerPower2020
Berichten: 6775
Lid geworden op: 30 jun 2013 21:54
Locatie: Mentha Aquatica

Re: Dom

Maliva schreef: 12 apr 2017 13:46 Wil even meedelen dat ik het uiteindelijk tegen mijn vriend verteld heb. Hij reageerde echt extreem begripvol en voel me al stukken beter nu.
[toppie]
Understand: you been understood

Terug naar “Overige problemen en vragen”