Gebruikersavatar
WJM1988
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 mar 2016 02:17

Heb ik Asperger?

Hallo iedereen,

ik zou eigenlijk graag mijn verhaal kwijt willen, en ook graag tips willen over bijvoorbeeld het vinden van gepast werk. Dat is wat vreemd wanneer mijn vraag is of ik het syndroom van Asperger heb, maar het hoort erbij. Want, ik wil graag en die vraag beantwoorden en op ideeën komen om wat van mijn leven te maken.

Ik ben Wouter, en 27 jaar oud. Ik heb een studie culturele antropologie gedaan, en die aan de universiteit afgerond. Ook heb ik diabetes, maar die is goed onder controle. Ik ben nu werkloos, al wil ik wel graag werken, ik heb geen sollicitatieverplichting, maar binnenkort wel een gesprek om werk te vinden op mijn verzoek. Ik heb weinig vrienden en ik heb heel sterk het gevoel dat het niet goed gaat met mijn leven, en dus met mij.

Mijn eerste vraag, is die van mijn topic. Heb ik Aspgerger? Ik denk van wel en ook van niet. Ik kom erg sociaal over, maar heb dat ook aangeleerd, dit is misleidend want het is niet hoe ik mezelf voel. Verder ben ik vaak gericht op details, zo erg zelfs dat ik moeilijk kan plannen en er obsessief in ben. Ik raak in paniek zonder structuur, met name wanneer ik op reis ga. Het belangrijkst voor mij, is dat ik weet dat er iets mentaal niet klopt, en ik dat altijd merk. Ik ben nogal een ongepast persoon, maak op de verkeerde momenten grapjes. Ik isoleer mezelf heel veel, omdat ik me ongemakkelijk voel rondom mensen, maar ik wil wel graag meer vrienden. Toch lukt dit me niet, en heb ik het gevoel dat ik veel mis op deze manier. Dat vind ik enorm jammer. Ook zou ik graag een vriendin willen, maar ben ik zo on-sociaal dat het er logischerwijs niet van komt. Hoe ik overkom klopt niet: mijn nieuwe huisgenote denkt dat ik bijvoorbeeld recent een scharrel over de vloer had. In werkelijkheid ben ik vrij eenzaam en loop ik ook bij een psychiater. Dit is het contrast waar ik het over heb, dit is niet hoe ik me voel. Op de middelbare school en universiteit ben ik ook erg alleen geweest.

Qua werk vind ik het moeilijk. Bij mijn laatste baantje in een boekwinkel, ben ik ontslagen omdat ik teveel in mijn eigen wereld zat. Dat heb ik vaker te horen gekregen. Het is moeilijk om met me te communiceren, al wil ik dat wel graag kunnen. Het lukt me niet omdat ik dingen verkeerd begrijp. Toch wil ik heel graag werken, maar ik voel me erg onveilig. Mijn moeder spreek ik zelden, mijn vader ook. Mijn broertje woont wel bij ons en daar ben ik erg blij mee.

Ik heb tegenwoordig het gevoel- met name qua werk -dat ik in mijn eentje alles moet oplossen. De reden dat ik nu geen sollicitatieplicht heb, is omdat ik vaak onderuit ga door mijn bloedsuikers. Toch wil ik heel, heel graag wat van mijn leven maken! En ook heel graag werken! Nu voel ik me ook niet op mijn gemak, omdat ik voor spek en bonen mee doe.

Dank jullie wel! Ik ga nu slapen, maar dit wil ik graag even typen omdat ik er heel erg mee zit. En ik vind het fijn om jullie ervaringen en ideeën aan te horen!

Wouter
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15115
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Heb ik Asperger?

Hallo Wouter,

Ik je aller eerst welkom heten op het forum!

Als je iets van je leven wilt maken is het van belang om je sterke en zwakke punten te kennen. Ik heb de indruk dat jij die sterkte en zwakke punten redelijk goed kunt benoemen.

Het lijkt me dat je in samenspraak met je pscyhiater kunt werken aan de knelpunten, zoals bijvoorbeeld 'on-sociaal' gedrag, in je eigen wereld leven, waardoor je het risico kunt lopen je baan te verliezen etc. Als je er prijs op stelt om je te laten testen op Asperger, zal je psychiater je daar ongetwijfeld bij kunnen helpen.

Succes!
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
jazzauti
Berichten: 28
Lid geworden op: 19 dec 2015 21:54

Re: Heb ik Asperger?

op de een of andere manier ben je terecht gekomen bij het idee dat je asperger zou kunnen hebben. er zijn niet heel veel manieren om erachter te komen of je daadwerkelijk asperger hebt. als je dan toch al bij een psychiater loopt, zou ik hem of haar eens om advies vragen. uiteindelijk kun je getest worden en er achter komen of je asperger hebt of niet.

de kenmerken die je noemt, kunnen overeen komen met asperger. maar iedereen is een beetje autistisch, want dat kenmerkenspectrum is behoorlijk 'breed'. je zou het ook in je jeugd kunnen zoeken bijvoorbeeld. je schrijft dat je amper contact hebt met je ouders. volgens mij zijn autisten juist behoorlijk close met hun ouders (oke, uitzonderingen bevestigen de regel). misschien is er een reden voor dat weinige contact. en misschien weet je je door je jeugd geen houding te geven wat je erg onzeker maakt. en als je onzeker bent, is het moeilijk om sociaal te zijn. en dan kom je al snel bij de omschrijving voor een autist (met je beweegredenen dus).

hee, dit is maar puur een richting waarin het zou kunnen zitten. een theorie die ik ontleed alleen aan het zinnetje over je ouders. dus misschien slaat het nergens op. in dat geval kun je die oorzaak doorstrepen. en wegstrepen is belangrijk, want als je weet wat het niet is, kom je vanzelf bij wat het wel is zonder dat je er iets over weet ; ).
Gebruikersavatar
WJM1988
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 mar 2016 02:17

Re: Heb ik Asperger?

Dank jullie wel voor de reacties! Ik spreek nu toevallig iemand via de mail die Asperger heeft. En ja, ik denk ook dat het niet altijd heel helder is, en autisme altijd in verschillende gradaties aanwezig kan zijn. Zoals gezegd heb ik ook diabetes en vermoed ik, een lichte vorm van autisme. Die combinatie versterkt elkaar op zo'n manier, dat het een 'probleem' is. Zelf ben ik er zeker van, omdat het goed past. Mijn vader is erg egocentrisch, evenals mijn moeder en broertje, net zoals ik. We zijn stuk voor stuk ook niet bijzonder empatisch, althans, dat is moeilijk. En het is niet expres. Er speelt meer naast het idee van autisme, maar ik zie het wel als een sterke karaktertrek die niet anders te verklaren is. Zelf ben ik ook heel rationeel, maar kan ook erg inlevend zijn met rust. Verder heb ik zo mijn obsessies, met name met vorm. Daarmee probeer ik wat te doen, op een positieve manier.

Belangrijker dan een diagnose, is nu werk vinden. De diagnose maakt me niet zoveel uit. Ik weet niet of mensen daarin tips hebben. Ik reageer nu vooral om die reden: ik word niet vrolijk van dit thuiszitten. Maar door hoe ik mentaal in elkaar steek, ben ik ook niet in staat om mezelf simpel bij de kladden te pakken, en bijvoorbeeld te doen waar mijn interesses liggen, en daar een succes van maken. Ik zit op een verwarrend punt: ik heb geen of weinig hulp vanuit het UWV, wil wel werken, maar weet ook heel erg goed dat het me moeizaam lukt allemaal. Thuiszitten is rot, omdat ik zo nergens kom, sociaal niet, qua financiën ook niet, en zelfstandigheid natuurlijk ook niet. Werken zelf gaat moeizaam, omdat ik al drie keer ben ontslagen. Niet omdat ik met de pet naar mijn werk gooi, want ik werk hard en doe mijn best. Maar omdat ik moeilijk te benaderen ben, en inderdaad in mijn eigen wereld leef. Veel bazen hebben door dat dit niet expres is overigens, maar, ook zij geven aan: er is iets aan de hand, en dit werkt niet.

Dat is goed om te horen, dan weet ik ook waar ik aan toe ben. Ik wil alleen echt uit deze situatie! Het liefst door voor mezelf te beginnen, waarbij ik mijn beperkingen en obsessies kan omzetten in iets positiefs. Maar dit is ook niet echt een optie.

In de situatie blijven zoals hij nu is, zit dan ook niet in mijn aard. Ik wil er wel uit komen, maar weet niet zo goed hoe. Misschien zoek ik ook geruststelling, omdat ik een beetje bang word van het vooruitzicht tot mijn 30ste in de bijstand te zitten. Dat vind ik geen toekomst, of plek voor mezelf eerlijk gezegd.

Anderzijds, raak ik oprecht in de war van het gewone leven. Ik kan moeilijk een weg vinden op de arbeidsmarkt. Dat weet ik ook.

Dus ja. Daar gaat het me vooral om. Wat de reden ook mag zijn, de diagnose maakt mij niet zoveel uit: wel het plan van aanpak, met dit in het achterhoofd.

Dank jullie wel! Ik weet dat dit geen makkelijke vraag is, maar heeft iemand ervaring met deze situatie? Moet ik om meer hulp vragen bij het UWV?
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15115
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Heb ik Asperger?

WJM1988 schreef:Ik weet dat dit geen makkelijke vraag is, maar heeft iemand ervaring met deze situatie? Moet ik om meer hulp vragen bij het UWV?
Je kunt het uiteraard vragen, maar ik geloof niet dat het UWV in dit soort zaken veel voor je zal kunnen betekenen. Als je een goede klantmanager treft zal die je bepaalde adviezen kunnen geven, maar de tijd van speciale re-integratie trajecten is al lang verleden tijd, daar is door bezuinigingen allemaal de klad
in gekomen. Het rendement van dat soort trajecten was ook betrekkelijk laag. Maar je kunt uiteraard een balletje opwerpen, niet geschoten is altijd mis.
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
jazzauti
Berichten: 28
Lid geworden op: 19 dec 2015 21:54

Re: Heb ik Asperger?

ik herken wel een en ander in je verhaal. ik vind werk vinden bijvoorbeeld ook heel lastig. en dat terwijl ook ik gaar wil werken. het voordeel van een diagnose is dat je meer hulp kunt krijgen (jobcoach of iemand die je helpt met zoeken naar werk). maar zover is het bij jou (nog) niet.

ik heb ook nooit heel veel aan het uwv gehad. in ieder geval niet zoals bohm het vertelt in de uwv-reclames. ik moet wel zeggen dat ik ze altijd correct en vriendelijk vind. oke, daar kom je ook niet ver mee. totdat ik een wajongplek bij een bedrijf kreeg aangeboden (via het uwv) wat precies bij mij paste. ik voer nu mijn hobby uit en krijg er salaris voor. daar prijs ik mij dus zeer gelukkig mee. en dat heb ik toch echt te danken aan mensen bij het uwv.

wat denk ik helpt, is het contact warm houden met je contactpersoon bij het uwv. af en toe een berichtje via werk.nl ofzo. je bent gretig om te werken en dat helpt ook. blijf zoeken naar leuke banen en solliciteer. de onwaarschijnlijke verhalen bestaan; ik ben er een van...

succes en hou de moed erin!

Terug naar “Autisme Spectrum Stoornissen”