Gebruikersavatar
tengeltje
Berichten: 81
Lid geworden op: 23 feb 2016 14:18

verleden

iedereen kijkt wel eens terug op zijn verleden....belangerijke gebeurtenissen,leuke,niets veelzeggende momenten,mooie momenten,foute keuzes,....

kijk je x-aantal tijd later,nog steeds op dezelfde manier terug naar die gebeurtenissen?en hebben je kijk nu op die dingen,effect op het heden?
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15132
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: verleden

tengeltje schreef:Kijk je x-aantal tijd later, nog steeds op dezelfde manier terug naar die gebeurtenissen? En heeft je kijk nu op die dingen, effect op het heden?
Je stelt je oordeel over sommige gebeurtenissen bij, je wordt immers ouder, je hebt meer levenservaring en je inzichten veranderen. Dat heeft in bepaalde opzichten uiteraard effect op het heden. Je kunt in het verleden blijven hangen, maar je kunt er ook met mildheid op terug kijken.
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
tengeltje
Berichten: 81
Lid geworden op: 23 feb 2016 14:18

Re: verleden

tuurlijk,maar heeft die keuze(hoe je dus terugkijkt naar het verleden),dan een effect op het heden(of zelfs de toekomst)?

is puur een algemene vraag hoor,totaal niet situatiegericht.
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15132
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: verleden

tengeltje schreef:tuurlijk, maar heeft die keuze(hoe je dus terugkijkt naar het verleden), dan een effect op het heden (of zelfs de toekomst)?
Dat lijkt me wel, want als je bepaalde dingen los kunt laten ligt de toekomst ook weer voor je open.
Anders zou het verleden je belemmeren in je keuze vrijheid, dat lijkt me niet echt de bedoeling.
Zo'n houding moet je altijd voorkomen.
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
tengeltje
Berichten: 81
Lid geworden op: 23 feb 2016 14:18

Re: verleden

ik bedoel eerder de kleinere dingen.

mss beetje verkeerd verwoord:

heeft het nut om nog stil te staan bij dingen uit het verleden(dus geen dingen die je leven echt kunnen bepalen)

hebben die dingen invloed op het heden?

bv een relatie uit het verleden die prachtig leek,maar bleek dat je partner er nog iemand op na hield en dus niet eerlijk was.
bv een werkplaats waar je graag werkte,maar je ontslag kreeg
bv het laatste moment met je overleden hond
bv de 'stoten' die je uithaalde in je schooltijd(die toen bv 'stoer' waren,maar waar je nu dus anders over denkt)

zo'n dingen.

ze bepalen je leven niet,niet als je er niet meer op terugkomt,niet als je er wel nog even bij stilstaat.

maar heeft het nut of doet het iets met je of met je zijn,als je er wel bij stilstaat?of is zoiets gewoon verloren energie?
Gebruikersavatar
momo
Berichten: 11684
Lid geworden op: 10 okt 2009 23:02
Locatie: momoland

Re: verleden

Tuurlijk moet je bij die dingen stilstaan en ze nog eens "nagenieten'

Dat zijn de plaatjes die je maakt voor het leven, waar je naar terug moet grijpen als je het nodig hebt.
Uit de fouten leer je, de goeie dingen koester je.

Maar blijven hangen in een rol van oeeeeeeeh dit is vroeger gebeurd en dat was niet fijn zodat het het hier en nu en de toekomst verpest, dat heeft geen nut.

Sommige dingen die je meemaakt kies je niet voor, hoe je ermee omgaat, dat bepaal je grotendeels zelf.
:nod:
Frankly my dear, I don't give a damn...
Do or do not, there is no try... (Yoda)
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15132
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: verleden

tengeltje schreef:heeft het nut om nog stil te staan bij dingen uit het verleden?
bv een relatie uit het verleden die prachtig leek, maar bleek dat je partner er nog iemand op na hield en dus niet eerlijk was.
Hoewel ik het niet heb meegemaakt zeg ik 'ja'.
bv een werkplaats waar je graag werkte, maar je ontslag kreeg
Tuurlijk mag je daar af en toe eens bij stil staan, waarom niet?
bv het laatste moment met je overleden hond
Zeg kom nou! Noem jij dat een 'klein' moment wat niet belangrijk is? Het laatste moment met je dierbare hond is een gebeurtenis van grote importantie. Durf het tegendeel eens te beweren, dan ik doe je wat!
Wat zullen we nou krijgen! :evil:
bv de 'stoten' die je uithaalde in je schooltijd (die toen bv 'stoer' waren, maar waar je nu dus anders over denkt)
Ja, leuk toch terug te denken aan vroeger? Je moet nooit ergens spijt van hebben.
Maar heeft het nut of doet het iets met je of met je zijn, als je er wel bij stilstaat? Of is zoiets gewoon verloren energie?
Weet je wat pas verspilde energie is? De bovenstaande vragen stellen, dat is pas verspilde energie. 001_tongue

Maar ik denk dat ik het begin te begrijpen, je bent er natuurlijk zo eentje die er naar streeft om 'in het nu' te leven.
* Liebe Macht Frei *

Terug naar “Overige problemen en vragen”