paranoia68
Berichten: 30
Lid geworden op: 11 feb 2016 17:56
Locatie: my-universe
Contacteer: Website

Feedback op Hypothese van de emotiebal/wiel op hellend emotievlak in tijd (psychosetriggers)

Afbeelding
Toelichting
Bovenstaand schema geeft weer hoe ik als ervaringsdeskundige (20 jaar GGZ met paranoïde schizofrenie) mijn psychoses ervaar:
1. Aller eerst is er de driehoek:
a. horizontale lijn = tijd (sec, min, jaren)
b.verticale lijn is medicatie (mg)
c. schuine lijn is oplopende emotie (extern)

2. En de emotiebal/wiel= jouw innerlijk (intern) EQ+IQ=verstand zowel emotioneel en intellectueel: In de emotiebal heb ik alleen de innerlijke (intern)emoties weergegeven: Bang, Bedroefd, Blij Boos(Woede). De emotiebal/wiel is opgebouwd met de vier emoties die ruimte innemen afhankelijk hoe men zich voelt. Soms ben je in balans op 10-100% emotie(schuine lijn), Maar je kan innerlijk ook uit balans zijn net als mij Wanneer Woede 70%, Bang 10%, Bedroeft 10% en Blij 10% samen 100% emotie(bal). Dieemotiebal/wiel kan zich bewegen op de emotionele schuine lijn van 0-100%:

Ik heb negen psychoses gehad en allemaal heb ik ze geanalyseerd en reflecteert:
Psychose 1e
a. Het begon met een emotionele 'ramp' 1988: Mijn grote liefde maakte het uit.
b. Mijn hart was gebroken ( 100% Boos) en ik ging aan de verdovende middelen: drank, drugs en afleiding vrouwen (10 jaar onderdrukking)
c. In die 10 jaar ervoer in op momenten van geen drugs, drank of vrouwen de andere emoties met Boosheid
d. Ik ging door periode van Bedroefdheid= depressie zeer ernstig
e. Werd bang (angsten, isolatie etc.)
f. En was in weekend euforisch blij met de drugs, drank en vrouwen....
g.Toe na 10 jaar 1998 kreeg ik door 'het slopen van mijn lichaam met alle smeermiddelen'een burnout.
h.Ik heb zelf nog twee jaar geprobeerd zelf op te lossen: veel sporten vitaminen en kruiden, maar uiteindelijk ben ik door mijn omgeving (ouders, werkgever) geadviseerd naar psychiater.
i. Die plakte label paranoïde schizofrenie op mij (diagnose), omdat ik heel erg emotioneel alle kanten op ging in het gesprek: BOOS, BANG, BEDROEFT en BLIJ.
Conclusie: De emotiebal/wiel die keihard heen en weer ging op emotionele schuine lijn, die emotiebal/wiel werd vast gezet met 'wielklem'=Medicatie op een niveau behorend bij het aantal mg werd toegediend. Volgens mij kreeg ik toe maximale dosis en vele maanden isoleercel. Maar de interne emoties gingen nog tekeer in de bal (alle kanten op chaos), maar met medicijnen werden ze beheerst niet naar buiten te komen. Ze werden dus ONDERDRUKT! Ik voelde me een ZOMBIE!!! = VLAK emoties. Vastgezet op de horizontale lijn van mg medicatie (bijvoorbeeld 30% bij 0,5 mg. etc.) Meer kon ik niet ervaren.

De volgende acht psychoses hebben zelfde patroon. 2000, 2002., 2004, 2006, 2008, 2010, 2012, 2018.

Bovenstaande schema is mijn hypothese van hoe het werkt in mijn hoofd met medicatie, emoties en tijd.

Samenvatting:
Doordat medicatie in mg je emotiebal/wiel een 'wielklem' wordt opgezet, kan ik moeilijker schakelen in emoties, metalliseren, beheersen etc.
Omdat ik dus zonder medicatie psychotisch was en 80% fantasie/ 20% ratio uit balans was is diagnose op eerste moment juist geweest. Maar omdat de medicatie ook verslavend is en zelf ook weer psychoses creëert als je stopt 'colt turkey' (wetenschappelijke onderzoeken wijzen uit dat medicatie/placebo 50/50 significatie is.)
Dus na elke opname wanneer ik onder dwang medicatie krijg 'verdwijnt' mijn psychose=voorstellingsvermogen=fantasie=wanen).
Maar doordat ik geen 'abstract denkvermogen' meer heb worden problemen oplossen moeilijker.

In de 20 jaar GGZ met negen psychoses heb ik diverse opleidingen gedaan in mijn 'stabiele' perioden:
- MBO (e)lifecoach bij www.NHA.nl gem. cijfer 7
- DeelHBO kwaliteits- en verandermanagement www.NHA.nl gem cijfer 6.
Nu ben ik bezig met bachelor toegepaste psychologie www.loi.nl en heb 1 van 12 modules af met 4/5EC punten, wat overeen komt met gem een 6,5.

Mijn vraag aan jullie is feedback te geven op mijn hypothese schema emotiebal, Tijd en medicatie?!
Ervaren jullie ongeveer zelfde of herkennen jullie andere theorie erin?! Zo ja welke?!

MvG Paranoi68
"If words control you, that means everyone else can control you. Breathe and allow things to pass. - Warren Buffett"
paranoia68
Berichten: 30
Lid geworden op: 11 feb 2016 17:56
Locatie: my-universe
Contacteer: Website

Re: Feedback op Hypothese van de emotiebal/wiel op hellend emotievlak in tijd (psychosetriggers)

Afbeelding
Laatst gewijzigd door volhoudertje op 21 nov 2019 21:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: herhaling tekst verwijderd
"If words control you, that means everyone else can control you. Breathe and allow things to pass. - Warren Buffett"
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15118
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Feedback op Hypothese van de emotiebal/wiel op hellend emotievlak in tijd (psychosetriggers)

paranoia68 schreef: 21 nov 2019 16:53 Mijn vraag aan jullie is feedback te geven op mijn hypothese schema emotiebal, Tijd en medicatie?!
Ervaren jullie ongeveer zelfde of herkennen jullie andere theorie erin?! Zo ja welke?!
De analyse die je hebt gemaakt van je persoonlijke ervaringen is dusdanig individueel dat er voor een buitenstaander nauwelijks iets objectiefs over te zeggen valt. Ik denk niet dat je mag verwachten dat er forumleden/ lezers zijn die zich in jouw schema zullen herkennen.
* Liebe Macht Frei *
paranoia68
Berichten: 30
Lid geworden op: 11 feb 2016 17:56
Locatie: my-universe
Contacteer: Website

Re: Feedback op Hypothese van de emotiebal/wiel op hellend emotievlak in tijd (psychosetriggers)

volhoudertje schreef: 21 nov 2019 22:01
paranoia68 schreef: 21 nov 2019 16:53 Mijn vraag aan jullie is feedback te geven op mijn hypothese schema emotiebal, Tijd en medicatie?!
Ervaren jullie ongeveer zelfde of herkennen jullie andere theorie erin?! Zo ja welke?!
De analyse die je hebt gemaakt van je persoonlijke ervaringen is dusdanig individueel dat er voor een buitenstaander nauwelijks iets objectiefs over te zeggen valt. Ik denk niet dat je mag verwachten dat er forumleden/ lezers zijn die zich in jouw schema zullen herkennen.
Ik denk dat mijn hypothese ook op algemene psychoses herkenbaar is wellicht?! Want ik heb vele algemene variabelen gebruikt:
Variable tijd = variable die voor ons allen ZELFDE is feitelijk elke seconde, minuut, uur etc. zijn we allemaal bewust van en spreken in dezelfde momenten van tijd.
Variable medicatie = is ook voor iedereen gelijk, alle medicatie wordt geproduceerd en is gelijk in iedere pil heeft dezelfde wetenschappelijk werking formule etc. Alleen de bijwerkingen zijn van persoon tot persoon verschillend.
Variable emoties zijn subjectief en niet algemeen het zijn gevoelens die iedereen op zijn eigen unieke manier voelt ervaar. Dus dat is de onbekende niet feitelijke factor.
De gevoelens zijn wel algemeen afgesproken, BOOSHEID kunnen we subjectief allemaal op niveau van 1-10 ervaren, maar verschild van persoon tot persoon hoe zij daarmee omgaan. metalliseren of uiten?! Het zelfde geldt voor de feitelijke container begrippen BLIJHEID, BEDROEFDHEID en BANG.
Dat is een subjectieve ervaring die abstract is.
Maar het proces is voor iedereen ook bijna hetzelfde|:
Een psychose begint met voortekenen.
Vervolgens kan het twee kanten op;
1. verminderen me medicatie of placebo en in remissie komen.
2. verergeren in een unieke psychotische ervaring wel of niet schadelijk voor zichzelf en/of omgeving.
3e mogelijkheid is dat het maar een moment opname is net als verliefdheid dat kan zijn.

Dus voor een buitenstaander kan je wel degelijks iets objectiefs zeggen over de gebruikte factoren en het gemaakte processchema:
Namelijk:
Mijn theorie ervaar ik zo en is ook mijn praktijk dus voor mij bewezen dat het proces zo werkt.
Ik heb geen groot wetenschappelijk onderzoek gedaan om het nog te toetsen, dat wil ik op termijn wel gaan doen.
Bij mijn eindscriptie bachelor toegepaste psychologie op de loi.nl

Ik vraag feedback van jullie studenten, psychologen of lotgenoten of jullie in mijn hypothese ook andere hypotheses herkennen of andere theorieën die ongeveer gelijkenis vertonen met het schema?!
Wellicht kan ik dan mijn schema verbeteren met de geboden feedback?!
MvG
"If words control you, that means everyone else can control you. Breathe and allow things to pass. - Warren Buffett"

Terug naar “Psychologen en studenten”