Het is nu 19 mei 2013 03:00

Text size
Inloggen

Twijfel tussen twee HBO opleidingen

Bestemd voor psychologen of studenten psychologie die vragen of ervaringen willen uitwisselen.

Ongelezen berichtdoor danny_1973 » 28 jun 2010 23:19

Beste allemaal,

Ik hoop dat jullie mij iets wijzer kunnen maken.

Ik wil graag een HBO opleiding psychologie gaan volgen.
Nu zijn er niet veel "reguliere" HBO hogescholen die deze studie aanbieden en is de keuze beperkt vind ik.
Maar toch heb ik twee studies gevonden waartussen ik twijfel.

De eerste is de studie Toegepaste psychologie aan de NTI hogeschool en de tweede de studie voor opleiding tot psychosociaal hulpverlener/psycholoog/transpersoonlijk counseler bij de Academie voor Integrale Menswetenschappen SPSO (spso.nl) in Utrecht.

Mijn voorkeur gaat uit naar de 4-jarige HBO studie bij het SPSO omdat deze mijns inziens veel dieper en breder op verschillende facetten van menselijk gedrag ingaat dan de studie Toegepaste Psychologie.
Het nadeel van deze studie is dat het diploma geen Bachelor titel geeft en het SPSO instituut niet officieel door het Ministerie is erkend.
Hierdoor ben ik bang dat deze studie bij toekomstige werkgevers onbekend is en teveel twijfel oproept.
Hoewel de SPSO academie al dertig jaar bestaat en volgens eigen zeggen een degelijke opleiding op HBO+ niveau aanbiedt.
Dit in tegenstelling tot de studie bij NTI waarbij je dus WEL een officiele bachelor titel krijgt en deze WEL door het ministerie erkend is.
Ik denk dat de NTI studie mij meer kansen, maar vooral bekendheid op de arbeidsmarkt gaat geven...

Mag ik wat meningen van jullie hierover horen ?

Alvast mijn eeuwige dank :nod:

Danny
danny_1973

Ongelezen berichtdoor Lou » 29 jun 2010 14:38

Ik snap niet wat het verschill is eerlijk gezegd. Als je de toegepaste psychologie doet krijg je alle aspect van de psychologie voorgeschoteld. Dus ik snap niet dat die andere opleiding meer inzicht geeft. Want wat je noemt counseling etc zit ook in de toegepaste psychologie. Het zit zo met toegepaste, het eerste jaar krijg jeeen basisopleiding, dat wil zeggen de basis kennis,

geschiedenis ,
communicatie
de diagnostische cyclus
en organisatie ( bedrijfs psycholoog )

daarna ga je kiezen welke tak van de psychologie
je wilt doen, dus je krijgt een proefje van alles en daarna kan je jou richting gaan kiezen.

Toegepaste psychologie wil ook zeggen, de psychologie die door experimentele en docenten psychologen vergaarde kennis toepassen.

Werk je liever in combinatie met sociologie en psychologie dan is die 2 de misschien wat aantrekkelijker voor je.

Hopelijk helpt dit je op weg een keuze te maken.
Lou

Ongelezen berichtdoor danny_1973 » 29 jun 2010 23:45

Het gaat er even niet om welke opleiding wat aanbiedt in mijn hulpvraag.
Neem van mij aan dat de studie bij SPSO in Utrecht een stuk uitgebreider is en op veel meer verschillende vlakken diepgang aanbiedt.
Veel theorie wordt ook nog eens op WO niveau gegeven.
Deze studie heeft een iets andere insteek dan een Toegepaste psychologie en is NIET hetzelfde. Geïnteresseerden moeten maar even op de website van spso.nl kijken.

Het gaat mij echt om het verschil in erkenning; SPSO geen erkenning, geen titel. NTI wel erkenning, wel titel dus waarschijnlijk beter door een toekomstig werkgever in te schatten ???

Wellicht is hier iemand die bij SPSO gestudeerd heeft en mij meer kan vertellen?

Danny
danny_1973

Ongelezen berichtdoor Lou » 17 jul 2010 12:18

Aha okeej geen id dan heb immers nog nooit van de opleiding uberhaupt gehoord. :lol:
Lou

Keer terug naar Psychologen en studenten