Gebruikersavatar
momo
Berichten: 11684
Lid geworden op: 10 okt 2009 23:02
Locatie: momoland

De voor en tegens van PB 's

pb 's

Ik zou die functie afschaffen als ik daartoe bevoegd was.

Werkt roddel en achterklap enkel in de hand.
Maar blijkbaar de favoriete kanalen [zucht]van net die mensen die bijna nooit iets op forum plaatsen, wat communicatie zou moeten bevordenen
Frankly my dear, I don't give a damn...
Do or do not, there is no try... (Yoda)
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24425
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Wat irriteert jou!!!!!

momo schreef:pb 's

Ik zou die functie afschaffen als ik daartoe bevoegd was.

Werkt roddel en achterklap enkel in de hand.
Maar blijkbaar de favoriete kanalen [zucht]van net die mensen die bijna nooit iets op forum plaatsen, wat communicatie zou moeten bevordenen
Het is inderdaad alles behalve fijn als mensen bijvoorbeeld net nieuw zijn en alleen PBen en eigenlijk ook niet op de chat te vinden zijn. Of dat mensen opeens alleen maar aan PBen zijn zonder verder nog wat te posten. Of nou ja dat soort voorbeelden. Maar of je dan de PBfunctie zou moeten afschaffen, ik denk dat je beter mensen op termijn zou kunnen aanspreken waarom ze doen wat ze doen en verder niets. Volgens mij zijn er meerdere mensen die het ook niet fijn vinden dat mensen alleen maar PBen en/of verder niets doen... maar dat zijn mensen die naast he6t forum ook wat aan de pbnfunctie hebben.
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15115
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Wat irriteert jou!!!!!

momo schreef:pb 's
Ik zou die functie afschaffen als ik daartoe bevoegd was.

Werkt roddel en achterklap enkel in de hand. Maar blijkbaar de favoriete kanalen [zucht]van net die mensen die bijna nooit iets op forum plaatsen, wat communicatie zou moeten bevordenen
Het lijkt me de moeite waard om over dit onderwerp openlijk met elkaar van gedachten te wisselen,
als daar voldoende animo voor is. In dat geval zou ik zeggen 'roept u maar'.

In principe staat het ieder forumlid vrij om van de pb-functie gebruik te maken, dat geldt uiteraard
ook voor forumleden die niet of nauwelijks (meer) reageren op actieve onderwerpen.
Het lijkt me een onvermijdelijk en om verschillende redenen niet altijd even wenselijk bijproduct van het forumlidmaatschap. Maar de vraag is of je iets met die constatering wilt doen. Daarbij moet je ook voor ogen houden dat dit pb-gedrag alleen maar opvalt als je regelmatig het venster 'Wie is er online' aanklikt, iets wat ik uiteraard regelmatig doe.

Dus...?
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24425
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Wat irriteert jou!!!!!

De PB-functie heeft altijd twee kanten. Maar ik denk niet dat je er goed aan zou doen om de PB-functie uit te schakelen omdat er een paar mensen (net nieuw of al langer lid) alleen maar of bijna alleen maar gebruik van maken. Dan zou je leden die er weldegelijk wat aan hebben (waaronder ik als ik zo vrij mag zijn maar bijvoorbeeld ook leden waar ik en waarmee andere leden PBen veel te kort mee doen naar mijn mening.) Zoals ik zei lijkt het mij dan beter om leden aan te spreken als je merkt dat nieuwe of bestaande leden alleen maar hier eigenlijk zijn om via de PBfunctie te communiceren. Dan is het beter om daar verhaal te halen inplaats van het voor het overgrote deel van de leden af te schaffen die ook gebruik van het forum (en chat.)
Daarmee laat je een minderheid bepalen wat er gaat gebeuren en verdwijnt er een functie die voor veel leden toch ook belangrijk is. Al is het maar als opstap naar meer forum of omdat leden bepaalde onderwerpen (eerst) op een andere manier willen bespreken. Of omdat leden ook graag de mogelijkheid hebben om mensen te spreken of te vragen hoe het gaat zonder dat andere leden dat gelijk in het openbaar zien. Overigens is de PB-functie ook een belangrijk middel om op sommige momenten even te checken hoe het met iemand gaat als je het idee hebt dat het niet gaat of als je het idee hebt dat je even kan laten weten dat je ook per privé iets kwijt kan als ze dat (nog) niet op het forum willen. Het helpt mensen. Dus ik denk dat je een minderheid van de leden die er eigenlijk alleen maar mee bezig is anders kan benaderen dan het afschaffen van de functie waar de meeste leden iets aan hebben en wat ze helpt. (Maar ook omdat ze dat prettig vinden in het algemeen.)

En je weet gauw genoeg of iemand er alleen maar is om te PBen, of ook voor het forum en de chat. Volgens mij hoeft een minderheid niet doorslaggevend te zijn voor het verdwijnen van een functie die al jaren heel belangrijk is binnen het forum ook al is het "achter de schermen".

Bijdeze dan mijn bijdrage en mening erover. :)
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
Dromen1983
Berichten: 1137
Lid geworden op: 22 mar 2014 00:58

Re: Wat irriteert jou!!!!!

Ikzelf gebruik de PB-functie niet zo heel vaak maar tis wel praktisch.

Het enkel PB-en vind ik eigenlijk geen goed idee. Kan je toch even goed elkaar mailen/sms'en/messengeren ect?

En de gedachte aan leden die alleen maar lezen en nooit wat posten, vind ik op zich niet zo fijn. Ok, das heel normaal op een forum maar toch. Ergens een beetje eng dat onbekenden meelezen zonder zelf te posten enz.
Ben op een ander forum (iets totaal anders) en daar geldt de regel: wie 3 mnd niks post, wordt na een verwittiging verwijderd van het forum. Dat vind ik wel goed. Want waarom lid zijn van een forum zonder zelf te posten? Al is hier de herkenning natuurlijk die op zich misschien al wat helpend kan zijn.
Sometimes you've gotta fall before you can fly
Gebruikersavatar
momo
Berichten: 11684
Lid geworden op: 10 okt 2009 23:02
Locatie: momoland

Re: Wat irriteert jou!!!!!

023 toch niet alleen in mijn irritatie

OT hoe vergeetachtig ik ben vandaag, precies mist in mijn hoofd. Net naar thuis geweest, rugzak laten liggen, kan ik nog eens terug :evil:
Frankly my dear, I don't give a damn...
Do or do not, there is no try... (Yoda)
Gebruikersavatar
momo
Berichten: 11684
Lid geworden op: 10 okt 2009 23:02
Locatie: momoland

Re: De voor en tegens van PB 's

Ik heb er een apart topic van gemaakt, kan iedereen zijn mening kwijt.

De vragen zijn simpel, voegt pb functie iets toe of werkt het open communicatie waar forum voor staat enkel tegen?

Moeten er restricties zijn voor mensen die nooit iets posten, enkel pb's gebruiken?

Wat zou jij willen veranderen aan pb functie?
Frankly my dear, I don't give a damn...
Do or do not, there is no try... (Yoda)
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15115
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: De voor en tegens van PB 's

Moeten er restricties zijn voor mensen die nooit iets posten, enkel pb's gebruiken?
De onvermijdelijke wedervraag is waarom je restricties op het gebruik van de pb-functie zou willen toepassen. Dat het 'enkel roddel en achterklap in de hand werkt' is misschien een terechte observatie, maar lijkt me geen geldig argument om het beleid eventueel op aan te passen.

Het is onvermijdelijk dat je op een forum een aantal leden hebt dat nooit (of nooit meer) berichten plaatst. In veel gevallen is het een 'leeg' lidmaatschap en logt iemand na inschrijving vrijwel nooit meer in, maar in sommige gevallen wordt er ook daadwerkelijk 'mee gelezen'. Dat laatste lijkt me niet altijd even wenselijk, zeker niet als het gaat om berichten die in het vertrouwelijke gedeelte van het forum geplaatst zijn.

De suggestie van Dromen1983 om het lidmaatschap van het forum automatisch te beëindigen als iemand nooit (cq nooit meer) berichten plaatst vind ik zeker de moeite waard om over na te denken.

Wat zou jij willen veranderen aan pb functie?
Niets, ik denk dat de Persoonlijke Berichten functie kan blijven zoals die is.
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
momo
Berichten: 11684
Lid geworden op: 10 okt 2009 23:02
Locatie: momoland

Re: De voor en tegens van PB 's

wat restricties betreft..

Het is op vele fora zou dat iemand die 3 maand geen bijdrage levert, of na maand van registreren dat account automatisch wordt verwijderd.

Vind ik een goede zaak. Het kost enkel serverruimte en de activiteit, aantal leden enz is vertekend. Het lijkt dan zeer actief maar dat is het niet.

Dus ruimer dan enkel pb functies zie ik het.

Wat de roddel en achterklap betreft, ach menselijke aard zeker en onaangenaam bijproduct maar net zoals in het echte leven niet te vermijden.

Dat het me soms irriteert kan ik dikwijls wel negeren, soms niet, maar meer wel.
Hopelijk komen er nog meningen of suggesties.Ik heb niet de ambitie om iets te gaan wijzigen of vragen voor wijzigingen, daarvoor boeit of stoort het me niet genoeg.Eens polsen wat de modus vivendi is over dit onderwerp is altijd prima verder

ps waarom zie ik dit onderwerp als gesloten en vind nergens een sluiting terug, kan iemand anders dan een mod even reageren als test?
Frankly my dear, I don't give a damn...
Do or do not, there is no try... (Yoda)
Gebruikersavatar
momo
Berichten: 11684
Lid geworden op: 10 okt 2009 23:02
Locatie: momoland

Re: De voor en tegens van PB 's

Bedankt voor pb Roos

informatie is een nuttige pb functie ;)
Frankly my dear, I don't give a damn...
Do or do not, there is no try... (Yoda)
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24425
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: De voor en tegens van PB 's

Wat de roddel en achterklap betreft, ach menselijke aard zeker en onaangenaam bijproduct maar net zoals in het echte leven niet te vermijden.

Dat het me soms irriteert kan ik dikwijls wel negeren, soms niet, maar meer wel.
Hopelijk komen er nog meningen of suggesties.Ik heb niet de ambitie om iets te gaan wijzigen of vragen voor wijzigingen, daarvoor boeit of stoort het me niet genoeg
Dat zal je inderdaad altijd behouden net zoals in het echte leven. Ondanks dat je niet de ambitie hebt iets te veranderen aan hoe het nu is, vind ik het wel goed dat je er even een apart topic over laat zijn. :nod:

En aangezien ik nu zie dat er ook leden zijn die per PB een mening uitten erover tenminste zo lijkt het, in dit geval van Roos en als uitkomst nuttig, is het alleen maar goed dat je even kan uitten.

Ik ben ook wel nieuwsgierig naar nog meer meningen erover. Na die van jou, mij, Dromen en volgens mij dus ook die van Roos. :) Kan nooit kwaad volgens mij.
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
roos93
Berichten: 2506
Lid geworden op: 18 dec 2010 13:38
Contacteer: Website

Re: De voor en tegens van PB 's

Memories schreef:En aangezien ik nu zie dat er ook leden zijn die per PB een mening uitten erover tenminste zo lijkt het, in dit geval van Roos en als uitkomst nuttig, is het alleen maar goed dat je even kan uitten.
Nee, ik heb mijn mening niet per pb geuit. Ik had een tip gegeven over waarom het topic gesloten was. Maar dat kon niet via hier, omdat het dicht zat.

Ik ben overigens wel voor de pb-functie. Het idee van dromen vind ik een beter plan.
Art is never finished, only abandoned ~ Leonardo da Vinci
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24425
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: De voor en tegens van PB 's

roos93 schreef:
Memories schreef:En aangezien ik nu zie dat er ook leden zijn die per PB een mening uitten erover tenminste zo lijkt het, in dit geval van Roos en als uitkomst nuttig, is het alleen maar goed dat je even kan uitten.
Nee, ik heb mijn mening niet per pb geuit. Ik had een tip gegeven over waarom het topic gesloten was. Maar dat kon niet via hier, omdat het dicht zat.

Ik ben overigens wel voor de pb-functie. Het idee van dromen vind ik een beter plan.
Ah oke, nouja nu staat je mening er wel in het kort. :)
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24425
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: De voor en tegens van PB 's

Trouwens... mocht het er ooit wel van komen dat leden die bijvoorbeeld drie maand lang niets posten worden verwijderd (na een waarschuwing of wat ook) dan kan je natuurlijk zitten met het volgende dat er weleens leden zijn die zolang niet express niets kunnen posten. (Bijvoorbeeld door een opname of andere redenen.) Als er ooit uitkomt dat er een driemaandsterwmijn is, dan is het denk ik wel goed om erover na te denken hoe dat dan te doen.
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
FlowerPower2020
Berichten: 6775
Lid geworden op: 30 jun 2013 21:54
Locatie: Mentha Aquatica

Re: De voor en tegens van PB 's

Voegt pb functie iets toe of werkt het open communicatie waar forum voor staat enkel tegen?
Ook ik stuur Pbtjes. Niet zoveel maar soms. Ik zie het als privé-communicatie met iemand. Ongeveer gelijk aan het "fluisteren" in de chat. Het moet kunnen. Maar teveel pb'en en nooit iets op het forum zetten werkt niet goed. Te is nooit goed alleen in Tequila en in Tevreden. [027]

Moeten er restricties zijn voor mensen die nooit iets posten, enkel pb's gebruiken?
Ik vind die drie maanden best krap. Wellicht is het handiger om dit te verlengen met een half jaar. Als iemand in een half jaar niets heeft gepost op het forum en alleen maar met de PB functie handig is, lijkt mij de eerste stap aanspreken op dit gedrag. Helpt dat niet => alt+F4 (voor wie dat niets zegt, ik bedoel weg met het account)

Wat zou jij willen veranderen aan pb functie?
Niets. Het is goed zoals het is. Het gaat om de logica en het beleid erover. Misschien ook aanpassen in de voorwaarden?
Understand: you been understood
elgebak

Re: De voor en tegens van PB 's

Moeten er restricties zijn voor mensen die nooit iets posten, enkel pb's gebruiken?
Nee. Ik begrijp niet echt wat het probleem is. Als mensen met elkaar willen pb'en vind ik dat helemaal prima. Ik vind het zelf soms ook een erg fijne manier om even met iemand te communiceren, al gebruik ik de functie niet super vaak. De kans op geroddel is inderdaad wel groter, maar daar heb ik geen last van omdat ik niet in andermans privéberichten kan kijken en dus niet weet wat voor negatieve dingen er over mij worden gezegd.
Wat zou jij willen veranderen aan pb functie?
Wat mij betreft helemaal niets. Met de 3 maanden regel zou ik ook geen problemen hebben, maar zoals Memories zegt kan dat in sommige gevallen wel lastig zijn. Daar zal dan wel een passende oplossing voor gevonden moeten worden.


Wat ik mij nu wel afvraag is in hoeverre onze activiteit rondom het forum in de gaten wordt gehouden en wat daarmee wordt gedaan. Wordt de tijd die je besteed aan PB's bijgehouden? Wanneer wordt het niet meer geaccepteerd? Moet ik mij nu schuldig gaan voelen als ik iets privé met iemand wil bespreken? Wekt het argwaan op als ik de PB functie wil gebruiken?
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24425
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: De voor en tegens van PB 's

Wat ik mij nu wel afvraag is in hoeverre onze activiteit rondom het forum in de gaten wordt gehouden en wat daarmee wordt gedaan. Wordt de tijd die je besteed aan PB's bijgehouden? Wanneer wordt het niet meer geaccepteerd? Moet ik mij nu schuldig gaan voelen als ik iets privé met iemand wil bespreken? Wekt het argwaan op als ik de PB functie wil gebruiken?
Hoe kan het bij jou nu argwaan opwekken, muts? Dat lijkt mij niet. Wat volgens argwanend werkt en soms ook bij mij zijn nieuwelingen die alleen maar of bijna alleen maar PBen, of mensen die eerst wel berichtjes postte en nu eigenlijk niet meer, maar waarbij je opmerkt dat ze wel telkens PBen.
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15115
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: De voor en tegens van PB 's

elgebak schreef:Wat ik mij nu wel afvraag is in hoeverre onze activiteit rondom het forum in de gaten wordt gehouden en wat daarmee wordt gedaan. Wordt de tijd die je besteed aan PB's bijgehouden? Wanneer wordt het niet meer geaccepteerd? Moet ik mij nu schuldig gaan voelen als ik iets privé met iemand wil bespreken? Wekt het argwaan op als ik de PB functie wil gebruiken?
Daar is helemaal geen sprake van, elgebak. Er wordt niets in de gaten gehouden of bijgehouden. Daar hoef jij je absoluut geen zorgen om te maken. Dat is helemaal niet aan de orde.
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24425
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: De voor en tegens van PB 's

Wat volgens argwanend werkt
Wat volgens mij argwanend werkt, sorry.
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
elgebak

Re: De voor en tegens van PB 's

Oké, ik vroeg het me gewoon even af. Misschien betrek ik alles ook wel wat snel op mezelf.
Gebruikersavatar
momo
Berichten: 11684
Lid geworden op: 10 okt 2009 23:02
Locatie: momoland

Re: De voor en tegens van PB 's

:nod:

btw niemand kan iemands priveberichten bekijken. Dat kan enkel op verzoek en gemotiveerd bij beheerder.

En ik houd dikwijls het 'wie doet wat 'in de gaten, zodat ongeregeldheden en rare dingen me sneller opvallen.

Maar dat hoort dan ook tot de toegewezen taak van moderator.
Frankly my dear, I don't give a damn...
Do or do not, there is no try... (Yoda)
elgebak

Re: De voor en tegens van PB 's

Ja, ik had wel door dat het gaat om het 'wie doet wat' gedeelte en niet het doorlezen van andermans privéberichten :)
Gebruikersavatar
Viooltje-senga
Berichten: 186
Lid geworden op: 13 okt 2013 18:46

Re: De voor en tegens van PB 's

mij laatste pb dateert van 28 feb 2015

goed zo, want dat is altijd verschieten, van wie? wat willen ze? enz
wat gewoon aan mij ligt en het moeilijk vind om er mee om te gaan

over de chat van het gefluisterd heb ik ooit mijn menig over gezegd,
de roddels waar ik mij niet in wil mengen en het ook niet wil horen, of als iemand je uitgebreid verteld over automutatie in uitvoering, of de zelfmoordplannen, is heel eng en heen onmacht gevoel want zo proffesioneel ben ik niet
dit is dan wel een paar jaar geleden gebeurt, nu weet ik het niet

dan mag van mij het fluisteren afgeschaft worden in de chat, en wil je iemand prive iets vertellen is pb de juiste plaats, denk ik

is gewoon mijn menig en ervaring
Ik ben niet labiel, ik ben emotioneel flexibel.
Gebruikersavatar
katleen
Berichten: 2662
Lid geworden op: 01 apr 2012 22:43

Re: De voor en tegens van PB 's

ik gebruik de pb functie zeer vaak , met/naar verschillende meer en minder actieve leden.
ik vind het een fijne manier van communiceren. vooral omdat ik dan even kan 'babbelen' met mensen die ik bijvoorbeeld misloop op de chat. maar ook om meer persoonlijke dingen te vertellen.
toen ik in het verleden een zeer persoonlijk probleem voorlegde op het forum heb ik hele fijne reacties ontvangen via pb. reacties die ik nog steeds een warm hart toedraag.
maar jammer genoeg heb ik ook het 'roddelgebeuren' leren kennen. leden die begaan met me waren hebben me toen (ook via pb) op de hoogte gebracht dat er niet zo leuke berichten rond gingen over mij. en tja , dat was toen heel erg pijnlijk en kwetsend , vooral omdat je tegen roddel zo weerloos bent.
maar toch is en blijft de pb functie voor mij een meerwaarde.
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24425
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: De voor en tegens van PB 's

Viooltje-senga schreef:mij laatste pb dateert van 28 feb 2015

goed zo, want dat is altijd verschieten, van wie? wat willen ze? enz
wat gewoon aan mij ligt en het moeilijk vind om er mee om te gaan

over de chat van het gefluisterd heb ik ooit mijn menig over gezegd,
de roddels waar ik mij niet in wil mengen en het ook niet wil horen, of als iemand je uitgebreid verteld over automutatie in uitvoering, of de zelfmoordplannen, is heel eng en heen onmacht gevoel want zo proffesioneel ben ik niet
dit is dan wel een paar jaar geleden gebeurt, nu weet ik het niet

dan mag van mij het fluisteren afgeschaft worden in de chat, en wil je iemand prive iets vertellen is pb de juiste plaats, denk ik

is gewoon mijn menig en ervaring
Ik denk dat de PB-functie en de fluister-functie beide goede en minder goede kanten heeft. Dat blijft behouden. Net als in het echte leven.
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~

Terug naar “Overige problemen en vragen”