Gebruikersavatar
Jon
Berichten: 1239
Lid geworden op: 24 apr 2015 16:02

Teveel onnodige uitgaven doen

Al een tijdje heb ik het probleem dat ik teveel onnodige uitgaven doe.
Vooral met muziekspullen heb ik dit heel erg.
Ook verkoop ik veel spullen na verloop van tijd weer door (wel met verlies).

Heb gelukkig geen ernstige financiële problemen, maar ik moet wel op mijn tellen passen.



Wie herkent het nog meer van het doen van teveel onnodige uitgaven?
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15133
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Teveel onnodige uitgaven doen

Jon schreef:Heb gelukkig geen ernstige financiële problemen, maar ik moet wel op mijn tellen passen.
En dat is precies waar het om gaat, zo lang het niet uit de hand loopt is alles ok.
Je houdt van muziek, dat is je hobby en dus geef je daar geld aan uit. Daar is niks mis mee.
Gewoon blijven doorgaan met geld uitgeven aan dingen die je leuk vindt.
Je kunt beter jezelf verwennen, want een ander gaat het niet voor je doen.
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
Jon
Berichten: 1239
Lid geworden op: 24 apr 2015 16:02

Re: Teveel onnodige uitgaven doen

volhoudertje schreef: Je houdt van muziek, dat is je hobby en dus geef je daar geld aan uit. Daar is niks mis mee.
Gewoon blijven doorgaan met geld uitgeven aan dingen die je leuk vindt.
Dat vind ik wel mooi geschreven.
Mijn probleem is echter dat ik voortdurend aan het kopen (en soms weer verkopen) ben en eigenlijk te weinig doe met de spullen die ik in mijn bezit heb (of nog ga krijgen).
Wat dat betreft is (zelf)discipline en doorzettingsvermogen een groot probleem bij mij.
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15133
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Teveel onnodige uitgaven doen

Jon schreef:Mijn probleem is echter dat ik voortdurend aan het kopen (en soms weer verkopen) ben.
Is het feit dat je betrekkelijk weinig doet met de spullen die je aanschaft de enige reden dat je naar verloop van tijd besluit om ze weer te verkopen?
In dat geval kun je bij iedere nieuwe aanschaf die je overweegt natuurlijk gaan afvragen of je het werkelijk nodig hebt. Misschien kun je jezelf ook de vraag stellen waarom je zo weinig gebruik maakt van de nieuwe spullen die je aanschaft.
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
Jon
Berichten: 1239
Lid geworden op: 24 apr 2015 16:02

Re: Teveel onnodige uitgaven doen

volhoudertje schreef:
Jon schreef:Mijn probleem is echter dat ik voortdurend aan het kopen (en soms weer verkopen) ben.
Is het feit dat je betrekkelijk weinig doet met de spullen die je aanschaft de enige reden dat je naar verloop van tijd besluit om ze weer te verkopen?
In dat geval kun je bij iedere nieuwe aanschaf die je overweegt natuurlijk gaan afvragen of je het werkelijk nodig hebt. Misschien kun je jezelf ook de vraag stellen waarom je zo weinig gebruik maakt van de nieuwe spullen die je aanschaft.
Vaak is dat inderdaad het geval.
Soms heb ik het gevoel dat het bij mij meer gaat om het 'hebben' van iets, dan dat ik er daadwerkelijk iets mee doe.
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15133
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Teveel onnodige uitgaven doen

Jon schreef:Soms heb ik het gevoel dat het bij mij meer gaat om het 'hebben' van iets, dan dat ik er daadwerkelijk iets mee doe.
Is het erg om dingen te willen hebben?
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
Jon
Berichten: 1239
Lid geworden op: 24 apr 2015 16:02

Re: Teveel onnodige uitgaven doen

volhoudertje schreef:
Jon schreef:Soms heb ik het gevoel dat het bij mij meer gaat om het 'hebben' van iets, dan dat ik er daadwerkelijk iets mee doe.
Is het erg om dingen te willen hebben?
Niet heel erg, maar het moet financieel geen grote problemen gaan opleveren natuurlijk.
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15133
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Teveel onnodige uitgaven doen

Jon schreef:Niet heel erg, maar het moet financieel geen grote problemen gaan opleveren natuurlijk.
Dat is toch niet het geval? Je zegt zelf dat je geen financiële problemen hebt.
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
Jon
Berichten: 1239
Lid geworden op: 24 apr 2015 16:02

Re: Teveel onnodige uitgaven doen

volhoudertje schreef:
Jon schreef:Niet heel erg, maar het moet financieel geen grote problemen gaan opleveren natuurlijk.
Dat is toch niet het geval? Je zegt zelf dat je geen financiële problemen hebt.
Dat zeker niet.
Maar wil mezelf af en toe toch iets meer in toom houden.
Gebruikersavatar
Psycholoog Dea
Berichten: 191
Lid geworden op: 27 nov 2013 16:59

Re: Teveel onnodige uitgaven doen

Je kunt een herinnering ergens opplakken waar je altijd naar moet kijken als je een aankoop doet, zoals "Heb ik dit nodig?". Bijvoorbeeld een sticker op je pc of je portemonnee. Wellicht dat dit je iets kan helpen.
Psycholoog Dea van de online Psychologenpraktijk Boom.
Gebruikersavatar
Jon
Berichten: 1239
Lid geworden op: 24 apr 2015 16:02

Re: Teveel onnodige uitgaven doen

Helaas heb ik een nare ervaring gehad met een aankoop.
Had keurig het geld overgemaakt en de verkoper had zelfs zijn adres en (eigen?) foto's van het artikel doorgestuurd.
Tot op heden heb ik echter niets meer van diegene vernomen en naar mijn geld kan ik fluiten.
Heb weliswaar aangifte gedaan; er kan echter niets meer ondernomen worden.
Wel een wijze les geleerd, maar toch blijft het ontzettend zuur.
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24449
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Teveel onnodige uitgaven doen

Dat kan ik mij voorstellen Jon, vervelend dat dit je is overkomen. Helaas komt het veel vaker voor.
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15133
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Teveel onnodige uitgaven doen

Jon schreef:Wel een wijze les geleerd, maar toch blijft het ontzettend zuur.
Dat is inderdaad zuur, maar er zijn helaas mensen die niet te vertrouwen zijn.
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
FlowerPower2020
Berichten: 6775
Lid geworden op: 30 jun 2013 21:54
Locatie: Mentha Aquatica

Re: Teveel onnodige uitgaven doen

Jon schreef:Helaas heb ik een nare ervaring gehad met een aankoop.
Had keurig het geld overgemaakt en de verkoper had zelfs zijn adres en (eigen?) foto's van het artikel doorgestuurd.
Tot op heden heb ik echter niets meer van diegene vernomen en naar mijn geld kan ik fluiten.
Heb weliswaar aangifte gedaan; er kan echter niets meer ondernomen worden.
Wel een wijze les geleerd, maar toch blijft het ontzettend zuur.
Dat is inderdaad naar. Verwacht je iets, krijg je het niet. Dat is naast oneerlijk ook oplichting. Dus goed dat je aangifte hebt gedaan. Het is ontzettend zuur, maar troost je, er zijn meer mensen die in dit soort geintjes trappen.

Maar kan mij voorstellen dat het vertrouwen in het kopen bij de ander weg is. En dat bij iedere keer dat je een nieuwe aankoop gaat doen je hieraan wordt herinnerd. Hierin zul je toch doorheen moeten of een manier verzinnen om dit achter je te laten.

Je kan eens kijken naar het programma opgelicht wat te zien is op dinsdag avond op nederland 1. Er zijn veel meer mensen die erin trappen. En wetende dat je niet alleen bent geeft een goed gevoel. Gedeelde smart is halve smart zeggen ze wel eens.
Understand: you been understood
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15133
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Teveel onnodige uitgaven doen

Als je bij particulieren koopt alleen cash betalen en nooit van te voren geld overmaken, en al zeker geen aankopen doen via koopsites als Marktplaats of eBay.
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
Jon
Berichten: 1239
Lid geworden op: 24 apr 2015 16:02

Re: Teveel onnodige uitgaven doen

volhoudertje schreef:Als je bij particulieren koopt alleen cash betalen en nooit van te voren geld overmaken, en al zeker geen aankopen doen via koopsites als Marktplaats of eBay.
Dat is een zeer goed advies.
En voortaan zal ik véél voorzichtiger moeten zijn.
Gebruikersavatar
wolfgirl
Berichten: 102
Lid geworden op: 16 nov 2013 23:47

Re: Teveel onnodige uitgaven doen

Ik verkoop al negen jaar spullen via marktplaats en eBay; ook koop ik wel eens iets, op camera gebied. Het is wel beter om zelf te gaan kijken wat je gaat kopen. Heel belangrijk is de tijd dat iemand ingeschreven staat bij die sites. Cheaters staan vaak maar kort ingeschreven. Ook heb je met Paypal kopersbescherming. Dit kost echter ook geld.. Misschien kun je aan kostenbeheersing proberen te doen door je spullen met minder verlies door te verkopen? Er is laats trouwens iemand tot 2 jaar gevangenisstraf veroordeeld voor fraude op marktplaats. Echter wel na langdurig nepkaartjes voor concerten te hebben verkocht. Ik vind het systeem van die sites wel mooi, zou niet weten wat ik zonder moest..

Terug naar “Overige problemen en vragen”