KNGFGeleidehonden

Hond kan positief effect hebben op kind met autisme

PAWS workshops
Heeft u een kind met een autisme spectrum stoornis (ASS)? Wilt u proberen het gedrag van uw kind te beïnvloeden met behulp van een hond? Dan is PAWS mogelijk iets voor u.


Voor de workshops in september zijn nog deelnemersplaatsen vrij. Men kan zich aanmelden op www.paws.nl (hier staat alle info over de workshops en de workshop data)

of contact opnemen met KNGF Geleidehonden:

KNGF Geleidehonden - PAWS Workshops
Postbus 544
1180 AM AMSTELVEEN
E-mail: paws@geleidehond.nl
Telefoon: 020 496 93 33


PAWS (Parents Autism Workshops & Support) is een trainings- en begeleidingstraject voor ouders van autistische kinderen. PAWS helpt hen bij het trainen van hun eigen huishond of begeleidt hen bij het zoeken naar een passende huishond voor deze taak. Zo’n speciaal getrainde huishond kan een zeer positief effect hebben op het gedrag van een kind met ASS. PAWS is een initiatief van KNGF Geleidehonden.


AUTISMEGELEIDEHONDEN
Daarnaast leidt KNGF Geleidehonden meerdere autismegeleidehonden op. Deze bijzondere honden zijn speciaal getraind om jonge kinderen van 3 tot 7 jaar met een autismespectrum stoornis (ASS) buitenshuis te begeleiden. De hond heeft tot doel de mobiliteit van het kind met autisme en het gezin te vergroten.

Meer informatie: www.geleidehond.nl/autisme
Jessy

Re: Hond kan positief effect hebben op kind met autisme

Hoe train je in vredesnaam een hond voor een persoon met ASS???
Leeuwtjuh

Re: Hond kan positief effect hebben op kind met autisme

Hetzelfde als honden voor diabetes, verschillende drugshonden of blinde mensen?
elgebak

Re: Hond kan positief effect hebben op kind met autisme

Dan wil ik ook waarschuwen dat honden een zeer negatief effect kunnen hebben op kinderen/mensen met autisme. Honden maken lawaai, waar onze gevoelige oren en snelle overprikkeling absoluut niet tegen kunnen. Katten zijn veel beter, die geven rust en liefde en laten je hoofd meer tot rust komen.
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15118
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Hond kan positief effect hebben op kind met autisme

Denk je dat ze daar bij PAWS geen rekening mee gehouden hebben en autistische kinderen koppelen aan blaffende Borderline Collies?
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
momo
Berichten: 11684
Lid geworden op: 10 okt 2009 23:02
Locatie: momoland

Re: Hond kan positief effect hebben op kind met autisme

Ik zie ze al kattenbegeleiders maken :roll:

Goed initiatief! En zoals niet alle honden geschikt zijn om blinden te begeleiden. Ik zie het een husky vb niet doen tenzij je ergens heel snel en met veel trekken wil gaan, maar dat is zelfs voor ziende mensen lastig.

Dus hier zal er ook wel geselecteerd worden op ras en karakter.Als ik zie hoe mijn honden een verrijking zijn kan ik me enkel pluspunten voor dit initiatief bedenken.
Frankly my dear, I don't give a damn...
Do or do not, there is no try... (Yoda)
elgebak

Re: Hond kan positief effect hebben op kind met autisme

Daar had ik nog niet echt aan gedacht. Er zullen vast verschillen zijn tussen soorten. Voor mij zal het alleen niet meer werken, want ik ben al verpest doordat ik mezelf heb aangeleerd alle honden te associëren met lawaai en onrust. Dat is er niet meer uit te krijgen.
Jessy

Re: Hond kan positief effect hebben op kind met autisme

Ik vraag me nog altijd af op wat die hond dan precies getraind word? Oké dat ze rustigere honden nemen dat lijkt me logisch maar wat ga je die hond dan specifiek leren? Stemmingen herkennen? En gaat een kind met ASS een hond dan niet meetrekken in zijn belevingswereld (waarbij ouders er nog altijd blijven buitenstaan?) En wat als die hond dood gaat?
Ik stel die vragen omdat ik 'ongeveer' gelijkaardige ervaringen had als kind met onze kat. Ik was supergehecht aan dat beestje, zat (naast de nacht uiteraard) 3/4 van de dag bij men kat als dat kon. Men ouders hadden nog altijd geen vat op mij, laat staan op mijn gevoelens. De wereld was 'mijn kat en ik', tot ze doodging aan kanker, heb dat nooit kunnen plaatsen.. Ineens was er niemand meer om men gevoelens aan te vertellen, om te knuffelen, die me leek 'te verstaan'. Gevolg: depressie, suicidale gevoelens want ik wilde terug bij men kat zijn en een jaar erop automutileren. Ik ga niet beweren dat dat kwam door de hechting die ik met men kat had, maar haar plots wegvallen was wel genoeg voor alle onderdrukte symptomen te laten bovenkomen.
Nu vele jaren later woon ik alleen en heb ik een wat oudere hond uit het asiel gehaald een jaar geleden (doodbraaf beestje!) Ik veronderstel het soort hond wat U in aanmerking zou laten komen voor een geleide hond voor mensen met ASS? Elke hond blaft en maakt weleens herrie, het zijn geen programmeerbare robotten en maar goed ook!

Misschien als er specifieke elementen zijn van ASS waar je een hond aan kan trainen dat ik 'ja' zou zeggen, maar dan nog stel ik me vragen 'wat dan als je ASS samengaat met een depressie?' Ik kan je uit ervaring zeggen hoe moeilijk het dan is om aan de normale behoeften van een hond tegemoet te komen.

Ik wil maar waarschuwen geen hond in huis te nemen om voor jou te zorgen, hoe goed hij ook getraind is om je te begrijpen. Het blijft JIJ die VOOR DE HOND zorgt en niet andersom!
Gebruikersavatar
momo
Berichten: 11684
Lid geworden op: 10 okt 2009 23:02
Locatie: momoland

Re: Hond kan positief effect hebben op kind met autisme

Ik denk ook dat de nadruk kan worden gelegd op het uit het isolement halen van kinderen met autisme. Een hond toelaten in hun wereld is makkelijker dan mensen toelaten.Je ken een enorm goede band ontwikkelen zonder verbale communicatie, met simpele signalen van beide .

Spreek maar uit eigen ervaring...
Frankly my dear, I don't give a damn...
Do or do not, there is no try... (Yoda)
Trout Mask Replica

Re: Hond kan positief effect hebben op kind met autisme

De jongste zoon van mijn zus heeft een lichtere vorm van autisme (een of andere afkorting die ik niet kan onthouden) en hij is er behoorlijk op vooruitgegaan toen hij de verantwoordelijkheid over een hond kreeg (erg leuke hond trouwens)
Gebruikersavatar
FlowerPower2020
Berichten: 6775
Lid geworden op: 30 jun 2013 21:54
Locatie: Mentha Aquatica

Re: Hond kan positief effect hebben op kind met autisme

Knap dat ze dat kunnen.ik denk dat het handig is dat een hond enigszins kan luisteren naar je verhaal en toch lijkt alsof hij het snapt. Daarnaast moet je het uitlaten waardoor je ook andere hondenbezitters tegenkomt.

De hond van mijn broer was geen goede luisteraar. Hij beet mij boven mijn linkeroog, omdat ik het grappig vond dat zijn oren beweeg den. Ik lokte het blijkbaar uit.

Ik was gehecht aan mijn konijn. Toen die dood was zat ik daar langer mee dan de dood van mijn opa. De volgende konijn was niet hetzelfde. Ik verafgoodde mijn konijn tot aan groep 8.
Understand: you been understood

Terug naar “Autisme Spectrum Stoornissen”