TheEmperor85

Gepeste slaat terug

Klinkt misschien een beetje gek voor een mod, maar ik wist niet onder welke sub ik dit moest plaatsten, dus dan maar onder 'overig'.

De 16 jarige Anthony heeft de 15 jarige Wesley doodgestoken. Het is al dagen nieuws in Nederland. Toen dit voor het eerst in het nieuws kwam, kon je het algemene sentiment op heel internet lezen. "Waar moet het heen met onze jeugd", "het zal vast een Marrokaan zijn geweest" "Hij was vast verslaafd aan gewelddadige games".

Ok, toegegeven, ik sta niet bekend als iemand die snel meeloopt in de vaart der volkeren, het geroeptoeter van de internet reaguurders beamend, maar in dit geval vond ik het extra vervelend. Hoe is het mógelijk dat mensen denken dat een 16 jarige jongen een klasgenootje voor de lol neersteekt? Heeft nou echt niemand in de gaten dat hier meer aan de hand moet zijn geweest?

In Havo 1, 2 en 3 zaten er een paar jongens in mijn klas die zich dagelijks ten doel stelde mij het leven zo zuur mogelijk te maken.
Ik zal de details besparen, iedereen kan hier zich een beeld bij vormen.
Na 3 jaar was ik dit zat, en ging over tot een achteraf enorm domme actie. Ik heb een keukenmes uit de la van mams gepakt, zo'n groot vleesmes, zwarte tape over de heft gewikkeld. Mes in m'n schooltas gedaan, 4 briefjes geschreven, voor elk van deze jongens 1. Toen de jongens in de eerste pauze hun kluisje opendeden lag er een briefje, met de tekst "I'll f*cking kill all of you".

Het coordinator-team in rep in roer, Emp moest zich melden, tas open, mes kwam er uit, Emp 2 weken geschorst.

Deze jongen, Anthony, werd sinds 2006 gepest. Dat is 8 jaar. 8 jaar vernedering, beschimping, bespotting, het gevoel dat je niet gewenst bent. En vorige week kon hij het niet langer aan. Nam een mes mee naar school, en stak.

Net als ik, was Anthony nooit van plan om écht iemand te doden. Het verschil is dat het in zijn geval wél zover is gekomen. Anthony zal nooit meer een normaal leven lijden. 1 domme actie, om het vreselijke getreiter te laten stoppen...

In zo'n geval vraag ik me toch af; al die mensen die op internet en elders zo'n grote b..mond hebben..hadden zij liever gezien dat Anthony zelfmoord pleegde? Het zoveelste slachtoffer waar Nederland zich meewarig over kan voelen? Ik heb de kans niet gehad, maar als ik nu Anthony's advocaat zou zijn, dan zou ik voor vrijspraak gaan. Volledige-vrijspraak. En laat dat dan direct een waarschuwing zijn voor alle mensen, kinderen en volwassenen, die zich beter voelen door iemand te gaan pesten.

Forum58
Gebruikersavatar
FlowerPower2020
Berichten: 6775
Lid geworden op: 30 jun 2013 21:54
Locatie: Mentha Aquatica

Re: Gepeste slaat terug

Ik ben het gedeeltelijk met je eens Emp. Maar een moord is niet gemakkelijk te rechtvaardigen.

Dat iemand zes jaar lang wordt gepest, gemangeld en vernederd en zoiets doet dan kan ik er vanuit gaan dat de omgeving doof is voor signalen. En dat ze het slechtste voor hebben voor de gepestene. Eigenlijk zou men in de media moeten zeggen: kijk DIT is nou het resultaat van het gepest. Eigen schuld dikke bult!!!!
Luister @€%&€@ nou eens naar elkaar.

Maar dat doen ze niet.
Understand: you been understood
Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 6335
Lid geworden op: 26 aug 2008 14:00

Re: Gepeste slaat terug

In principe vind ik het uitstekend dat iemand die gepest wordt terugslaat.
De echte geweldplegers zijn de pesters - en iedereen die er van wist, maar niets deed om het te stoppen is medeverantwoordelijk.
(Pesten is een groepsprobleem, en een actieve opstelling van de omstanders, zeggen dat pesten pesten is en dat dat stom is, zet zoden aan de dijk.)

Emps actie was een stuk doordachter dan die arme goser op het Corbulo.
Bij Emps actie ging het om het schrikken voor het mes - en daar liep het dus in Voorburg uit de hand.

Voor alle duidelijkheid: er is geen enkele reden om van moord te spreken: niemand weet iets over voorbedachte rade.
Wie weet is hij op een akelig moment opgehitst: "hier, neem mijn mes en als je dan dit een dat doet, dan...."

En afhankelijk van de situatie (het verhaal over het pesten wordt nu onderzocht) is bijv noodweer een reële optie.
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15118
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Gepeste slaat terug

TheEmperor85 schreef:Deze jongen, Anthony, werd sinds 2006 gepest. Dat is 8 jaar. 8 jaar vernedering, beschimping, bespotting, het gevoel dat je niet gewenst bent. En vorige week kon hij het niet langer aan. Nam een mes mee naar school, en stak.
Wie een mes pakt en een ander onverwachts steekt is altijd fout, dat lijkt me zo klaar als een klontje. Jammer voor de minderjarige dader, ook al heeft die jongen jaren lange pesterijen moeten doorstaan, hij is zwaar de fout in gegaan en daar hoort een gepaste straf op te staan. Je kunt dit soort acties niet in begrip smoren.

Wie een mes meeneemt naar school heeft overwogen daar gebruik van te maken, dat is al één stap te ver. Er zijn meer scholieren die op de meest afschuwelijke manieren gepest en getreiterd worden op school, maar je toevlucht nemen tot geweld blijft altijd verwerpelijk. Ik heb weinig sympathie voor de dader. De schuld in de schoenen schuiven van het slachtoffer vind ik ook geen pas hebben. Leuk voor de ouders van het slachtoffer, die krijgen dan ook even een trap na.

Ik hoop dat er in het proces tegen de jeugdige messentrekker rekening wordt gehouden met zijn leeftijd en de voorgeschiedenis. Ik zou een paar maanden jeugddetentie in dit geval niet onterecht vinden.
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 6335
Lid geworden op: 26 aug 2008 14:00

Re: Gepeste slaat terug

Tja - een belangrijke vraag: wat is er precies gebeurd? (Wij weten het niet, goed dat het OM dat uitzoekt.)

Een mes naar school meenemen "is niet best" - maar nog geen moord.

En wie pest verdient beslist straf, maar de doodstraf toch beslist niet.

En menselijk handelen is complex en boeiend en ingewikkeld - en zaken zoals schuld zijn vrijwel nooit eenvoudigweg zwart wit.
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15118
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Gepeste slaat terug

Er moet zeker onderzocht worden wat er precies gebeurd is, dat is duidelijk. Misschien zijn bepaalde zaken ook iets te vroeg en op een onzorgvuldige manier in de openbaarheid gekomen, waardoor er een vertekend beeld ontstaat over de ware toedracht. Daardoor gaan sommige mensen het ineens opnemen voor de dader, want die is 'zo zielig' omdat hij jaren lang gepest is.
Met die laatste houding ben ik het volkomen oneens.
* Liebe Macht Frei *
TheEmperor85

Re: Gepeste slaat terug

volhoudertje schreef:Daardoor gaan sommige mensen het ineens opnemen voor de dader, want die is 'zo zielig' omdat hij jaren lang gepest is.
Begrijp wel dat je dat zegt. Natuurlijk is het voor de ouders van het slachtoffer ook verschrikkelijk, zoiets verdiend niemand.
Punt was dat ik mezelf met Anthony kan identificeren, ik kan er begrip voor opbrengen dat iemand van zich af wil bijten op een manier dat de pesters er niet van terug hebben. En dit geval is dat natuurlijk verschrikkelijk mis gegaan. Ik stoorde me aan het feit dat er elders wordt geschreven over 'jeugdige psychopaat' e.d. In mijn ogen zijn mensen die pesten eerder randpsychotisch.
Ik hoop dat er in het proces tegen de jeugdige messentrekker rekening wordt gehouden met zijn leeftijd en de voorgeschiedenis. Ik zou een paar maanden jeugddetentie in dit geval niet onterecht vinden.
De advocaat die de jongen bijstaat is oud-docent bij ons. Als ik z'n werken zo eens lees op dit onderwerp heb ik het vermoeden dat hij voor noodweerexces gaat. Of extensief 1e graad misschien. Either way gaat Anthony vrijuit. En het is misschien moreel niet helemaal juist van me, maar nogmaals, ik hoop dat huidige en toekomstige pesters dit toch even aan het denken zet..
elgebak

Re: Gepeste slaat terug

Ik denk dat het moeilijk te zeggen is of deze actie terecht of onterecht is. Niemand van ons weet precies wat er allemaal is voorgevallen en hoe dit zover heeft kunnen komen. Ik vraag me af of het juist is dat de dader nu in de slachtofferrol kruipt vanwege zijn pestverleden (en wanneer noem je iets pesten?), maar aan de andere kant is het ook wel te begrijpen dat je er als gepeste een keer helemaal klaar mee bent en volledig door het lint gaat. Het kan alleen geen opwelling geweest zijn, want zoals al is gezegd heb je er over nagedacht wanneer je besluit een mes mee te nemen en ben je verantwoordelijk voor wat je hebt gedaan. Dat mag naar mijn mening niet volledig ongestraft blijven, want anders kun je net zo goed elk misdrijf goedpraten. Er is bijna altijd een (goede) reden voor iemand's gedrag, maar dat wil niet zeggen dat je het dan ook moet accepteren. Laten ze eerst maar eens goed uitzoeken wat er precies allemaal is gebeurd en wat er aan vooraf is gegaan, en daarna een passende straf bedenken.
Gebruikersavatar
momo
Berichten: 11684
Lid geworden op: 10 okt 2009 23:02
Locatie: momoland

Re: Gepeste slaat terug

Als je lang genoeg op dezelfde knoppen drukt kan iedereen flippen.

Ik kan me heel goed inbeelden dat het voor de dader een oplossing leek, of een opwelling zoals genoemd.

Niemand is hierin onschuldig, spijtig genoeg is er een dode gevallen.

Misschien moet men beide kanten van de zaak uitdiepen. Pesters aanpakken en 'slachtoffers'meer weerbaar maken en terug laten slaan zonder tot geweld dienen over te gaan.

Dat begint in eerste plaats thuis, in de opvoeding.Als je het voorbeeld niet daar kan halen wordt het een stuk moeilijker.
School moet ook allerter zijn en daadwerkelijk ingrijpen ipv het wel aan te kijken.

Pesters zullen van alle tijden blijven, gepesten ook.Ik kan me zo inbeelden wat die jongen voor razernij voelde (I do ;) )
Maar je hebt altijd een keuze, actie en reactie verrechtvaardigen zichzelf niet .Je kan niet (levenslang)overal het vingertje blijven wijzen en de schuld steken op alles en iedereen.Als iedereen het eigen recht in handen gaat nemen waar ze denken dat ze gelijk hebben dan gaan we iets zien, wel dadelijk veel minder volk op de wereld.

Maargoed, hier spelen de minderjarigheid en impulsiviteit samen met 8 jaar in de pesthel wss wel als verzachtende omstandigheden.

Het zou een oproep moeten zijn aan de bully's en aan de gedupeerden.
Waar 2 vechten hebben 2 (of meer ) schuld. En elk met zijn eigen verantwoordelijkheid.

Spijtig dat het altijd zo ver moet komen voor er zich iets roert :doubt:
Frankly my dear, I don't give a damn...
Do or do not, there is no try... (Yoda)
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15118
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Gepeste slaat terug

TheEmperor85 schreef:Either way gaat Anthony vrijuit. En het is misschien moreel niet helemaal juist van me, maar nogmaals, ik hoop dat huidige en toekomstige pesters dit toch even aan het denken zet..
Ik ben er geen voorstander van dat de messentrekker vrij uit gaat, daarmee geef je een
verkeerd signaal af aan de samenleving. Excessief geweld valt nooit goed te praten.
Maar het is in ieder geval duidelijk dat er eens goed moet worden nagedacht over het verschijnsel pesten op school.
* Liebe Macht Frei *
Alias Ego

Re: Gepeste slaat terug

Ten eerste is het erg dat iemand is dood is of deze er nu wel of geen aandeel in had .

Verder vraag ik me af in hoeverre de omgeving heeft kunnen zien of kunnen reageren op het feit dat de persoon in kwestie werd gepest . Hoe je het went of keert een persoon heeft zelf een aandeel in het pest gedrag , kan deze er niet mee omgaan dan gaat het gewoon door .
Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 6335
Lid geworden op: 26 aug 2008 14:00

Re: Gepeste slaat terug

Eh - heb je ook ideeën over "hoe een gepeste om kan gaan met gepest worden, zodat het wel stopt"?

(De meeste deskundigen en mensen met ervaring zitten op dit punt nog wel eens met de handen in het haar.)
TheEmperor85

Re: Gepeste slaat terug

Janneke schreef:Eh - heb je ook ideeën over "hoe een gepeste om kan gaan met gepest worden, zodat het wel stopt"?

(De meeste deskundigen en mensen met ervaring zitten op dit punt nog wel eens met de handen in het haar.)
Pardon, aan wie was de vraag gericht?
Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 6335
Lid geworden op: 26 aug 2008 14:00

Re: Gepeste slaat terug

.....aan Alias Ego.

Dat iemand zelf een aandeel zou hebben in het pesten, d'accord - ellende ondergaan is deel hebben aan de situatie (en agressors, also known as pestkoppen willen dat ook krek zien).

Maar dat het door zou gaan, precies omdat iemand er niet mee kan omgaan is wel wat straf...
Gebruikersavatar
FlowerPower2020
Berichten: 6775
Lid geworden op: 30 jun 2013 21:54
Locatie: Mentha Aquatica

Re: Gepeste slaat terug

Verder vraag ik me af in hoeverre de omgeving heeft kunnen zien of kunnen reageren op het feit dat de persoon in kwestie werd gepest?
Dat is een goede vraag. Hoe ziet de omgeving nou dat je gepest wordt? Er zijn van die pesters die zeggen: als je het verteld, ik weet je te vinden. Je bent totaal in hun macht, je wilt het allemaal zelf oplossen, je wilt niet dat dit een ander weet. Dus als iemand zegt: 'is er wat?' dan is de eerste reactie 'nee, er is niets aan de hand'. Hierdoor weet de omgeving niet wat in je hoofd omgaat. Maar het vervelende ervan is, dat het niet lukt om het zelf op te lossen. Je moet anderen er mee betrekken, of wachten tot een ons totdat die ene pester naar een andere school gaat of zijn diploma heeft gehaald. Als je anderen er mee betrekt heb je de kans om de situatie vanuit een andere kant te bekijken waardoor je tot een oplossing kan komen.
Hoe je het went of keert een persoon heeft zelf een aandeel in het pest gedrag , kan deze er niet mee omgaan dan gaat het gewoon door.
Maar het vervelende is dat de gepeste vaak niet weet waarom hij iedere keer wordt gepest. Ik wist vroeger niet waarom ik gepest werd. Ik kende de oorzaak niet.

En er zijn ook mensen (ik vroeger ook) die denken: als ik er maar niets van zeg dan houdt die persoon vanzelf op. In sommige gevallen kan dat werken maar vaak ook niet. Als iemand maar lang genoeg gaat zeiken en ik mij daaraan irriteert en niet zegt en opeens uitspat wordt er alleen maar om gelachen.

En in plaats dat iemand dat nou verteld, maar blijkbaar moet je als gepeste zelf het wiel uitvinden. Want er is niemand in de wereld die je wilt helpen, niemand in de klas. En dat is iets waar best wel aandacht aan besteed worden.
Understand: you been understood
TheEmperor85

Re: Gepeste slaat terug

koen0069 schreef: En er zijn ook mensen (ik vroeger ook) die denken: als ik er maar niets van zeg dan houdt die persoon vanzelf op. In sommige gevallen kan dat werken maar vaak ook niet.
Ja dat is de 'grote wijsheid', die werkelijk elke logica of onderbouwing mist. "Gewoon geen aandacht aan geven, dan houden ze vanzelf op".. Als je een kind nou 1 slecht advies kan geven he..
Gebruikersavatar
FlowerPower2020
Berichten: 6775
Lid geworden op: 30 jun 2013 21:54
Locatie: Mentha Aquatica

Re: Gepeste slaat terug

TheEmperor85 schreef:
koen0069 schreef: En er zijn ook mensen (ik vroeger ook) die denken: als ik er maar niets van zeg dan houdt die persoon vanzelf op. In sommige gevallen kan dat werken maar vaak ook niet.
Ja dat is de 'grote wijsheid', die werkelijk elke logica of onderbouwing mist. "Gewoon geen aandacht aan geven, dan houden ze vanzelf op".. Als je een kind nou 1 slecht advies kan geven he..
Precies dat is erg slecht advies en ook destructief voor jezelf. Je plaatst jezelf onder die pester, terwijl je toch zelf wel de belangrijkste persoon bent in je leven. Het resulteert in die misplaatste gedachte: "laat ik zo weinig van mij horen.. ik moet mij niet aanstellen. Ik mag niet tegen een ander zeggen.."

Moest wel glimlachen. Flashback. Koen tijdens maatschappijleer in de derde klas. Tr*tje was lekker aan het sarren. Precies in mij gezichtsveld. Blijkbaar vond ze mij leuk op één of andere manier, maar ik begreep haar totaal niet. En ze was zo lekker aan het sarren. Totdat ik haar keihard schopte! En niet één keer maar een hele hoop keren. Ik wou dat helemaal niet, maar de ander liet mij geen keuze. Uurtje was toch voorbij en heftig in de stress liep ik naar de eetzaal toe. Ik zou het nog memoreren tegen haar als waarschuwing, vond ze niet leuk 011
Understand: you been understood
Gebruikersavatar
FlowerPower2020
Berichten: 6775
Lid geworden op: 30 jun 2013 21:54
Locatie: Mentha Aquatica

Re: Gepeste slaat terug

Overigens dat laatste wat ik aanhaalde. Dat zou ik nu niet meer doen en ik wil het ook niet adviseren naar andere mensen. ik had toen nog niet geleerd hoe je stop tegen iemand zegt. Maar ze was mij zo aan het sarren, niet één les maar een hele hoop lessen en dat hele derde jaar. Dan.. dan vraag je er ook om..
Understand: you been understood
Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 6335
Lid geworden op: 26 aug 2008 14:00

Re: Gepeste slaat terug

koen0069 schreef: Maar het vervelende is dat de gepeste vaak niet weet waarom hij iedere keer wordt gepest. Ik wist vroeger niet waarom ik gepest werd. Ik kende de oorzaak niet.
Maak het niet persoonlijker dan het is.

Iemand heeft de behoefte om agressie te uiten en/of machts'spelletjes' te spelen of machtsmisbruik te plegen.

Boffers hebben soms de ervaring dat een goed gerichte, al dan niet fysieke dreun het pesten doet stoppen - al houdt dat doorgaans in dat de lafbekken een ander slachtoffer zoeken.

Wanboffers ervaren dat die goed gerichte dreun niet altijd werkt.
Want je wordt NIET gepest "omdat je niet weerbaar zou zijn", dat is slechts een aspect dat mee kan spelen.
Soms is iemand reuze weerbaar, maar tja, woont in de verkeerde wijk. (Of gaat naar de foute kerk, draagt foute kleren, en noem alle honderden mogelijke verschillen maar op. Jij "bent fout, want anders/ niet te vertrouwen/ etc etc etc.")

Dus confirmeer je niet aan "hun" mening! (Dat is slechts een smoes. De reden is dat "men" agressie kwijt wil ten koste van anderen - heel erg triest, maar ook geen zaak om voor je eigen gedrag heel veel conclusies aan te verbinden. )
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15118
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Gepeste slaat terug

koen0069 schreef:Maar het vervelende is dat de gepeste vaak niet weet waarom hij iedere keer wordt gepest. Ik wist vroeger niet waarom ik gepest werd. Ik kende de oorzaak niet.
Het is inderdaad best handig om te kunnen begrijpen waarom je gepest wordt. Je afvragen waarom je gepest wordt heeft vrij weinig met je ‘conformeren aan de mening van pesters’ te maken, zoals Janneke stelt. Het zal wel bedoeld zijn als goed advies, maar het klinkt eerder als een verwijt aan het adres van de geplaagde en daar maak je het alleen nog maar erger mee.
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 6335
Lid geworden op: 26 aug 2008 14:00

Re: Gepeste slaat terug

volhoudertje schreef: Het is inderdaad best handig om te kunnen begrijpen waarom je gepest wordt. Je afvragen waarom je gepest wordt heeft vrij weinig met je ‘conformeren aan de mening van pesters’ te maken (...)
Helemaal mee eens.
Verder is mijn pleidooi is om het juist niet op jezelf te betrekken.
"Snappen hoe het zit" is nuttig.
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24428
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Gepeste slaat terug

Janneke schreef:
volhoudertje schreef: Het is inderdaad best handig om te kunnen begrijpen waarom je gepest wordt. Je afvragen waarom je gepest wordt heeft vrij weinig met je ‘conformeren aan de mening van pesters’ te maken (...)
Helemaal mee eens.
Verder is mijn pleidooi is om het juist niet op jezelf te betrekken.
"Snappen hoe het zit" is nuttig.
Zelfs als je snapt hoe iets in elkaar zit, is het vaak bijna niet te doen "om het niet op jezelf te betrekken". Als je lang en hevig bent gespest of nog steeds, dan ga je uiteindelijk het wel op jezelf betrekken, zelfs als je ergens weet, dat er oorzaken zijn rondom de pester zelf.

(Een pester, doet het misschien ook om redenen. Misschien is de pester heel onzeker, heeft het veel problemen thuis, zit er veel verdriet, loopt de pester rond met gedachten die niemand weet, heeft de pester last van het verleden- misschien zelf gespest en wilt nu terugslaan, wil nu sterker zijn als een ander, misschien is het ook bescherming. Dat kan allemaal.
Wat het pesten, natuurlijk helemaal niet goed praat, en er zijn ook mensen die geen problemen hebben, maar vaak komt het ergens vandaan.)

Overigens vind ik wel, dat diegene die wat heeft uitgehaald waardoor er nu iemand niet meer leeft, een straf verdiend. (Ondanks dat het vreselijk is- om zolang gespest te worden.)
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
Kyron
Berichten: 325
Lid geworden op: 17 okt 2009 14:24

Re: Gepeste slaat terug

De gebeurtenis doet me denken aan 2 waargebeurde filmen. Eentje die ik heel lang geleden heb gezien, een jongen in de VS, die zijn broer doodschoot vanwege ernstig pestgedrag. Een paar jaar geleden heb ik tevens een waargebeurde film gezien van een pestslachtoffer die heel zijn klas doodschoot ook vanwege onbeteugeld pesten. Ik had die film op mijn computer gedownload. Maar heb hem gewist, doordat de film me een slechte nasmaak achterliet.

Alle aandacht begint dan te gaan naar dit laatste gedrag en dat de definitie van het probleem verplaatst van het pesten (van de pestkop, het meeloopgedrag en pestprobleem in de klas) naar het gedrag van de gepeste…

Terug naar “Overige problemen en vragen”