warrie

een vraagje aan psycholoog dea

Hallo psycholoog Dea, ik ben de laatste tijd erg veel bezig met mijn gevoelens en emoties en nu had ik een vraag aan u in de hoop dat u mijeen duidelijk antwoord kan geven.
Zijn emoties zoals, ik voel me minderwaardig, ik heb het gevoel dat jij mij beledigd hebt, ik voel me vernederd door jou, jij geeft mij het gevoel dat ik zit te liegen enz, reacties op het denken?
En zo niet waar is het dan een reactie op?
Dit omdat ik vaak als reactie terug krijgt dat ik het verkeerd ziet.

met vriendelijke groet, iemand die in de war is.

momo

Re: een vraagje aan psycholoog dea

Misschien kun je dit beter via pb bespreken warrie?
Frankly my dear, I don't give a damn...
Do or do not, there is no try... (Yoda)

Janneke

....uiteraard ben ik iemand anders, maar in zijn algemeenheid wil ik er graag iets over zeggen.
First things first: het zijn wel rotte gewaarwordingen! Voelen dat je vernederd wordt, voor leugenaar wordt uitgemaakt - brrrr!!!!
Ten tweede: jouw gevoel is jouw gevoel. Jij weet als geen ander wat je zoal voelt. En als gezegd: een fatsoenlijk mens gaat geen "welles - nietes" met jou aan, als jij meldt dat je zo'n rotgevoel hebt. Een integer mens zal zeggen dat dat naar is voor jou.

Ten derde: de "relatie" tussen wat je voelt en wat er zoal gebeurt. Soms is het zo, dat je nare ervaringen hebt met persoon 1 en dat persoon twee 'dat gevoel bovenhaalt'.
Dit kan gebeuren omdat persoon twee erg aardig is, maar de foute bril draagt, precies zo'n accent heeft, dezelfde aftershave gebruikt, etc.
Maar als dingen tegenzitten: dan zit het hem in het gedrag van persoon twee. Woordkeuze, oogopslag, hoe jij door deze persoon wordt behandeld. (Maak benen in dit geval! )

En ten vierde: het gaat ook over macht. Soms is het regelrecht in het voordeel van de ene mens om de andere mens te kleineren. Heel erg triest, maar wel waar. (En in dat geval heeft het ook zin om jou op de mouw te spelden "dat het niet waar is", dat jij je het verbeeld, dat je verkeerd denkt, etc etc etc. Als gezegd: maak dan benen. )

Uiteraard kunnen al deze punten confronterend zijn en jou dus in de war maken - maar laten we de beestjes wel bij de naam noemen: er worden rotgevoelens opgeroepen en zo te zien krijg je daarvoor geen steun (eerder straf, ontkend worden is in feite heel pijnlijk).

Sterkte met deze nare situatie! !! :knuffel: :knuffel: :knuffel: :knuffel: :knuffel:

warrie

Hallo janneke, bedankt voor je reactie. Ik had eigenlijk ook al wel een reactie verwacht van de psycholoog maar misschien komt die nog wel.
Dat situaties zo gaan zoals jij hier beschrijft daarbij heb ik het gevoel dat het vaak zo gaat. Nu zijn er gelukkig wel van die momenten dat ik wel die erkenning krijg voor mijn gevoel en dat ze het rot voor mij vinden. Het is alleen dat iemand die mij na staat mij er geregeld op wijst dat ik een
emotionele denker ben. En dan probeert hij het wel uit te leggen maar bij die uitleg van hem daar voel ik dan niet zoveel bij.
Ik kan me er dan eerder geïrriteerd door gaan voelen zoals hij dan zit te praten.
Het is een soort abracadabra voor mij, ik kan me vinger er niet opleggen in hoe hij het nou precies bedoelt.
Nu zal ik eens proberen daar een korte omschrijving van te geven in zijn woorden.
Hij zegt, omdat ik een emotionele denker ben, dat er tussen dat wat ik voel en dat wat er buiten mij gebeurt iets is wat bepaald waar door ik voel wat ik voel. En volgens hem komt dat door mijn interpretatie over dat wat er gebeurt.
Hij zegt ook dat als ik die gedachten niet zou hebben dat ik het ook niet zo kon voelen.
Dus volgens hem zou mijn gevoel dus een reactie zijn op mijn manier van denken, over hoe ik een situatie interpreteer.
Dat is dan ook de reden waarom hij zegt dat ik het dan verkeert zie.
Ik word er een beetje mesjogge van. Er spookt van alles door mijn hoofd dat ik niet meer weet hoe of wat ik nu moet denken en voelen.
Het is allemaal zo verwarrend.
Vandaar ook mijn vraag aan de psycholoog want als er iemand is die dat zou kunnen weten dan is die het wel. Of zie ik het nu verkeert?
Ben jij trouwens een psycholoog?

mvg warrie

Janneke

Hoi Warrie,
Ik snap in een verre verte wel wat deze persoon bedoelt - denk ik.
Nou vind ik de uitdrukking 'dat jij een emotionele denker zou zijn' weinig elegant, maar in principe zou het nog eventueel kunnen.

Er is een vakterm die psychologen gebruiken (ik ben geen psycholoog) die luidt 'projectie'. En daar kunnen bittere ruzies over ontstaan. (Die niet zelden gaan over macht. Wie weegt de woorden? Wie bepaalt wat waar is en wat projectie? Dat is glibberig! !)

Als gezegd: iemand kan op twee manieren oude gevoelens boven halen bij jou. (Okee -ik heb het nu over oude gevoelens, ik ga er van uit dat er *ooit* 'iemand' was die jou vernederde. [AAI] )
Manier nummer een: de man/ vrouw gedraagt zich prima, maar vanwege de aftershave, accent of noem allerlei mogelijkheden maar op, krijg je toch die associaties. (En tja, je "denken over" die persoon wordt dan emotioneel gekleurd.)(Dat is iets dat bij iedereen zou gebeuren en maakt jou NIET tot een 'emotionele denker'!)
Manier nummer twee: de associaties die worden opgeroepen gelden het gedrag van persoon twee. En persoon twee 'wil dat niet waar hebben', "Nee, ik - persoon twee - ik ben fantastisch, alleen die ene Warrie dreigt dat in de war te schoppen, dat moeten we niet hebben! " (= Dat wil ik niet hebben want ik wil de blits maken.)

Ik heb literatuur wetenschap gestudeerd en daar heb ik aan overgehouden, dat ik het heel vreemd vind, als mensen roepen van "jij interpreteert dat verkeerd! " (Er zijn honderden regels voor, dus je moet het als mens wel heel erg bont maken, wil de zaak echt als die tang op dat varken slaan.)
Neem je eigen ideeën dus ook maar gewoon serieus. Iemand die alleen maar in vage termen (er zit iets tussen jou en de werkelijkheid waardoor je fout interpreteert.)

Ondertussen heb je gewoon gelijk, is het geen zuivere koffie - maar mag dat niet worden gezegd. Dus ligt het aan jou, "dennk je emotioneel ipv rationeel", zou jij de werkelijkheid niet goed waarnemen (vanwege alle emoties) - terwijl je eigenlijk de spijker op de kop slaat.

Terug naar “Overige problemen en vragen”