Gebruikersavatar
2behappy
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 mar 2015 22:17

Coaching met paarden/ natuur/ metaforen

Graag wil ik coaching van 2 Be Happy bij jullie onder de aandacht brengen.

Coaching

Coaching is de vorm van begeleiding die erop gericht is mensen in positieve zin te veranderen, uitgaande van gezonde mensen en een geloof in de veranderingsmogelijkheden die liggen besloten in de blijvende wisselwerking tussen inzicht en gedrag.Coaching en counseling zijn vormen van begeleiding met als basis de gelijkwaardige relatie tussen jou en de coach die je begeleidt.
Tijdens de coaching staat jouw vraagstuk of persoonlijke doelstelling centraal. Gedurende de periode dat je begeleidt wordt, is de coach degene die je onderzoeks. Tevens houdt de coach een vinger aan de pols daar waar het gaat om het niet uit het oog verliezen van je doel, je motivatie en staat samen met jou stil bij de stappen die je zet en de antwoorden die je vindt.

De vormen van begeleiding heb ik onderverdeeld in persoonlijke coaching, stress counseling en balans counseling.

Persoonlijke coaching

Voor mensen die zich persoonlijk willen ontwikkelen.

Met persoonlijke coaching krijg je inzicht geven in persoonlijk handelen

- Je krijgt inzicht in hoe je jou persoonlijke doelstelling vorm kan geven.
- Je ontdekt wat jou weerhoud om te doen wat je zou willen doen.
- Je word je bewust van je kwaliteiten en valkuilen
- Je weet waar je naartoe wilt en hoe je daar komt.

Wanneer is persoonlijke coaching iets voor jou?

– Als je een vraagstuk wil onderzoeken en hier wat aan wil doen
– Als je een persoonlijke doelstelling vorm wil geven en wil onderzoeken wat je belemmert en welke hindernissen je hiervoor moeten overwinnen.
– Als je je bewust wil worden van jezelf; Wie ben je? Hoe kom ik over op anderen? Wat zijn mijn kwaliteiten?
– Als je stil wil staan bij je leven om van daaruit bewuste keuzes te maken
– Als je meer in balans wilt zijn
– Als je moeite hebt met het maken van een belangrijke keuze (op het gebied van studie-, loopbaan of privé).

Stress counseling

Bij stress counseling leer je balans en ontspanning te hervinden in een stressvolle periode. Tevens onderzoeken we de emotionele kant van stress, hoe jij omgaat met stress en leer je om op een gezondere manier met stress omgaan. Niet alleen in de huidige situatie, maar ook in toekomstige situaties. Een leven zonder stress is een niet mogelijk en een beetje stress heb je nodig, maar te veel stress is echter ongezond en kan je ziek maken. Zorg goed voor jezelf en voorkom dit!

Wanneer is stress counseling iets voor jou?

– Als je veel stress ervaart en hier anders mee om wil gaan
– Als je een vorm van overspannenheid en onrust ervaart die onplezierig is
– Als je het gevoel hebben dat ze in een neerwaartse spiraal zitten
– Als je lijdt aan een burn-out
- Als je begeleiding kan gebruiken bij je reïntegratie

Balans counseling

Met balans counseling gaan we op zoek naar waar jouw onbalans vandaan komt? Dit doen we door het onderzoeken welke behoefte niet voldaan wordt. Dit zoeken we uit met het paard als hulpmiddel. Door dit te onderzoeken vinden we de echte oorzaak van jouw onbalans en gaan we stappen maken om te zorgen dat je weer in balans komt. Deze stappen maken wij met het gebruik van positieve psychologie.
Na deze counseling weet je waardoor je uit balans was en weet je hoe je weer in balans komt.

Wanneer is balans counseling iets voor jou?

- Als je niet lekker in je vel zit?
- Als je je niet in balans voelt?
- Als je last hebt van somberheid, lusteloosheid of (lichte) depressie
- Als je onprettige emoties die je ervaart wilt onderzoeken

Werkwijze

Bij het coachen ga ik er van uit dat ieder mens uniek is en er voor ieder een andere manier is om tot zijn doel te komen. Ik maak dan ook gebruik van verschillende werkvormen om een passend coachtraject voor jou aan te bieden. Belangrijke werkvormen die ik gebruik staan hieronder beschreven, dit zijn allemaal vormen van ervaringsgericht leren.

Onderzoek wijst uit dat wij ons 20% onthouden van wat we horen, 50% van wat we zien en 80% van wat we doen.

Hieronder een korte uitleg van de coachmethodes waarmee ik werk

Paardencoaching

Paardencoaching helpt bewust te maken van wat onbewust is. Het paard geeft feedback die onszelf als mensen kan ontglippen. Het grootste deel van je bewustzijn is onbewust. Dit onbewuste deel is juist het deel waar vaak de antwoorden liggen waarnaar wij op zoek zijn. Paarden helpen met het onbewuste bewust te maken. Dit kunnen ze doordat zij heel sensitief zijn en spanningen bij je kunnen waarnemen. Deze spanningen ontstaan wanneer je wat je zegt niet overeen komt met je gevoel en je onbewuste. Het paard laat dit zien in zijn lichaamstaal die ik kan lezen en vervolgens weer kan terug koppelen.

Natuurcoaching

Natuurcoaching helpt je gevoel en denken te verbinden. Je komt letterlijk en figuurlijk in beweging. Omdat door motoriek vooral je rechterhersenhelft (waar ook het gevoel zit) wordt aangesproken en door praten vooral je linkerhersenhelft (rationeel/ denken) wordt aangesproken, wordt je totale capaciteit ingezet. Natuurcoaching is dan ook een zeer geschikte manier om zaken naar de oppervlakte te brengen en jouw drijfveren te ontdekken.

Coaching met metaforen

Metaforen zijn procesversnellers in coaching. Ze gaan uit van de directe fysieke en emotionele ervaring en de reflectie daarover. De cliënt wordt gestimuleerd meer ‘out of the box’ te denken, meer eigen creativiteit in te zetten en letterlijk in beweging te komen. Met het coachen met metaforen komt de cliënt met zijn probleem in contact via een metafoor en gaat hiermee ervaringsgericht aan de slag. Dit leidt tot bewustwording en inzicht, tot veranderingsbereidheid en tot bestendige aanpassing van houding en gedrag.

Voor meer informatie: http://www.2behappy.nl

Vriendelijke Groet,

Laura H.

Terug naar “Ervaringen met en 'reclame' voor hulpverlening”