Gebruikersavatar
Minerva
Berichten: 17643
Lid geworden op: 28 aug 2006 21:04
Locatie: Breda
Contacteer: Website Twitter

Verlaat Verdriet bijeenkomst (jong ouderverlies)

Op verzoek van de organisator hierbij ook hier een berichtje voor degenen die interesse hebben.

Jong ouderverlies vaak bepalend voor je verdere leven

Iedereen ervaart het verlies van een ouder op jonge leeftijd anders: sommigen ervaren problemen die zelfs hun weerslag op hun eigen kinderen hebben, anderen hebben vrijwel nergens last van.
Toch kunnen de gevolgen van jong ouderverlies bepalend zijn voor het verdere leven van het dan nog jonge kind.

“Marjon was 12 toen haar vader na een lang ziekbed overleed: ‘Verstandelijk wist ik dat hij dood zou gaan, gevoelsmatig niet. Na het overlijden van mijn vader heb ik gevoeld dat dat mijn moeder met mijn vader mee had willen gaan, dat zij zonder hem niet verder wilde leven. Naar buiten toe was er niets aan de hand, hield ik geheim dat ik verdriet had, dat ik mijn vader miste.
De modus was: het leven gaat door, we doen net of er niets met ons aan de hand is. Het hele gezin raakte in de overleefstand.”

Marjon vertelt verder: “De band met mijn moeder was heel moeizaam. Zij kon het verlies van haar partner niet aan en er was geen ruimte voor rouw of verdriet binnen het gezin.
Toen ik 29 was maakte mijn moeder een einde aan haar leven. Mijn toenmalige partner heeft die periode naast me gestaan en me enorm gesteund. Maar binnen deze relatie kon ik me niet verder ontwikkelen en daarom verbrak ik de relatie. De impact van het verlies van beide ouders werd toen nog voelbaarder. Waar hoorde ik nu thuis? Ik heb me volledig ontheemd gevoeld. De vanzelfsprekende basis van ouders was er niet. Na een diep dal ben ik van overleven naar leven gegaan.”

“Inmiddels ben ik 42 en ben ik zover dat het overlijden van mijn ouders een litteken is geworden en niet meer een open wond. Ik heb een hele lieve man en ben blij met mijn leven. Het gemis blijft, maar ik kan nu ook in liefde aan ze denken en ben dankbaar dat het gemis mijn leven niet meer bepaald.”

Kenmerken van mensen die vroeg een ouder verloren hebben zijn:
- Gevoelens onderdrukken, leven op je ratio
- Geen vertrouwen in jezelf, het leven en je toekomst
- Bang zijn om je te binden en om in de steek gelaten te worden
- Vooral voor anderen zorgen
- Angst om te leven en voor de dood
- Je buitengesloten voelen
- Controle willen houden

Heeft u behoefte meer te horen over verlaat verdriet en/of ervaringen met elkaar uitwisselen? Stichting Verlaat Verdriet (h)erkent de gevolgen van jong ouderverlies en houdt een informatiebijeenkomst op zaterdag 21 juni van 14:00 – 17:00 uur in Oss.

Meldt u van te voren even aan via info@verlaatverdriet.nl
Yogacentrum Stilte in Beweging, Verdistraat 88 in Oss. Bijdrage: 5 euro p.p.

Route zie www.stilte-in-beweging.nl
Inzicht als Uitweg..

Terug naar “Ervaringen met en 'reclame' voor hulpverlening”