Moet een organisatie die hulp biedt voor psychische problemen ook op sociale media zitten?

Maakt me niets uit
Geen stemmen
0
Nee, alsof ik daar op zou kijken
33%
1
Nee, ik vind een website meer dan genoeg
33%
1
Ja, misschien durf ik dan sneller hulp te zoeken
Geen stemmen
0
Ja, ik wil de organisatie waar ik in therapie ben graag op sociale media kunnen terugvinden
33%
1
Ja, ik ben nieuwsgierig naar de cursussen en trainingen die die organisaties aanbieden
Geen stemmen
0
 
Totaal aantal stemmen: 3
Suusmb

Helpt sociale media jou om hulp te zoeken of te vinden?

Hey allemaal.

Heb jij problemen? Ben je ergens bang voor? Heb je iets vervelend meegemaakt? Ben je depressief of misschien autistisch? Heb je daarvoor hulp gezocht of vindt je het moeilijk om hulp te zoeken?

Ik kon zelf in mijn puberteit erg moeilijk omgaan met mijn gevoelens. De scheiding van mijn ouders had een enorme impact op mij. Ik rookte wiet of dronk alcohol en dat deed ik op een gegeven moment zelfs dagelijks. Ik wilde geen pijn voelen. Ik dacht dat ik dat namelijk niet aan zou kunnen. Pas jaren later, toen ik 22 jaar was durfde ik hulp te zoeken, iets dat ik veel eerder had moeten doen. Maar hulp zoeken was in mijn ogen zwak. Ik weet nu dat dat niet zo is. Ik heb me nog nooit sterker gevoeld dan de dag dat ik besloot hulp te zoeken en de dag dat ik mijn therapie afsloot, terug naar huis fietste, de zonnestralen op mijn gezicht schitterden en ik me weer gelukkig voelde.

Laats zag ik een aantal folders. Ken je die folders? Waar in koeienletters opstaat waar je last van zou kunnen hebben? 'Depressie', 'Angst', 'Autisme'. Eén daarvan was 'emotieregulatie', het leren omgaan met boze gevoelens, bang zijn, onzekerheid. Het eerste wat ik dacht was: 'Was die therapie er toen maar geweest! Had ik toen maar gedurfd om hulp te zoeken, dan was veel pijn me bespaard gebleven' Maar dat was er toen niet.

Nu hebben ze het wel, allerlei soorten therapieën, cursussen, trainingen, om leren om te gaan met jou problemen, om leren om te gaan met jou pijn en het leren verwerken van vreselijke gebeurtenissen in jou leven. Meer dan je denkt.

Het is allemaal goedgekomen, ik heb mijn HAVO afgemaakt en nu doe ik voor mijn opleiding een onderzoek bij een organisatie die deze hulp biedt. Ik ga kijken of de mensen die daar werken sociale media willen inzetten om jullie de informatie te geven die jullie willen, nodig hebben of waar jullie gewoon nieuwsgierig naar zijn.

Mijn vraag:

Ben jij iemand met problemen die hulp krijgt of die graag hulp zou willen? Zou jij het handig vinden als een organisatie die je deze hulp kan geven, op sociale media zit en daar informatie op zou zetten over al die cursussen en trainingen?

Denk bijvoorbeeld aan Facebook, Hyves, Twitter.

Let me know! Jullie mening is erg belangrijk. De organisaties die hulp bieden hebben één belangrijk doel: zorgen dat jullie je beter gaan voelen.

Liefs, Suzanne
Gebruikersavatar
Lost Soul
Berichten: 1970
Lid geworden op: 29 mei 2010 18:31

Re: Helpt sociale media jou om hulp te zoeken of te vinden?

Ik maak zelf geen gebruik van sociale media maar ik denk dat de mensen die daar wel gebruik van maken hier wel iets aan kunnen hebben. Mits ze anoniem kunnen blijven, want als je contacten kunnen zien dat je daar berichten bij zou plaatsen dan zou het hun juist weer kunnen weerhouden van hulp te zoeken op deze manier.
If we don't get lost, we'll never find a new route.
TheEmperor85

Re: Helpt sociale media jou om hulp te zoeken of te vinden?

Lost Soul schreef: Mits ze anoniem kunnen blijven, want als je contacten kunnen zien dat je daar berichten bij zou plaatsen dan zou het hun juist weer kunnen weerhouden van hulp te zoeken op deze manier.
Dat is denk ik wel een probleem ja. Facebook en consorten vinden steeds weer nieuwe manieren om iedereen met iedereen in contact te laten staan.

Maar het kan helpen. Al is het maar om je verhaal kwijt te kunnen. Welbeschouwd is een forum ook een vorm van social media :) En een stuk anoniemer dan een twitter, vk.com of facebook.
Suusmb

Re: Helpt sociale media jou om hulp te zoeken of te vinden?

Dag, bedankt voor jullie reactie.

Het gaat er vooral om dat jongeren op sociale media kunnen kijken wat een instelling doet. Welke cursussen en trainingen zijn er en wanneer? Is er iets dat mij kan helpen, iets dat mij aanspreekt? Ze hoeven daarvoor geen vrienden te worden of te reageren. Wel hebben ze evt de mogelijkheid om direct meer informatie over de cursussen en trainingen op te vragen.

Daarnaast doel ik ook op jongeren die al hulp ontvangen, in hoeverre vinden zij het handig om te volgen wat hun organisatie doet.

Maar inderdaad, een forum is sociale media. Daar wordt ook ontzettend veel met elkaar gepraat en er worden dagelijks ervaringen gedeeld. Maar wat zijn er veel jongeren die met hun problemen rond blijven lopen en geen hulp durven te zoeken. Zou sociale media in dat opzichte drempelverlagend kunnen werken?

Groetjes Suzan
Gebruikersavatar
Eline
Berichten: 27
Lid geworden op: 17 sep 2013 11:34

Re: Helpt sociale media jou om hulp te zoeken of te vinden?

Als je met "sociale media" zaken bedoeld als Facebook en Twitter etc... dan is mijn idee dat een serieuze hulp-organisatie daar niet echt thuishoort.
Zelf zou ik het juist minder serieus nemen als het op facbook e.d. stond.

Een duidelijke website en een forum lijkt me wel goed.
Maar ik ben geen "jongere" ;) Nouja, een oudere jongere misschien... Dus niet echt je doelgroep.
Dus mijn visie zou best anders kunnen zijn.
Counsellor

Re: Helpt sociale media jou om hulp te zoeken of te vinden?

Goedemiddag allemaal!

Ik ben zelf hulpverlener en ik ben van mening dat social media juist een toegevoegde waarde hebben in het contact tussen hulpvrager en hulpaanbieder. Dit hoeft niet ten koste te gaan van de professionaliteit. Ik heb zelf, naast mijn websites http://www.ordeopdezaak.nl enhttp://www.onlinehulpverlener.nl, ook meerdere accounts actief op social media. Dit heeft voor mij een aantal doelen; hulpvragers/geïnteresseerden zien zo ook een menselijke kant van mij, ik laat zien op welke gebieden ik actief ben als ondernemer en zo kan er bijvoorbeeld aanvullende informatie worden verkregen. Daarnaast wil ik de afstand tussen mij en een (mogelijke) cliënt verkleinen door het mogelijk te maken dat iemand mij een vraag stelt, een opmerking plaats of iets anders. Zo wordt de drempel kleiner gemaakt om met de desbetreffende hulpverlener 'in zee' te gaan. Daarnaast is het een krachtig instrument om mijzelf nadrukkelijker te profileren maar anderzijds ben ik zo beter vindbaar voor mensen. Het werkt dus van twee kanten. Social media zijn niet meer weg te denken en met alleen een professionele website kan ik mijn cliënten en vice versa niet bereiken. Juist hierdoor kun je mensen ook attenderen op de aanwezigheid van een website.

Mochten er toch mensen zijn die mij vrijblijvend willen volgen en of geïnteresseerd zijn, volgen hieronder mijn social media links:

https://www.facebook.com/OrdeOpDeZaak
https://www.google.com/+OnlinehulpverlenerNl
https://www.google.com/+OrdeopdezaakNl
https://twitter.com/OrdeOpDeZaak
http://www.linkedin.com/pub/richard-sch ... 47/640/354

Terug naar “Ervaringen met en 'reclame' voor hulpverlening”