Gebruikersavatar
Max
Berichten: 191
Lid geworden op: 17 apr 2015 09:35

Hoe ervaar je het land waarin je leeft, hoe ga je daarmee om

en hoe uit zich dat?

Iedereen heeft een land nodig, of het nou een pasgeboren baby is, tante Sjaan van drie hoog achter, of een misdadiger die zijn straf uit zit.

Maar wat is je land, hoe ervaar je je land, hoe ga je daarmee om en hoe uit zich dat?
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15132
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Hoe ervaar je het land waarin je leeft, hoe ga je daarme

Max schreef:Maar wat is je land, hoe ervaar je je land, hoe ga je daarmee om en hoe uit zich dat?
Wat een interessante vraag Max, je hebt de vraag bovendien op een zeer originele manier verwoord! [applaus]

Wat is je land? Voor de meeste mensen geldt dat dit het land is waar je bent geboren en opgegroeid. Maar je moet het begrip 'land' natuurlijk niet verwarren met 'nationaliteit' of culturele identiteit. Hoewel er een overlap tussen beide begrippen kan bestaan, zijn het strikt gezien twee verschillende zaken die niet noodzakelijkerwijs samen hoeven te vallen. Mensen kunnen immers meerdere nationaliteiten hebben of door omstandigheden zijn opgegroeid in een ander land dan waar zij zelf, of hun ouders geboren zijn.
Het recht op nationaliteit wordt in Nederland bepaald volgens het Jus sanguinis principe. Dat wil zeggen dat iemands nationaliteit wordt bepaald door de nationaliteit van zijn of haar ouders. Dit in tegenstelling tot het Jus soli principe: de plaats waar je geboren bent is bepalend voor de nationaliteit. Dit geldt bijvoorbeeld voor de Verenigde Staten.

In Israël is daarnaast nog de 'Wet op de Terugkeer' van kracht, hierdoor kunnen mensen van Joodse afkomst zich in Israël kunnen vestigen en de Israëlische nationaliteit verkrijgen.

Je ziet dus dat je het begrip 'land' op verschillende manieren kunt ervaren.
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24449
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Hoe ervaar je het land waarin je leeft, hoe ga je daarme

Tja, Max neemt in ieder geval niet de tijd om iets origineels te bedenken.
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
FlowerPower2020
Berichten: 6775
Lid geworden op: 30 jun 2013 21:54
Locatie: Mentha Aquatica

Re: Hoe ervaar je het land waarin je leeft, hoe ga je daarme

Maar ik ben wel blij dat max iets bedenkt. Dat dan weer wel.
Ik denk er nog even over.
Understand: you been understood
Gebruikersavatar
momo
Berichten: 11684
Lid geworden op: 10 okt 2009 23:02
Locatie: momoland

Re: Hoe ervaar je het land waarin je leeft, hoe ga je daarme

Ik ben blij dat ik hier ben geboren en niet in ergens een uithoek waar vrouwen geen toekomst hebben of oorlogsgebied. Dat zeker!

Maar als ik eerlijk moet zijn vind ik België te koud, te nat en teveel belastingen.We hebben wel heerlijke chocolade, dat is zeker een pluspunt.

Maar dat idiote gezever altijd met de landstalen en het gehakketak van politici die het nooit eens zijn.Hoe moeilijk is het om Frans Nederlands, Duits en Engels te praten? Kom je al een eind in de wereld.En dan heb je nog gebaren indien nodig.

Ik voel me ook niet zozeer verbonden met dit land dat ik nooit elders zou gaan wonen. Luxe en voorzieningen zou ik (deels)inruilen voor meer natuur, zon en zee.

Hoe ik ermee omga? Ik ga gewoon mijn gangetje, denk er verder nooit over na. Tot het ergens gevraagd wordt ;)
Frankly my dear, I don't give a damn...
Do or do not, there is no try... (Yoda)
Gebruikersavatar
FlowerPower2020
Berichten: 6775
Lid geworden op: 30 jun 2013 21:54
Locatie: Mentha Aquatica

Re: Hoe ervaar je het land waarin je leeft, hoe ga je daarme

Wat is je land?
Ik denk dan aan een streek of aan plaatsen en dan pas aan landen. Maar het is natuurlijk Nederland. Ik ben er in opgegroeit en ik ben er 99,9% van mijn leven.

Hoe ervaar je het land waarin je leeft?
Wat een bijzondere vraag en voor zoveel mogelijke manieren interpreteerbaar. Moeilijk hoor!
Ik ervaar het als mooi als ik er door heen rijd met de fiets. Als het regent of flink wind tegen heb, kan ik flink tegen vloeken. Als ik het heb over de tuinaarde in de tuin (want dat is ook land), dan ben ik geen liefhebber van klei. Toegegeven het houdt water vast in tijden van schaarste. Maar het is keihard als je een gat wilt gaan graven.
Als het gaat over politiek en macht. Ben ik blij dat ik in een land leef met zo'n gunstige monarchie. Dat het geen Habsburgers zijn of Hohenzollern of Romanovs die de wil van het volk niet vertegenwoordigen en in flinke weelde leven terwijl het volk arm is. Gelukkig heb ik dat niet.
Politiek zelf (dus apart van het koningshuis) is pet. Het is een zooitje. Pvda die aanvankelijk tegen jagers zijn sympatiseren met de VVD. Hoe de VVD naar jagers kijkt is niet mijn mening. Het liefst had ik ze gekielhaald arrrgh! Stelletje slappe zakken van een pvda! Dus ik stem al een tijdje niet meer pvda. Toch ben ik enigzins blij hoe onze stelsel in elkaar zit met meerdere partijen dan in Engeland waarin de meerderheid regeert.

Hoe ga je er mee om?
Nou gewoon zoals ik altijd er mee om ga.. Ook een wonderlijke vraag.
Understand: you been understood
Gebruikersavatar
wolfgirl
Berichten: 102
Lid geworden op: 16 nov 2013 23:47

Re: Hoe ervaar je het land waarin je leeft, hoe ga je daarme

Koen je gaat lekker uit je dak op dit onderwerp, grappig! :) wat dit betreft heb ik ook wel een mening. Ik vind ten eerste wel dat we blij moeten zijn in een open samenleving te zijn geboren, en niet toevallig in een land in oorlog of dictatuur.. Hier wordt mij te veel aan rendementsdenken gedaan tegenwoordig, ook door zogenaamde linkse partijen, die kappen enorm veel bomen in het park om, voor die verrekte festivals en toeristen. Er komen nog twee hotels bij in het park terwijl er al twee zijn. Dan vlucht ik naar het bos een paar kilometer verderop en wat denk je: er worden deze zomer 7!!! Festivals gehouden bleehh moeten wij weer aan de slag met petities enzovoort. Een bos of park mag er niet meer zomaar zijn maar moet tegenwoordig iets opleveren. Dan zeggen ze het is toch mooi dat het zijn eigen onderhoud verdient? Dat vind ik heel calvinistisch en hypocriet. Hier te lande wordt alles te veel naar geld vertaald, jongeren wordt aangeraden een studie te doen die niet opleidt naar een hobby, alsof muziek en kunst niet heel erg belangrijk zijn. Wat heb je dan aan alleen maar economen en managers? Ik vind dat België wat dat betreft een leuker land is.

Terug naar “Overige problemen en vragen”