Marcus Geleyn

Hypnotherapie vaak enige uitweg

Het mag dan misschien reclame zijn voor mijn praktijk, maar ik wil hier toch enkele opmerkingen en adviezen kwijt betreffende de juiste hulpverlening.
Het valt mij in dit forum op dat heel wat mensen als het ware een noodkreet uitsturen, terwijl velen van hen in behandeling zijn. Ik vraag mij dan af of de behandeling wel de juiste methode is.
Misschien kan ik hier één en ander duidelijk maken.

Ten eerste is het goed om over je probleem of klacht te praten, maar je mag er niet over blijven praten. Reclamejongen passen deze methode reeds decennia lang toe. Hoe meer je iets herhaalt, des te steviger wordt het in ons onderbewuste ingeprent. Hetzelfde geldt voor klachten en problemen. Hoe meer je er over praat, des te moeilijker wordt het om er van af te geraken. Het wordt een deel van ons en ons bestaan. In mijn praktijk praten we bij het intakegesprek over de klacht of het probleem en daarna nooit meer. Het is immers de bedoeling om er van af te geraken, toch? Dus richten we onze aandacht op wat we willen bereiken. Dat is een heel andere instelling die reeds iets te bieden heeft om zich in te zetten en naartoe te werken: een nieuw doel.

Ten tweede, ieder persoon is uniek. We hebben allemaal een verschillende databank opgebouwd van herinneringen, ervaringen, gevoelens, tegenslagen, en noem maar op. Door al die zaken die we allemaal op een verschillende wijze meemaken zijn we als het ware geprogrammeerd om te zijn zoals we geworden zijn. Ons onderbewuste reageert op alles op de manier zoals het in de loop der jaren geprogrammeerd werd. Op zich is daar niets verkeerd mee, maar als we bijvoorbeeld plots overvallen worden door angsten terwijl dat helemaal niet nodig is, dan is er iets mis met onze programmatie.
Ons onderbewuste kiest dan een verkeerde link. Doorgaans zal ons onderbewuste echter nooit een verkeerde keuze maken en dus is hier meestal een oorzaak voor te vinden. Die oorzaak kan onopvallend opgedoken zijn in ons leven, maar het onderbewuste heeft die wel opgemerkt en reageert op iets.
Zo zijn er duizenden en duizenden oorzaken te bedenken, die ons ongewenste klachten geven tot depressies toe. De meeste mensen die ik in mijn praktijk zie hebben heel het rijtje al af gedaan, van huisarts tot... en kennen bij wijze van spreken ieder medicijn. Voor deze groep mensen bestaan geen medicijnen, anderen zullen zich na een tijdje opnieuw prima voelen en verdwijnen terug in de maatschappij.
De groep waarvoor geen medicijnen bestaan, legt vaak een jarenlange lijdensweg af tot ze uiteindelijk tot het besef komen dat het zo niet langer kan. Hypnotherapie is daarom voor velen het wapen van de laatste hoop.
Voor al deze mensen zeg ik: zolang de oorzaak blijft bestaan, blijven de klachten ook bestaan. Neem de oorzaak weg en er is geen enkele klacht die nog een bestaansreden heeft. Met andere woorden, neem de oorzaak weg en de klachten zijn verdwenen.
Dat kan niet met medicijnen of praten. Dat kan alleen in de geest rechtgezet worden en daar heb je hypnose voor nodig.

Als laatste punt wil ik nog opmerken dat mensen vaak een totaal verkeerd beeld hebben over hypnotherapie. Men begrijpt de werking niet en velen denken dan aan een soort van veredelde kwakzalverij of stellen er zich de gekste dingen bij voor. Dat is jammer genoeg een erfenis van de showhypnose. Met hypnotherapie kunnen heel veel klachten en problemen definitief weggewerkt worden. Dat lijkt fabelachtig, maar de menselijke geest is tot veel meer in staat dan datgene wat we maar voor mogelijk achten.
Heel veel klachten ontstaan immers in de geest, dus kan de geest ons ziek maken. Anderzijds kan diezelfde geest ons ook weer terug genezen... met de juiste aanpak.

Wat mijn praktijk betreft meer info op ******, maar er zijn vast hele goede hypnotherapeuten ook in jouw buurt. Niemand hoeft te blijven lijden, voor de meeste klachten is er altijd wel een oplossing.
Laatst gewijzigd door volhoudertje op 01 sep 2013 12:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Link naar website verwijderd.
Gebruikersavatar
momo
Berichten: 11684
Lid geworden op: 10 okt 2009 23:02
Locatie: momoland

Re: Hypnotherapie vaak enige uitweg

hoe zit het met fysieke klachten?

Kan je vb de geest omzeilen door pijnprikkels anders waar te nemen?

In mijn geval heeft een deskundige eens gezegd dat door chronische stress en overbelasting (tientallen jarenlang)
mijn brein in kortsluting is gegaan en vele prikkels als pijn worden ervaren.

Het is maar 1 vd vele theorieen die ik al gehoord heb, en ik zeg niet dat ik alles geloof, maar ben wel nieuwsgierig 023
Frankly my dear, I don't give a damn...
Do or do not, there is no try... (Yoda)
Marcus Geleyn

Re: Hypnotherapie vaak enige uitweg

Dag momo,
Ja, vast en zeker! Chronische pijnen of fantoompijnen kunnen met hypnotherapie volledig weggenomen worden. Dat zijn dan de pijnprikkels die eigenlijk geen enkele reden hebben om te bestaan. Met andere pijnen, bijvoorbeeld artrose, is er wel een fysieke oorzaak aanwezig en dan kunnen we inderdaad de pijn anders laten ervaren of je een sleutelwoord meegeven om de pijn zelf weg te nemen als het nodig is. Om pijnen met een fysieke oorzaak te laten behandelen, dat doen we toch best even in samenspraak met de behandelende geneesheer. Soms zou het immers nog meer schade kunnen toebrengen als we gewoon zouden doen alsof er al geen schade is omdat we geen pijn voelen. We zouden het boeltje dan nog meer gaan forceren en beschadigen dan wanneer de pijn ons automatisch een halt zou toeroepen en we het wat rustiger aan zouden doen. Zie je, alles hangt een beetje af van klacht tot klacht. We moeten altijd afwegen wat goed is en wat op termijn niet goed is.
Hopelijk heb je hier iets aan, anders vraag je maar.
Gebruikersavatar
momo
Berichten: 11684
Lid geworden op: 10 okt 2009 23:02
Locatie: momoland

Re: Hypnotherapie vaak enige uitweg

Als dat kan dan ben je de oplossing voor fibromyalgie en andere chronische aandoeningen zonder aanwijsbare oorzaak of oplossing tot nu?

En tevens zit je dan op een goudpot :D want iedereen met dagelijkse pijn of beperking wil zo graag een beetje verlichting.

Heb je er al gehad en behandeld??
Frankly my dear, I don't give a damn...
Do or do not, there is no try... (Yoda)
Marcus Geleyn

Re: Hypnotherapie vaak enige uitweg

Ik niet alleen hoor momo, iedere bekwame hypnotherapeut kan dat. De vraag is eerder: waarom geloven mensen niet dat ze tot veel meer in staat zijn dan ze beseffen en blijven ze met hun problemen zitten. Dat is de vraag die ik niet begrijp. Hypnose is toch wel de gemakkelijkste methode die er bestaat, dacht ik. Gewoon even rustig en ontspannen zitten luisteren en hop, probleem weg (of toch na enkele sessies, afhankelijk van de klacht natuurlijk). Men hoeft er geen karakter voor op te brengen, geen cursussen voor te volgen, geen lotgenoten voor te vinden, geen eindeloze gesprekken over te voeren,... en toch voelen veel mensen zichzelf een oen als ze naar een hypnotherapeut zouden gaan.
Hoe vaak zou ik al niet gehoord hebben dat ze op hun werk niet durven vertellen dat hypnose hen geholpen heeft. Mensen zijn bang om voor idioot aanzien te worden omdat het gros van de mensen gewoon niet begrijpt wat hypnose is. .
Vooroordelen en betweterigheid, wat doe je er aan.... Uiteindelijk help je enkel nog degene die je hulp komt vragen, maar het volk iets proberen in te prenten en wijzer te maken, daar ben ik al lang mee gestopt hoor.

Vergeet die goudmijn maar hoor, er kruipt ook veel tijd in voorbereiding om iets te personaliseren naar de sessies toe (zo werk ik toch) en dat kun je niet aanrekenen. Bovendien vraag ik liever wat minder per sessie zodat meer mensen toegang hebben tot deze hulpverlening. Ik wordt er zeker niet rijk van, maar het geeft wel heel veel voldoening en dankbaarheid.
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24449
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Hypnotherapie vaak enige uitweg

Hypnotherapie wordt over het algemeen niet toegepast bij mensen die psychotisch zijn of ernstig depressieve klachten hebben, zo lees ik.
(Ik dacht ik zet het er even als noot bij. Voor als men nu gaat nadenken om het te proberen en die ernstig depressief zijn of iets dergelijks.)
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15135
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Hypnotherapie vaak enige uitweg

Hypnotherapie vaak enige uitweg. Is dat zo? Tja Marcus, ik geloof best dat je om verschillende redenen een lans wilt breken voor de hypnotherapie. Niet in de laatste plaats natuurlijk omdat je zelf een praktijk runt, natuurlijk.

Hypnotherapie kan zeker een optie zijn, misschien kan het in sommige gevallen zelfs een aanvulling zijn bij andere behandelingsmethoden, maar de enige uitweg? Dat lijkt me een wat krasse bewering.

Een wervend praatje houden over hypnotherapie kan geen kwaad, maar ik vind dat je toch een paar gratuite uitspraken doet die me een beetje storen.
Het zijn wat al te gemakkelijke gemeenplaatsen en platitudes.
Marcus Geleyn schreef:Het valt mij in dit forum op dat heel wat mensen als het ware een noodkreet uitsturen, terwijl velen van hen in behandeling zijn.
Ik vraag mij dan af of de behandeling wel de juiste methode is.
Dat kun jij je gerust afvragen, maar is het niet eerder aan de cliënt en de behandelaar om hier een oordeel over te vormen?
Ik zal niet ontkennen dat mensen vaak heel lange tijd in behandeling zitten en dat ze als het ware in dezelfde cirkel ronddraaien en ogenschijnlijk geen vooruitgang boeken. Maar om dan gelijk te roepen dat 'hypnotherapie daarom voor velen het wapen van de laatste hoop' is? Wie zei hier iets over reclamejongens? 001_tongue
Ah je hebt een praktijk, hè? Dan zeg je zoiets. ;-)
Marcus Geleyn schreef:Neem de oorzaak weg en er is geen enkele klacht die nog een bestaansreden heeft. Met andere woorden, neem de oorzaak weg en de klachten zijn verdwenen.
Dat kan niet met medicijnen of praten. Dat kan alleen in de geest rechtgezet worden en daar heb je hypnose voor nodig.
Was het maar zo eenvoudig, je kunt misschien de pijn en de klachten verlichten door middel van hypnotherapie, maar hypnose is heus niet het alles zalig makende wondermiddel. Die vlieger gaat echt niet op.
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24449
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Hypnotherapie vaak enige uitweg

Door persoonlijke beleving voel ik niets voor wat je hier opschrijft.

(Voor de rest kan Hypnotherapie helpen, maar naar mijn idee tot enige hoogte en is het zeker niet een enige uitweg.)
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Marcus Geleyn

Re: Hypnotherapie vaak enige uitweg

Tegenwind zal er altijd wel zijn en ook hier blijken persoonlijke meningen meer waarde te hebben dan ervaringen uit de praktijk. Het is omdat ik een praktijk heb dat ik kan spreken uit ondervinding. Is er iets verkeerd aan om ervaringen kenbaar te maken en een uitweg te bieden? Jammer dat het zo wordt opgevat en wat is er mis met een praktijk te hebben? Weet een loodgieter of een boekhouder dan ook niet waarover hij praat als hij advies geeft? Toch een beetje kortzichtige reacties hoor.

Memories, het is niet omdat jij leest dat hypnotherapie niet gebruikt kan worden bij ernstige depressies, dat dit dan ook meteen de enige waarheid is. Wie kan dat beter weten, jij of ik. Natuurlijk zijn er grenzen, dat weten we allemaal, maar ik zie geen meerwaarde in je bericht door dit er even als voetnoot bij te zetten.

Volhoudertje, je moet alles lezen hé. De groep waarbij dat allemaal niets oplevert, daarvan komen er uiteindelijk een deel van bij de hypnotherapeut terecht omdat die mensen het hele straatje al zijn afgegaan en nog even ver staan. Voor hen helpt dat praten en blijven praten niet.
Trouwens volhoudertje, wat heeft dat er mee te maken of ik een praktijk heb, heel België en Nederland leest deze site. Die gaan heus niet allemaal naar mij komen hoor, er zijn nog andere therapeuten die goed werk leveren.

Maar kom, ik ben niet van plan om hier tegen windmolens te komen vechten. Ik heb gewoon feiten gepost die misschien mensen op een idee konden brengen of hen nieuwe hoop konden geven.

Ik antwoord graag op vragen, maar discussies over welles nietes, daar pas ik voor.
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24449
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Hypnotherapie vaak enige uitweg

Memories, het is niet omdat jij leest dat hypnotherapie niet gebruikt kan worden bij ernstige depressies, dat dit dan ook meteen de enige waarheid is. Wie kan dat beter weten, jij of ik. Natuurlijk zijn er grenzen, dat weten we allemaal, maar ik zie geen meerwaarde in je bericht door dit er even als voetnoot bij te zetten.
Je lijkt een beetje op je tenen getrapt. "Wie kan dat beter weten, jij of ik?" doet volgens mij niet zo ter zake.
Ik vind het weldegelijk van belang om het als voetnoot erbij te zetten dat ze het over het algemeen niet gebruiken voor mensen met ernstige depressies en psychoses.
Dit is een psychologisch forum. Een plek waar mensen zitten met allerlei problematieken. Een plek waar mensen zitten die soms de informatie nodig hebben om voor zichzelf dingen uit te sluiten of toch te proberen. Een plek waar mensen zitten die snel beïnvloedbaar zijn, soms. (En daarmee soms acties ondernemen zonder de gehele info.) Ik vind dat deze voetnoot erbij hoort. Wat als jij besluit iemasnd met een psychose of iemand met een ernstige depressie ermee te behandelen, terwijl dat afgeraden word? En wat zullen de gevolgen voor de persoon zijn, als het verkeerd afloopt?

Dat je je het aanprijst vind ik prima, maar dit is niet voor ieder geschikt. Dit helpt niet bij iedereen. Je mag dit ook vertellen, maar dat je dit soort noten erbij krijgt lijkt mij niet meer dan normaal voor alle volledigheid. Ik sluit niet uit dat Hypnotherapie kan verlichten. Maar zoals gezegd is het voor mij geen optie. Ik zie het om persoonlijke redenen niet zitten.
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
Black Rose
Berichten: 1711
Lid geworden op: 27 mei 2011 23:53

Re: Hypnotherapie vaak enige uitweg

Inderdaad het kan ook gevaarlijk zijn, daarom sluit ik me aan bij Memories.
Uit ervaring van mijn vriendin die tijdens een opname in het verleden onder hypnose gebracht werd en in die mate slecht reageerde dat het moeilijk was om haar uit te krijgen.
Sindsdien werd haar nadrukkelijk afgeraden om zich ooit opnieuw te laten hypnotiseren.
Vandaar dat ik niet zo houd van het plaatje "baadt het niet dan schaadt het niet" die hier tentoon gesteld wordt.
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24449
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Hypnotherapie vaak enige uitweg

Ik ben trouwens iemand, die best in bepaalde werkingen van alternatieve geneeswijzen of in die wegen gelooft. (Zeker niet alles, dat dan weer niet.) Iemand die daar de ogen niet voor dichtdoet. Vandaar dat ik vermeld dat ik het prima vind, maar dat ik bepaalde dingen wel gewoon opschrijf en noteer. (En voor mezelf daar ook een realistische kijk op hou of het soms wat concreter vermeld.) Daarbij kan het ook wel samen gaan met de psychologie. Volgens mij heb je zelfs zoiets als spirituele psychologie en alle zijwegen. Maar ik vond en vind dit wel van belang om te vertellen dat het niet bij ieder kan...
En dus zoals Black Rose schrijft; "baadt het niet dan schaadt het niet" daarmee weg neem, want dat doet het zeker wel als je het verkeerd zou gebruiken of bij mensen waarbij het niet geschikt is.
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24449
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Hypnotherapie vaak enige uitweg

Even ter verduidelijking:

Ik zet het spirituele en alternatieve geneeswijzen nu even samen. Ik weet dat het samen kan gaan met de (wetenschappelijke) psychologie en dat het je verder kan helpen.
En dat dat verder ook prima is, ik vind hewt zelfs interessant. (Wat niet onbekend is hier, het spirituele deel dan.) Maar dat het in alle volledigheid neer gezet moet worden, is voor mij wel van belang. :)
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
momo
Berichten: 11684
Lid geworden op: 10 okt 2009 23:02
Locatie: momoland

Re: Hypnotherapie vaak enige uitweg

baat ..dudes ..baat

:lol:

als het niet baadt heeft het enkel een wasbeurt nodig 011

carry on :-P
Frankly my dear, I don't give a damn...
Do or do not, there is no try... (Yoda)
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24449
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Hypnotherapie vaak enige uitweg

momo schreef:baat ..dudes ..baat

:lol:

als het niet baadt heeft het enkel een wasbeurt nodig 011

carry on :-P
:D !! Nou, ik heb er inmiddels genoeg over gezegd. Zelfs deels het spirituele erbij gehaald en spiriyuele psychologie erbij gehaald. Als in dat alternatief en de wetenschap best samen kan gaan en het spirituele en wetenschap ook.
Dat is voor mij genoeg hoor voor de zondag. :lol:
Spoiler:
Ik word hier melig van. :tongue:
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Marcus Geleyn

Re: Hypnotherapie vaak enige uitweg

Stel je voor Black Rose,... niet meer uit hypnose geraken, wat zou er dan gebeuren... misschien gewoon uitslapen en vanzelf wakker worden...

Nog een prettige zondag iedereen,

hahahaha momo, 't zijn de kleine dingen die het verschil maken
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24449
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Hypnotherapie vaak enige uitweg

Marcus Geleyn schreef:Stel je voor Black Rose,... niet meer uit hypnose geraken, wat zou er dan gebeuren... misschien gewoon uitslapen en vanzelf wakker worden...

Nog een prettige zondag iedereen,

hahahaha momo, 't zijn de kleine dingen die het verschil maken
Erg professioneel kom je niet over met deze reactie. Vooral niet met bovenstaande zin. Als je zoiets opent, kan je dit soort vragen verwachten. Vragen die vrij normaal zijn als iemand zoiets leest. Voor mij is bovenstaande reactie het punt dat ik hier niet meer op ga reageren. Ik vind het zonde.
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
TheEmperor85

Re: Hypnotherapie vaak enige uitweg

Het is voor de gezondheid van deze discussie wellicht aan te raden dat topic-starter zich er bij neerlegt dat niet iedereen gebaat is of gebaat denkt te zijn bij hypnotherapie. Het heeft weinig zin om dit te evangeliseren als er leden zijn die dit niet als de weg naar Verlossing zien. Tevens is niemand hier verplicht om het dan ook maar te overwegen.

Er zijn leden die veel meer aan Cranio Sacraal therapie blijken te hebben. Er zijn leden die wonderbaarlijke resultaten behalen met mindfulness. Of EMDR. Of voor medicatie kiezen. Of waarempel gewoon eens in de twee weken een praatje maken met een recht toe recht aan psycholoog. Of creatieve therapie. Of licht therapie. Of muziek therapie. Denk je dat je dat..in ieder geval zou kunnen accepteren Marcus? Dat zou fijn zijn :) Want tot op heden lijkt het er ernstig op dat alle mensen die het niet met je eens zijn, het in jouw ogen echt bij het verkeerde eind hebben. Dat is een volledig onjuist, en wellicht ietwat arrogant standpunt.
Marcus Geleyn

Re: Hypnotherapie vaak enige uitweg

Sorry jongens, voor mij hoeft het lekker niet meer. Hier steek ik niet langer mijn kostbare tijd in.
TheEmperor85

Re: Hypnotherapie vaak enige uitweg

Ok Marcus. Jammer dat je de keuzes van anderen niet kan accepteren, maar desalniettemin dank voor het wijzen op deze soort van therapie.
Gebruikersavatar
Black Rose
Berichten: 1711
Lid geworden op: 27 mei 2011 23:53

Re: Hypnotherapie vaak enige uitweg

momo schreef:baat ..dudes ..baat

:lol:

als het niet baadt heeft het enkel een wasbeurt nodig 011

carry on :-P
Ja, deze had ik door nadat mijn bericht al gepost was...
Maar ik kan het uitleggen ; doordat schaadt met "dt" wordt geschreven geeft dat een onbewuste link naar het eerste werkwoord "baten", en voor je het weet baad je in de "dt"-fouten :tongue: :lol:
Gebruikersavatar
Black Rose
Berichten: 1711
Lid geworden op: 27 mei 2011 23:53

Re: Hypnotherapie vaak enige uitweg

Marcus Geleyn schreef:Stel je voor Black Rose,... niet meer uit hypnose geraken, wat zou er dan gebeuren... misschien gewoon uitslapen en vanzelf wakker worden...
Euh..."stel je voor"???
Hallo, ik had het over een ervaring van mijn vriendin namelijk.
Dus ik (of zij tenminste) hoeft zich daar helemaal niets bij voor te stellen want ze heeft die sessie zelf meegemaakt.
Misschien was ik niet duidelijk genoeg in de omschrijving hoe naar die ervaring voor haar was? :-s
Jouw reactie daarop alsof het niets is vind ik nogal respectloos, op het randje van spottend zelfs.
Zou je maar begrijpen indien jij op dat moment in haar schoenen had gestaan, zou men kunnen veronderstellen...
Toch niet, naar mijn inzicht, als "ervaren" hypnotherapeut zou het eerder logisch zijn dat je ook de minder positieve kanten zou belichten van hypnotherapie maar ofwel ken je deze niet ofwel wens je dat niet.

Aangezien je niet zo professionele reactie is er misschien toch meer toekomst voor je weg gelegd richting sjamaan of orakeldeskundige beste Marcus, niet waar? :badgrin:

Terug naar “Ervaringen met en 'reclame' voor hulpverlening”