Spruitje

Vrije Associatie = dat nou wat bij autisme

Afgelopen mei heb ik de diagnose 'stoornis in het autistisch spectrum' gekregen, volgens de DSMV en naar mijn huisarts is dit gecorrespondeerd als pdd-nos. Ik ben gelijk in therapie gegaan maar vraag me nu af of ik hier wel goed aan doe. Uiteraard is het een 'schok' dat ik dus een ASS heb en daarnaast ben ik bezig met het uitzoeken wat er nu aan mijn autisme te danken of te wijten is. Mijn behandelaar vindt dat allemaal niet zo belangrijk en vindt ook dat ik me niet zo moet focussen op het 'etiket' maar voor mij is het dus wel belangrijk (ben een autist nietwaar :) Ik ben er nu achter dat de therapie bestaat uit vrije associatie, iets wat overigens niet met mij is gecorrespondeerd, ik wist dus niet dat die therapievorm zou worden gebruikt en voel me daar ook eigenlijk niet zo prettig bij. Ligt dit nu aan mij of moet ik me er maar dapper doorheen slaan? Wat vinden jullie?
Spruitje

Re: Vrije Associatie = dat nou wat bij autisme

Overigens: wat ik ook heel vervelend vind is dat de wachtkamer van mijn behandelaar één vieze gore troep is. Het stinkt er, er liggen dotten met haar. Ik vind dat best wel vervelend. Kan hem moeilijk vragen om de boel op te ruimen voordat ik kom maar ik voel me eigenlijk nu een beetje in de kou staan en heb het gevoel dat hij er dus wel een etiketje op plakt (op mij dus) maar dat hij zelf eigenlijk geen rekening wenst te houden met dat etiketje.
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15118
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Vrije Associatie = dat nou wat bij autisme

Spruitje schreef:Ik ben er nu achter dat de therapie bestaat uit vrije associatie, iets wat overigens niet met mij is gecorrespondeerd, ik wist dus niet dat die therapievorm zou worden gebruikt en voel me daar ook eigenlijk niet zo prettig bij.
Kun je uitleggen waarom jij je niet prettig voelt bij de gedachte aan een therapie vorm waarin vrije associatie wordt gebruikt?
Spruitje schreef:Overigens: wat ik ook heel vervelend vind is dat de wachtkamer van mijn behandelaar één vieze gore troep is. Het stinkt er, er liggen dotten met haar. Ik vind dat best wel vervelend..
Nou, als het zo erg is mag je daar best wat over zeggen, hoor.
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
FlowerPower2020
Berichten: 6775
Lid geworden op: 30 jun 2013 21:54
Locatie: Mentha Aquatica

Re: Vrije Associatie = dat nou wat bij autisme

Hoi Spruitje,

Nog een warm welkom van mij op het forum! :)
ik wist dus niet dat die therapievorm zou worden gebruikt en voel me daar ook eigenlijk niet zo prettig bij.
Mag ik je vragen waarom je daar zo onprettig bij voelt bij "vrije associatie"?
Ligt dit nu aan mij of moet ik me er maar dapper doorheen slaan? Wat vinden jullie?
Ik ben de laatste die zegt dat "het aan jou ligt" dat zeggende helpt ook geen zier. Ik zou het proberen. En als je merkt na een paar keer dat je er geen baat bij hebt kaart het aan. Liever nog wat eerder zodat de psy ook op de hoogte is. Vertel hem/haar waarom je er onprettig bij voelt, wat verwacht je en wat wil je niet?
Overigens: wat ik ook heel vervelend vind is dat de wachtkamer van mijn behandelaar één vieze gore troep is. Het stinkt er, er liggen dotten met haar. Ik vind dat best wel vervelend.
Bah! Verteld het aan hem/haar. Vertel hoe jij je daarover voelt.
Kan hem moeilijk vragen om de boel op te ruimen voordat ik kom
En waarom kan dat niet? Jij bent toch de klant en de klant is koning? Of zie ik dat verkeerd?
Understand: you been understood
Spruitje

Re: Vrije Associatie = dat nou wat bij autisme

Het lijkt mij niet meer dan normaal dan als er afspraken worden gemaakt over therapie (nl. werken aan de communicatie en het omgaan met mijn autisme) dat je je daar dan aan houdt (als therapeut). Ik zie niet zo goed hoe vrije associatie mij zal helpen mijn communicatie te verbeteren. Daarnaast als ik nadenk over mijn autisme en daar iets over zeg krijg ik te horen dat het maar een etiketje is en dat het niet uitmaakt. Voor hem misschien niet maar voor mij wel!! Mijn communicatie is zo 'beroerd' dat ik nooit primair kan reageren en dan is het 'moment' natuurlijk al voorbij.

Vrije associatie zal ongetwijfeld wel helpen maar ik zie het niet als de therapievorm die voor mij goed zal zijn omdat zijn perceptie heel anders is dan mijn perceptie en of dit mijn zelfinzicht zal verbeteren betwijfel ik ook omdat dit niet de insteek is van de therapie, die is dus: omgaan met mijn autisme en het verbeteren van mijn communicatie. Ik heb nu te horen gekregen dat ik mijn manier van communiceren gewoon moet trainen. Maar hoe ik dat dan moet doen? Op een bandje opnemen en beluisteren? In de spiegel met mezelf communiceren? Joost mag het weten. Ik heb het hem twee keer gevraagd en toen ben ik er maar mee opgehouden want na de tweede keer de boodschap 'trainen' te hebben gehoord klapte ik dicht.

Zijn wachtkamer is dus een vieze bende en ik voel me goed als ik binnenkom maar als ik er te lang zit (en zijn afspraken beginnen nooit op tijd) ben ik al zo overprikkelt dat ik eigenlijk gelijk weg wil.

Hmmmm.....dit zegt mij eigenlijk al voldoende :)
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15118
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Vrije Associatie = dat nou wat bij autisme

Spruitje schreef:Hmmmm.....dit zegt mij eigenlijk al voldoende :)
Inderdaad, het komt op mij over als iemand die eigenlijk het liefste
op de vlucht slaat.
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15118
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Vrije Associatie = dat nou wat bij autisme

Spruitje schreef:Verklaar je nader.
Je zegt zelf toch al? Zijn wachtkamer is dus een vieze bende en ik voel me goed als ik binnenkom maar als ik er te lang zit (en zijn afspraken beginnen nooit op tijd) ben ik al zo overprikkelt dat ik eigenlijk gelijk weg wil.

En die 'vieze bende' en dat overprikkeld raken gebruik je natuurlijk als kapstok. Zo heb je immers een geldig excuus om nog meer te twijfelen aan het nut van deze therapie en wordt het heel makkelijk om niet te willen gaan.
* Liebe Macht Frei *
Spruitje

Re: Vrije Associatie = dat nou wat bij autisme

Dat is wel heel simpel gedacht. Ik vind een aantal dingen vervelend en als ik die achter elkaar zet denk ik niet dat ik op de juiste plek ben. Dat is het. Ik ben niet iemand die zoekt naar een reden om weg te lopen maar wil me wel goed voelen bij een arts zonder hem daarom te verzoeken zoals in 'ruim je wachtkamer op' of 'hou je aan het tijdstip van de afspraak'. Daarnaast twijfel ik aan vrije associatie omdat ieder mens een andere perceptie heeft. Had ook wel willen weten dat de therapie daaruit zou bestaan trouwens. Het voelt nl. Alsof ik daar zelf geen zeggenschap over heb.
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15118
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Vrije Associatie = dat nou wat bij autisme

Spruitje schreef:Ik vind een aantal dingen vervelend en als ik die achter elkaar zet denk ik niet dat ik op de juiste plek ben.
In dat geval kun je beter een andere therapeut zoeken.
* Liebe Macht Frei *
Spruitje

Re: Vrije Associatie = dat nou wat bij autisme

Ik geloof dat jij wel van inkoppertjes houdt.
TheEmperor85

Re: Vrije Associatie = dat nou wat bij autisme

Spruitje schreef:Ik geloof dat jij wel van inkoppertjes houdt.
:-s Hoe is dat een inkoppertje dan? Lijkt me een vrij verstandige conclusie, eerder.
Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 6335
Lid geworden op: 26 aug 2008 14:00

Re: Vrije Associatie = dat nou wat bij autisme

Spruitje schreef:Afgelopen mei heb ik de diagnose 'stoornis in het autistisch spectrum' gekregen, volgens de DSMV en naar mijn huisarts is dit gecorrespondeerd als pdd-nos.
Hoi Spruitje,
welkom op het forum...!
Lastig gedoe, hoor! In feite is pdd-nos geen diagnose, het is de uitspraak, dat er in jouw ontikkeling als mens op een of andere manier, niet nader gespecificeerd, een x aantal dingen, ook niet nader gespecificeerd, niet goed zouden zijn verlopen. De diagnose wordt gesteld door psychologen, die kijken naar ""psychologisch gedrag"".
And for some reason or the other is pdd-nos ingedeeld bij autistisch, in het nieuwste handboek waarin de ""stoornissen"" worden geklassificeerd. (Sommige mensen met pdd.nos zijn idd erg met hun aandacht naar binnen gekeerd, dus het is geen complete waarzin, maar toch....)
Nogal wat mensne met pdd-nos hebben vooral een min of meer lichamelijke ontwikkelingsachterstand. Die redelijk makkelijk is te diagnoseren, aan de hand van testen zoals: kun je langer dan 30 seconden acter elkaar op 1 been staan...? (Ook dat zou je gedrag kunnen noemen, maar een psycholoog doet dit soort testen niet.)(Kijk eens op www.novreflextherapie.nl)
Gesteld, dat iemand die 30 secondden niet haalt (en idem dito voor nog een aantal anere testen) dan kan er via lichaamswerk veel tegen gedaan worden. Met als gevolg, dat mensne makkelijk met hun aandacht naar buiten kunnen.
Spruitje schreef:Ik ben gelijk in therapie gegaan maar vraag me nu af of ik hier wel goed aan doe.
"Er iets aan doen" is alleen maar uitstekend! uiteraard: 'wat precies wijsheid is' is een andere vraag.
Spruitje schreef:Uiteraard is het een 'schok' dat ik dus een ASS heb
:knuffel: :knuffel: :knuffel:
Spruitje schreef: en daarnaast ben ik bezig met het uitzoeken wat er nu aan mijn autisme te danken of te wijten is.
Terecht! Dat is ook een manier - een uiterst verstandige manier! - van omgaan met de schok!!
Spruitje schreef:Mijn behandelaar vindt dat allemaal niet zo belangrijk en vindt ook dat ik me niet zo moet focussen op het 'etiket' maar voor mij is het dus wel belangrijk (ben een autist nietwaar :) Ik ben er nu achter dat de therapie bestaat uit vrije associatie, iets wat overigens niet met mij is gecorrespondeerd, ik wist dus niet dat die therapievorm zou worden gebruikt en voel me daar ook eigenlijk niet zo prettig bij. Ligt dit nu aan mij of moet ik me er maar dapper doorheen slaan? Wat vinden jullie?
Ik vind het kolder! Goed, dat je deze vragen stelt!!
Als gezegd: je hebt een schok gehad "wat moet ik met deze diagnose?" - snappen wat men daar zoal mee bedoelt en of dat klopt en of je je daarin herkent, dat zijn zo ongeveer de eerste dingen die daarbij horen. Een peut hoort je daarin te steunen.

Op het momment dat jij in rustiger vaarwater bent na de schok, DAN kan een client centered therapeut met recht en reden zeggen: 'focus je niet op het etiketje, ik zie jou als mens en ik wil jou en jouw moeilijkheden in het leven leren kennen en je daarin bgeleiden'. (Iets, dat op zich hout snijdt - maar de methode 'client centered' van meneer Rogers valt niet 100% samen met vrije associatie.)
Komt de peut er eerder mee dan jij, dan is het gewoon de woorden van de vriendelijke meneer Rogers verdraaien, zodat het in wezen de aloude, autoritaire boodschap wordt: "U bent hier maar de patient en ik bepaal als deskundige wat we gaan doen en u moest u maar gewoon laten doen door mij".

Werken aan communiatie kan nog heel erg veel zijn, maar dat het vrije associatie moet zijn - hm, nee. De functie van vrije associatie is juist om je onbewuste in te duiken - dat is iets heel anders.
Spruitjes

Re: Vrije Associatie = dat nou wat bij autisme

@janneke. Dank je wel voor het verhelderende meedenken. Dat heb ik dus nodig omdat ik momenteel best wel in de 'war' ben. Ik weet inmiddels wel zo'n beetje wat PDD-NOS is maar de officiële diagnose (zoals ik die dus mondeling kreeg) was een stoornis in het autistisch spectrum terwijl naar de huisarts dus pdd-nos is gecommuniceerd. Zelf prefereer ik de DSM-V klassificatie. Wat betreft het lichamelijke, ik schijn me nogal houterig voort te bewegen maar dat terzijde.

Na een sessie bij de psycholoog ben ik zeker drie dagen van de leg, om het maar even zo te noemen. Ik ben dan enorm aan het twijfelen omdat ik het gevoel heb dat ik deze kant helemaal niet op wil. Ik wil gerichte vragen waarop ik 'gericht' hoop te antwoorden waarna ik gericht aktie kan ondernemen. Lijkt me niet zo gek voor iemand die zo rationeel is als ik, de vrije associatie maakt me labiel en emotioneel. Niet dat ik iets tegen emoties heb maar ik heb het gevoel dat ik een andere insteek heb dan mijn psycholoog en inderdaad het lijkt op "U bent hier maar de patiënt en ik bepaal als deskundige wat we gaan doen en u moest u maar gewoon laten doen door mij".

Zo voel ik het en dat voelt absoluut niet prettig, vandaar mijn vraag die jij, nuchter, hebt beantwoord. Vrije Associatie, dat wil ik dus niet. Ik had het ook wel prettig gevonden als ik had geweten welke vorm de therapie zou krijgen. Maar ja. Ik ben dan niet goed in communicatie maar mijn psycholoog duidelijk ook niet.

Overigens zelf vind ik het heel prettig om naar binnen gekeerd te leven :) wie is trouwens meneer Rogers?
Spruitjes

Re: Vrije Associatie = dat nou wat bij autisme

Weet inmiddels wie meneer Rogers is. Volgens mij is mijn psycholoog behoorlijk gecharmeerd van Freud + zijn interpretatie van de vrije associatie, ik heb het gevoel dat hij nu mijn moeder de schuld van alles wil geven trouwens.
jazzauti

Re: Vrije Associatie = dat nou wat bij autisme

hee Spruitje (of is het Spruitjes??),

ik heb heel andere ervaringen met mijn behandelaars (ivm verhuizing 2 verschillende gehad). bij beiden was het er erg schoon en werd mij een behandelplan voorgelegd, die we samen hebben opgesteld. misschien een idee om daar eens naar te vragen. en er ook naar te handelen!

ook vind ik het absurd dat je geen duidelijk antwoord krijgt op je vraag hoe het communiceren te trainen. gewoon nog een keer vragen, zou ik zeggen. je bent immers autistisch, dus je wilt duidelijkheid ; )
ook ik wil soms meer van mijn behandelaar, maar die zegt dan 'nee, dat doen we niet' (past bijvoorbeeld niet in haar vakgebied). oke, dat is dan jammer, maar ik krijg wel een duidelijk antwoord.

en waarom is het daar zo'n troep?? bij wat voor soort instantie zit je? een ggz? of een eenling? komt daar geen schoonmaker dan?

ik vind het al met al erg onprofessioneel klinken.

wat betreft de vrije associatie, alles wat je leert is meegenomen. als het een begin is, en het neemt geen lange periode in beslag, zou ik daar gewoon aan meedoen. je komt dan toch weer tot bepaalde inzichten waar je zelf niet direct op zou komen.
alleen, wat mij tegenstaat bij die behandeling is (en dit is puur gericht op mijn eigen autisme), dat mijn hersens soms niet adequaat reageren. er komt wel een gedachte naar boven, maar is dat ook de terechte gedachte? ik vind dat een gewaagde behandeling voor autisten, omdat de link tussen wat je zegt en wat er in je hoofd omgaat misschien via een omweg loopt, waardoor de behandelaar een verkeerde uitslag krijgt omdat jij iets anders zegt.
snap je 'm nog? : )
lastig om uit te leggen. het heeft te maken met de vertraging van informatieverwerking bij autisten... maar goed da's mijn mening.
Spruitjes

Re: Vrije Associatie = dat nou wat bij autisme

Er is een behandelplan opgesteld. Ik heb duidelijkheid nodig (zoals ik al heb aangegeven) en daarnaast wil ik aan mijn communicatie werken en het simpele feit 'verwerken' dat ik dus een stoornis in het autistisch spectrum heb.

Als ik iets zeg over autisme wordt dat weggewimpeld omdat het een 'etiketje' is en aan mijn communicatie kan ik werken door te trainen. Hoe ik dat dan moet doen? Geen idee. Natuurlijk heb ik daar expliciet naar gevraagd maar het antwoord bleef hetzelfde. Trainen!

Ik heb problemen met mijn communicatie (vermoed ik) vanwege onduidelijkheid en de laatste keer dat ik bij de psycholoog was kwam ik niet uit mijn woorden waarop ik als reactie kreeg dat hij wel begreep waarom anderen zoveel moeite met mij hadden. Altijd fijn zo'n bevestiginging :(

Er is een schoonmaakster, die heeft nl. al eens 'ingebroken' tijdens een consult omdat ze uitbetaald moest worden. Maar de wachtkamer is een soort privé gedeelte. Zo smerig!!! Op de gang zitten mag ik niet en ik moet er ook altijd wachten. Niet te vermijden dat ik dus in die wachtkamer terecht kom en dan krijg ik weer prikkels die ik niet wil!

Ik ben het met je eens dat alles wat ik leer meegenomen is maar nu heb ik het gevoel dat ik niet serieus word genomen. Dit is niet hetgeen we hebben afgesproken en op mijn vraag 'is dit nou vrije associatie' heb ik niet eens antwoord gekregen! Ik vraag dus echt wel maar krijg vage antwoorden die mij geen steek verder helpen. En ik begrijp exact wat je bedoelt maar ja autisme is een etiketje :) dus die vertraagde informatieverwerking zal ook wel iets zijn wat ik moet gaan trainen....pfffff.

Inmiddels heb ik besloten dat ik met deze behandeling stop want ik schiet hier niets mee op. Het is imho niet 'veilig' omdat er barrieres worden opgeworpen waar ik gewoon iets mee kan.
Gebruikersavatar
FlowerPower2020
Berichten: 6775
Lid geworden op: 30 jun 2013 21:54
Locatie: Mentha Aquatica

Re: Vrije Associatie = dat nou wat bij autisme

Ga je er echt definitief mee stoppen of zoek je iemand anders? Er zwemmen immers meer psychologen in de zee. Dat dit vervelend is hoeft niet te betekenen dat de volgende ook vervelend is.

En ik vind het nogal een gewaagde uitspraak van de psy.Boos zou ik ervan worden.
Understand: you been understood
Gebruikersavatar
Psycholoog Dea
Berichten: 191
Lid geworden op: 27 nov 2013 16:59

Re: Vrije Associatie = dat nou wat bij autisme

Er is al veel gezegd en wat ik er aan wil toevoegen zijn twee dingen:

1. Een diagnose is een beschrijving van gedrag. Het betekent dat je bepaald gedrag vertoont en dat hier een naam voor verzonnen is. Meer is het niet. Een stoornis in het autisme spectrum is geen ding op zich die allerlei symptomen veroorzaakt, het is een beschrijving. Het maakt het voor psychologen/psychiaters onderling makkelijk om met elkaar te overleggen. Zo kan de één zeggen "Dit is persoon A met borderline." en de ander weet dan in welke richting hij/zij moet denken. Maar een diagnose is nooit een verklaring. Je hebt niet een stoornis en dáárom heb je moeite met communiceren. Je vindt onder andere communicatie moeilijk en samen met andere gedragingen noemen we dat bv. pdd-nos. In die zin is het dus wel een etiket en geen oorzaak.

Ik begrijp dat het anders voor je voelt en het ligt, in mijn opinie, grotendeels aan de media e.d. instanties dat we op deze manier over psychische stoornissen zijn gaan denken. Let er wel op dat dit dus een popularisering is en de zaken juist precies heeft omgedraaid.

2. Wat vervelend dat je je niet prettig voelde bij deze psycholoog. De ene psych is de andere niet, dus geef niet op. Er zijn genoeg anderen waarbij je je wel op je gemak kunt voelen en die hun ruimtes gewoon schoon (!) houden. Ik wens je veel sterkte in je zoektocht.
Psycholoog Dea van de online Psychologenpraktijk Boom.
Spruitjes

Re: Vrije Associatie = dat nou wat bij autisme

Psycholoog Dea schreef:Een diagnose is een beschrijving van gedrag. Het betekent dat je bepaald gedrag vertoont en dat hier een naam voor verzonnen is. Meer is het niet. Een stoornis in het autisme spectrum is geen ding op zich die allerlei symptomen veroorzaakt, het is een beschrijving. Het maakt het voor psychologen/psychiaters onderling makkelijk om met elkaar te overleggen. Zo kan de één zeggen "Dit is persoon A met borderline." en de ander weet dan in welke richting hij/zij moet denken. Maar een diagnose is nooit een verklaring. Je hebt niet een stoornis en dáárom heb je moeite met communiceren. Je vindt onder andere communicatie moeilijk en samen met andere gedragingen noemen we dat bv. pdd-nos. In die zin is het dus wel een etiket en geen oorzaak.
In de DSM-V wordt e.e.a. inderdaad omschreven en voldoet iemand aan die omschrijving dan krijgt die persoon een diagnose. Als die persoon echter aan zichzelf gaat werken dan voldoet het mijns inziens niet om dan te zeggen dat dit niet relevant is omdat de diagnose een etiket is. Hoe kan die persoon dan aan zichzelf gaan werken als het gedrag (dat omschreven is in de DSM V) niet wordt erkend door de behandelaar en als 'niet relevant want etiket' wordt beschreven. Dan geeft de therapeut daar zijn eigen inkleuring aan en daar ben ik, als cliënt, niet mee geholpen.

Verder ben ik van mening dat het een mix is van nature en nurture en het gedeelte nurture kan baat hebben bij goede therapie. De nature is de kern van het probleem (dit is nog steeds mijn bescheiden mening) dat autisme is. Dat de 'gemiddelde' ASS-er problemen heeft met communicatie is dan wel degelijk inherent aan de stoornis.

Autisme dus een beschrijving van gedrag noemen vind ik wel heel erg simplistisch.

Overigens ga ik wel op zoek naar een andere therapeut hoewel ik ervoor waak bij iemand terecht te komen die het ziet als een 'beschrijving van gedrag'.
Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 6335
Lid geworden op: 26 aug 2008 14:00

Re: Vrije Associatie = dat nou wat bij autisme

jazzauti schreef: (mbt vrije associatie)
alleen, wat mij tegenstaat bij die behandeling is (en dit is puur gericht op mijn eigen autisme), dat mijn hersens soms niet adequaat reageren. er komt wel een gedachte naar boven, maar is dat ook de terechte gedachte? ik vind dat een gewaagde behandeling voor autisten, omdat de link tussen wat je zegt en wat er in je hoofd omgaat misschien via een omweg loopt, waardoor de behandelaar een verkeerde uitslag krijgt omdat jij iets anders zegt.
snap je 'm nog? : )
lastig om uit te leggen. het heeft te maken met de vertraging van informatieverwerking bij autisten... maar goed da's mijn mening.
Mogelijk dat het bij autisme zo is, dat informatie langzamer wordt verwerkt - maar puur feitelijk is wat je hier zegt over vrije associatie gewoon "waar".
Zij het - en daar zit m de echte kneep - er IS GEEN terechte gedachte.
Ik zeg tafel - dan is stoel een logische associatie, maar als het gaat over hoe jij denkt en voelt, kan en mag jij aan het strand denken aan een paard, aan Amsterdam, aan noem het allemaal maar op.....
(Wat het ook een wat glibberige behandeling maakt. ...)
Spruitjes

Re: Vrije Associatie = dat nou wat bij autisme

Ik bedenk me nog iets: om het zo simpel te maken met 'beschrijving van gedrag' geeft een therapeut ook aan dat er dus iets aan gedaan kan worden en als de therapie niet werkt dan ligt het vast aan de patiënt en nooit aan de therapeut. Alleen al het feit dat mijn therapeut zijn wachtkamer niet op orde heeft, mij verbiedt in de gang te gaan zitten omdat ik overprikkelt raak in zijn troep en last but not least tijdens de laatste sessie nog eens met een raar stemmetje mij gaat zitten nadoen geeft aan hoe hij over mijn autisme dacht. Al mijn nuchtere constateringen (kan dit aan autisme liggen) werden weggewuifd onder de noemer 'het is een etiket'. Zo dacht hij blijkbaar zijn nieuwe dak te kunnen bekostigen. Klinkt dit heel paranoïde? Vast maar dat is dan natuurlijk ook maar een beschrijving.
Spruitjes

Re: Vrije Associatie = dat nou wat bij autisme

@janneke Dank je voor je reactie. Ik ben inmiddels gestopt met deze therapie. Ik voel wel degelijk voor therapie maar denk nu zelf in de richting van RET, denk dat dat meer bij mij past.
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24428
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Vrije Associatie = dat nou wat bij autisme

Klinkt dit heel paranoïde?
Ja, dat klinkt toch wel behoorlijk paranoìde vind ik. Hopelijk gaat een andere therapie je beter helpen en geeft het een fijner gevoel.
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
Psycholoog Dea
Berichten: 191
Lid geworden op: 27 nov 2013 16:59

Re: Vrije Associatie = dat nou wat bij autisme

Spruitjes schreef:In de DSM-V wordt e.e.a. inderdaad omschreven en voldoet iemand aan die omschrijving dan krijgt die persoon een diagnose. Als die persoon echter aan zichzelf gaat werken dan voldoet het mijns inziens niet om dan te zeggen dat dit niet relevant is omdat de diagnose een etiket is. Hoe kan die persoon dan aan zichzelf gaan werken als het gedrag (dat omschreven is in de DSM V) niet wordt erkend door de behandelaar en als 'niet relevant want etiket' wordt beschreven. Dan geeft de therapeut daar zijn eigen inkleuring aan en daar ben ik, als cliënt, niet mee geholpen.
Het is niet zo dat het gedrag niet belangrijk is, integendeel zelfs. De naam die eraan gegeven wordt is echt wel irrelevant in mijn opinie. Het gaat erom wie jij bent en wat jou specifiek kan helpen. Als je daarvoor je gedrag wilt aanpassen, dan gaat het om je gedrag. Niet om hoe we dit noemen, dit maakt alleen de communicatie hierover wat makkelijker.
Spruitjes schreef:Verder ben ik van mening dat het een mix is van nature en nurture en het gedeelte nurture kan baat hebben bij goede therapie. De nature is de kern van het probleem (dit is nog steeds mijn bescheiden mening) dat autisme is. Dat de 'gemiddelde' ASS-er problemen heeft met communicatie is dan wel degelijk inherent aan de stoornis.
Mijn punt is juist dat autisme niet iets op zichzelf staand is. Het is niet een ziekte zoals een virus dat kan zijn. Het is een beschrijving, het gedrag/gedachten/etc wat ervaren wordt komt vanuit jezelf en je omgeving, niet door iets dat autisme is.
Spruitjes schreef:Overigens ga ik wel op zoek naar een andere therapeut hoewel ik ervoor waak bij iemand terecht te komen die het ziet als een 'beschrijving van gedrag'.
Vat mijn mening aub niet als een aanval oid op, je hebt uiteraard helemaal het recht om iemand te zoeken die bij jou past en dat kan natuurlijk heel anders dan dat van mij zijn. Ik wens je oprecht iemand toe waar je je bij op je gemak voelt en die aansluit bij jou visie. En ik vind het echt belachelijk hoe de psycholoog waar je bij bent geweest je behandeld heeft.
Spruitjes schreef:Ik bedenk me nog iets: om het zo simpel te maken met 'beschrijving van gedrag' geeft een therapeut ook aan dat er dus iets aan gedaan kan worden en als de therapie niet werkt dan ligt het vast aan de patiënt en nooit aan de therapeut.
Ik denk dat we gewoon verschillen van mening. Ik zou juist zeggen dat het de zaken veel ingewikkelder maakt. Een diagnose opent de weg naar het behandelen met een protocol en dit is relatief makkelijk te volgen, omdat je een vast richtlijn hebt waar je je aan kunt houden. Juist onderzoeken naar wie jij als persoon bent, wat jij nodig hebt, zonder vaststaande richtlijnen is enorm ingewikkeld en vraagt veel zelfinzicht.
Ik zou ook nooit zeggen dat het 'falen' aan de cliënt ligt. Het kan zijn dat de samenwerking niet goed werkt of dat de therapeut simpelweg verkeerde dingen doet.
Psycholoog Dea van de online Psychologenpraktijk Boom.

Terug naar “Autisme Spectrum Stoornissen”